Rök från stearinljus kan ha positiv effekt på hjärtat

Tidigare har man kunnat konstatera kopplingar mellan luftburna partiklar och hjärt- och kärlproblem. Men nu visar en ny avhandling från Lunds tekniska högskola att partiklarna från ett brinnande stearinljus istället kan vara välgörande för hälsan. Men det gäller bara om ljuset brinner stilla och inte innehåller färg- eller doftämnen.

De nya studierna har visat en positiv effekt på hur hjärtat reglerar rytmen enligt forskarna. Enligt Christina Isaxon, doktorand i Ergonomi och aerosolteknologi har man inte hittat något som tyder på att rena och lugnt brinnande stearinljus skulle vara skadligt för hälsan, tvärtom.

 

Ökar variationen i hjärtfrekvensen
Christina Isaxon har funnit att variationen i en människas hjärtfrekvens ökar när man andas in stearinrök, även vid partikelhalter som är normala i vanlig hemmiljö. Variation i hjärtfrekvens tyder på ett väl fungerande hjärta och nervsystem. Om variationen minskar är det troligt att kroppen blivit utsatt för något den i längden inte mår så bra av.

LÄS OCKSÅ: Anslag till forskning om rödbetans gynnsamma hälsoeffekter

Påverkar troligen kalium-natriumbalansen
Orsaken till hjärtats reaktion vet forskarna inte riktigt, men en gissning är att det är natrium- och kaliumsalterna i röken som ligger bakom effekten. Ett ljus utan fladdrande låga avger mest saltpartiklar och mycket lite sot, ju mer lågan fladdrar desto högre blir sothalten.

Positiv effekt på autonoma nervsystemet
Inger Hagerman är överläkare och forskare inom kardiologi vid Karolinska Institutet i Stockholm. Hon medverkar i forskningen om stearinljusrök och berättar att hjärtats rytmreglering behöver en god balans av natrium- och kaliumsalter. Har man för mycket eller för lite av dessa salter kan man drabbas av hjärtrytmrubbningar.
Därför är det enligt Inger Hagerman.extra intressant att de har sett en positiv effekt på den del av autonoma nervsystemet som är kopplat till bättre hjärthälsa.

LÄS OCKSÅ: Lagrad vitlök kan förebygga hjärt-kärlsjukdom

Ville se hur röken påverkar oss
Syftet med studien har varit att undersöka hur partiklarna påverkar oss långt innan vi själva känner av en reaktion. Variationen i hjärtfrekvens var en av dessa biologiska effekter som studerades.

 

Många partiklar i hemmiljön
Christina Isaxon har också studerat partiklar i hemmet och visat att väldigt mycket av det vi gör när vi är hemma alstrar partiklar och påverkar vår inomhusluft. Partikelhalterna i hela hemmet ökar markant när vi exempelvis steker mat, använder brödrosten, mikrovågsugnen eller eldar stearinljus. Eftersom vi tillbringar mer än 85 procent tiden inomhus, och 65 procent av den tiden i våra hem, är luften där extra intressant att undersöka.

LÄS OCKSÅ: Mandlar skyddar mot hjärtsjukdomar

Tittar vidare på partiklarnas hälsoeffekter
De aktiviteter vi utför i hemmet skapar allra flest partiklar och ofta innehåller inomhusluften betydligt fler partiklar än luften utomhus. Och än så länge vet vi inte riktigt hur dessa påverkar oss. Christina Isaxon, kommer i sin framtida forskning titta vidare både på vilka egenskaper hos stearinljuspartiklar som skulle kunna förklara den positiva effekten hos hjärt- och kärlsystemet, och på vilka hälsoeffekter andra inomhuspartiklar kan ha.

Av redaktionen

Källa: Lunds universitet

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Rekommenderat dagligt intag av musik framtaget

Mental hälsa

Enligt en ny studie borde alla som kan lyssna på minst 78 minuter musik per dag som en del av att upprätthålla en hälsosam livsstil. En balanserad fördelning mellan Rammstein, Mozart och Abba hjälper oss att handskas med våra känslor och olika situationer och gör att vi mår bättre.

Anders lyckades sluta snusa – nu vill han hjälpa andra

Mental hälsa

Att sluta snusa kan vara svårt, det vet Anders Åkerman som försökte ett otal gånger innan han slutligen lyckades. Då genom att bokstavligen tänka om helt. Med hjälp av KBT och den egenutvecklade metoden NJUT skiftade han fokus till vinsterna med att sluta – då vände det. Med boken "Snusfri" vill han nu hjälpa andra.

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

 

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

 

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.