Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Experten tipsar: "Så fotar du mat snyggt" Kollage bra och dåliga matbilder

Så fotar du mat snyggt – expertens bästa tips!

Fakta

Namn: Agnes Gällhagen.
Ålder: 25 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Mamma, pappa, lillebror.
Sysselsättning: Matbloggare, frilansande matkreatör samt studerar Humanekologi.
Bakgrund: Pluggat konsthistoria, bildtolkning och fri konst. Började blogga om mat juni 2013 och startade Cashew Kitchen september 2014.
Upptagen med just nu: Med mitt examensarbete i Humanekologi.
Synlig i social media: Med matfotobloggen Cashew Kitchen.com, instagramkontot cashewkitchen.

Bloggaren Agnes Gällhagen brinner både för att laga mat - och att plåta mat. Vilket gör hennes blogg till nästintill en porrsida för såväl matälskare som esteter.
Men att fota mat är känt för att vara allt annat än lätt. Så hur gör man egentligen för att lyckas?
Här är Agnes do's and don'ts.

Kurera bad Agnes Gällhagen välja några av sina egna foton som hon gillar respektive inte gillar och - så pedagogiskt hon bara kan - förklara varför. Here she goes...

Lektion 1: Ljus och färg

Don’t!

exempel på dålig matbild saker huller om buller

Foto: Agnes Gällhagen

 

På vilket sätt är den här bilden dålig?
– De olika elementen är för lika varandra och jag saknar kontraster mellan kalla och varma partier. Den gulgröna tonen får färgen i soppan att se närmast smutsig ut. Soppan är för mörk och garneringen har sjunkit ner. För att lyfta fram soppan hade antingen en helt vit eller en väldigt mörk, kall bakgrund behövts. En mer svårgreppbar brist med denna bild är att det är oklart vilken historia den berättar. Var äger detta rum? Vid vilket tillfälle passar soppan bäst att ätas? Tänk på att förmedla hela situationen för att få till en lyckad bild.

Do!

Exempel på snygg ljussättning matbild

Foto: Agnes Gällhagen

På vilket sätt (annat än det uppenbara) är det här en bra bild?
– Att jobba med komplementfärger - orange/blått, gult/lila, rött/grönt - är ett enkelt knep för att få till en bra bild. Här har jag lyft fram det varma i drycken genom det kalla i bakgrunden och ljuset. Grankvisten som söker sig mot betraktaren skapar ett djup i bilden. Konstrasterna har förstärkts i redigeringen, och den orangea drycken lyfts fram ytterligare genom att övriga element i bilden är så mörka att de knappt är urskiljbara. Ett annat hett tips är att låta huvudfärgen på maten ”speglas” i ytterligare ett element i bilden, i detta fall apelsinen. Berättelsen utgår från en värmande dryck som ska avnjutas inomhus efter en kylig vinteraktivitet, vilket förmedlas genom det kalla vargavinterljuset samt några exempel på dryckens innehåll - apelsin och kanel.

Lektion 2: Styling och bildkomposition

Matkollage - en bra matbild till höger och en dålig matbild till vänster föreställer pannkakor sylt bär

Foto: Agnes Gällhagen

Don’t (till vänster)!

Varför gillar du inte den här bilden?
– Bildens element ligger platt mot bordsytan och jag saknar nivåskillnader. Mackan har alldeles för mycket topping och det oavsiktliga spillet av florsocker till höger är för framträdande.
Blickfånget är inte tillräckligt tydligt markerat och det syns att maten ställts fram på ett tomt bord endast för fotografering. Den svarta väggen ”stoppar upp” bilden och skapar en instängd känsla. Vikningen av servetten är varken organisk eller pedant.

 

Så vad borde du ha gjort?
– Jag hade behövt välja vad som ska vara i centrum: den ena tallriken med en sparsmakad och snygg garnering - i en närbild - eller hela frukostscenen och i så fall mer övertygande arrangerad, en bild tagen uppifrån eller längre ifrån.

Do (till höger)!

Varför gillar du den här bilden?
– Kompositionen i den här bilden utgår på ett ungefär från ”gyllene snittet”, det vill säga mest action sker kring skärningspunkten för den nedre tredjedelen av bilden medan resterande två tredjedelar lämnas i princip tomma för att skapa luftighet. Gyllene snittet som kompositionsmodell sägs vara det mest harmoniska för ögat att titta på. Nivåskillnanden mellan tornet av plättar och bordsduken är viktig. Symmetri skapas genom att bordsduken möter väggen i mitten av bilden.

Något mer?
– Ja, det översta bäret bryter horisontlinjen och öppnar upp bilden bra. Rekvisitan och bakgrunden går i liknande ljusa, sobra toner för att lyfta fram färgen i bären och plättarna. Tallrik och plättarna är i miniatyr - vilket för övrigt är ett hett tips! Och garneringen är omsorgsfullt placerad. Kombinationen florsocker och rinnet från agavesirapen skapar olika texturer i garneringen som ger både blänk och en torr, matt look. Den skymtande gaffeln balanserar upp bilden på den sida som saknar servett.

Agnes Gällhagen från bloggen Cashew Kitchen vinkar

Agnes Gällhagen.

Hur startade ditt intresset för foto - och mat?
– Jag började blogga om mat och utforska matfoto efter att jag hoppat av konsthögskolan och behövde ett kreativt utlopp som gick i linje med mitt intresse för miljöfrågor och matpolitik. Fotografera hade jag gjort en del innan i samband med konstskoleutbildningar, och laga vegetarisk mat var jag så illa tvungen att lära mig när jag som 14 bestämde mig för att bli vegetarian eftersom det inte var så populärt hemma. Men det var först när jag upptäckte kombinationen mat och foto som fotograferandet verkligen blev kul! Matlagningen däremot har alltid funnits där som terapeutisk vardagsflykt.

 

Vilka fem ätbara saker har du alltid hemma?
– Havremjölk, lakrits, cashewnötter, äkta vaniljpulver och en massa frukt.

Vilken är din matfilosofi?
– Jag älskar att sätta bra, ekologiska råvaror i centrum utan att komplicera saker. På vintern, när många grönsaker är ur säsong, behöver det inte vara krångligare än att fräsa lite rå rödbeta ihop med svartkål och vitlök. Jag lagar sällan specifika ”rätter” utan utgår istället från de råvaror jag har hemma. Hälsoaspekten är viktig och jag mår bäst av växtbaserad mat lagad från grunden.

Vad har du för inspiration och favoritbloggar?
 Local milkGreen Kitchen StoriesOur Food StoriesAtilioFlora WiströmEvelinas EkologiskaMy Name is YehWhat Should I Eat For Breakfast TodayEmily Dahl, The First MessUnderbara Clara ...och många fler.

Av Isabelle Hedander


Fakta

Namn: Agnes Gällhagen.
Ålder: 25 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Mamma, pappa, lillebror.
Sysselsättning: Matbloggare, frilansande matkreatör samt studerar Humanekologi.
Bakgrund: Pluggat konsthistoria, bildtolkning och fri konst. Började blogga om mat juni 2013 och startade Cashew Kitchen september 2014.
Upptagen med just nu: Med mitt examensarbete i Humanekologi.
Synlig i social media: Med matfotobloggen Cashew Kitchen.com, instagramkontot cashewkitchen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

Har du fastnat i en känslofälla?

Mental hälsa

Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

“Jag vill vara aktiv i många år till ”

Hälsa

Viveca Söderlund, 74 år, gillar att hålla igång. Hon är nybliven pensionär och har inga problem att sysselsätta sig. Men är hon för mycket i farten får hon värk i kroppen. Numera gör det ingenting, för de senaste åren har hon använt en CBD-kräm som ger smärtlindring efter en liten stund.

Barrskog mot blå himmel

Forskning: Träd kan också bli stressade

Eko/miljö

Ja du läste rätt! De gaser som träd i skogen utsöndrar i form av dofter kallas terpener. Dessa luktar gott , men fungerar även som ett försvar för träden, mot bland annat luftföroreningar och värme. Att träden börjar dofta annorlunda kan vara tecken på att träden är stressade på grund av klimatförändringar.

Friskare tänder med rätt tandkräm

Munhälsa

Blödande tandkött, karies och tandlossning drabbar inte bara munhälsan. Det kan även orsaka sjukdomar i resten av kroppen. Bra munvård är därför enormt viktigt. Hydroxiapatit är ett ämne i tandkräm som bromsar kariesangrepp tidigt, jämnar ut emaljen och fyller ut ojämnheter.

 

Ont i ryggen? Så blir du bra

Värk

När forskare i Australien analyserade drygt 30 000 personers data för att ta reda på hur de kommit tillrätta med smärtor i ländryggen visade det sig att regelbunden fysisk aktivitet var det bästa sättet att få bukt med värken.

Probiotika – tarmens hjältar

Hälsa

Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

TRÄNING

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Blomkålspizza med ruccola

Blomkålspizza med pesto och zucchini

Recept

Sugen på pizza, men vill helst undvika bröd och gluten? Testa en lite hälsosammare variant som funkar även för glutenkänsliga magar, med botten gjord av blomkål, ägg och ost. Toppa sedan med mozarella, ruccola, zucchini och paprika!

Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Forskning

Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.

 

planet I genomskärning som står i grön miljö

För 2,5 miljarder år sedan förändrade Q10 livet på jorden

Hjärta-kärl

Q10 är ett ämne som kroppen kan tillverka själv, men med ökad ålder minskar produktionen. Q10 är bra för hjärthälsan och minskar inflammationer i kroppen.  Molekylen som också kallas ubiqinon utvecklades från början av förhistoriska bakterier för att hjälpa dessa att överleva. Utan Q10 hade det livet på jorden troligen sett annorlunda ut.

Kvinna blundar i profil mot dramatisk himmel

5 myter om självkänsla – och sanningar!

Mental hälsa

Vi har hört mycket om vikten av en god självkänsla för vårt välmående. En god självkänsla behövs för att vi ska kunna ta oss igenom livet på stabil grund, stå upp för oss själva och möta livets motgångar. Men enligt psykolog Siri Helle, är mycket av det vi lärt oss om självkänsla fel!

Naturliga ämnen som dämpar värk i lederna

Leder

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

 

Polyfenoler minskar trötthet efter träning

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

Kureras expert: Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

Flicka med diabetesknapp på armen

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

Fyra skrattande kvinnor i vita skjortor

Har du passerat klimakteriet eller inte?

Hälsa

Kvinnors klimakterieålder har stigit över tid. Men var tredje kvinna har svårt att fastställa exakt ålder för när hon kommit in i klimakteriet, enligt en studie från Göteborgs universitet. Anledningen? Ökad användning av hormonspiral och p-piller.

Ung kvinna kramar om sin hund

Sällskapsdjur – lyckopiller på fyra ben

Husdjur

Husdjur fyller en viktig funktion i våra liv – de sprider glädje, är kärleksfulla lekkamrater till barn och ett tryggt sällskap till våra äldre. Men de kan även hjälpa till vid olika former av neuropsykiatriska diagnoser och vara ett stort stöd för den med psykisk ohälsa.