Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Mats Edman

Sigge Ennart: “Våga vägra vara effektiv”

Tävla och vinn boken

Vill du vinna Sigge Ennarts bok "Ta det lite lugnare - och må mycket bättre" kan du tävla här.

Fram till den 1 juni 2019 kan du även köpa boken till 20 procents rabatt. För att ta del av erbjudandet - klicka här.

Pensionsålderns ska höjas. Och de som arbetar ska bli ännu effektivare.
Hela samhällskroppen trycker på i en riktning: snabbare och högre produktivitet, trots ständigt ökade stressrelaterade sjukskrivningar.
Det är dags att vi som vill ta det lite lugnare säger stopp, menar Sigge Ennart, journalist och författare till boken ”Ta det lite lugnare – och må mycket bättre".

Nu är gränsen nådd. Det behövs en folkrörelse för oss som vägrar vara hypereffektiva och istället tror på reflektion och eftertanke.

Vi är ganska många som tycker att utvecklingen gått lite över styr. Två miljoner närmare bestämt av totalt 4,8 miljoner yrkesarbetande. Med hjälp av undersökningsföretaget Inizio, berömt för sina träffsäkra politiska opinionsundersökningar, gjorde jag en egen undersökning.

Undersökningen presenteras i boken”Ta det lite lugnare - och må mycket bättre” av mig och Olof Brundin.

Vi var båda mediechefer som fick nog och hoppade av ekorrhjulet för att leva lite lugnare.

Läs också: “Att inte hela tiden prestera är en prestation i sig”

Vi fick in svar från 1 264 förvärvsarbetande. Underlaget är betydligt större än vad man normalt brukar nöja sig med för att uppnå ett statistiskt säkerställt resultat.

42 procent av alla yrkesarbetande vill ta det lite lugnare. Vi är ganska jämnt spridda beträffande kön, ålder och hemort. Men vi kan se att högutbildade kvinnor i storstad är något överrepresenterade.

 

Du har sett oss när vi kommer springande med andan i halsen lite sent till förskolan. Du kan se oss ta ett jobbsamtal i mobilen samtidigt som vi kryssar med barnvagnen genom mataffären. Du kanske rent av känner igen dig själv. Vi springer fort i ekorrhjulet. Men hur fort vi än springer är vi fortfarande bara ekorrar.

Digitaliseringen av samhället har gjort att vi kan mäta och optimera och effektivisera vårt arbete som aldrig förr. Jag har själv suttit i flera ledningsgrupper som genomfört mängder av effektiviserings-projekt.

Allt för att mätta en styrelses hunger efter mätbara resultat och en ständigt hungrig aktiemarknad. Men är det säkert att vi ska mäta medarbetarnas prestationer bara för att vi kan mäta?

Det finns ju så många värden i livet och i arbetslivet som är svåra eller omöjliga att räkna sig fram till i ett Excel-ark. Mellanmänskliga möten mellan vårdpersonal och patient till exempel. Eller för den delen det ovärderliga relationsbygget mellan en säljare och en kund.

 Läs också: Åsa lämnade ekorrhjulet – och skrev en bok om det

Många av oss tog de första stegen in i arbetslivet med entusiasm och engagemang. Sedan gled vi omärkligt in i en prestationskultur. Dagens samhälle som håller på att spåra ur kallas ibland för effektivitets-romantiken. Världsledande filosofer använder ord som ”hyper-aktiv” och "hyper-neurotisk” för att beskriva den moderna människan.

Men idag finns ingen stark motkraft som säger stopp och belägg. Det är upp till den enskilde individen att sätta gränser för var och när vi ska arbeta. Det blir allt svårare i en gränslös 24/7-kultur där vi utrustas med mobiltelefoner för att vara nåbara dygnet runt.

 

Det krävs mod att stå upp mot chefen och säga att man inte tar jobbsamtal efter klockan 17. Och det krävs väldigt modiga mellanchefer för att stå upp och värna personalen mot en ledning som ständigt vill ha mer.

Arbetet inkräktar allt mer på det som en gång var fritid. Det har gått så långt att de futtiga timmar som finns kvar egentligen bara är ställtid för att klara av arbetet. En massa måsten.

Vi måste få i oss mat, vi måste sova, vi måste tvätta, städa, resa, handla och vi måste sköta om vårt hem och vår familj. Allt för att vi ska kunna fortsätta arbeta nästa dag. På helgen ges vi lite tid att hitta en partner och reproducera oss så att nästa generation också kan arbeta. Så att arbetsberoendet kan gå i arv.

Men samtidigt som ekorrhjulet snurrar allt snabbare finns det mycket som talar för att ett trendbrott kan vara i sikte.

Läs också: “Gör uppror mot prestationssamhället”

Idén att tid är pengar och att produktivitet per tidsenhet måste mätas är bara ett par hundra år gammal och uppstod i samband med industrialismens genombrott. Kanske blir effektivitetshysterin bara en historisk parentes nu när vi går in i den digitala eran med robotisering och artificiell intelligens.

Möjligheten till ett lugnare liv finns ju nu när robotar kan producera varor och tjänster i ett överflöd vi aldrig tidigare skådat. Det handlar om att ta tillvara möjligheten.

Läs också: Så enkelt blir du lyckligare

 

Men för att ta tillvara den historiska möjligheten krävs ett modernt tänkesätt som står upp mot de omättliga krafter som går i gamla hjulspår och vill att vi ska vara hypereffektiva.

Det behövs en rörelse som ser värdet i ineffektivitet. En rörelse för oss som tycker att det är viktigt att slappa, drömma oss bort och reflektera ibland.

En rörelse som förstår att kontemplation är utvecklingens moder. En rörelse som inser att förmågan att stanna upp och tveka skiljer ut oss människor från datorerna. Det behövs ett tankegods att luta sig mot för oss som tycker att jobbet kanske är mindre viktigt än vänner och familj. En folkrörelse för oss som vill ta det lite lugnare - och må mycket bättre. Så att vi slipper känna oss som David mot Goliat.

Eller för att tala med Albert Einstein: ”Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka”.

Av Sigge Ennart, journalist och författare till boken ”Ta det lite lugnare - och må mycket bättre”.

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa. 
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt. Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.


Tävla och vinn boken

Vill du vinna Sigge Ennarts bok "Ta det lite lugnare - och må mycket bättre" kan du tävla här.

Fram till den 1 juni 2019 kan du även köpa boken till 20 procents rabatt. För att ta del av erbjudandet - klicka här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.