Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Jesper Mattsson

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

Är du kvinna och medelålders, då är det extra viktigt hur du lever ditt liv för de kommer att påverka hur du åldras och hur du mår längre fram i livet.

Peter Edholm är medicine doktor i idrottsfysiologi vid Örebro universitet och han har gjort en avhandling som visade att för att bibehålla rörlighet och styrka bör kvinnor efter 50 satsa på styrketräning, men också kombinera detta med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror.

 

– En hög fysisk aktivitetsnivå under medelåldern kan delvis skydda oss från negativa effekter på rörelseförmåga och muskelmassa av ett stillasittande leverne senare i livet. Det bästa är dock att vara aktiv genom hela livet, säger Peter Edholm.

LÄS OCKSÅ: Monika Björn: ”Så blir du stark genom klimakteriet”

Viktigast vad man gör mellan 50 och 65 år
Avhandlingen innefattar fyra delstudier om hur träning och kost påverkar äldre kvinnor. Med stigande ålder försämras rörelseförmågan och vi tappar muskelmassa. Här är kvinnor särskilt utsatta.

I sin avhandling studerade Peter Edholm hur kost och träning påverkar äldre kvinnor och sambandet mellan bra motionsvanor och en hög fysisk förmåga var tydlig. Detta gällde även för kvinnor som inte motionerat speciellt mycket tidigare i livet.

– Det ger stöd för det kända ordspråket att det aldrig är för sent att börja träna, säger Peter Edholm.

Men studien visar att de kvinnor som tränat när det varit yngre har en bättre funktionell förmåga och en större muskelmassa. Trots detta har den träning som kvinnorna gör från 50 upp till 65 år mest inverkan på hälsan. Det fanns inget samband mellan hur rörlig man var och stillasittande, däremot hur stor avsaknaden av motion var. Det vill säga, det är inte farligt att sitta still om man sedan ägnar sig åt fysisk aktivitet. Träning som bestod av en kombination av aktivitet som höjer pulsen i kombination med styrketräning gav bäst resultat.

– Äldre kvinnor bör styrketräna två gånger i veckan, men samtidigt också tänka på vad de äter för att få effekt av träningen. Ju äldre du blir, desto viktigare blir kosten.

 

LÄS OCKSÅ: Äldre som styrketränar kan bromsa demensutveckling

Fokusera på motion, inte stillasittande
Peter Edholm menar att det är viktigt att kombinera styrketräningen med en hälsosam kost och det är extra viktigt att få i sig omega-3 fettsyror, för då får kvinnor mer effekt av träningen. Det innefattar förmågan att bygga muskler, den explosiva muskelstyrkan och rörligheten.

Idag rekommenderar Folkhälsomyndigheten äldre att styrketräna minst två gånger i veckan, men många tycker att det är svårt. En anledning tros vara att äldre har pågående låggradiga inflammationer i kroppen vilket stör byggandet av muskler.

Peter Edholm sammanfattar sin studie och säger:

– Det är aldrig för sent att börja träna och det är speciellt viktigt att träna mellan 50 och 65 år. Det gör ingenting att du sitter mycket still så längre du ser till att ägna dig åt fysisk aktivitet några gånger i veckan. Raska promenader som höjer pulsen är bra, men se till att styrketräna minst två gånger i veckan. Var noga med kosten och ät hälsosamt, tänk speciellt på att äta proteinrik mat med mycket omega-3 fettsyror.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg.