Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hypermin

Den som blir deprimerad eller känner sig nedstämd får minskad produktion av dopamin och serotonin. 
Johannesört kan, likt antidepressiva läkemedel, reglera kemin i hjärnan och få oss att må bättre vid nedstämdhet och kortvarig och lindrig depression. Studier har visat att johannesört är lika effektivt och ibland till och med mer effektivt än antidepressiv medicin i form av SSRI-preparat. 
Skillnaden är att SSRI-preparat enbart höjer serotoninnivån medan johannesört ökar tillgängligheten av serotonin, men också av noradrenalin och dopamin. 
I en studie som pågick under sex veckor fick deltagarna uppskatta sina symtom före och efter behandlingen med johannesört. 
Före behandlingen rapporterade försökspersonerna om allt från tryck över bröstet till att de sov dåligt och hade huvudvärk. Efter behandlingen med johannseört hade såväl de fysiska symtomen som de känslomässiga tillstånden som oro, ångest och nedstämdhet minskat med upp till 65 procent.

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

Nedstämdhet, oro, och ångest drabbar alla någon gång. Men människor är olika. En del har en naturlig förmåga att kunna gå igenom jobbiga perioder och snabbt kunna skaka av sig dem och gå vidare. Andra har lättare att fastna i olika typer av oro och grubblande. Det har delvis med arv att göra, men också med den prägling vi fick under uppväxten. För personer som ofta grubblar kan det vara viktigt att försöka bryta negativa tankemönster. 

En lättare form av oro fungerar som en överlevnadsfunktion när vi upplever ett hot eller en fara. När oron kommer får den oss att försöka lösa problemet och hitta en väg bort från faran. Om du däremot hamnar i en situation där du fått en sjukdomsdiagnos eller dålig ekonomi, som många drabbats av under coronapandemin, så är hotet påtagligt.

 

Har din livssituation blivit svår att hantera och det har gått så långt att det börjar påverka vardagen så att sömnen blir lidande, du lider av huvudvärk, drabbas av yrsel, får ångest och ont i magen, då ska du försöka hantera situationen innan du halkar djupare i en depression.

Ett sätt att bryta oro, nedstämdhet och grubblerier är att ta hjälp av johannesört. Kliniska studier har visat att johannesört redan efter två veckor minskar oro och höjer sinnesstämningen. Hypermin är ett växtbaserat läkemedel som innehåller ekologiskt odlad johannesört. 

LÄS OCKSÅ: Så undviker du vårdepression

Kliniska studier
En produktspecifik klinisk studie gjord på just Hypermin i Schweiz 2007 visade att läkemedlet är en säker och effektiv behandling för patienter med oro och nedstämdhet, men även för dem som drabbats av en mild eller måttlig depression. 

porträttbild av man

Andy Suter

I studien deltog 200 personer från 18 till 65 år, varav 143 var kvinnor. Resultatet visade en signifikant skillnad när det gällde att reducera depressionssymtom men också fysisk påverkan på grund av depressionen som till exempel magsmärtor, tryck över bröstet, yrsel och huvudvärk.

Patienterna fick gradera sin depression från inget, till mild, måttlig, stark och väldigt stark. Samma sak gällde vilken grad av ångest och nervositet de upplevde. 85 procent uppgav att de hade mild till måttlig depression. Alla symtom reducerades med 49-65 procent.

 

– Det finns flera substanser som bidrar till johannesörtens lugnande effekt. Den vi känner till är hypericin. Men vi vet att johannesört påverkar en rad olika enzymsystem i hjärnan vilket medför att vi känner oss lugna och avslappnade samtidigt som sinnesstämningen ökar, säger Andy Suter som är forskningschef på A.Vogel i Schweiz.

LÄS OCKSÅ: Johannesört utmanar SSRI-preparat vid psykisk ohälsa

Ekologiskt odlad johannesört
I Schweiz bedrivs ekologisk odling av johannesört, och produktionen här skiljer sig från många andra producenters genom att hela växterna tas tillvara och extraheras färska. Metoden bygger på hälsopionjären Alfred Vogel filosofi, som ägnade ett helt liv åt att studera växter och dess inverkan på patienter. Vogel ansåg att hela växter är effektivare än enbart delar av dem.  

Den goda effekten av johannesört fick flera andra läkemedelsbolag att börja tillverka egna preparat. Men de ville göra en så effektiv produkt som möjligt och därför koncentrerades den, det vill säga, den blev avsevärt starkare än tidigare. Då började rapporter om kontraindikationer strömma in. Man upptäckte att johannesörten påskyndade nedbrytningen av exempelvis p-piller, blodförtunnande tunnande medicin, och immunhämmande medel, vilket gjorde dessa mediciner mindre effektiva. Den typen av biverkningar har dock inte setts vid intag av den naturliga formen av ekologisk johannesört som Hypermin innehåller.

– Vi följer självklart Läkemedelsverkets rekommendationer, en tablett tre gånger om dagen, och då menar läkare här i Schweiz men också i Tyskland och Österrike, att man inte sett några kontraindikatione. Är man osäker så ska man självklart använda extra skydd mot graviditet under tiden man tar Hypermin.

SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering, redovisade i en rapport 2004 att johannesört kan spela en viktig roll i behandlingen av mild till måttlig depression. SBU skriver att eftersom effekten av johannesört är vetenskapligt bevisad vid kortvariga och lindriga depressioner samt att biverkningarna tycks vara mindre än för andra antidepressiva läkemedel rekommenderas behandling med johannesört som ett förstahandsalternativ.

 

LÄS OCKSÅ: “D-vitamin tog mig ur depressionen”

Bättre nattsömn
Socialstyrelsens årliga rapporter rekommenderar naturliga former av behandlingar framför mediciner med starka negativa biverkningar. Till exempel anses KBT-behandling vid mildare former av depression vara det bästa alternativet. Trots dessa rekommendationer fortsätter förskrivningen av antidepressiv medicin att öka. Statistik visar att hela en miljon svenskar tar antidepressiva mediciner, som många har svårt att sluta med.

Precis som när det gäller SSRI-preparaten uppnås effekten av Hypermin först efter några veckor, men man kan må avsevärt bättre redan efter två veckors användning.

– För den som har en dålig nattsömn så fungerar faktiskt Hypermin som hjälp att somna, men också för att få bibehålla en bra nattsömn. Då kan man ta en tablett innan man går till sängs, säger Andy Suter.

Av Inger Palm


Hypermin

Den som blir deprimerad eller känner sig nedstämd får minskad produktion av dopamin och serotonin. 
Johannesört kan, likt antidepressiva läkemedel, reglera kemin i hjärnan och få oss att må bättre vid nedstämdhet och kortvarig och lindrig depression. Studier har visat att johannesört är lika effektivt och ibland till och med mer effektivt än antidepressiv medicin i form av SSRI-preparat. 
Skillnaden är att SSRI-preparat enbart höjer serotoninnivån medan johannesört ökar tillgängligheten av serotonin, men också av noradrenalin och dopamin. 
I en studie som pågick under sex veckor fick deltagarna uppskatta sina symtom före och efter behandlingen med johannesört. 
Före behandlingen rapporterade försökspersonerna om allt från tryck över bröstet till att de sov dåligt och hade huvudvärk. Efter behandlingen med johannseört hade såväl de fysiska symtomen som de känslomässiga tillstånden som oro, ångest och nedstämdhet minskat med upp till 65 procent.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinnoansikte

Boosta huden inifrån med kollagen

Hälsa

Att vilja ta hand om sig själv handlar inte om fåfänga eller att inte acceptera tidens gång. Alla åldras vi, men frågan är hur. När vi tar hand om vårt inre, då syns det i det yttre. När ålderstecknen börjar ta form i ansiktet finns det ett viktigt ämne som kan bromsa upp nedbrytningen från insidan. Har du hört talas om marint kollagen av typ 1?

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

 

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.