Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kureras hudexpert: Därför ska du använda ögonkräm

Kanske tillhör du dem som sneglat på de små tuberna med ögonkräm och undrat vad de ska vara bra för? Många smörjer inte alls eller så använder man sin vanliga ansiktskräm även runt ögonen. Men det finns en poäng med att använda just ögonkräm, förklarar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström som tipsar om hur du applicerar på bästa sätt.

Vi börjar förlora elasticitet – i form av kollagen – i huden någonstans runt 25 års ålder. Då kan det vara bra att börja med ögonkräm, rekommenderar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström, hudterapeut, homeopat och grundare av utbildningen Advanced skin therapist  Johanna förklarar att vanlig ansiktskräm kan vara för tung för huden runt ögonen, då huden är tunnare och känsligare där.
– Men har du inga tecken på linjer eller torrhet skulle jag vänta. Börjar du däremot se tecken på åldrande tidigare kan du behöva se över din livsstil, säger Johanna som förklarar att kråksparkar runt ögonen även kan vara ett tecken på stress och att kroppen behöver mer magnesium.

 

Se över kost och livvstil
I vissa fall – som vid påsar – behöver man titta på helheten, då det enligt Johanna kan vara ett tecken på för lite rörelse, för stort saltintag i form av vanligt bordsalt med mycket natrium i eller långvarig stress och fel pH-värde som kan göra kroppen sur.
– Det påverkar njurarna,  vilket kan visa sig under ögonen som påsar.
Då kommer inte endast krämen att hjälpa men en bra kräm kan bidra till att öka upp mikrocirkulationen i huden så den dräneras bättre och på så sätt dämpa lokal svullnad tillfälligt förklarar Johanna.
– Men för att ta tag i grundproblemet behöver man ändra kost och motionsvanor.

LÄS OCKSÅ: Bästa knepen för inomhushuden

Vad ska man tänka på när man väljer ögonkräm?
– Eftersom huden är så tunn och fin runt ögonen, är det viktigt att ha en så hudvänlig kräm som möjligt som är lätt och återfuktande.
Johanna rekommenderar att man väjer en ekologisk kräm som är fri från syntetiska ämnen.

LÄS OCKSÅ: Experternas tips för att undvika stressad hud

Hur appliceras den på bästa sätt?
– Jag brukar dutta på krämen på huden med fingertopparna och inte trycka för hårt eller dra i huden. Det kan göra att du tänjer och utsätter huden för slitage i onödan.
Johanna rekommenderar att man använder små lätta rörelser och arbetar utifrån och in. Applicera bara under ögat –inte på ögonlocket – och en bit i från ögat på ögonbenet. Applicerar du den över eller för nära ögat, kan du bli svullen, varnar Johanna.
– Jag brukar applicera strax under ögonbrynet också, det är helt OK men inte längre ner än så.
Krämen sprider sig och når även huden närmast ögat förklarar Johanna,

LÄS OCKSÅ: Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Har du några andra tips för pigga friska ögon och fin hy runt ögonen?
– Det jag har sett fungerar bra är att använda arganolja runt ögonen, speciellt vid torr hud som ger kråksparkar.

 

Jobba även inifrån
Magnesium och kisel är bra att ta invärtes enligt Johanna som även rekommenderar att att praktisera mindfulness och djupandning i vardagen, för att få återhämtning om du lever ett stressigt liv.
Ansiktsyoga med massage och stretchövningar dagligen för ansiktet  stöttar upp och ger huden mer fasthet menar Johanna. Och sist men inte minst tipsar hon om vikten av bra kost och motion.
– Ät grön mat med antioxidanter och så får vi inte glömma den dagliga motionen som gör att du ökar upp mikrocirkulationen i huden så att den får mer näring.

Vill du ställa frågor till Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström hittar du henne här.

Av Nina Törmark


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

 

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

 

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.