Kureras hudexpert: Därför ska du använda ögonkräm

Kanske tillhör du dem som sneglat på de små tuberna med ögonkräm och undrat vad de ska vara bra för? Många smörjer inte alls eller så använder man sin vanliga ansiktskräm även runt ögonen. Men det finns en poäng med att använda just ögonkräm, förklarar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström som tipsar om hur du applicerar på bästa sätt.

Vi börjar förlora elasticitet – i form av kollagen – i huden någonstans runt 25 års ålder. Då kan det vara bra att börja med ögonkräm, rekommenderar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström, hudterapeut, homeopat och grundare av utbildningen Advanced skin therapist  Johanna förklarar att vanlig ansiktskräm kan vara för tung för huden runt ögonen, då huden är tunnare och känsligare där.
– Men har du inga tecken på linjer eller torrhet skulle jag vänta. Börjar du däremot se tecken på åldrande tidigare kan du behöva se över din livsstil, säger Johanna som förklarar att kråksparkar runt ögonen även kan vara ett tecken på stress och att kroppen behöver mer magnesium.

 

Se över kost och livvstil
I vissa fall – som vid påsar – behöver man titta på helheten, då det enligt Johanna kan vara ett tecken på för lite rörelse, för stort saltintag i form av vanligt bordsalt med mycket natrium i eller långvarig stress och fel pH-värde som kan göra kroppen sur.
– Det påverkar njurarna,  vilket kan visa sig under ögonen som påsar.
Då kommer inte endast krämen att hjälpa men en bra kräm kan bidra till att öka upp mikrocirkulationen i huden så den dräneras bättre och på så sätt dämpa lokal svullnad tillfälligt förklarar Johanna.
– Men för att ta tag i grundproblemet behöver man ändra kost och motionsvanor.

LÄS OCKSÅ: Bästa knepen för inomhushuden

Vad ska man tänka på när man väljer ögonkräm?
– Eftersom huden är så tunn och fin runt ögonen, är det viktigt att ha en så hudvänlig kräm som möjligt som är lätt och återfuktande.
Johanna rekommenderar att man väjer en ekologisk kräm som är fri från syntetiska ämnen.

LÄS OCKSÅ: Experternas tips för att undvika stressad hud

Hur appliceras den på bästa sätt?
– Jag brukar dutta på krämen på huden med fingertopparna och inte trycka för hårt eller dra i huden. Det kan göra att du tänjer och utsätter huden för slitage i onödan.
Johanna rekommenderar att man använder små lätta rörelser och arbetar utifrån och in. Applicera bara under ögat –inte på ögonlocket – och en bit i från ögat på ögonbenet. Applicerar du den över eller för nära ögat, kan du bli svullen, varnar Johanna.
– Jag brukar applicera strax under ögonbrynet också, det är helt OK men inte längre ner än så.
Krämen sprider sig och når även huden närmast ögat förklarar Johanna,

LÄS OCKSÅ: Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Har du några andra tips för pigga friska ögon och fin hy runt ögonen?
– Det jag har sett fungerar bra är att använda arganolja runt ögonen, speciellt vid torr hud som ger kråksparkar.

 

Jobba även inifrån
Magnesium och kisel är bra att ta invärtes enligt Johanna som även rekommenderar att att praktisera mindfulness och djupandning i vardagen, för att få återhämtning om du lever ett stressigt liv.
Ansiktsyoga med massage och stretchövningar dagligen för ansiktet  stöttar upp och ger huden mer fasthet menar Johanna. Och sist men inte minst tipsar hon om vikten av bra kost och motion.
– Ät grön mat med antioxidanter och så får vi inte glömma den dagliga motionen som gör att du ökar upp mikrocirkulationen i huden så att den får mer näring.

Vill du ställa frågor till Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström hittar du henne här.

Av Nina Törmark


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.

5 kännetecken på stress och vad du kan göra åt det

Naturlig hälsa

Hjärtklappning, spända muskler och svettningar är alla symtom på stress och förhöjda kortisolnivåer. Men vårt stresshormon är lika viktigt som nödvändigt. För att inte ständigt gå omkring och vara trött av för hög stressnivå så finns det olika knep som gör att du går ner i varv. Här är fem kännetecken på stress och ännu fler lösningar.

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.