Foto: Pia von Lützauhref, Wikimedia Commons

Så höjer du blodtrycket naturligt

Fakta

Blodtrycket är precis vad det låter som: det cirkulerande blodets tryck på väggarna i dina blodkärl.
Värdet brukar anges i två tal, till exempel 120/80 (systoliskt/diastoliskt).

Systole = hjärtat dras samman

Diastole = hjärtat utvidgas

Systoliskt blodtryck, det övre trycket, är blodtrycket vid hjärtats sammandragning (systole), vanligen mellan 120 och 140 mm Hg (16,0 – 18,7 kPa) hos en vuxen person.

Diastoliskt blodtryck, det undre trycket, är blodtrycket vid hjärtats utvidgning (diastole) och bör inte överstiga 90 mm Hg (12,0 kPa).

Lågt blodtryck kallas hypertoni eller hypotension betyder onormalt lågt blodtryck, som regel ett blodtryck under 90/60.
Om endast övertrycket (den första siffran) är för lågt kallas tillståndet systolisk hypotoni, och om endast undertrycket (den sista siffran), diastolisk hypotoni.

Symtom kan vara: svimningar, att det svartnar för ögonen när man reser sig, yrsel, letargi, asteni. Hypotoni är dock oftast symtomfri. Hypotoni behöver inte behandlas medicinskt om den inte ger några symtom, eftersom det bara under extrema förhållanden är farligt för hjärtat.

Högt blodtryck kallas hypertoni och är en vanlig sjukdom i många delar av världen. Hypertoni kan leda till komplikationer som stroke eller hjärtinfarkt.

Ta reda på orsak!
Har man besvär med ett för lågt blodtryck och upplever att blodtrycket behöver höjas finns det flera sätt att tillgå.
För att välja rätt metod är det bra att först ta reda på varför blodtrycket är så lågt.
En av de absolut vanligaste orsakerna till lågt blodtryck är att man fått det som en biverkning av en medicin.
Källa: Vårdguiden, Netdoktor, Lågt-blodtryck.se

Ofta läser man om problemen och riskerna med högt blodtryck.
Men få pratar om det motsatta, det vill säga lågt blodtryck.
Men även om så kallad hypotoni inte är ett lika allvarligt problem, kan det vara väldigt besvärligt.
Här är sex tips vid lågt blodtryck.

Förutom en ändrad livsstil och medicinering finns även andra, ibland enklare hjälpmedel att ta till vid ett lågt blodtryck.
Här är de vanligaste.

► Läs också: Kvinnor med högt tryck får inte samma behandling

 

6 tips vid lågt blodtryck:

1. Fysisk aktivitet
... är ett väldigt effektivt sätt motverka lågt blodtryck. Samma sak gäller vid högt blodtryck.
Det behövs oftast inte någon avancerad träning, det kan räcka med att ändra sina vardagsrutiner lite för att få en höjning.
Cykla till exempel till affären istället för att ta bilen, gå istället för stå still i rulltrappan. Och så vidare. Hitta något du trivs med.
Kom ihåg: Små förändringar kan ge stora effekter på lång sikt - och det rådet gäller förstås mer än bara blodtryck.

2. Lakrits
Det är väl vedertaget att lakrits och salmiak kan ge ett höjt blodtryck.
Värt att notera är att man, om man lider av högt blodtryck, av den anledningen bör undvika att äta lakrits.

3. Salt
Att öka mängden salt i kosten är ett vanligt råd från vården vid lågt tryck. Salt binder vätska i kroppen, vilket kan bidra till att blodtrycket höjs.

► Läs också: ”Livsmedelsverket missar målet när de skyller på saltet”

4. Tillräcklig vätskemängd
Drick mer vatten. Då ökar blodvolymen och därmed även trycket i kroppen.

5. Regelbundna måltider - och bra mat
Ett annat sätt att höja blodtrycket är att ändra sin kost. Det bästa och enklaste rådet att komma ihåg är: Ät regelbundet vällagad mat i tillräcklig mängd. Maten ska vara nyttig - helst oprocessad - och näringsintaget så jämnt som möjligt.
Sedan finns det även vissa matvaror som sägs ha effekt på ett lågt blodtryck, om än tillfälligt. Till exempel salmiak (som redan nämnts) samt kaffe och te, eftersom koffein tillfälligt kan höja trycket.

► Läs också: Socker farligare för blodtrycket än salt, enligt forskning

 

6. Stödstrumpor 
Stödstrumpor fungerar genom att de ger ett tryck på fötter och ben och hjälper blodet att cirkulera. De hjälper särskilt vid åderbråck.

► Läs också: Näringsterapeuten om hur näringsbrist och mörka årstider påverkar oss

Observera!
För att kunna se vilket knep som ger effekt - och vare sig man behöver höja eller sänka sitt blodtryck - kan det vara bra att skaffa sig en personlig blodtrycksmätare. Då blir det lättare att kartlägga effekterna av de förändringar man gör.

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Blodtrycket är precis vad det låter som: det cirkulerande blodets tryck på väggarna i dina blodkärl.
Värdet brukar anges i två tal, till exempel 120/80 (systoliskt/diastoliskt).

Systole = hjärtat dras samman

Diastole = hjärtat utvidgas

Systoliskt blodtryck, det övre trycket, är blodtrycket vid hjärtats sammandragning (systole), vanligen mellan 120 och 140 mm Hg (16,0 – 18,7 kPa) hos en vuxen person.

Diastoliskt blodtryck, det undre trycket, är blodtrycket vid hjärtats utvidgning (diastole) och bör inte överstiga 90 mm Hg (12,0 kPa).

Lågt blodtryck kallas hypertoni eller hypotension betyder onormalt lågt blodtryck, som regel ett blodtryck under 90/60.
Om endast övertrycket (den första siffran) är för lågt kallas tillståndet systolisk hypotoni, och om endast undertrycket (den sista siffran), diastolisk hypotoni.

Symtom kan vara: svimningar, att det svartnar för ögonen när man reser sig, yrsel, letargi, asteni. Hypotoni är dock oftast symtomfri. Hypotoni behöver inte behandlas medicinskt om den inte ger några symtom, eftersom det bara under extrema förhållanden är farligt för hjärtat.

Högt blodtryck kallas hypertoni och är en vanlig sjukdom i många delar av världen. Hypertoni kan leda till komplikationer som stroke eller hjärtinfarkt.

Ta reda på orsak!
Har man besvär med ett för lågt blodtryck och upplever att blodtrycket behöver höjas finns det flera sätt att tillgå.
För att välja rätt metod är det bra att först ta reda på varför blodtrycket är så lågt.
En av de absolut vanligaste orsakerna till lågt blodtryck är att man fått det som en biverkning av en medicin.
Källa: Vårdguiden, Netdoktor, Lågt-blodtryck.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare!

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

 

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.

Ny teknik ska minska mängden läkemedel i avloppsvattnet

Eko/miljö

Aktiva substanser i de mediciner vi stoppar i oss passerar ofta genom kroppen och ut i toaletten. De flesta av våra reningsverk är dåliga på att ta bort läkemedelsrester ur avloppsvattnet, vilket kan orsaka hormon- och beteendestörningar hos fiskar och andra djur om de hamnar i sjöar och vattendrag. Nu satsar flera svenska reningsverk på ny teknik för att få bort substanserna, rapporterar Vetenskapsradion.