Monika Björn: "Så blir du stark genom klimakteriet" | Kurera.se
Monika Björn kollage två bilder

Foto: Meddi Kabirzadeh

Monika Björn: ”Så blir du stark genom klimakteriet”

Fakta

Namn: Monika Björn
Ålder: 48 år.
Bor: Göteborg.
Yrke: Yogainstruktör, PT och entreprenör inom hälsa och utbildning.
Familj: Min man Peter, sonen Robin nio år samt katterna Mimmi och Morris.
Livsmotto: ”Walk your talk”, vilket fritt översatt betyder att leva som man lär.
På gång under 2019: Fler yogalärarutbildningar och yogaretreats både i Sverige och utomlands - läs mer på Yoga247.se

Tips! Sistersister
Monika har podden Sistersister tillsammans med två andra kvinnor runt 50. I podden pratas det om allt i livet runt 50, som klimakteriet, sex, tonårsbarn, karriär och vänskap.

Monika Björn är 48 år, PT, yogalärare och en entreprenör inom träning och utbildning. För två år sedan fick hon en rad otrevliga kroppsliga besvär samtidigt som den dagliga träningen gick trögt. Först förstod inte Monika att hon hamnat i klimakteriet. Bristen på upplysning fick henne att ta reda på hur hon kunde må bättre. Den samlade kunskapen om menopaus resulterade hon i boken "Stark genom klimakteriet".

Det var ingen inom vården som upplyste Monika Björn att hennes olika kroppsliga symtom berodde på klimakteriet. Det var hon själv som i sitt letande efter orsak och verkan insåg vad som var fel på henne. Hon hittade sin väg till ett bättre mående och det beskriver hon i sin bok om klimakteriet.

Vad var det som fick dig att förstå att du hamnat i klimakteriet?
– Det var först när jag fick värmevallningar som jag kopplade ihop de andra symtomen med klimakteriet. För drygt två år sedan började träningen kännas ovanligt tung och det mesta kändes oinspirerande. Jag fick vaglar i ögonen, något jag aldrig haft tidigare och samma år hade jag två urinvägsinfektioner i kombination med att jag fick torra slemhinnor. Jag tyckte att det var konstigt att jag tappade så mycket hår och när jag sökte hjälp inom vården så var det ingen som nämnde klimakteriet.

 

LÄS OCKSÅ: Snart möjligt att få bioidentiskt progesteron i Sverige

r vem har du skrivit din bok "Stark genom klimakteriet"?
– Den är förstås skriven för de kvinnor som är där just nu och de som är på väg in där. Men det är även en bok för män, familj och vänner och för alla som jobbar med kvinnor inom frisk- och sjukvård. Klimakteriet är ett komplicerat tillstånd. Därför finns det olika sätt att må bättre. Klimakteriet är början på en ny fas i livet. Då föds den mognare versionen av dig själv, en kvinna som samlat erfarenhet och som levt. Boken handlar därför inte bara om forskning, medicin och träning utan också om den känslomässiga, sociala och spirituella delen av livet under menopaus som kan bli riktigt bra beroende på hur man handskas med förändringarna.

Du är ju mitt inne i klimakteriet nu, men mår bättre – hur gjorde du?
– Jag har gjort en hel del. Basen i mitt liv är träningen. Det är bra att svettas när man har vallningar, då mår man bättre. Men gå inte på myten att smal är lycklig. Några extrakilon kan vara bra för hälsan. Kraftig övervikt ökar dock på klimakteriebesvären. Jag lärde mig att när kroppen producerar lägre nivåer av östrogen störs endorfinproduktionen i hjärnan. Endorfiner är viktigt för hjärnans temperaturreglering och när produktionen minskar ökar risken för vallningar. Både konditionsträning och styrketräning ökar kroppens endorfinproduktion på ”naturlig” väg och det är en av många orsaker till att träning minskar vallningsbesvär. Sensommaren 2017 insåg jag att jag behövde kosttillskott som ett komplement till kosten, så jag satte ihop en mix av vitaminer som jag trodde att jag behövde. Och jag vill poängtera att jag varit en skeptiker till kosttillskott, men efter att ha tagit bland annat zink, magnesium, B- och D-vitaminer samt MSM under tio veckor kom inspiration och kreativitet tillbaka, och träningen gick bra. Även min hårkvalitet blev som förr. För mig var detta en aha-upplevelse. Men kroppen anpassar sig till alla förändringar och jag insåg att jag inte kunde öka på dosen av tillskott och gick till gynekologen för att få bioidentiska hormoner. Jag fick bråka ett tag men sedan fick jag östrogenplåster och bioidentiskt progesteron utskrivet och på bara några dagar kände jag en enorm skillnad.

LÄS OCKSÅ: Liten guide till yoga! Vilken form passar dig bäst?

Om du fick ge ett stärkande råd till kvinnor som är i klimakteriet?
– Att kvinnor ska vara stolta och våga ta plats och oblygt låta mognad bli en positiv bild. Se inte på klimakteriet som en livstragedi utan snarare som en övergång och en period som ger djup i personligheten och att den tid som kommer blir en ny spännande fas i livet. Du kanske blir 80, 90 eller varför inte 100 år. Våga tro att åren kommer att bli bra och att du kommer att vara en klokare version av dig själv.
Känn dig tryggare i din kropp och bry dig mindre om vad folk tycker. Du kommer inte att vara lika ängslig som när du var 20 år och du kommer inte att ödsla tid på det du inte vill eller ogillar. Du rör på dig för att må bra och kunna sova bättre. Och du kan faktiskt ha sex utan att bli ofrivilligt gravid – och eftersom du är mer självaccepterande är sex oftast bättre när du blir äldre.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Monika Björn
Ålder: 48 år.
Bor: Göteborg.
Yrke: Yogainstruktör, PT och entreprenör inom hälsa och utbildning.
Familj: Min man Peter, sonen Robin nio år samt katterna Mimmi och Morris.
Livsmotto: ”Walk your talk”, vilket fritt översatt betyder att leva som man lär.
På gång under 2019: Fler yogalärarutbildningar och yogaretreats både i Sverige och utomlands - läs mer på Yoga247.se

Tips! Sistersister
Monika har podden Sistersister tillsammans med två andra kvinnor runt 50. I podden pratas det om allt i livet runt 50, som klimakteriet, sex, tonårsbarn, karriär och vänskap.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

 

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

 

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

 

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.