Experten tipsar: "Så fotar du mat snyggt" Kollage bra och dåliga matbilder

Så fotar du mat snyggt – expertens bästa tips!

Fakta

Namn: Agnes Gällhagen.
Ålder: 25 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Mamma, pappa, lillebror.
Sysselsättning: Matbloggare, frilansande matkreatör samt studerar Humanekologi.
Bakgrund: Pluggat konsthistoria, bildtolkning och fri konst. Började blogga om mat juni 2013 och startade Cashew Kitchen september 2014.
Upptagen med just nu: Med mitt examensarbete i Humanekologi.
Synlig i social media: Med matfotobloggen Cashew Kitchen.com, instagramkontot cashewkitchen.

Bloggaren Agnes Gällhagen brinner både för att laga mat - och att plåta mat. Vilket gör hennes blogg till nästintill en porrsida för såväl matälskare som esteter.
Men att fota mat är känt för att vara allt annat än lätt. Så hur gör man egentligen för att lyckas?
Här är Agnes do's and don'ts.

Kurera bad Agnes Gällhagen välja några av sina egna foton som hon gillar respektive inte gillar och - så pedagogiskt hon bara kan - förklara varför. Here she goes...

Lektion 1: Ljus och färg

Don’t!

exempel på dålig matbild saker huller om buller

Foto: Agnes Gällhagen

 

På vilket sätt är den här bilden dålig?
– De olika elementen är för lika varandra och jag saknar kontraster mellan kalla och varma partier. Den gulgröna tonen får färgen i soppan att se närmast smutsig ut. Soppan är för mörk och garneringen har sjunkit ner. För att lyfta fram soppan hade antingen en helt vit eller en väldigt mörk, kall bakgrund behövts. En mer svårgreppbar brist med denna bild är att det är oklart vilken historia den berättar. Var äger detta rum? Vid vilket tillfälle passar soppan bäst att ätas? Tänk på att förmedla hela situationen för att få till en lyckad bild.

Do!

Exempel på snygg ljussättning matbild

Foto: Agnes Gällhagen

På vilket sätt (annat än det uppenbara) är det här en bra bild?
– Att jobba med komplementfärger - orange/blått, gult/lila, rött/grönt - är ett enkelt knep för att få till en bra bild. Här har jag lyft fram det varma i drycken genom det kalla i bakgrunden och ljuset. Grankvisten som söker sig mot betraktaren skapar ett djup i bilden. Konstrasterna har förstärkts i redigeringen, och den orangea drycken lyfts fram ytterligare genom att övriga element i bilden är så mörka att de knappt är urskiljbara. Ett annat hett tips är att låta huvudfärgen på maten ”speglas” i ytterligare ett element i bilden, i detta fall apelsinen. Berättelsen utgår från en värmande dryck som ska avnjutas inomhus efter en kylig vinteraktivitet, vilket förmedlas genom det kalla vargavinterljuset samt några exempel på dryckens innehåll - apelsin och kanel.

Lektion 2: Styling och bildkomposition

Matkollage - en bra matbild till höger och en dålig matbild till vänster föreställer pannkakor sylt bär

Foto: Agnes Gällhagen

Don’t (till vänster)!

Varför gillar du inte den här bilden?
– Bildens element ligger platt mot bordsytan och jag saknar nivåskillnader. Mackan har alldeles för mycket topping och det oavsiktliga spillet av florsocker till höger är för framträdande.
Blickfånget är inte tillräckligt tydligt markerat och det syns att maten ställts fram på ett tomt bord endast för fotografering. Den svarta väggen ”stoppar upp” bilden och skapar en instängd känsla. Vikningen av servetten är varken organisk eller pedant.

 

Så vad borde du ha gjort?
– Jag hade behövt välja vad som ska vara i centrum: den ena tallriken med en sparsmakad och snygg garnering - i en närbild - eller hela frukostscenen och i så fall mer övertygande arrangerad, en bild tagen uppifrån eller längre ifrån.

Do (till höger)!

Varför gillar du den här bilden?
– Kompositionen i den här bilden utgår på ett ungefär från ”gyllene snittet”, det vill säga mest action sker kring skärningspunkten för den nedre tredjedelen av bilden medan resterande två tredjedelar lämnas i princip tomma för att skapa luftighet. Gyllene snittet som kompositionsmodell sägs vara det mest harmoniska för ögat att titta på. Nivåskillnanden mellan tornet av plättar och bordsduken är viktig. Symmetri skapas genom att bordsduken möter väggen i mitten av bilden.

Något mer?
– Ja, det översta bäret bryter horisontlinjen och öppnar upp bilden bra. Rekvisitan och bakgrunden går i liknande ljusa, sobra toner för att lyfta fram färgen i bären och plättarna. Tallrik och plättarna är i miniatyr - vilket för övrigt är ett hett tips! Och garneringen är omsorgsfullt placerad. Kombinationen florsocker och rinnet från agavesirapen skapar olika texturer i garneringen som ger både blänk och en torr, matt look. Den skymtande gaffeln balanserar upp bilden på den sida som saknar servett.

Agnes Gällhagen från bloggen Cashew Kitchen vinkar

Agnes Gällhagen.

Hur startade ditt intresset för foto - och mat?
– Jag började blogga om mat och utforska matfoto efter att jag hoppat av konsthögskolan och behövde ett kreativt utlopp som gick i linje med mitt intresse för miljöfrågor och matpolitik. Fotografera hade jag gjort en del innan i samband med konstskoleutbildningar, och laga vegetarisk mat var jag så illa tvungen att lära mig när jag som 14 bestämde mig för att bli vegetarian eftersom det inte var så populärt hemma. Men det var först när jag upptäckte kombinationen mat och foto som fotograferandet verkligen blev kul! Matlagningen däremot har alltid funnits där som terapeutisk vardagsflykt.

 

Vilka fem ätbara saker har du alltid hemma?
– Havremjölk, lakrits, cashewnötter, äkta vaniljpulver och en massa frukt.

Vilken är din matfilosofi?
– Jag älskar att sätta bra, ekologiska råvaror i centrum utan att komplicera saker. På vintern, när många grönsaker är ur säsong, behöver det inte vara krångligare än att fräsa lite rå rödbeta ihop med svartkål och vitlök. Jag lagar sällan specifika ”rätter” utan utgår istället från de råvaror jag har hemma. Hälsoaspekten är viktig och jag mår bäst av växtbaserad mat lagad från grunden.

Vad har du för inspiration och favoritbloggar?
 Local milkGreen Kitchen StoriesOur Food StoriesAtilioFlora WiströmEvelinas EkologiskaMy Name is YehWhat Should I Eat For Breakfast TodayEmily Dahl, The First MessUnderbara Clara ...och många fler.

Av Isabelle Hedander


Fakta

Namn: Agnes Gällhagen.
Ålder: 25 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Mamma, pappa, lillebror.
Sysselsättning: Matbloggare, frilansande matkreatör samt studerar Humanekologi.
Bakgrund: Pluggat konsthistoria, bildtolkning och fri konst. Började blogga om mat juni 2013 och startade Cashew Kitchen september 2014.
Upptagen med just nu: Med mitt examensarbete i Humanekologi.
Synlig i social media: Med matfotobloggen Cashew Kitchen.com, instagramkontot cashewkitchen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Därför är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

 

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.