Så fotar du mat snyggt – expertens bästa tips! | Kurera.se
Experten tipsar: "Så fotar du mat snyggt" Kollage bra och dåliga matbilder

Så fotar du mat snyggt – expertens bästa tips!

Fakta

Namn: Agnes Gällhagen.
Ålder: 25 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Mamma, pappa, lillebror.
Sysselsättning: Matbloggare, frilansande matkreatör samt studerar Humanekologi.
Bakgrund: Pluggat konsthistoria, bildtolkning och fri konst. Började blogga om mat juni 2013 och startade Cashew Kitchen september 2014.
Upptagen med just nu: Med mitt examensarbete i Humanekologi.
Synlig i social media: Med matfotobloggen Cashew Kitchen.com, instagramkontot cashewkitchen.

Bloggaren Agnes Gällhagen brinner både för att laga mat - och att plåta mat. Vilket gör hennes blogg till nästintill en porrsida för såväl matälskare som esteter.
Men att fota mat är känt för att vara allt annat än lätt. Så hur gör man egentligen för att lyckas?
Här är Agnes do's and don'ts.

Kurera bad Agnes Gällhagen välja några av sina egna foton som hon gillar respektive inte gillar och - så pedagogiskt hon bara kan - förklara varför. Here she goes...

Lektion 1: Ljus och färg

Don’t!

exempel på dålig matbild saker huller om buller

Foto: Agnes Gällhagen

 

På vilket sätt är den här bilden dålig?
– De olika elementen är för lika varandra och jag saknar kontraster mellan kalla och varma partier. Den gulgröna tonen får färgen i soppan att se närmast smutsig ut. Soppan är för mörk och garneringen har sjunkit ner. För att lyfta fram soppan hade antingen en helt vit eller en väldigt mörk, kall bakgrund behövts. En mer svårgreppbar brist med denna bild är att det är oklart vilken historia den berättar. Var äger detta rum? Vid vilket tillfälle passar soppan bäst att ätas? Tänk på att förmedla hela situationen för att få till en lyckad bild.

Do!

Exempel på snygg ljussättning matbild

Foto: Agnes Gällhagen

På vilket sätt (annat än det uppenbara) är det här en bra bild?
– Att jobba med komplementfärger - orange/blått, gult/lila, rött/grönt - är ett enkelt knep för att få till en bra bild. Här har jag lyft fram det varma i drycken genom det kalla i bakgrunden och ljuset. Grankvisten som söker sig mot betraktaren skapar ett djup i bilden. Konstrasterna har förstärkts i redigeringen, och den orangea drycken lyfts fram ytterligare genom att övriga element i bilden är så mörka att de knappt är urskiljbara. Ett annat hett tips är att låta huvudfärgen på maten ”speglas” i ytterligare ett element i bilden, i detta fall apelsinen. Berättelsen utgår från en värmande dryck som ska avnjutas inomhus efter en kylig vinteraktivitet, vilket förmedlas genom det kalla vargavinterljuset samt några exempel på dryckens innehåll - apelsin och kanel.

Lektion 2: Styling och bildkomposition

Matkollage - en bra matbild till höger och en dålig matbild till vänster föreställer pannkakor sylt bär

Foto: Agnes Gällhagen

Don’t (till vänster)!

Varför gillar du inte den här bilden?
– Bildens element ligger platt mot bordsytan och jag saknar nivåskillnader. Mackan har alldeles för mycket topping och det oavsiktliga spillet av florsocker till höger är för framträdande.
Blickfånget är inte tillräckligt tydligt markerat och det syns att maten ställts fram på ett tomt bord endast för fotografering. Den svarta väggen ”stoppar upp” bilden och skapar en instängd känsla. Vikningen av servetten är varken organisk eller pedant.

 

Så vad borde du ha gjort?
– Jag hade behövt välja vad som ska vara i centrum: den ena tallriken med en sparsmakad och snygg garnering - i en närbild - eller hela frukostscenen och i så fall mer övertygande arrangerad, en bild tagen uppifrån eller längre ifrån.

Do (till höger)!

Varför gillar du den här bilden?
– Kompositionen i den här bilden utgår på ett ungefär från ”gyllene snittet”, det vill säga mest action sker kring skärningspunkten för den nedre tredjedelen av bilden medan resterande två tredjedelar lämnas i princip tomma för att skapa luftighet. Gyllene snittet som kompositionsmodell sägs vara det mest harmoniska för ögat att titta på. Nivåskillnanden mellan tornet av plättar och bordsduken är viktig. Symmetri skapas genom att bordsduken möter väggen i mitten av bilden.

Något mer?
– Ja, det översta bäret bryter horisontlinjen och öppnar upp bilden bra. Rekvisitan och bakgrunden går i liknande ljusa, sobra toner för att lyfta fram färgen i bären och plättarna. Tallrik och plättarna är i miniatyr - vilket för övrigt är ett hett tips! Och garneringen är omsorgsfullt placerad. Kombinationen florsocker och rinnet från agavesirapen skapar olika texturer i garneringen som ger både blänk och en torr, matt look. Den skymtande gaffeln balanserar upp bilden på den sida som saknar servett.

Agnes Gällhagen från bloggen Cashew Kitchen vinkar

Agnes Gällhagen.

Hur startade ditt intresset för foto - och mat?
– Jag började blogga om mat och utforska matfoto efter att jag hoppat av konsthögskolan och behövde ett kreativt utlopp som gick i linje med mitt intresse för miljöfrågor och matpolitik. Fotografera hade jag gjort en del innan i samband med konstskoleutbildningar, och laga vegetarisk mat var jag så illa tvungen att lära mig när jag som 14 bestämde mig för att bli vegetarian eftersom det inte var så populärt hemma. Men det var först när jag upptäckte kombinationen mat och foto som fotograferandet verkligen blev kul! Matlagningen däremot har alltid funnits där som terapeutisk vardagsflykt.

 

Vilka fem ätbara saker har du alltid hemma?
– Havremjölk, lakrits, cashewnötter, äkta vaniljpulver och en massa frukt.

Vilken är din matfilosofi?
– Jag älskar att sätta bra, ekologiska råvaror i centrum utan att komplicera saker. På vintern, när många grönsaker är ur säsong, behöver det inte vara krångligare än att fräsa lite rå rödbeta ihop med svartkål och vitlök. Jag lagar sällan specifika ”rätter” utan utgår istället från de råvaror jag har hemma. Hälsoaspekten är viktig och jag mår bäst av växtbaserad mat lagad från grunden.

Vad har du för inspiration och favoritbloggar?
 Local milkGreen Kitchen StoriesOur Food StoriesAtilioFlora WiströmEvelinas EkologiskaMy Name is YehWhat Should I Eat For Breakfast TodayEmily Dahl, The First MessUnderbara Clara ...och många fler.

Av Isabelle Hedander


Fakta

Namn: Agnes Gällhagen.
Ålder: 25 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Mamma, pappa, lillebror.
Sysselsättning: Matbloggare, frilansande matkreatör samt studerar Humanekologi.
Bakgrund: Pluggat konsthistoria, bildtolkning och fri konst. Började blogga om mat juni 2013 och startade Cashew Kitchen september 2014.
Upptagen med just nu: Med mitt examensarbete i Humanekologi.
Synlig i social media: Med matfotobloggen Cashew Kitchen.com, instagramkontot cashewkitchen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

 

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.