Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Naturen har mycket att erbjuda mot psykisk ohälsa –både i förebyggande syfte och när nedstämdheten är ett faktum. Här listar vi fem exempel på örter, kryddor och tillskott som kan lindra.

D-vitamin

Forskning visar att hjärnan behöver D-vitamin för att skydda nervceller och utvecklas normalt. En studie gjord i Bristol i England på 2 700 barn under fem års tid, visar att de som hade låga nivåer av D-vitamin var mer nedstämda. När dessa barn sedan kom upp i tonåren var de mer deprimerade än de kamrater som hade höga D-vitaminhalter. Man tror dessutom att personer som är känsliga för brist på D-vitamin kan utveckla säsongsbunden depression. Det här beror på att depåerna med D-vitamin sjunker på hösten och är som allra lägst på våren.

 

D-vitamin bildas framför allt i huden när vi solar. Det är endast på sommaren som solens strålar är så starka att D-vitamin kan bildas. D-vitaminet lagras sedan i kroppens fettdepåer för att räcka hela vintern. Alla som vistas i Sverige under vinterhalvåret riskerar att få D-vitaminbrist. De som är speciellt utsatta är mörkhyade, överviktiga och äldre. Solkräm hindrar upptag av D-vitamin, liksom kläder.

LÄS OCKSÅ: 22 positiva effekter av probiotika 

En studie gjord vid universitet i Georgia, USA, bekräftar antagandet att det finns ett nära samband mellan för låga halter D-vitamin och säsongsbunden depression, SAD, ett tillstånd som hela tio procent av världens befolkning drabbas av, enligt studien. En av faktorerna till varför man drabbas tros vara brist på D-vitamin.

Probiotika

Forrskning visar att våra tarmbakterier är kopplade till negativa tankar. Bland annat har institutet för hjärn- och kognition vid universitetet i nederländska Leiden kunnat fastställa att tarmbakterier verkligen påverkar negativt tänkande och det kognitiva tillståndet och att probiotika förbättrar det. Forskarna studerade 40 friska personer under en fyra veckor lång period. De delades in i två grupper om 20, där ena gruppen fick tillskott med probiotika varje dag – samtidigt som den andra gruppen fick placebo. Efter fyra veckor testades patienterna för negativa tankar och kognitiv reaktivitet för känslor av sorg. Forskarna fann en betydelsefull minskning av negativa tankar i gruppen som fått tillskott av probiotika – och även att de hade lägre mått av sorgsenhet jämfört med gruppen som fått placebo.

Ashwagandha

Flera studier visar att ashwagandha ökar tillgängligheten av dopamin, ett ämne med stor betydelse för välbefinnande och glädje. När du stressar ökar bildningen av dopaminreceptorer vilket medför att mängden fritt dopamin minskar. När kroppen med hjälp av ashwagandha istället lugnas minskar bildningen av dopaminreceptorer vilket ökar tillgängligheten av fritt dopamin som är en grundförutsättning för glädje, lugn och harmoni.

LÄS OCKSÅ: Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Saffran

Saffran är en stämningshöjande krydda som höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan. Den kan både användas i förebyggande syfte eller om man drabbats av nedstämdhet eller mild till medelsvår depression. Det finns flera publicerade kliniska studier som visar hur saffran kan påverka människors välbefinnande på ett positivt sätt. Vid en depression har hjärnans signalsubstanser, som styr kommunikationen mellan olika hjärnceller, hamnat i obalans. Genom att saffran hindrar de hjärnceller som producerat serotonin att suga upp fritt serotonin ökas mängden biologiskt aktivt serotonin i hjärnan, vilket bidrar till att bevara känslomässig balans och en positiv sinnesstämning.

 

En dubbelblind studie som utfördes 2005 i Iran visade stora skillnader mellan gruppen som fick saffranextrakt och placebogruppen. Hos de som fick 30 milligram saffransextrakt under sex veckor minskade symtom på depression avsevärt.

LÄS OCKSÅ: Expertpanelen - Påverkar johannesört sexlusten? 

Johannesört

Johannesört lindrar oro och nedstämdhet och är en enkel och snabb hjälp till gladare sinnesstämning. Många rapporterar att livet börjar kännas ljusare redan efter ett par veckor. Oro och nedstämdhet minskar men också de som varit deprimerade känner lättnad. Efter en månad har full effekt nåtts, visar flera av de studier som gjorts på örten.

2005 gjordes två metaanlayser på Johannesört där 26 respektive 37 studier ingick. Totalt 5 000 patienter deltog och analyserna visade att johannesört var lika effektiv som antidepressiv medicin vid lätt och måttlig depression. Samma år jämfördes Johannesört med SSRI-preparatet paroxetin och den studien bekräftade att Johannesört var lika effektivt men hade färre biverkningar.

Av redaktionen



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Vikt

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.