I Kureras serie ”Grön omställning” har turen kommit till Maria Åkerberg, grundare av hudvårdsmärket med samma namn och en sann visionär. I en exklusiv intervju med Kurera berättar hon om sitt arbete med naturlig hudvård.
1995 när Maria Åkerberg påbörjade sitt arbete med vad som då hette Dermanord var förståelsen för varför man skulle använda sig av naturliga och ekologiska produkter inte särskilt stor. Även om det kanske gick lite trögt i början har intresset på senare år formligen exploderat – en utveckling Maria själv har stor del i.
Du är något av en pionjär inom området naturlig hudvård, hur kom det sig att du kom in på den här banan?
– Jag började min karriär som byggnadsingenjör. I och med krisen inom byggnadsbranschen på 1990-talet valde jag att sadla om till hudterapeut. Jag har alltid haft ett brinnande intresse för naturens råvaror och hur de kan hjälpa huden.
Hur var det när du började, hur stor var förståelsen för vikten av att använda naturliga och ekologiska produkter?
– När vi startade år 1995 förstod man inte alls varför man skulle använda sig av ekologiska produkter. Det var inte lika upplyst då som det är nu och kunskapen om farorna med kemikalier och syntetiska ingredienser var inte särskilt utbredd.
Var det lätt att hitta återförsäljare?
– Vi startade småskaligt. De återförsäljare vi startade med har varit stöttepelare genom åren och är med oss än idag. De trodde på mig och det är jag innerligt glad för.
LÄS OCKSÅ: Grön omställning: Ansiktsvård och fukt
Hur är det är att hitta bra råvaror, finns det mer att välja på nu än när du började?
– Det har blivit enklare att finna bra råvaror, det beror troligen på att efterfrågan på naturlig hudvård är mycket större nu än för 23 år sen.
Är det lätt eller svårt att hålla en så strikt linje som ni gör?
– Genom kunskap om naturliga råvaror med hög kvalitet och en bra kombination av aktiva ingredienser, har vi alltid kunnat utveckla bra produkter. Med åren har vi breddat vår kunskap vilket är en fördel i vår framtida utveckling.
LÄS OCKSÅ: Studie: Hygien- och skönhetsprodukter är starkt förorenande
Ni har valt att säljas främst på salonger, hur kommer det sig?
– Vi har valt detta då vi jobbar med aktiva produkter som kräver rekommendation från en hud- eller spaterapeut. Vi vill säkerställa att kunden får den hjälp och rekommendation som behövs.
Har ni några funderingar på att ta fram en linje med lite enklare produkter som kan säljas i daglighandeln, apotek eller hälsokostbutiker?
– Det finns inga planer på det i dagsläget.
LÄS OCKSÅ: Katarina gör rent hus med skumma produkter
Hårt arbete bakom framgången
Det är nog ingen överdrift att påstå att hudvårdsmärket Maria Åkerberg från Frillesås är en framgångssaga trots bakslaget med det första namnet Dermanord som de tvingades byta efter en tvist med ett norskt företag. Till exempel utsågs Maria till årets företagare 2017 av organisationen Företagarna och i år är hon en av tio nominerade till Svenska Dagbladets pris Årets affärsbragd.
Nyckeln till framgång
Maria tillskriver framgången ihärdigt arbete och en vision om genuina naturliga produkter som ger resultat.
– Jag tror att de allra flesta hade gett upp, men jag stod på mig eftersom jag är så övertygad om att ekologiskt och naturligt är rätt.
Maria brinner för det hon jobbar med och månar även om att sprida sina kunskaper.
– Vi jobbar fortfarande med att utbilda våra terapeuter i kosmetisk kemi och hur hudvårdsprodukter påverkar oss. Därför har vi attraherat både användare och terapeuter som är väldigt kunniga och kritiska till innehåll i hudvårdsprodukter.
Maria berättar att många ifrågasatte hennes produkter i början men i takt med att hälso- och miljömedvetandet ökar ställer konsumenterna andra krav.
– Idag är användarna mer upplysta om både vad de äter och vad vi stryker på huden. Men, även vilken värld de vill att deras barn ska växa upp i. Vi har bara en jord, den ska vi vara rädda om.
Vad skulle du säga till de som fortfarande inte förstår varför man ska byta till naturlig hudvård?
– Det är innehållet i dina hudvårdsprodukter som avgör om de ska åldra eller bygga upp huden, säger Maria och fortsätter:
– Många kosmetiska hudvårdsprodukter ger snabba resultat med hjälp av syror som skalar av det översta hudlagret. Men det går inte att skala av hur mycket som helst utan att skada hudbarriären och då åldras huden fortare. Vi jobbar istället med produkter som bygger upp huden på lång sikt.
Det fungerar på precis samma sätt som när vi äter menar Maria.
– Det går att äta skräpmat länge utan att man mår alltför dåligt, men till slut rinner bägaren över och du får diverse problem med kroppen. Äter du ren, ekologisk mat bygger du istället upp ett starkt immunförsvar. Det är precis samma för huden. Man kan lura den länge med mineraloljor och silikoner, men det som stärker huden i det långa loppet är naturliga fettsyror, antioxidanter, fukt och vitaminer. Det är det Maria Åkerberg bygger på.
Jobbar numera även från insidan
Maria lanserade för inte så längesedan en probiotikaprodukt för invärtes bruk. något som kan hjälpa till att motverka hudbesvär från insidan menar Maria.
– Probiotika lanserades efter ett långt samarbete med ett företag som har gedigen kunskap om just probiotika och dess verkan på huden. Vi kan göra mycket med hudvårdsprodukter men inte allt, eftersom huden visar hur kroppen mår. Då är probiotika invärtes något som kompletterar våra produkter väl, eftersom många hudproblem kommer från magen. Vi har sett fina resultat på bland annat acne och obalans i huden.
När jag frågar om det ligger mer mer produkter för invärtes bruk i pipelinen svarar Maria svävande:
– Vi utvecklar ständigt nya produkter och har flera nyheter som kommer att lanseras under 2018.
Av Nina Törmark
Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!