Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

glad mamma med barn

L-teanin från grönt te hjälper mot stress

Grönt te innehåller ämnet l-teanin. Det är en växtaminosyra som man i flera studier kunnat påvisa hjälper i stressade situationer. En nyligen gjord sammanställning bekräftade effekten: Doser på 200-400 milligram per dag få ordning på inre stress inom en timma.

Det har gjorts flera studier på l-teanin som visar att substansen som finns i grönt te dämpar stress inom en timma, och effekten håller i sig i cirka sex timmar.

 

Växtaminosyran L-teanin finns i gröna teblad och när dessa inte oxideras så bibehåller de sin gröna färg.

Det finns många tillfällen i livet som kan vara stressfyllda. Det kan vara allt från flygrädsla och skräck inför att tala inför andra till att man sover dåligt, upplever ångest eller känner sig nedstämd.

LÄS OCKSÅ: Svårt att sova? L-teanin och GABA ger bättre sömn

Stress minskar
2019 gjordes en placebokontrollerad studie i Japan där 30 vuxna deltog. Försökspersonerna fick 200 mg l-teanin eller placebo varje dag. Forskarna använde sig av självskattningsskalor av olika parametrar som stress och sömnkvalitet. Tillsammans med en psykolog gjordes en utvärdering av kognitiva funktioner.

Resultaten visade att stressrelaterade symptom som ångest, depression och sömnstörningar minskade med ett intag av l-teanin.

Den kognitiva funktionen förbättrades, framför allt den verbala förmågan hos de som från början hade sämst förutsättningar vid början av studien. Forskarna drog slutsatsen att l-teanin kan vara ett lämpligt tillskott vid stress hos friska vuxna.

LÄS OCKSÅ: Oxidativ stress – en kropp i obalans

Sover bättre
Tidigare studier har visat att l-teanin kan öka uppmärksamheten, och därmed ge ökad inlärningsförmåga. Bäst effekt på uppmärksamhet och inlärning får du om du kombinerar teanin med en liten mängd kaffe. Går du i skolan och ska göra ett prov – då kan l-teanin fylla en bra funktion.

Teanin har också en positiv effekt på immunförsvaret. Det förbättrar sömnkvalitet, det vill säga, du sover mindre oroligt och vaknar inte under natten.

 

I år publicerats en studie där nio tidigare studier sammanställdes. Rapporten visade att tillskott av l-teanin dagligen i dosen på 200-400 milligram kan bidra till att minska stress och ångest i stressfulla situationer.

En produkt som innehåller l-teanin är Cool Down anti-stress.

Av Inger Palm

Studier: Effects of L-Theanine Administration on Stress-Related Symptoms and Cognitive Functions in Healthy Adults och The Effects of Green Tea Amino Acid L-Theanine Consumption on the Ability to Manage Stress and Anxiety Levels


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.