Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Peter Martin

Namn: Peter Martin
Yrke: Läkare med funktionsmedicinsk inriktning.
Ålder: 52 år
Bor: Lerum utanför Göteborg.
Gör: Driver den funktionsmedicinska kliniken FunMed i Göteborg och Stockholm och snart en ny mottagning i Halmstad. Sammanlagt finns nu sju läkare. Håller också i Funktionsmedicinska vårdutbildningar.

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger:
– Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Peter är legitimerad läkare och medicine doktor i farmakologi, med inriktning på funktionsmedicin. Hans arbete är evidensbaserat, men som han själv uttrycker det, inte evidensbegränsat. Nu när samhället står inför stora utmaningar på olika plan på grund av coronavirusets framfart har debatten om hur vi kan skydda oss och stärka vårt immunförsvar blivit het. Bland annat har olika alternativmedicinare blivit anklagade av läkare och professorer att var oseriösa när de försöker nå ut med information om hur vi kan stärka immunförsvaret och skydda oss mot coronaviruset.

– Det finns nu en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken för att insjukna i flera virussjukdomar, men när det gäller coronaviruset, SARS CoV-2, så är det ett nytt virus som skiljer sig ganska mycket från många andra virus, som till exempel förkylnings- och influensavirus. Därför kan det vara vanskligt att använda näringstillskott urskillningslöst mot just SARS CoV-2, säger Peter Martin och refererar till Chris Masterjohn som är nutritionsforskare i USA.

 

LÄS OCKSÅ: Går det att träna vid förkylning?

Grunden till god hälsa
Chris Masterjohn menar att man inte ska ta för höga doser av vitamin A, C eller D. Det kan öka vad man kallar för ACE2, som är det protein som coronaviruset kapar för att komma in i cellerna. Han anser inte heller att vi ska använda monolaurin, som är ett naturligt ämne i kokosolja, eller propolis från bin.

– Däremot tycker han att vi kan ta extra mycket zink och en dos på 7-15 milligram upp till fyra gånger per dag. Just zink kan vara en god idé att ta en högre dos av under några dagar när smittorisken är hög. Men glöm inte att en hög zinkdos, över 15 milligram per dag under en längre tid kan sänka kopparhalterna i kroppen, säger Peter Martin.

Ett starkt och väl fungerande immunförsvar är grunden i god hälsa och det är något man bygger upp över tid genom att äta bra och vid behov tillföra vitamin- och mineraltillskott.

– Försäljningen och rekommendationerna för kosttillskott är strikt reglerade av Livsmedelsverket. Livsmedelsverket godkänner att man på vissa kosttillskott får skriva att de krävs för att immunsystemet ska bibehålla sin normala Detta innefattar tillskott med A, C- och D-vitamin, B6, B12 och folsyra samt järn, koppar, selen och zink. Brister på dessa näringsämnen kan påverka immunförsvaret negativt. Tyvärr intresserar man sig inte mycket för näringsbrister i konventionell sjukvård.

 

LÄS OCKSÅ: Forskare undersöker hur coronaviruset sprider sig i luften

De över 65 har ofta näringsbrister
Peter Martin ser i sitt arbete, där han mäter tillgången på 38 olika essentiella näringsämnen, att de flesta patienter har brister och det gäller även de som upplever sig som friska.

– En varierad västerländsk kost räcker alltså inte enligt vår kliniska erfarenhet. Det stämmer med undersökningar i USA  som visar att näringsbrister är vanligt, berättar Peter Martin.

Enligt en ny rapport har yngre personer i USA som blivit smittade av coronaviruset behövt sjukhusvård. Närmare fyra av tio var mellan 20 och 54 år. Vad det beror på vet man inte, men sannolikt kan det ha med näringsbrister att göra, diabetes och metabola sjukdomar. I Sverige och i övriga Europa har man sedan tidigare uppmärksammat att personer över 65 år lider av näringsbrister.

 

– Då kan man fråga sig hur mycket näringsbristerna bidrar det till att drabbas hårdast av coronaviruset. Är man vegetarian eller vegan har man också större risk att drabbas av näringsbrister. Det gäller inte minst för vitamin D, B6, B12, järn, selen och zink. Det finns mer att  läsa om detta hos Livsmedelsverket  och Chris Masterjohn I Sverige mäter myndigheterna sällan befolkningens näringsstatus, och enligt Livsmedelsverket kan var tredje tonårstjej ha järnbrist.

LÄS OCKSÅ: Näringsämnena som stärker immunförsvaret

Vilar på klinisk erfarenhet
Peter Martin poängterar att de verkligen inte vänder sig till människors rädslor och desperation som befinner sig i ett akutläge, de pratar till deras förnuft att bygga sin hälsa på sikt. Funktionsmedicinska läkare och andra hälsoterapeuter mäter enskilda individers näringsbrister och får ett laboratorieresultat.

– Vår kliniska erfarenhet är att man med rätt näringsstatus, bra sömn, lagom med motion, artegen föda och reducerad kronisk stressnivå kan få en större motståndskraft mot allehanda infektionssjukdomar, avslutar Peter Martin.

Av Inger Palm


Peter Martin

Namn: Peter Martin
Yrke: Läkare med funktionsmedicinsk inriktning.
Ålder: 52 år
Bor: Lerum utanför Göteborg.
Gör: Driver den funktionsmedicinska kliniken FunMed i Göteborg och Stockholm och snart en ny mottagning i Halmstad. Sammanlagt finns nu sju läkare. Håller också i Funktionsmedicinska vårdutbildningar.

4 frågor till Peter Martin om vitaminer och immunförsvar

1: Hur och vilka tillskott kan vi använda för att skydda oss mot coronaviruset?
Svar:
Det finns tillskott som ofta rekommenderas mot virusinfektioner, som enligt Chris Masterjohn skulle kunna ha en negativ inverkan vid en infektion med SARS-CoV-2. Enligt hans rekommendationer ska man till exempel undvika monolaurin (kokosolja) eftersom det skulle kunna påverka viruset och immunsystemet negativt. Höga doser av vitamin C och propolis kan förvärra en lungskada om man blivit infekterad med SARS-CoV-2, eftersom de har potentialen att stimulera ett av immunförsvarets vapen, interferon.

2: Kan man överdosera A, C- och D-vitamin?
Svar: Vitamin A och D är normalt otroligt viktiga för våra immunsystem. De hjälper oss att tillverka antikroppar och andra virusvapen. Vitamin A och D är bra för våra lungor och bra för vårt hjärta, men genom att de alltså kan öka mängden ACE2, vilket är det protein som coronaviruset kapar för att komma in i våra celler, skulle en hög dos av dem kunna göra oss mer utsatta för infektion. I USA rekommenderas ofta över 50 000 IU A-vitamin per dag under några dagar för att boosta immunförsvaret, men Chris Masterjohn tycker inte man ska ta mer än över 3 000 IU vitamin per dag i nuläget, om man inte vet att man har brist.

3: Vad kan vi ta som är immunstärkande?
Svar
: Chris Masterjohn tror, efter sina utredningar, att echinacea skulle kunna ha en positiv immunstärkande effekt och allicin (från vitlök) kan ha virusdödande effekter även mot SARS-CoV-2. Men kom ihåg att detta är ett nytt virus, så inget av ovanstående är testat, utan är så kallade intelligenta gissningar.

4: Hur vet man om man har näringsbrister av något ämne?
Svar:
I funktionsmedicin tittar vi efter näringsbrister i blodprov och urinprov (så kallade organiska syror kan skvallra om du har brister) och genom att titta på kroppen (till exempel vita fläckar på naglarna kan indikera näringsbrister). Man kan även använda hårmineralanalyser och andra sätt att mäta på. När det gäller just A-vitamin kan brist ge symptom som torra ögon, dåligt mörkerseende och hudbesvär, ungefär som gåshud på baksidan av överarmarna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinnoansikte

Boosta huden inifrån med kollagen

Hälsa

Att vilja ta hand om sig själv handlar inte om fåfänga eller att inte acceptera tidens gång. Alla åldras vi, men frågan är hur. När vi tar hand om vårt inre, då syns det i det yttre. När ålderstecknen börjar ta form i ansiktet finns det ett viktigt ämne som kan bromsa upp nedbrytningen från insidan. Har du hört talas om marint kollagen av typ 1?

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

 

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.