Foto: Kajsa Göransson

Psykologen Anna Bennich visar vägen bort från ensamheten

Fakta

Namn:Anna Bennich
Yrke:
Psykolog, psykoterapeut och föreläsare.
Aktuell med:”Att vinna över ensamheten – psykologens bästa råd” på Norstedts förlag"
Andra böcker av Anna Bennich: "Sjukt stressad" och "Vägen genom skilsmässan: att hantera en förlorad kärleksrelation"
Mer info: Mer information om Anna finns på hennes hemsida 

Ofrivillig ensamhet blir allt vanligare, det är inte bundet till någon särskild ålder eller samhällsgrupp – även om den äldre delen av befolkningen är överrepresenterad. Ensamhet kan drabba alla och kan komma som en följd av en skilsmässa, flytt eller sjukdom. Ensamhetens roll vid olika ohälsotillstånd och förtida död går heller inte längre att vifta bort. Kurera ställde några frågor till psykologen Anna Bennich som nyligen släppte en bok i ämnet.

I sin roll som psykolog möter Anna Bennich ofta klienter som har problem med ofrivillig ensamhet. För många är det förenat med skam och kan upplevas näst intill omöjligt att bryta men det finns vägar ut ur ensamheten, något Anna skriver om i sin bok ”Att vinna över ensamheten – psykologens bästa råd” som kom ut på Norstedts förlag tidigare i år.

Vilka är de vanligaste missförstånden om ensamhet?
– Att det bara är ”kufar”, lite märkliga, inåtvända personer med låg social kompetens som drabbas. Det stämmer inte, vem som helst kan någon gång under livet bli ensam på ett sätt som orsakar lidande.

 

LÄS OCKSÅ: Forskning: Äldre som tar hand om sina barnbarn lever längre

Inte bara äldre kan hamna i ensamhet
När vi blir äldre tillhör vi med automatik en riskgrupp, men även om många äldre är ensamma kan problemet med ofrivillig ensamhet även förekomma i alla åldrar menar Anna. Och det kan finnas flera orsaker.
– Att flytta till en annan ort, skiljas, gå i pension, ha fysiska och psykiska funktionshinder, handikapp eller att bli mindre rörlig kan bidra. Lika så kan de som har extremt dålig ekonomi lättare hamna utanför sammanhang.
Och enligt studier löper män en ökad risk att bli ensamma, berättar Anna.
– Fler män än kvinnor rapporterar till exempel att de inte har någon nära vän de kan anförtro sig åt.

Ofrivilligt ensamhet kan medföra hälsorisker
Hjärt- kärlsjukdom
Stroke
Tidig Alzheimer
Ökad smärtproblematik
Ökat aggressivt beteende
Depression
Sömnsvårigheter
Hopplöshet och tankar på att inte vilja leva
Ökad risk att dö i förtid

Alla har behov av egentid
Men all ensamhet är inte skadlig, tvärtom. De allra flesta har behov av egen tid, av återhämtning i stillhet, reflektion och avskildhet menar Anna.
– Sen är vi olika och behöver olika mycket av den varan.

Problemet uppstår när vi känner oss klara med att vara ensamma och vill vara i samvaro med andra, men inte kan välja bort ensamheten. Det är då den på sikt kan bli skadlig förklarar Anna.

LÄS OCKSÅ: Prat om mat med Mats-Eric Nilsson

Gör gott för andra
Ett sätt att hitta tillbaka till ett umgänge som ibland rekommenderas inbegriper att hitta ett sätt att vara till nytta för andra. Det är även något Anna rekommenderar.
– Ja absolut, forskning visar att vi mår väldigt bra när vi är behövda, önskade, och kan göra goda handlingar gentemot andra. Ett sätt att bryta sin ensamhet är att engagera sig i att göra gott och hjälpa andra. Anna nämner som exempel olika former av volontärarbete och soppkök.
– Det blir två flugor i en smäll eftersom man också kommer ut och är bland folk.

 

Har det blivit vanligare med ofrivillig ensamhet?
– Ja det tycks ha blivit vanligare. Våra naturliga mötesplatser har minskat i västvärlden, exempelvis är vi mer sekulariserade och går inte till kyrkan längre.
Kyrkan var även en viktig plats för möten, samvaro och tillhörighet, inte bara gudstjänster, förklarar Anna.
– Vi engagerar oss inte heller i lika hög utsträckning i föreningsliv eller i politiska partier.
Anna fortsätter:
– Vårt snabba tempo och effektivitetssamhälle gör det också svårare att hitta tid och plats för möten.

LÄS OCKSÅ: Ensamhet – lika stor riskfaktor för tidig död som rökning

I dokumentärfilmen ”The Swedish theory of love” som kom för några år sedan upplevde många att filmaren Erik Gandini lade stor skuld på kvinnorna. Att vi i vår strävan att bli självständiga individer inte längre tar hand om våra barn och gamla. Hur ser du på det, att ansvaret för våra nära och kära lagts ut på samhället och institutioner, och att vi inte längre tar hand om varandra som vi gjorde förr. Kan det vara en bidragande faktor?
– Ja, det ser ut som att samhället i stora delar av västvärlden rört sig mot ett ökat oberoende, vilket fört med sig mycket gott, som att kvinnor har råd att skilja sig och kan förvärvsarbeta. Men baksidan har blivit en ökad risk för ensamhet. Den digitala eran bidrar också, vi behöver inte gå till posten, banken, biblioteket utan kan sköta saker hemifrån. Eftersom även de korta sociala kontakterna är viktiga för oss, så har det såklart medfört en förändring. Däremot är det oerhört olyckligt om kvinnor skall skuldbeläggas. Det är en samhällsfråga, inte en fråga om kön, vem som bär ansvaret för det.

Mobbning kan i vissa fall ligga bakom ensamhet och många som blivit mobbade kanske drar sig undan och har svårt att lita på andra. Tar vi för lätt på mobbning?
– Mobbing är en form av misshandel och det bör vara ett ännu större fokus på nolltolerans när det kommer till det. Vi far så fruktansvärt illa när vi blir exkluderade, utestängda och oönskade. Lagtexterna om exempelvis kränkande särbehandling på arbetsplatserna har skärpts sedan ett par år tillbaka, men det behövs ett ständigt ljus kastat på dessa frågor, som måste hållas levande i såväl skola som arbetsliv.

 

I Storbritannien har man gjort frågan om ofrivillig ensamhet till en politisk fråga. Där kan läkare skriva ut recept på ”socialt umgänge". Något Liberalerna tagit fasta på och vill driva som pilotprojekt i Stockholm. Är det något du tycker att vi borde ta efter?
– JA! Vi har idag på tok för dåligt med hjälpinsatser och ”muskler” att möta behoven hos ensamma personer.
Många ensamma upplever att det inte finns någonstans att vända sig. De kan knappast gå till vårdcentralen och säga ”Hej! Jag har inga kompisar!” förklarar Anna.
– Men kanske är det just det vi måste börja göra, för att få till en förändring i hur vi kan hjälpa ensamma personer.
Anna menar att ansvaret inte bara kan ligga på individen utan samhället behöver också ta ett större ansvar.
– Socialt nätverk skall vara en lika viktig hälsofråga som kost, motion, tobak och alkohol – när vi screenar för hälsa och riskfaktorer.

Hur gör vi komma ifrån stigmat och skammen med att vara ensam?
– Genom att prata om det, lyfta det, skriva om det, visa på det vanliga, berätta om olika exempel. Och prata om det igen, ta det på allvar, jobba med lösningar både på individ- och samhällsnivå.

Behöver kanske samhällets tolerans för olikheter också innefatta de som trivs bäst i sitt eget sällskap och inte är så förtjusta att umgås i grupp?
– Ja, likriktning är skadligt. Det finns ett brett spektrum, inom normalvariationen, när det kommer till exempelvis att vara extrovert eller introvert. Var och en har sina drag och behov och det behöver såklart respekteras.

Föreningen Äldrekontakt som Kurera berättat om tidigare bedriver en verksamhet med fikaträffar för ensamma äldre.
Är det kanske en verksamhet som borde få utrymme även inom äldreomsorgen för att hjälpa gamla bryta ensamheten som kan ha uppstått när exempelvis livspartnern gått bort?
– Absolut. Fler sådana initiativ!

Av Nina Törmark


Fakta

Namn:Anna Bennich
Yrke:
Psykolog, psykoterapeut och föreläsare.
Aktuell med:”Att vinna över ensamheten – psykologens bästa råd” på Norstedts förlag"
Andra böcker av Anna Bennich: "Sjukt stressad" och "Vägen genom skilsmässan: att hantera en förlorad kärleksrelation"
Mer info: Mer information om Anna finns på hennes hemsida 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

 

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.