Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Jesper Mattsson

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

Är du kvinna och medelålders, då är det extra viktigt hur du lever ditt liv för de kommer att påverka hur du åldras och hur du mår längre fram i livet.

Peter Edholm är medicine doktor i idrottsfysiologi vid Örebro universitet och han har gjort en avhandling som visade att för att bibehålla rörlighet och styrka bör kvinnor efter 50 satsa på styrketräning, men också kombinera detta med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror.

 

– En hög fysisk aktivitetsnivå under medelåldern kan delvis skydda oss från negativa effekter på rörelseförmåga och muskelmassa av ett stillasittande leverne senare i livet. Det bästa är dock att vara aktiv genom hela livet, säger Peter Edholm.

LÄS OCKSÅ: Monika Björn: ”Så blir du stark genom klimakteriet”

Viktigast vad man gör mellan 50 och 65 år
Avhandlingen innefattar fyra delstudier om hur träning och kost påverkar äldre kvinnor. Med stigande ålder försämras rörelseförmågan och vi tappar muskelmassa. Här är kvinnor särskilt utsatta.

I sin avhandling studerade Peter Edholm hur kost och träning påverkar äldre kvinnor och sambandet mellan bra motionsvanor och en hög fysisk förmåga var tydlig. Detta gällde även för kvinnor som inte motionerat speciellt mycket tidigare i livet.

– Det ger stöd för det kända ordspråket att det aldrig är för sent att börja träna, säger Peter Edholm.

Men studien visar att de kvinnor som tränat när det varit yngre har en bättre funktionell förmåga och en större muskelmassa. Trots detta har den träning som kvinnorna gör från 50 upp till 65 år mest inverkan på hälsan. Det fanns inget samband mellan hur rörlig man var och stillasittande, däremot hur stor avsaknaden av motion var. Det vill säga, det är inte farligt att sitta still om man sedan ägnar sig åt fysisk aktivitet. Träning som bestod av en kombination av aktivitet som höjer pulsen i kombination med styrketräning gav bäst resultat.

– Äldre kvinnor bör styrketräna två gånger i veckan, men samtidigt också tänka på vad de äter för att få effekt av träningen. Ju äldre du blir, desto viktigare blir kosten.

 

LÄS OCKSÅ: Äldre som styrketränar kan bromsa demensutveckling

Fokusera på motion, inte stillasittande
Peter Edholm menar att det är viktigt att kombinera styrketräningen med en hälsosam kost och det är extra viktigt att få i sig omega-3 fettsyror, för då får kvinnor mer effekt av träningen. Det innefattar förmågan att bygga muskler, den explosiva muskelstyrkan och rörligheten.

Idag rekommenderar Folkhälsomyndigheten äldre att styrketräna minst två gånger i veckan, men många tycker att det är svårt. En anledning tros vara att äldre har pågående låggradiga inflammationer i kroppen vilket stör byggandet av muskler.

Peter Edholm sammanfattar sin studie och säger:

– Det är aldrig för sent att börja träna och det är speciellt viktigt att träna mellan 50 och 65 år. Det gör ingenting att du sitter mycket still så längre du ser till att ägna dig åt fysisk aktivitet några gånger i veckan. Raska promenader som höjer pulsen är bra, men se till att styrketräna minst två gånger i veckan. Var noga med kosten och ät hälsosamt, tänk speciellt på att äta proteinrik mat med mycket omega-3 fettsyror.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinnoansikte

Boosta huden inifrån med kollagen

Hälsa

Att vilja ta hand om sig själv handlar inte om fåfänga eller att inte acceptera tidens gång. Alla åldras vi, men frågan är hur. När vi tar hand om vårt inre, då syns det i det yttre. När ålderstecknen börjar ta form i ansiktet finns det ett viktigt ämne som kan bromsa upp nedbrytningen från insidan. Har du hört talas om marint kollagen av typ 1?

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

 

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.