Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Olga Rönnberg, personlig tränare

Foto: Håkan Rönnberg.

Olga Rönnberg visar den gyllene medelvägen till formtoppen

Olga Rönnberg är personlig tränare med inriktning på gravida och nyblivna mammor. I sin nya bok vänder hon sig till alla kvinnor som på ett eller annat sätt blivit skadade av alla dieter och trender – och guidar till en naturlig relation till mat, fri från känsloätande och självsabotage.

Olga Rönnberg, som även är grundare av konceptet Mamma Fitness och Mama bootcamp, har flera böcker inom kost, träning och hälsa i bagaget. I ”Olgas utmaning” (Bonnier fakta), som är en praktiskt upplagd bok där läsaren själv får plats att notera och planera, vill Olga hjälpa den som vill få kontroll över maten och toppa formen.

 

Till varje dag i fyra veckor finns recept till alla måltider planerade, och även dagliga avstämningar för energi, humör, mättnad och plats för egna anteckningar.

LÄS OCKSÅ: 5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Vilka läsare vill du nå med den här boken och vad hoppas du uppnå med den?

– Alla vi har blivit skadade på ett eller annat sätt av alla dieter, trender, filmer, sociala medier…vi vet inte längre hur vi ska äta och har förträngt det vi tycker om och vilken mat just vi behöver äta. Vi vet inte längre hur det känns att vara hungrig eller mätt, en del är rädda att bli hungriga och tror att de tappar alla muskler och andra tror att hungern är bra för då är det ett tecken på att man bränner fett, men det gör man inte. Vi befinner oss konstant mellan strikt mat och överätning… Jag vill visa den gyllene mellanvägen.

Hur skulle du vilja beskriva matfilosofin bakom "Olgas utmaning"?

–Det är ingen direkt matfilosofi utan ett sätt att leva. Inga förbud, ingen strikt kost, inga skuldkänslor för det man ätit.

LÄS OCKSÅ: Nya rön: Därför går du upp i vikt när du blir äldre

Olga äter idag allt, men inte alltid. (Foto: Håkan Rönnberg)

Hur har din egen inställning till kost och dieter förändrats genom livet och hur äter du själv för att må som bäst nu?

– Jag har gått genom alla möjliga dieter och regler, precis som många andra kvinnor. Idag äter jag allt men inte alltid, jag har inga förbud, men 90 procent av tiden består maten av sund proteinrik, fiberrik kost med alla näringsämnen i.

 

Boken är väldigt ”interaktiv” med både övningar, uppgifter och utrymmen att anteckna olika saker. Berätta om hur du kom fram till det upplägget!

– Det är en bok som kräver läsarens närvaro, det är ingen bok som man bara hastar sig genom. Ska du ändra ett beteende så måste du gå på djupet. Jag erbjuder den möjligheten genom att ställa de rätta frågorna.

LÄS OCKSÅ: Olga Rönnbergs zucchinibiffar

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

 

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.