Foto: Jesper Mattsson

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

Är du kvinna och medelålders, då är det extra viktigt hur du lever ditt liv för de kommer att påverka hur du åldras och hur du mår längre fram i livet.

Peter Edholm är medicine doktor i idrottsfysiologi vid Örebro universitet och han har gjort en avhandling som visade att för att bibehålla rörlighet och styrka bör kvinnor efter 50 satsa på styrketräning, men också kombinera detta med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror.

 

– En hög fysisk aktivitetsnivå under medelåldern kan delvis skydda oss från negativa effekter på rörelseförmåga och muskelmassa av ett stillasittande leverne senare i livet. Det bästa är dock att vara aktiv genom hela livet, säger Peter Edholm.

LÄS OCKSÅ: Monika Björn: ”Så blir du stark genom klimakteriet”

Viktigast vad man gör mellan 50 och 65 år
Avhandlingen innefattar fyra delstudier om hur träning och kost påverkar äldre kvinnor. Med stigande ålder försämras rörelseförmågan och vi tappar muskelmassa. Här är kvinnor särskilt utsatta.

I sin avhandling studerade Peter Edholm hur kost och träning påverkar äldre kvinnor och sambandet mellan bra motionsvanor och en hög fysisk förmåga var tydlig. Detta gällde även för kvinnor som inte motionerat speciellt mycket tidigare i livet.

– Det ger stöd för det kända ordspråket att det aldrig är för sent att börja träna, säger Peter Edholm.

Men studien visar att de kvinnor som tränat när det varit yngre har en bättre funktionell förmåga och en större muskelmassa. Trots detta har den träning som kvinnorna gör från 50 upp till 65 år mest inverkan på hälsan. Det fanns inget samband mellan hur rörlig man var och stillasittande, däremot hur stor avsaknaden av motion var. Det vill säga, det är inte farligt att sitta still om man sedan ägnar sig åt fysisk aktivitet. Träning som bestod av en kombination av aktivitet som höjer pulsen i kombination med styrketräning gav bäst resultat.

– Äldre kvinnor bör styrketräna två gånger i veckan, men samtidigt också tänka på vad de äter för att få effekt av träningen. Ju äldre du blir, desto viktigare blir kosten.

 

LÄS OCKSÅ: Äldre som styrketränar kan bromsa demensutveckling

Fokusera på motion, inte stillasittande
Peter Edholm menar att det är viktigt att kombinera styrketräningen med en hälsosam kost och det är extra viktigt att få i sig omega-3 fettsyror, för då får kvinnor mer effekt av träningen. Det innefattar förmågan att bygga muskler, den explosiva muskelstyrkan och rörligheten.

Idag rekommenderar Folkhälsomyndigheten äldre att styrketräna minst två gånger i veckan, men många tycker att det är svårt. En anledning tros vara att äldre har pågående låggradiga inflammationer i kroppen vilket stör byggandet av muskler.

Peter Edholm sammanfattar sin studie och säger:

– Det är aldrig för sent att börja träna och det är speciellt viktigt att träna mellan 50 och 65 år. Det gör ingenting att du sitter mycket still så längre du ser till att ägna dig åt fysisk aktivitet några gånger i veckan. Raska promenader som höjer pulsen är bra, men se till att styrketräna minst två gånger i veckan. Var noga med kosten och ät hälsosamt, tänk speciellt på att äta proteinrik mat med mycket omega-3 fettsyror.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Roboträsklipparen – ett hot mot biologisk mångfald

Eko/miljö

Sommartider innebär att de omåttligt populära robotgräsklipparna åker fram i villakvarteren  Och visst är de ett bekvämt sätt att hålla gräsmattorna i trim. Men det är just det som är problemet – för den biologiska mångfalden. Men du kan själv vända trenden och bidra till rikare mångfald!

sjukvårdspersonal tar feber på patient i örat

Du kan ha feber innan 38 grader

Hälsa

Känner du till vilken din normala temperatur är? Visste du att äldre personer kan ha en så låg normaltemperatur som 35 grader? Det betyder att du kan ha feber långt innan 38 grader, som i dag är gränsen för vad som anses som feber. Ewa Grodzinsky är biomedicinska analytiker och har skrivit en lärobok om feber. Hon tycker att vi behöver omvärdera begreppet feber.

kvinna sitter på huk

Sitta sig frisk – går det?

Hälsa

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

Ung kvinnlig karaktär fångad i en pillerburk. Kapslar. Medicin. Missbruk.

”Psykiatrin behöver gå från piller till samtal”

Kurera debatt

Idag äter var sjätte svensk psykofarmaka av något slag och drygt var tionde svensk äter någon antidepressiv medicin – många av dem är unga. Samtidigt ökar självmorden kraftigt bland unga vuxna. Psykiatern och psykoterapeuten Johan Stiernstedt frågar sig om det här är en rimlig utveckling och menar att samtal har blivit psykiatrins stora bristvara.

 

Håll dig frisk med honungens Rolls Royce 

Naturlig hälsa

Det är inte bara Bamse som gillar honung, det gör även vi människor – under första kvartalet 2020 ökade svenskarnas efterfrågan på manukahonung, "honungens Roll Royce", med hela 700 procent jämfört med i fjol. Den exklusiva honungen är effektiv för att förebygga och motverka förkylning, influensa och halsinfektioner.

Förälder – så lär du ditt barn goda digitala vanor

Mental hälsa

Föräldrar har en avgörande roll för sina barns välbefinnande - och ett ansvar att skydda dem från faror och säkerställa att de inte utsätter andra för trakasserier eller mobbning. Här följer några tips och råd för hur du kan stötta ditt barn till ett positivt och hälsofrämjande användande av digitala medier.

sa-lindrar-du-solbrannan

Så lindrar du solbrännan

Hud

Vad händer egentligen med huden om vi bränner oss, finns det något ställe som är farligare att bränna sig på – och går det att lindra solbrännan på något naturligt sätt? Vi ställde några frågor till Kureras skönhetsexpert om solbränna.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

 

rått kött

Fall av böldpest upptäckt i Kina

Övrigt

Just när bekymrade kinesiska forskare varnat för en annan potentiell pandemi orsakad av ett influensavirus hos grisar har en rapport om fall av böldpest kommit från inre Mongoliet. Böldpest är en bakterieinfektion som sprids från råttor och via loppor i form av bett, men också om man äter gnagare.

kvinna sprayar sina ben med myggmedel

Så gör du ditt egna giftfria myggmedel

Naturlig hälsa

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då följer här några effektiva och naturliga sätt att slippa de irriterande små rackarna.

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

Hälsa

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

 

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

 

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.