kvinna vid dator

Så slipper du bli sjuk!

Under vintermånaderna hostas det och snörvlas till höger och vänster. Men inte alla drabbas. I alla fall inte så ofta.
De som har ett starkt immunförsvar klarar sig bättre – och får ett kortare sjukdomsförlopp när de väl drabbas.

Vill du slippa bli sjuk?
Här får du åtta tips på förebyggande hjälp som stärker immunförsvaret.

Undvik de självklara immunförsvarsförstörarna: sömnbrist, dålig kost och överträning – och stärk ditt immunförsvar med något/några av nedan tips.

ProbiFriskGoda bakterier
Ungefär 75 procent av vårt immunförsvar styrs från mag- och tarmsystemet, vilket gör att vår tarmflora är avgörande för vår hälsa. Du kan hjälpa din tarmflora genom att äta tillskott med probiotika. Här finns många sorter, fråga efter råd på hälsokosten. Du kan också gå på exemplet ProbiFrisk, som innehåller två bakteriekulturer (Lactobacillus paracasei 8700:2 och Lactobacillus plantarum HEAL9) som har bevisade effekter när det gäller att stärka kroppens motståndskraft mot infektioner. Dessutom har de lokala antiinflammatoriska egenskaper i tarmen.

 

► Läs också: Barn som får probiotika är mindre benägna att bli sjuka

AstaxinAntioxidanter
Karotenoiden astaxanthin är en av naturens kraftigaste antioxidanter. Astaxanthin skyddar kroppens celler mot oxidativ stress och bidrar därmed till många positiva hälsoeffekter. Bland annat stärker det immunförsvaret. Här finns till exempel preparatet Astaxin, som är baserat på just astaxanthin i kombination med vitamin C och E.

ImmunosanBetaglukaner
När vi äter specifika former av betaglukaner tar immuncellerna i mag-tarmkanalen upp dem och transporterar dem till kroppens organ. Där fungerar de immunstärkande. Betaglukaner från jäst har i flera kliniska tester visat sig stimulera makrofager, neutrofila granulocyter och mördarceller, vilka tar hand om bakterier och virus. Betaglukaner ska, för att ge bästa effekt, tas i förebyggande syfte. Immunstärkande betaglukaner hittar du till exempel i det patenterade och välstuderade Wellmune-extraktet. Immunosan är en ren betaglukanprodukt baserad på naturligt Wellmune WGP beta-(1.3) (1.6)-glukan extrakt.

 Läs också: Dagligt intag av betaglukaner ger immunförsvarsstarka barn

Vitlök plusVitlök
Historiskt sett har vitlök använts flitigt som skydd mot infektioner. Nu, i modern tid, har man undersökt vad i vitlöken som ger den immunstärkande effekten och kommit fram till att det sannolikt beror på det höga innehållet av ämnet allicin. Att ta ett tillskott med vitlök är ett mycket effektivt sätt att hålla virus, bakterier och svamp på avstånd och man har sett att både antalet förkylningssymtom och sjukdagar minskar vid intag. Vitlök kan intas under långa perioder i förebyggande syfte eller som en intensivkur vid sjukdom.

► Läs också: Vitlök och russin minskar risken att föda för tidigt

D-PearlsD-vitamin
D-vitaminbrist är en av de absolut vanligaste vitaminbristerna här i de Nordiska länderna. Nordbors egna D-vitaminproduktion anses nämligen minska med minst 80 procent under vinterhalvåret. D-vitamin är viktig i många av kroppens processer, bland annat för att reglera vårt immunförsvar. Intag av 50-75 µg D-vitamin dagligen under vinterhalvåret har i studier visat sig ge ett mycket bra skydd mot förkylningar och influensa.

Super C ComplexC-vitamin
C-vitamin är helt livsnödvändigt för våra kroppar. En av de viktiga funktionerna är den immunförsvarsstärkande effekten vilket också gör att vitamin C kan förebygga, förkorta och mildra förkylningar. I förkylningstider är C-vitamin i doser om minst 500 milligram dagligen att rekommendera för att undvika eller förkorta sjukdomsperioden, samt för att lindra förkylningssymtomen. Ät gärna C-vitamintillskott men undvik brustabletter, de kan ha ett innehåll som inte är bra i övrigt.

 Läs också: Vad alla borde veta om C-vitamin

Bee PropolisPropolis
Propolis används av bin för att göra bikupan tät och för att hålla den fri från virus och bakterier. Inom naturmedicinen har det länge varit känt att propolis kan vara effektivt i människokroppen på samma sätt som i bikupan och bekämpa bakterie och virusinfektioner.
Forskare har hittills lyckats identifiera över 300 olika ämnen i propolis och vissa har visat sig ha en antibiotisk effekt. Kanske kan det förklara varför propolis blivit ett så omtyckt naturmedel vid förkylning.

Influ-ZinkZink
Zink stärker immunförsvaret och flera studier visar att låga värden gör att man både lättare blir förkyld och tar längre tid på sig att tillfriskna. I en studie fick en grupp förkylda personer en sugtablett med zinkglukonat varannan timme och en annan grupp fick placebo. Efter sju dagar var 86 procent symptomfria i den gruppen som intog zink, jämfört med 46 procent i placebogruppen. Influ-Zink är en god sugtablett med biotillgängligt zink och naturligt C-vitamin från acerola.

► Läs också: Ny forskning: Zink ÄR förkylningarnas botemedel

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

dr michael greger

Dr Michael Greger: ”Vad vi äter är en fråga om liv och död”

Intervju

Växtbaserat bara ökar i popularitet, företag som Oatly utmanar mjölkjättarna och skakar vår syn på mat i grundvalarna och på Hemköp har de vegetariska alternativen smugit sig ända ned i köttdisken. Men hur hälsosamt är det egentligen? Det beror förstås på vem man frågar. Kurera fick en pratstund med en av rörelsens främsta förespråkare – för det är nog korrekt att kalla det en rörelse – den amerikanska läkaren Michael Greger som med sin populära sajt Nutritional facts och boken ”Konsten att inte dö” når miljontals läsare världen över när han var på besök i Stockholm.

blodgrupp B

Blodgrupp B – Allätaren

Kost

Personer med blodgrupp B mår bra av att äta lite av varje och är den enda blodgruppen som faktiskt mår bra av mjölkprodukter. En blodgruppsanpassad diet anses främja kroppens naturliga genetik och bidra till god hälsa och naturlig viktminskning. Därför bör vi anpassa kosten efter sin blodgrupp menar kostrådgivaren Ulrika Davidsson.

blodgrupp AB

Blodgrupp AB – Nutidsmänniskan

Kost

Ulrika Davidsson, kostrådgivare och expert på Kurera, är förespråkare för blodgruppsdieten. Genom att äta en kost anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppen naturliga och genetiska balans. Bland den nyaste men också ovanligaste blodgruppen finns AB. Bäst mår Grupp AB av att äta en vegetarisk bas med ett litet intag av kött och mejeriprodukter. 

7_goda_skal_att_ata_en_morot

7 goda skäl till att äta en morot

Kost

För att galla och blodsockret ska fungera optimalt ska man helst äta flera mindre måltider om dagen. Tre lite större mål om dagen och gärna två till tre mindre mål däremellan. Johanna Bjurström, näringsterapeut  inom funktionsmedicin och mikronäring, tipsar om det bästa mellanmålet. En morot - näringsrik och lätt att ha med sig i väskan.

blodgrupp 0

Blodgrupp 0 – Jägaren

Kost

Den äldsta och ursprungliga blodgruppen är blodgrupp O. Den härstammar från tiden då människorna levde som samlare och jägare. För att vara i genetisk balans bör den som tillhör blodgrupp O äta en kost som är rik på animaliskt protein och bladgrönsaker och utesluta mejerier och sädesslag. Ulrika Davidsson kostrådgivare och expert på Kurera rekommenderar en blodgruppsanpassad kost för god hälsa och naturlig viktminskning.

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.