Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna sitter i fåtölj

Ashwaganda – örten som kan ge hormonell balans och bättre sömn

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den  ayurvediska medicinen. De vanligaste användningsområdena är trötthet, oro, sömnlöshet, obalans i sköldkörteln och klimakteriebesvär. Problem som beror på, eller förvärras, av stress. 

Under de senaste åren har det genomförts ett stort antal kliniska studier på ashwagandha och resultaten av studierna är samstämmiga, kroppens motståndskraft mot stress ökar, vilket bland annat leder till bättre hormonell balans, ökad uthållighet, mer ork och bättre sömn. Dessutom blir kroppen mer lättränad både fysiskt och mentalt. Flera studier visar att inlärning och minne förbättras liksom muskeltillväxt och styrka, men framförallt hjälper ashwagandha oss att finna ett inre lugn.

LÄS OCKSÅ: Fanny hittade lugnet med ashwaganda

Reglerar kroppens stressystem
Det som gör ashwagandha så användbart är att läkeörten hjälper till att reglera det system som styr kommunikationen mellan hypotalamus, hypofysen och binjurarna och därmed mängden stresshormon. Resultatet blir att kroppens motståndskraft mot stress ökar och vi får möjlighet att vila och återhämta oss, att komma i balans.

Östrogen och testosteron i balans
Ett tydligt exempel är effekten på hormonbalansen. Studier visar att ashwagandha sänker stresshormonet kortisol med 20–30 procent medan nivåer av könshormon som LH, östrogen och testosteron ökar. När hormonbalansen normaliseras ökar välbefinnandet och orken. För många, både män och kvinnor ökar också den sexuell lusten och funktionen. 

 

LÄS OCKSÅ: 8 anledningar att äta ashwagandha

Sköldkörteln
Parallellt med att stresståligheten ökar och kortisolhalten normaliseras sker också en mild balansering av sköldkörtelhormonen, TSH, T4 och T3. Ashwagandha är därför ett viktigt kosttillskott vid till exempel subklinisk hypotyreos. 

Bättre sömn
När stressen sjunker och kroppen börjar känna sig lugnare ökar nivåerna av GABA, en viktig neurotransmittor som hjälper nerverna att slappna av – vilket gör det lättare att sova. Även djupsömnen förbättras vilket ofta märks genom att man drömmer mer. 

Eftersom ashwagandha rot inte har någon stimulerande effekt, och inte pressar några organ lämpar sig ashwagandha att ta under längre tid. Ashwagandha är också basen i kosttillskottet KSM66.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

färgrika grönsaker

Näringsämnen som kan bidra till mindre symtom vid covid-19

Forskning

Kardiologen och överläkaren Urban Alehagen har tillsammans med norska och ryska forskare gjort en studie där de skriver att brist på specifika näringsämnen kan förvärra symtomen för de som fått covid-19. Genom att säkerställa en god näringsstatus, framförallt bland äldre, kan detta ha en immunstärkande effekt.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

 

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg.