Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Friberg

Marias värk i ryggen blev mindre med hjälp av vitamin K2

Fakta

Namn: Maria Grafford.
Ålder: 50 år.
Bor: Hemmingsbo, utanför Sala.
Familj: Ensamstående.
Sysselsättning: Allt-i-allo på kurort.
Fritid: Dansar linedance och rider.
Mitt bästa hälsotips: "Röra på sig mycket och promenera. Det är inte bra att sitta stilla för mycket."

För 23 år sedan var Maria Grafford med om en trafikolycka som förstörde henne rygg. När hon började äta tillskott med det skelettstärkande K2-vitaminet försvann en del av värken.

En ond rygg kan ställa till med stora problem och för 50-åriga Maria Grafford har det varit en mardröm. Efter en trafikolycka har ryggen trasslat ordentligt och smärtan har ibland varit så svår att hon behövt besöka sin kiropraktor flera gånger i veckan.
– Det finns kotor i ryggen som hela tiden rör på sig, de ska ligga still men mina hoppar ur sin plats och det gör så ont så jag måste gå till en kiropraktor för att åtgärda det, berättar Maria.

►Läs också: Vitamin K2 motverkar problem med benskörhet

Blev tipsad om K2
När det var som värst var Maria hos kiropraktorn två gånger i veckan, vilket var både kostsamt och tidskrävande.
– Jag har varit en väldigt stor kund, det kunde gå två dagar så var jag tvungen att springa dit igen. Men min kiropraktor som också är en god vän till mig tipsade om ett preparat som heter Holistic K2, som hon själv använt. Hon sa att det nog kunde hjälpa mot mina kotproblem.
Holistic K2 innehåller det relativt okända K2-vitaminet som visat sig vara väldigt positivt för en stärkt benstomme och skelett, särskilt hos kvinnor. Maria berättar att förväntningarna på K2 inte var särskilt höga eftersom hon hade så ont, men efter tre veckor så upptäckte hon att kotorna som vanligtvis aldrig låg helt stilla plötsligt lugnat ner sig.
– Jag kom på mig själv med att känna: jag mår bättre! Jag tänkte inte lika mycket på smärtan och då börjar man fundera, vad har jag gjort annorlunda? Jag kom bara på mig själv med att helt plötsligt må bättre.

 

►Läs också: 5 knep som stärker skelettet!

Långa promenader
Svaret till varför hon mådde bättre var K2 – och långa promenader.
Marias värk i ryggen blev mindre med hjälp av vitamin K2– Jag vet inte vad det är med K2, hur eller varför det fungerar, men det gör det och kotorna känns mycket bättre. Det verkar som om det smörjer ryggen på något
sätt eller i alla fall gör att kotorna inte sticker iväg lika lätt.
I samband med att hon fyllde 50 år så åkte hon på semester till London där hon promenerade dagarna långa, något som hon också upptäckte gav upphov till bättre kothälsa.
– När jag var i England gick jag säkert 15000 steg per dag vilket gjorde att ryggen blev otroligt bra och stabil. Jag har inte behövt gå till kiropraktorn på tre veckor. Det spar ju pengar vilket känns väldigt skönt.

►Läs också: Är du i riskzonen för benskörhet?

Aktiv med linedance och ridning
För Maria som bland annat rider och jobbar som linedance-instruktör är det viktigt att vara aktiv, inte bara när hon är i London. Fysisk aktivitet är något som hon också tror håller ryggen frisk.
– Att dansa linedance går jättebra trots smärtan och jag märker att när jag tar längre uppehåll så blir jag stel, så att röra på sig är viktigt för mig. Jag blir verkligen superstel om jag inte dansar och rider. Hur ont jag än har så måste jag ta mig ut till hästarna och det gör att jag inte ger upp hur ont jag än har. Och jag kommer fortsätta med K2 nu när jag har märkt resultatet. Det kommer jag inte sluta med.

Av Jenny Thorell

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Maria Grafford.
Ålder: 50 år.
Bor: Hemmingsbo, utanför Sala.
Familj: Ensamstående.
Sysselsättning: Allt-i-allo på kurort.
Fritid: Dansar linedance och rider.
Mitt bästa hälsotips: "Röra på sig mycket och promenera. Det är inte bra att sitta stilla för mycket."

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.