Foto: Pia von Lützauhref, Wikimedia Commons

Så höjer du blodtrycket naturligt

Fakta

Blodtrycket är precis vad det låter som: det cirkulerande blodets tryck på väggarna i dina blodkärl.
Värdet brukar anges i två tal, till exempel 120/80 (systoliskt/diastoliskt).

Systole = hjärtat dras samman

Diastole = hjärtat utvidgas

Systoliskt blodtryck, det övre trycket, är blodtrycket vid hjärtats sammandragning (systole), vanligen mellan 120 och 140 mm Hg (16,0 – 18,7 kPa) hos en vuxen person.
Diastoliskt blodtryck, det undre trycket, är blodtrycket vid hjärtats utvidgning (diastole) och bör inte överstiga 90 mm Hg (12,0 kPa).

Lågt blodtryck kallas hypertoni eller hypotension betyder onormalt lågt blodtryck, som regel ett blodtryck under 90/60.
Om endast övertrycket (den första siffran) är för lågt kallas tillståndet systolisk hypotoni, och om endast undertrycket (den sista siffran), diastolisk hypotoni.
Symtom kan vara: svimningar, att det svartnar för ögonen när man reser sig, yrsel, letargi, asteni. Hypotoni är dock oftast symtomfri. Hypotoni behöver inte behandlas medicinskt om den inte ger några symtom, eftersom det bara under extrema förhållanden är farligt för hjärtat.

Högt blodtryck kallas hypertoni och är en vanlig sjukdom i många delar av världen.
Hypertoni kan leda till komplikationer som stroke eller hjärtinfarkt.
Läs också: Naturlig hjälp vid högt blodtryck

Ta reda på orsak!
Har man besvär med ett för lågt blodtryck och upplever att blodtrycket behöver höjas finns det flera sätt att tillgå.
För att välja rätt metod är det bra att först ta reda på varför blodtrycket är så lågt.
En av de absolut vanligaste orsakerna till lågt blodtryck är att man fått det som en biverkning av en medicin.
Källa: Vårdguiden, Netdoktor, Lågt-blodtryck.se

Ofta läser man om problemen och riskerna med högt blodtryck.
Men få pratar om det motsatta, det vill säga lågt blodtryck.
Men även om så kallad hypotoni inte är ett lika allvarligt problem, kan det vara väldigt besvärligt.
Här är sex tips vid lågt blodtryck.

Förutom en ändrad livsstil och medicinering finns även andra, ibland enklare hjälpmedel att ta till vid ett lågt blodtryck.
Här är de vanligaste.

► Läs också: Kvinnor med högt tryck får inte samma behandling

 

6 tips vid lågt blodtryck:

 

1. Fysisk aktivitet
… är ett väldigt effektivt sätt motverka lågt blodtryck. Samma sak gäller vid högt blodtryck.
Det behövs oftast inte någon avancerad träning, det kan räcka med att ändra sina vardagsrutiner lite för att få en höjning.
Cykla till exempel till affären istället för att ta bilen, gå istället för stå still i rulltrappan. Och så vidare. Hitta något du trivs med.
Kom ihåg: Små förändringar kan ge stora effekter på lång sikt – och det rådet gäller förstås mer än bara blodtryck.

2. Lakrits
Det är väl vedertaget att lakrits och salmiak kan ge ett höjt blodtryck.
Värt att notera är att man, om man lider av högt blodtryck, av den anledningen bör undvika att äta lakrits.

3. Salt
Att öka mängden salt i kosten är ett vanligt råd från vården vid lågt tryck. Salt binder vätska i kroppen, vilket kan bidra till att blodtrycket höjs.

► Läs också: ”Livsmedelsverket missar målet när de skyller på saltet”

4. Tillräcklig vätskemängd
Drick mer vatten. Då ökar blodvolymen och därmed även trycket i kroppen.

5. Regelbundna måltider – och bra mat
Ett annat sätt att höja blodtrycket är att ändra sin kost. Det bästa och enklaste rådet att komma ihåg är: Ät regelbundet vällagad mat i tillräcklig mängd. Maten ska vara nyttig – helst oprocessad – och näringsintaget så jämnt som möjligt.
Sedan finns det även vissa matvaror som sägs ha effekt på ett lågt blodtryck, om än tillfälligt. Till exempel salmiak (som redan nämnts), rödbetor eller rödbetssaft – gärna två gånger dagligen samt kaffe och te, eftersom koffein tillfälligt kan höja trycket.

► Läs också: Socker farligare för blodtrycket än salt, enligt forskning

6. Stödstrumpor 
Stödstrumpor fungerar genom att de ger ett tryck på fötter och ben och hjälper blodet att cirkulera. De hjälper särskilt vid åderbråck.

► Läs också: Näringsterapeuten om hur näringsbrist och mörka årstider påverkar oss

Observera!
För att kunna se vilket knep som ger effekt – och vare sig man behöver höja eller sänka sitt blodtryck – kan det vara bra att skaffa sig en personlig blodtrycksmätare. Då blir det lättare att kartlägga effekterna av de förändringar man gör.

Av Isabelle G Hedander

Fakta

Blodtrycket är precis vad det låter som: det cirkulerande blodets tryck på väggarna i dina blodkärl.
Värdet brukar anges i två tal, till exempel 120/80 (systoliskt/diastoliskt).

Systole = hjärtat dras samman

Diastole = hjärtat utvidgas

Systoliskt blodtryck, det övre trycket, är blodtrycket vid hjärtats sammandragning (systole), vanligen mellan 120 och 140 mm Hg (16,0 – 18,7 kPa) hos en vuxen person.
Diastoliskt blodtryck, det undre trycket, är blodtrycket vid hjärtats utvidgning (diastole) och bör inte överstiga 90 mm Hg (12,0 kPa).

Lågt blodtryck kallas hypertoni eller hypotension betyder onormalt lågt blodtryck, som regel ett blodtryck under 90/60.
Om endast övertrycket (den första siffran) är för lågt kallas tillståndet systolisk hypotoni, och om endast undertrycket (den sista siffran), diastolisk hypotoni.
Symtom kan vara: svimningar, att det svartnar för ögonen när man reser sig, yrsel, letargi, asteni. Hypotoni är dock oftast symtomfri. Hypotoni behöver inte behandlas medicinskt om den inte ger några symtom, eftersom det bara under extrema förhållanden är farligt för hjärtat.

Högt blodtryck kallas hypertoni och är en vanlig sjukdom i många delar av världen.
Hypertoni kan leda till komplikationer som stroke eller hjärtinfarkt.
Läs också: Naturlig hjälp vid högt blodtryck

Ta reda på orsak!
Har man besvär med ett för lågt blodtryck och upplever att blodtrycket behöver höjas finns det flera sätt att tillgå.
För att välja rätt metod är det bra att först ta reda på varför blodtrycket är så lågt.
En av de absolut vanligaste orsakerna till lågt blodtryck är att man fått det som en biverkning av en medicin.
Källa: Vårdguiden, Netdoktor, Lågt-blodtryck.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Berit och hund, tassar, fästing och vatten

Så skyddar du hunden i sommar

Naturlig hälsa

Sommartid är det extra mycket att tänka på för den som har hund med orosmoln som fästingar och påfrestande värme. Kurera bad Berit Kristiansen om hennes bästa tips på hur vi tar hand om våra fyrbenta vänner i sommarvärmen.

kvinna som vaknar, drömlandskap B6

Vitaminet som hjälper dig minnas dina drömmar

Forskning

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.