Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna på cykel

Lågintensiv träning bra för immunförsvaret

Det är aldrig för sent att börja motionera säger forskarna. Och nu börjar den lågintensiva motion, den du gör i vardagen, få mest uppmärksamhet som den typ av fysisk aktivitet som bäst gynnar vårt immunförsvar.

Livstilsprofessorn, Mai-Lis Hellenius som nyligen kommit ut med boken – Leva livet, hälsa, mat och välbefinnande för andra halva av livet, menar att den viktigaste motionen är vardagsmotionen. Och hon har länge poängterat hur viktigt det är för dem med ett stillasittande jobb att resa på sig tre gånger i timmen och röra dig en stund. Effekten av det är större än vad man tror.

 

– Om du sitter stilla för det mesta men börjar ta en promenad i dag blir effekten större och kommer snabbare än vad vi kunde ana för bara några år sedan När du börjar träna går risken för att bli sjuk ner men om du sedan tränar väldigt hårt så försvagas immunförsvaret igen och risken för att bli sjuk ökar, säger Mai-Lis Hellenius till Svenska Dagbladet.

LÄS OCKSÅ: Trött på styrketräning? Dans ger mer muskler

Motion dämpar inflammationer
Vi vet sedan länge att när vi rör på oss så stärker vi immunförsvaret. Motion i alla former är ett komplement till kroppens grundskydd mot förkylningar och influensor men fysisk aktivitet motverkar också hjärt-kärlsjukdomar och typ-2 diabetes.

Studier har visat att fysisk aktivitet ökar antalet friska eller i vårt medfödda immunförsvar. När du rör på dig dämpas också inflammationer i kroppen. Äter du dessutom en kost rik på fibrer bidrar även det till att dämpa och motverka inflammationer.

Det allra bästa, särskilt för dig som kanske inte har tid eller tycker att det är så roligt att träna – du behöver inte spendera en massa timmar på gymmet för att få en bra hälsa. Den lågintensiva motion som du gör i din vardag är den som har mest betydelse för att du ska må bra.

LÄS OCKSÅ: Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Minskad motion ger mindre muskelmassa
Hjärt-Lungfonden och Karolinska institutet har utvecklat en ny pyramid för fysisk aktivitet. Grundmotionerat är det du gör i din vardag som att städa, påta i trädgården, ta en promenad eller en cykeltur.

 

Mellanplanet och det som gör att du får bättre kondition är att du bör höja pulsen under två och en halv timme varje vecka. Och längs upp på denna pyramid ska du styrketräna. När vi blir äldre tappar vi muskler och för att motverka den processen genom att belasta musklerna.

Data har kunnat visa att den som är 70 plus och som vanligtvis går 6 000 steg om dagen och sedan bara promenerar 1500 steg relativt snabbt förlorade muskelmassa.

Av Inger Palm

Källa: SvD


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.