Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna på cykel

Lågintensiv träning bra för immunförsvaret

Det är aldrig för sent att börja motionera säger forskarna. Och nu börjar den lågintensiva motion, den du gör i vardagen, få mest uppmärksamhet som den typ av fysisk aktivitet som bäst gynnar vårt immunförsvar.

Livstilsprofessorn, Mai-Lis Hellenius som nyligen kommit ut med boken – Leva livet, hälsa, mat och välbefinnande för andra halva av livet, menar att den viktigaste motionen är vardagsmotionen. Och hon har länge poängterat hur viktigt det är för dem med ett stillasittande jobb att resa på sig tre gånger i timmen och röra dig en stund. Effekten av det är större än vad man tror.

 

– Om du sitter stilla för det mesta men börjar ta en promenad i dag blir effekten större och kommer snabbare än vad vi kunde ana för bara några år sedan När du börjar träna går risken för att bli sjuk ner men om du sedan tränar väldigt hårt så försvagas immunförsvaret igen och risken för att bli sjuk ökar, säger Mai-Lis Hellenius till Svenska Dagbladet.

LÄS OCKSÅ: Trött på styrketräning? Dans ger mer muskler

Motion dämpar inflammationer
Vi vet sedan länge att när vi rör på oss så stärker vi immunförsvaret. Motion i alla former är ett komplement till kroppens grundskydd mot förkylningar och influensor men fysisk aktivitet motverkar också hjärt-kärlsjukdomar och typ-2 diabetes.

Studier har visat att fysisk aktivitet ökar antalet friska eller i vårt medfödda immunförsvar. När du rör på dig dämpas också inflammationer i kroppen. Äter du dessutom en kost rik på fibrer bidrar även det till att dämpa och motverka inflammationer.

Det allra bästa, särskilt för dig som kanske inte har tid eller tycker att det är så roligt att träna – du behöver inte spendera en massa timmar på gymmet för att få en bra hälsa. Den lågintensiva motion som du gör i din vardag är den som har mest betydelse för att du ska må bra.

LÄS OCKSÅ: Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Minskad motion ger mindre muskelmassa
Hjärt-Lungfonden och Karolinska institutet har utvecklat en ny pyramid för fysisk aktivitet. Grundmotionerat är det du gör i din vardag som att städa, påta i trädgården, ta en promenad eller en cykeltur.

 

Mellanplanet och det som gör att du får bättre kondition är att du bör höja pulsen under två och en halv timme varje vecka. Och längs upp på denna pyramid ska du styrketräna. När vi blir äldre tappar vi muskler och för att motverka den processen genom att belasta musklerna.

Data har kunnat visa att den som är 70 plus och som vanligtvis går 6 000 steg om dagen och sedan bara promenerar 1500 steg relativt snabbt förlorade muskelmassa.

Av Inger Palm

Källa: SvD


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

 

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg.