Experten tipsar: "Så fotar du mat snyggt" Kollage bra och dåliga matbilder

Så fotar du mat snyggt – expertens bästa tips!

Fakta

Namn: Agnes Gällhagen.
Ålder: 25 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Mamma, pappa, lillebror.
Sysselsättning: Matbloggare, frilansande matkreatör samt studerar Humanekologi.
Bakgrund: Pluggat konsthistoria, bildtolkning och fri konst. Började blogga om mat juni 2013 och startade Cashew Kitchen september 2014.
Upptagen med just nu: Med mitt examensarbete i Humanekologi.
Synlig i social media: Med matfotobloggen Cashew Kitchen.com, instagramkontot cashewkitchen.

Bloggaren Agnes Gällhagen brinner både för att laga mat – och att plåta mat. Vilket gör hennes blogg till nästintill en porrsida för såväl matälskare som esteter.
Men att fota mat är känt för att vara allt annat än lätt. Så hur gör man egentligen för att lyckas?
Här är Agnes do’s and don’ts.

Kurera bad Agnes Gällhagen välja några av sina egna foton som hon gillar respektive inte gillar och – så pedagogiskt hon bara kan – förklara varför. Here she goes…

Lektion 1: Ljus och färg

Don’t!

 
exempel på dålig matbild saker huller om buller

Foto: Agnes Gällhagen

På vilket sätt är den här bilden dålig?
– De olika elementen är för lika varandra och jag saknar kontraster mellan kalla och varma partier. Den gulgröna tonen får färgen i soppan att se närmast smutsig ut. Soppan är för mörk och garneringen har sjunkit ner. För att lyfta fram soppan hade antingen en helt vit eller en väldigt mörk, kall bakgrund behövts. En mer svårgreppbar brist med denna bild är att det är oklart vilken historia den berättar. Var äger detta rum? Vid vilket tillfälle passar soppan bäst att ätas? Tänk på att förmedla hela situationen för att få till en lyckad bild.

Do!

Exempel på snygg ljussättning matbild

Foto: Agnes Gällhagen

På vilket sätt (annat än det uppenbara) är det här en bra bild?
– Att jobba med komplementfärger – orange/blått, gult/lila, rött/grönt – är ett enkelt knep för att få till en bra bild. Här har jag lyft fram det varma i drycken genom det kalla i bakgrunden och ljuset. Grankvisten som söker sig mot betraktaren skapar ett djup i bilden. Konstrasterna har förstärkts i redigeringen, och den orangea drycken lyfts fram ytterligare genom att övriga element i bilden är så mörka att de knappt är urskiljbara. Ett annat hett tips är att låta huvudfärgen på maten ”speglas” i ytterligare ett element i bilden, i detta fall apelsinen. Berättelsen utgår från en värmande dryck som ska avnjutas inomhus efter en kylig vinteraktivitet, vilket förmedlas genom det kalla vargavinterljuset samt några exempel på dryckens innehåll – apelsin och kanel.

Lektion 2: Styling och bildkomposition

Matkollage - en bra matbild till höger och en dålig matbild till vänster föreställer pannkakor sylt bär

Foto: Agnes Gällhagen

Don’t (till vänster)!

Varför gillar du inte den här bilden?
– Bildens element ligger platt mot bordsytan och jag saknar nivåskillnader. Mackan har alldeles för mycket topping och det oavsiktliga spillet av florsocker till höger är för framträdande.
Blickfånget är inte tillräckligt tydligt markerat och det syns att maten ställts fram på ett tomt bord endast för fotografering. Den svarta väggen ”stoppar upp” bilden och skapar en instängd känsla. Vikningen av servetten är varken organisk eller pedant.

Så vad borde du ha gjort?
– Jag hade behövt välja vad som ska vara i centrum: den ena tallriken med en sparsmakad och snygg garnering – i en närbild – eller hela frukostscenen och i så fall mer övertygande arrangerad, en bild tagen uppifrån eller längre ifrån.

Do (till höger)!

Varför gillar du den här bilden?
– Kompositionen i den här bilden utgår på ett ungefär från ”gyllene snittet”, det vill säga mest action sker kring skärningspunkten för den nedre tredjedelen av bilden medan resterande två tredjedelar lämnas i princip tomma för att skapa luftighet. Gyllene snittet som kompositionsmodell sägs vara det mest harmoniska för ögat att titta på. Nivåskillnanden mellan tornet av plättar och bordsduken är viktig. Symmetri skapas genom att bordsduken möter väggen i mitten av bilden.

Något mer?
– Ja, det översta bäret bryter horisontlinjen och öppnar upp bilden bra. Rekvisitan och bakgrunden går i liknande ljusa, sobra toner för att lyfta fram färgen i bären och plättarna. Tallrik och plättarna är i miniatyr – vilket för övrigt är ett hett tips! Och garneringen är omsorgsfullt placerad. Kombinationen florsocker och rinnet från agavesirapen skapar olika texturer i garneringen som ger både blänk och en torr, matt look. Den skymtande gaffeln balanserar upp bilden på den sida som saknar servett.

Agnes Gällhagen från bloggen Cashew Kitchen vinkar

Agnes Gällhagen.

Hur startade ditt intresset för foto – och mat?
– Jag började blogga om mat och utforska matfoto efter att jag hoppat av konsthögskolan och behövde ett kreativt utlopp som gick i linje med mitt intresse för miljöfrågor och matpolitik. Fotografera hade jag gjort en del innan i samband med konstskoleutbildningar, och laga vegetarisk mat var jag så illa tvungen att lära mig när jag som 14 bestämde mig för att bli vegetarian eftersom det inte var så populärt hemma. Men det var först när jag upptäckte kombinationen mat och foto som fotograferandet verkligen blev kul! Matlagningen däremot har alltid funnits där som terapeutisk vardagsflykt.

Vilka fem ätbara saker har du alltid hemma?
– Havremjölk, lakrits, cashewnötter, äkta vaniljpulver och en massa frukt.

Vilken är din matfilosofi?
– Jag älskar att sätta bra, ekologiska råvaror i centrum utan att komplicera saker. På vintern, när många grönsaker är ur säsong, behöver det inte vara krångligare än att fräsa lite rå rödbeta ihop med svartkål och vitlök. Jag lagar sällan specifika ”rätter” utan utgår istället från de råvaror jag har hemma. Hälsoaspekten är viktig och jag mår bäst av växtbaserad mat lagad från grunden.

Vad har du för inspiration och favoritbloggar?
 Local milkGreen Kitchen StoriesOur Food StoriesAtilioFlora WiströmEvelinas EkologiskaMy Name is YehWhat Should I Eat For Breakfast TodayEmily Dahl, The First MessUnderbara Clara …och många fler.

Av Isabelle Hedander

Fakta

Namn: Agnes Gällhagen.
Ålder: 25 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Mamma, pappa, lillebror.
Sysselsättning: Matbloggare, frilansande matkreatör samt studerar Humanekologi.
Bakgrund: Pluggat konsthistoria, bildtolkning och fri konst. Började blogga om mat juni 2013 och startade Cashew Kitchen september 2014.
Upptagen med just nu: Med mitt examensarbete i Humanekologi.
Synlig i social media: Med matfotobloggen Cashew Kitchen.com, instagramkontot cashewkitchen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sänk stressen med hjälp av andningen

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del tre lär Karin ut hur man kan komma i balans med hjälp av sin andning:

Vi väljer bröd efter ålder och utbildningsnivå

Forskning

När vi väljer bröd i matbutiken så väljer vi dels det vi fick hemma som barn och dels efter den utbildningsnivå vi har. Bröd gjort på råg är hälsosammare än bröd bakat på vete. Yngre personer föredrar mindre hälsosamt bröd medan äldre väljer det hälsosamma brödet. Att byta vanor som vuxna är dessutom svårt. Det visar en ny avhandling om råg gjord vi Uppsala universitet.

Kvinna stretchar

Träna säkert med aktiv återhämtning

Träning

Är du taggad på att komma igång med din träning men trött på segdragen träningsvärk och rädd för att dra på dig otäcka skador? I boken "Snabbare, starkare, friskare med integrativ idrottsnutrition", beskriver Peter Wilhelmsson hur du ska äta och ta hand om kroppen för att träningen ska bli ett rent nöje.

Honung

Biodlarna: ”Inhemsk honung gynnar vår miljö”

Eko/miljö

Med anledning av att den italienske munken Bernhard av Clairvaux dog den 20 augusti för 864 år sedan firar vi denna dag honungens dag. Han är nämligen biodlarnas skyddshelgon och även om vi i Sverige inte har någon stark relation till katolska helgon är det idag som honungen uppmärksammas även här. Bin är nödvändiga för en levande natur och ett fungerade jordbruk och på Kurera vill vi passa på att slå ett slag för dessa hårt arbetande varelser.

Ett par

Relationsexperten: Är du medberoende?

Krönikan

Ordet medberoende har de flesta människor hört och det nämns numera betydligt oftare än tidigare, men vad innebär det egentligen att vara medberoende? Det ger Kureras nya krönikör relationterapeuten och författaren Cornelia Södergren svar på.

Skydda levern med hjälp av rätt kost

Hälsa

Din lever behöver rätt kost för att orka med sitt viktiga utrensningsarbete. Det är lätt att kroppen överbelastas med kemikalier från maten och då hinner levern inte med. Om du äter för mycket socker kan det synas i ansiktet som blemmor och rodnader och kroppen brukar kännas svullen, trött och ibland får man värk. Sommaren innebär oftast excesser i sötsaker och det är okey så länger du inte tar med dig ovanorna in i vardagen. Här kommer tips på bra mat som stöder en frisk lever.

Fler får hjärtinfarkt på måndagar

Forskning

När stressen ökar tycks hjärtinfarkterna bli fler. Statistik visar att antalet infarkter skjuter i höjden under jul- och nyårshelgen men även på måndagar. Det visar en studie som nyligen publicerades i tidskriften American Heart Journal. Sifforna baserades på data från olika svenska register.

Ont i ryggen? Så blir du bättre

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Gråhårig man speglar sig

Grått hår – en markör för god hälsa?

Forskning

Spanska forskare har genom att studera vildsvin kommit fram till att grått hår kan vara ett tecken på god hälsa. Länge har det betraktats som motsatsen och något som ska döljas till varje pris för att bibehålla ett ungdomligt och hälsosamt utseende. Men den grå manen kan nu istället visa sig vara en symbol för god hälsa – medan rödhåriga kan ligga lite mer pyrt till.

sittande kvinna

Enkla knep för att undvika stillasittande

Hälsa

Människan är skapad för rörelse. Att leva sitt liv med mycket stillasittande är inte naturligt för kroppen. I Sverige sitter vuxna i snitt åtta timmar per dag och bara hälften motionerar mer än 30 minuter i veckan. Att minska antalet stillasittande timmar från åtta till tre kan öka livslängden med två till tre år

Frukost

Ny forskning: ”Du beter dig som du äter”

Kost

Vad vi äter påverkar hur vi mår och beter oss mot andra, visar ny forskning. Tidigare har Kurera berättat om att socker visat sig vara en starkt bidragande orsak till psykisk ohälsa. I en artikel i Svt nyheter berättades det nyligen att vad vi äter i övrigt styr vårt humör.

Studie: ”Minskat köttintag – bra för tarmhälsan”

Kost

Nu kommer fler argument för att dra ned på köttkonsumtionen. En riklig köttkonsumtion har nämligen visat sig kunna ligga bakom divertikulit eller inflammerade tarmfickor. Sedan tidigare har rökning och stillasittande pekats ut som bovar men nu är det alltså biffen som sägs ställa till det.

Så bevarar män självständighet och hälsa långt upp i åldern

Forskning

Hur gör man för att kunna klara sig själv och vara någorlunda frisk högt upp i åldern? En studie på män födda mellan 1920 och 1924 där man utvärderat dem sex gånger sedan 1970 gav tydliga besked. Rök inte, ät inte för mycket och när du väl äter, välj en medelhavsliknande kost. Då har du goda chanser att bli gammal och dessutom bevara din självständighet långt upp i åldern.

Sötpotatis

Aminosyra kan förebygga ALS och alzheimer

Naturlig hälsa

Kan lösningen på gåtan ALS finnas i sjön? Sjukdomar som ALS, och alzheimer gäckar oss fortfarande och än finns inga effektiva mediciner mot dessa svåra åkommor men nu verkar forskare vara en lösning på spåren. Algblomningen i Östersjön har länge varit ett problem och man har sedan tidigare kunnat konstatera att gifterna kan orsaka bland annat leverskador.

Hälsosam mat, nötter, lax. olivolja och avokado

Träna hållbart med antiinflammatorisk mat

Träning

En hälsosam kost är en av förutsättningarna för en hållbar livsstil – särskilt för återhämtning i samband träning. En felaktig kost sänker kroppens pH-värde och ökar risken för oxidativ stress, inflammation och skador. Därför är det viktigt för den som tränar att stödja kroppen med antiinflammatorisk kost och extra intag av antioxidanter.

Rhesusapa

Återhållsam diet kan ge ett längre liv

Forskning

LCHF i all ära men för den som vill addera år till livslängden är det svältkost som gäller. Eller kalorirestriktion som det också kallas och då inte i vanlig viktväktarbemärkelse utan helst ska man hålla nere kaloriintaget under 1000 kilokalorier om dagen skriver KIT.

Hormonstörande ämnen i vanliga hudvårdsprodukter

Skönhet

Att välja hudvård och make-up med naturliga ingredienser har aldrig varit viktigare. Inte sedan barockens tid med sitt blysmink har väl det vi applicerar på kroppen för att bli mjuka och vackra varit mer fyllt med diverse mer eller mindre farliga ämnen. Om inte annat finns det betydligt fler skadliga ämnen att välja på i morden tid.

johanna bjurström

Skydda dig mot allergier genom att ta hand om din tarm

Krönikan

Allergi kan uppkomma genom att bakterier och parasiter tar sig in i mage och tarm, där de skapar föruttnelsebakterier. Detta kan leda till nedsatt immunförsvar med trötthet, allergier, akne, eksem, olika tarmproblem och autonoma sjukdomar som följd. Väl fungerande mage och tarm är oftast liktydigt med god hälsa. Här delar jag med mig av mina bästa tips för en frisk tarmhälsa och ett starkt immunförsvar.

Kirurgi – värsta placebon

Hälsa

Saknar kirurgi bevisad effekt? Ja i alla fall i vissa fall menar den austaliensiske kirurgen Ian Harris som i sin bok ”Surgery, The Ultimate Placebo: A surgeon cuts through the evidence” uttrycker stark skepsis mot flera typer av kirurgi, dels för att undersökningar visar att många ingrepp har mindre effekt av än vad som påstås.

Kökssvamp

Därför ska du inte mikra din disktrasa

Forskning

Kökets måsten för rengöring - disktrasan och skrubsvampen är svåra att klara sig utan när det gäller att hålla rent på diskbänk och arbetsytor. Något som är viktigt för att hålla god hygien men hur fräscha är de egentligen?

Pannkaor med bär

Glutenfria pannkakor med sommarbär

Recept

Supergoda, nyttiga och näringsrika är dessa naturligt glutenfria fullkornspannkakor från Nillas Kitchen. Varför inte göra dem till frukost i helgen. Smeten är gjord på havremjöl och fullkornsrismjöl.

Högintensiv träning – så funkar det

Träning

Trött på långa löprundor? En ny träningsform kan ge ny inspiration, kanske är det dags att prova en mer tidseffektiv metod när träningen drar igång igen i höst.  Högintensiv träning eller HIIT som det förkortas är en explosiv träningsform som bland annat kickstartar kroppens förbränning.