Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så kan vi mäta hur fysisk aktivitet påverkar oss

I ett allt mer stillasittande samhälle diskuterar vi ofta och hur mycket vi behöver röra på oss för att motverka stillasittandet. Det bedrivs forskning över hela världen för att se vad som händer och inte händer när vi är fysiskt aktiva. Umeåforskaren Christer Malm har kombinerat avancerade molekylär-biologiska analyser av vävnadsprover med mätningar av prestation för att undersöka hur vi påverkas av träning, speciellt hos grupper som är svårare att nå som barn och elitidrottare.

Det moderna samhället har byggt bort mycket av vardagsmotionen. Visst cyklar allt fler till jobbet, men majoriteten tar bil, buss eller tåget. Sverige är dessutom ett av de länder i världen som har flest stillasittande jobb, men samtidigt är vi ändå duktiga på att motionera.

Medvetenhet och informationsutbudet runt fysisk aktivitet är stort och det knappast någon som undgått flödet av artiklar och TV-program om motion. I kölvattnet av det diskuteras lika ofta vilken form av träning som ger bäst resultat. Styrketräning eller konditionsträning, intervallträning eller lågintensiv träning. Gympapass eller cykling och räcker det med 6 000 steg per dag eller behöver jag gå 10 000 för att bibehålla hälsan? Det är frågor som vi ställer oss och som experter faktiskt svarar lite olika på. Men alla är nog eniga att motion i alla former är bättre än ingenting alls.

LÄS OCKSÅ: Intensiv träning stressar kroppen

Kräver mindre ingrepp
I Umeå håller forskaren Christer Malm till och han menar att vi har en stor förmåga att anpassa oss till olika krav på styrka och uthållighet. Människan har utvecklats för att vara i ständig rörelse. Och för att förstå och kunna mäta hur anpassning går till samt vilka kopplingar som finns mellan förändringar i cellen till prestation i arbete och idrott krävs det många, och ibland synnerligen komplexa analysmetoder.

 

Det har gjorts stora tekniska framsteg som öppnat nya dörrar för hälsa och prestation och en utmaningarna för forskare som Christer Malm är att hitta nycklarna till dessa dörrar.

Just nu kombinerar han resultat från avancerade molekylär-biologiska analyser av vävnadsprover med mätningar av prestation. Genom att studera samtliga proteiner i kroppen så undersöker han hur människan påverkas av träning.

Det här har visat sig vara en framgångsrik modell som kräver mindre ingrepp vid provtagningar. Framförallt för att kunna studera grupper som är svåra att nå som barn och elitidrottare. Den här mättekningen används idag för att kontrollera de fysiska krav som ställs på brandmän och för att kunna avslöja idrottare som fuskar med blodtransfusioner och anabola steroider.

Av Inger Palm

Källa: Umeå universitet


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.