Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien “Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter.
Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och “Youtuber”.

Hon är en hängiven hälso- och matinspiratör vars ledord är naturligt, ekologiskt och holistiskt. Det är till just detta hon jobbar hårt för att inspirera. Och lyckas ska vi tillägga. Maya Nestorov är nämligen kvinnan bakom den uppskattade och välbesökta bloggen Maya Nestorov på Naturligtsnygg.se, där hon flitigt delar med sig av sina tips för inre lycka, god hälsa, bra recept och hur man uppnår ekologisk skönhet utan kemiska eller onaturliga krusiduller.

“Vill ge min kropp bästa verktygen för att läka och stärka sig själv”
Maya är ett känt ansikte för de flesta hälsointresserade unga, inte minst på grund av sin Youtubekanal.
– Jag äter kosttillskott som ett komplement till bra och hälsosam kost för att förbättra min hälsa. Jag vill ge min kropp bästa möjliga verktygen att läka och stärka sig själv. Att lyssna på kroppen och ge den det den behöver är grunden för en god hälsa, anser jag.

 

Givetvis blir vi då nyfikna på hur Maya svarar på frågan: Vilka kosttillskott äter du personligen- och varför? Så vi ställde frågan.
Här är hennes svar.

LÄS OCKSÅ: 5 frågor till hälsobloggaren Maya Nestorov

Kosttillskotten Maya prioriterar

Kosttillskott är något jag i princip äter året om. Däremot varierar det vilken mängd och exakt vad jag äter. De flesta av mina kosttillskott inhandlar jag hos min kinesiolog. Här är några av kosttillskotten jag ser till att prioritera.

D-vitamin
Under höst- och vinterhalvåret äter jag en hög dos D-vitamin, medan jag under sommartiden känner att jag kan låta bli. Beroende på hur mycket sol jag får på mig förstås. D-vitamin är väldigt viktigt för en god hälsa.

Omega-3
Omega-3 är också något jag i princip äter året om, beroende på hur mycket fet fisk med god kvalitet jag äter.

LÄS OCKSÅ: Förbjudet bekämpningsmedel i odlad lax – och allt mindre omega-3

Magnesium
Magnesium och mineralsalt är något jag alltid har hemma, eftersom det behövs för en god hälsa. Mitt magnesium intag varierar beroende på hur hårt jag tränar, hur stressad jag är eller hur tufft min kropp är belastad. Jag lyssnar helt enkelt på min kropp & följer vad den säger att den behöver.
Kroppen behöver mineraler och salter för att kunna fungera, därför äter jag Friways mineralsalt. Många salter är dock skadliga det är därför viktigt att välja ett hälsosamt salt som är naturligt och fritt från tillsatser som klumpförebyggande medel och konsistensgivare.

LÄS OCKSÅ: Guide: Så väljer du rätt salt

Multivitamin och hampa
Multivitaminpulver och hampaproteinpulver från Friways är också två produkter som jag aldrig vill vara utan. De stärker min kropp och min kropp tackar mig för detta genom att hålla mig frisk och stark. Multivitaminpulvret heter glow och innehåller vetegräs, korngräs, blåbär, alfalfa, havregräs, lingon, rödbeta, svarta vinbär, spirulina och råggräs som i sin tur innehåller antioxidanter, klorofyll, vitaminer och mineraler som är bra för matsmältningen och bygger upp blodet som bygger upp musklerna och ger kroppen energi.

Proteinpulver
Jag äter även proteinpulvret Grow som innehåller vegetabiliskt hampaprotein som innehåller 55,5 procent protein och samtliga 20 aminosyror, vilket är unikt för vegetabiliska produkter. Förutom hampa innehåller det alfalfa, korngräs och råggräs. Dessutom har D3-vitamin tillsats som är bra för immunförsvaret, kardiovaskulära funktioner och muskeluppbyggnad.

B-vitamin och mineraler
Andra kosttillskott som jag även har hemma är zink, järn och B-vitamin. Järntillskott kan vara bra vid till exempel tuff menstruation och zink använder jag för bättre immunförsvar. Egentligen är allt jag äter för bättre immunförsvar och starkare kropp, men ibland kan jag behöva boosta mig.
Det som är viktigt med kosttillskott är att kolla upp om du verkligen behöver äta allt. Vi människor är olika och har olika behov av kosttillskott. Ibland behöver vi äta mer och ibland mindre.

LÄS OCKSÅ: Fem vitaminer som gör underverk för huden

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.