Därför behövs D-vitamin även på sommaren | Kurera.se

Därför behövs D-vitamin även på sommaren

Fakta

D-vitaminfakta
• Kroppen lagrar bara D-vitaminet i två till fyra månader så det är viktigt att fylla på sina depåer, antingen via solen, kosten eller via tillskott. Detta bör göras redan i slutet av hösten - oavsett vilka vanor du haft under sommaren.

• Har du till exempel varit varit mycket inomhus, använt solkräm med hög solskyddsfaktor eller om sommaren varit solfattig kan dina nivåer vara låga redan innan hösten kommer - och du bör se till att få i dig extra även över sommaren.
Även de som är sjuka, äldre eller som under sommaren vistas mycket i stan, där höga hus blockerar solens strålar, kan behöva tillskott sommartid.

• En person med mörk hy behöver vistas ungefär sex gånger längre i solen än en person med ljus hy, för att ha chans att bilda samma mängd D-vitamin.

• Äldre har svårare att bilda D-vitamin och bör ta tillskott, bland annat för att minska risken för benskörhet.

• Solens ultravioletta strålar består av UVA- och UVB-strålar. Det är UVB-strålarna som ger dig D-vitamin.

• Solskyddskrämer släpper inte igenom UVB-strålningen och det är därför viktigt att även vara korta stunder i solen utan solskyddsfaktor.

• En studie från Karolinska institutet utförd på 29 000 kvinnor visar att kvinnor som inte alls solar har dubbelt så hög dödlighet jämfört med kvinnor som solar. Läs (eller lyssna) mer på Sverigesradio.se

• Brist på Magnesium anses kunna hämma D-vitaminupptaget.

• Är du är osäker på ditt behov rekommenderar Zarah Moberg att du tar test på D-vitamin hos en näringsterapeut eller vårdcentral för att veta exakt värde och behov.
Källa: Zarah Moberg och Hälsosidorna.se

Solen en viktig källa
Under sommarhalvåret och med start redan tidig vår bör man försök att gå ut i solen så ofta som möjligt, till exempel på lunchen och redan under tidig vår. Solen måste stå högt, ungefär i 45 grader eller mer för att du ska kunna bilda D-vitamin av solen eftersom UVB-strålningen, som behövs för att bilda D-vitaminet, annars filtreras bort av atmosfären. Detta innebär att från de mörka månaderna oktober till mars går det i princip inte att bilda D-vitamin med hjälp av solen.

Kost som källa – en utmaning
Vi får i oss väldigt lite D-vitamin via kosten jämfört med vad solen kan ge. 30 minuter i solen när den står högt ger ungefär 10 000 - 20 000 IE för en person med ljus hy (någon risk för överdosering av D-vitamin från solen föreligger ej). Hundra gram lax eller ett halvt kilo kantareller ger bara cirka 500 IE.

Personer med extra hög risk för D-vitaminbrist
Personer med mörk hy, som bär täckande klädsel, som vistas mycket inomhus, som äter ensidig kost, är överviktiga, gravida, äldre samt till vegetarianer och veganer.
Källa: Hälsosidorna.se

D-vitamin anges antingen i mikrogram (µg) eller i Internationella Enheter (IE). Du kan omvandla µg till IE genom att multiplicera med 40.
25 µg = 1000 IE

En del menar att man bara ska äta D-vitamin under vinterhalvåret. Andra att man bör äta året om.
Hur ligger det egentligen till?
Kureras
näringsexpert Zarah Öberg reder ut saken.

Forskningen kring varför vi behöver D-vitamin och farorna med D-vitaminbrist formligen rasar in. Idag vet man att brist på D-vitamin innebär hälsorisker och ligger bakom en lång rad olika sjukdomstillstånd.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

D-vitaminbrist – orsaken till många hälsoproblem
Till exempel medför D-vitaminbrist nedsatt immunförsvar och brist ökad risk för autoimmuna sjukdomar, fibromyalgi, benskörhet och fetma. Brist är även överrepresenterat vid sjukdomar som Alzheimers, Parkinsons, MS, barndiabetes, tjocktarmscancer, autism, utvecklingsstörning, schizofreni och depression.

 

► Läs också: D-vitaminbrist kan leda till demens – och flera andra sjukdomar

"Många får inte tillräckligt med sol för att täcka behovet"
Ändå tror många att D-vitamin är något vi enbart behöver under vinterhalvåret. Stämmer det? Eller bör vi äta D-vitamintillskott året om? Kurera ställde frågan till näringsexperten Zarah Öberg. 
– Ja, många behöver äta D-vitamin även på sommaren eftersom D-vitaminomvandlingen i vår hud är beroende av solexponering och alla inte får tillräckligt med sol för att täcka behovet, inte ens under sommaren, säger hon.
Det räcker ju med att veta hur det är med svenska somrar för att förstå den saken. Dessutom är det inte alla som är utomhus, poängterar hon.
– Om du vistas mycket inomhus, har heltäckande kläder, helst vistas i skuggan eller använder solkräm kommer solens strålar inte fram ordentligt och omvandling av D-vitamin är liten eller uteblir.

► Läs också: Forskning: D-vitamin ger ökad canceröverlevnad

Solkrämer – försvårar eller omöjliggör bildning
För en del kan det räcka med att vistas ute i solen, men för de flesta gör det inte det. Det beror på när och hur, berättar Zarah.
– Det kan absolut räcka att vara ute i solen mycket. Men det förutsätter att man vistas där vid rätt tidpunkt och att man inte använder sig av solskyddskräm som skyddar mot solens UVB-strålar. Vilket ju många gör, säger hon.
Med det inte sagt att hon är emot solskyddskrämer, poängterar hon, men många förstår inte helt hur de fungerar.
Hon passar även på att tipsa om att man bör välja ekologiska eller naturliga solskyddskrämer.
– Du kan använda ekologiska solkrämer - men jag är inget fan av konventionella solkrämer som innehåller både nanopartiklar och hormonstörande kemikalier. Du kan även använda dig av kokosolja som skydd när du är i solen länge.

► Läs också: Ekojournalistens tips på naturliga solskyddskrämer

 

"Vi avråds från att vistas i solen under den period vi behöver den som mest"
En liten stund utan skydd behövs dock för D-vitaminomvandlingen, poängterar Zarah.
– Så smörj inte in dig precis hela tiden. Det är viktigt att veta att D-vitamin framför allt bildas när solens strålar står tillräckligt högt, det vill säga mellan april och oktober samt under timmarna mitt på dagen. Det är ofta den tid som solen verkligen når fram som vi avråds att vara i solen.

► Läs också: Livsmedelsverket: ”Berika fler livsmedel – och höj nivåerna!”

Hur mycket D-vitamin behöver man?
För att ta reda på exakt hur mycket D-vitamin man behöver kan man mäta D-vitamin i blodet hos en näringsterapeut eller på sin vårdcentral.
– Min rekommendation är att testa sina D-vitaminvärden men om man endast vill ta en underhållsdos så kan 5000 IE per dag vara lämpligt under höst, vinter och vår och 2000 IE under sommaren om du inte är utomhus och avklädd när solen står som högst. Risken att få för mycket D-vitamin är liten. Det krävs väldigt höga doser för överdosering. Det är viktigt att komma ihåg att RDI, alltså rekommenderat dagligt intag, är vad du minst behöver av ett ämne, det är alltså ingen maxnivå. Optimala rekommendationer är något helt annat. Dessa doseringar ligger långt mycket högre.

Räcker inte den mängd vi får i oss via kosten?
– Inte enligt mig. Även om allt fler produkter, särskilt mejeriprodukter, D-vitaminberikas är det sällan tillräckligt. Man får i sig D-vitamin främst från fet fisk men i dagens fisk som odlas med foder finns sannolikt inte samma mängder som tidigare, vilket gör tillskott nödvändiga.

► Läs också: ”Är hälsofördelarna med fisk fler än riskerna – eller är det tvärtom?”

 

"Bör kombineras med magnesium, kalcium och K2"
Något annat vi bör känna till om D-vitamin? undrar Kurera.
– Ja, att det luriga med D-vitamin, och alla andra näringsämnen med, är att de fungerar tillsammans och antingen hjälper varandra, är så kallade synergister, eller så arbetar de emot varandra, är så kallade antagonister. D-vitaminet är beroende av kalcium för sin transport i blodet, vilket innebär att höga doser D-vitamin utan tillförsel av kalcium kan göra att kalcium dras ut i blodbanan och att det då blir för lågt i benstommen. Tar du D-vitamintillskott bör du alltid kombinera med magnesium (för bättre upptag av kalcium), kalcium (för transport av D-vitamin), vitamin K2 och eventuellt även mineralet bor (för att underlätta för D-vitamin att ta sig in i benstommen. Bor har man sällan brist på men K2 och magnesium är viktiga, speciellt om man inte äter mycket grönt.

► Läs också: Brist på D-vitamin – allt vanligare hos små barn

Kureras näringsexpert Zarah Öberg.

Kureras näringsexpert Zarah Öberg.

Namn: Zarah Moberg (tidigare Öberg).
Ålder: 37 år.
Familj: Make och en son.
Sysselsättning: Föreläsare och hälsojournalist samt kostrådgivare, näringsterapeut och hälsopedagog.
Driver flera sajter där hon skriver tips och råd om näringsmedicin, kost och hälsa, bland andra:
Zarahssida.seKostkoll.se och Piggabarn.se
Zarahs tre bästa hälsotips:
1. Sov ordentligt och komplettera med magnesium vid sömnproblem.
2. Stressa ner. Stress är vår tids största hälsobov.
3. Ät basiskt, rent och ekologiskt. Drick mycket, och rent, vatten.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

D-vitaminfakta
• Kroppen lagrar bara D-vitaminet i två till fyra månader så det är viktigt att fylla på sina depåer, antingen via solen, kosten eller via tillskott. Detta bör göras redan i slutet av hösten - oavsett vilka vanor du haft under sommaren.

• Har du till exempel varit varit mycket inomhus, använt solkräm med hög solskyddsfaktor eller om sommaren varit solfattig kan dina nivåer vara låga redan innan hösten kommer - och du bör se till att få i dig extra även över sommaren.
Även de som är sjuka, äldre eller som under sommaren vistas mycket i stan, där höga hus blockerar solens strålar, kan behöva tillskott sommartid.

• En person med mörk hy behöver vistas ungefär sex gånger längre i solen än en person med ljus hy, för att ha chans att bilda samma mängd D-vitamin.

• Äldre har svårare att bilda D-vitamin och bör ta tillskott, bland annat för att minska risken för benskörhet.

• Solens ultravioletta strålar består av UVA- och UVB-strålar. Det är UVB-strålarna som ger dig D-vitamin.

• Solskyddskrämer släpper inte igenom UVB-strålningen och det är därför viktigt att även vara korta stunder i solen utan solskyddsfaktor.

• En studie från Karolinska institutet utförd på 29 000 kvinnor visar att kvinnor som inte alls solar har dubbelt så hög dödlighet jämfört med kvinnor som solar. Läs (eller lyssna) mer på Sverigesradio.se

• Brist på Magnesium anses kunna hämma D-vitaminupptaget.

• Är du är osäker på ditt behov rekommenderar Zarah Moberg att du tar test på D-vitamin hos en näringsterapeut eller vårdcentral för att veta exakt värde och behov.
Källa: Zarah Moberg och Hälsosidorna.se

Solen en viktig källa
Under sommarhalvåret och med start redan tidig vår bör man försök att gå ut i solen så ofta som möjligt, till exempel på lunchen och redan under tidig vår. Solen måste stå högt, ungefär i 45 grader eller mer för att du ska kunna bilda D-vitamin av solen eftersom UVB-strålningen, som behövs för att bilda D-vitaminet, annars filtreras bort av atmosfären. Detta innebär att från de mörka månaderna oktober till mars går det i princip inte att bilda D-vitamin med hjälp av solen.

Kost som källa – en utmaning
Vi får i oss väldigt lite D-vitamin via kosten jämfört med vad solen kan ge. 30 minuter i solen när den står högt ger ungefär 10 000 - 20 000 IE för en person med ljus hy (någon risk för överdosering av D-vitamin från solen föreligger ej). Hundra gram lax eller ett halvt kilo kantareller ger bara cirka 500 IE.

Personer med extra hög risk för D-vitaminbrist
Personer med mörk hy, som bär täckande klädsel, som vistas mycket inomhus, som äter ensidig kost, är överviktiga, gravida, äldre samt till vegetarianer och veganer.
Källa: Hälsosidorna.se

D-vitamin anges antingen i mikrogram (µg) eller i Internationella Enheter (IE). Du kan omvandla µg till IE genom att multiplicera med 40.
25 µg = 1000 IE

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

 

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

 

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

 

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

 

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.