Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Mats Edman

Sigge Ennart: “Våga vägra vara effektiv”

Tävla och vinn boken

Vill du vinna Sigge Ennarts bok "Ta det lite lugnare - och må mycket bättre" kan du tävla här.

Fram till den 1 juni 2019 kan du även köpa boken till 20 procents rabatt. För att ta del av erbjudandet - klicka här.

Pensionsålderns ska höjas. Och de som arbetar ska bli ännu effektivare.
Hela samhällskroppen trycker på i en riktning: snabbare och högre produktivitet, trots ständigt ökade stressrelaterade sjukskrivningar.
Det är dags att vi som vill ta det lite lugnare säger stopp, menar Sigge Ennart, journalist och författare till boken ”Ta det lite lugnare – och må mycket bättre".

Nu är gränsen nådd. Det behövs en folkrörelse för oss som vägrar vara hypereffektiva och istället tror på reflektion och eftertanke.

Vi är ganska många som tycker att utvecklingen gått lite över styr. Två miljoner närmare bestämt av totalt 4,8 miljoner yrkesarbetande. Med hjälp av undersökningsföretaget Inizio, berömt för sina träffsäkra politiska opinionsundersökningar, gjorde jag en egen undersökning.

Undersökningen presenteras i boken”Ta det lite lugnare - och må mycket bättre” av mig och Olof Brundin.

Vi var båda mediechefer som fick nog och hoppade av ekorrhjulet för att leva lite lugnare.

Läs också: “Att inte hela tiden prestera är en prestation i sig”

Vi fick in svar från 1 264 förvärvsarbetande. Underlaget är betydligt större än vad man normalt brukar nöja sig med för att uppnå ett statistiskt säkerställt resultat.

42 procent av alla yrkesarbetande vill ta det lite lugnare. Vi är ganska jämnt spridda beträffande kön, ålder och hemort. Men vi kan se att högutbildade kvinnor i storstad är något överrepresenterade.

 

Du har sett oss när vi kommer springande med andan i halsen lite sent till förskolan. Du kan se oss ta ett jobbsamtal i mobilen samtidigt som vi kryssar med barnvagnen genom mataffären. Du kanske rent av känner igen dig själv. Vi springer fort i ekorrhjulet. Men hur fort vi än springer är vi fortfarande bara ekorrar.

Digitaliseringen av samhället har gjort att vi kan mäta och optimera och effektivisera vårt arbete som aldrig förr. Jag har själv suttit i flera ledningsgrupper som genomfört mängder av effektiviserings-projekt.

Allt för att mätta en styrelses hunger efter mätbara resultat och en ständigt hungrig aktiemarknad. Men är det säkert att vi ska mäta medarbetarnas prestationer bara för att vi kan mäta?

Det finns ju så många värden i livet och i arbetslivet som är svåra eller omöjliga att räkna sig fram till i ett Excel-ark. Mellanmänskliga möten mellan vårdpersonal och patient till exempel. Eller för den delen det ovärderliga relationsbygget mellan en säljare och en kund.

 Läs också: Åsa lämnade ekorrhjulet – och skrev en bok om det

Många av oss tog de första stegen in i arbetslivet med entusiasm och engagemang. Sedan gled vi omärkligt in i en prestationskultur. Dagens samhälle som håller på att spåra ur kallas ibland för effektivitets-romantiken. Världsledande filosofer använder ord som ”hyper-aktiv” och "hyper-neurotisk” för att beskriva den moderna människan.

Men idag finns ingen stark motkraft som säger stopp och belägg. Det är upp till den enskilde individen att sätta gränser för var och när vi ska arbeta. Det blir allt svårare i en gränslös 24/7-kultur där vi utrustas med mobiltelefoner för att vara nåbara dygnet runt.

 

Det krävs mod att stå upp mot chefen och säga att man inte tar jobbsamtal efter klockan 17. Och det krävs väldigt modiga mellanchefer för att stå upp och värna personalen mot en ledning som ständigt vill ha mer.

Arbetet inkräktar allt mer på det som en gång var fritid. Det har gått så långt att de futtiga timmar som finns kvar egentligen bara är ställtid för att klara av arbetet. En massa måsten.

Vi måste få i oss mat, vi måste sova, vi måste tvätta, städa, resa, handla och vi måste sköta om vårt hem och vår familj. Allt för att vi ska kunna fortsätta arbeta nästa dag. På helgen ges vi lite tid att hitta en partner och reproducera oss så att nästa generation också kan arbeta. Så att arbetsberoendet kan gå i arv.

Men samtidigt som ekorrhjulet snurrar allt snabbare finns det mycket som talar för att ett trendbrott kan vara i sikte.

Läs också: “Gör uppror mot prestationssamhället”

Idén att tid är pengar och att produktivitet per tidsenhet måste mätas är bara ett par hundra år gammal och uppstod i samband med industrialismens genombrott. Kanske blir effektivitetshysterin bara en historisk parentes nu när vi går in i den digitala eran med robotisering och artificiell intelligens.

Möjligheten till ett lugnare liv finns ju nu när robotar kan producera varor och tjänster i ett överflöd vi aldrig tidigare skådat. Det handlar om att ta tillvara möjligheten.

Läs också: Så enkelt blir du lyckligare

 

Men för att ta tillvara den historiska möjligheten krävs ett modernt tänkesätt som står upp mot de omättliga krafter som går i gamla hjulspår och vill att vi ska vara hypereffektiva.

Det behövs en rörelse som ser värdet i ineffektivitet. En rörelse för oss som tycker att det är viktigt att slappa, drömma oss bort och reflektera ibland.

En rörelse som förstår att kontemplation är utvecklingens moder. En rörelse som inser att förmågan att stanna upp och tveka skiljer ut oss människor från datorerna. Det behövs ett tankegods att luta sig mot för oss som tycker att jobbet kanske är mindre viktigt än vänner och familj. En folkrörelse för oss som vill ta det lite lugnare - och må mycket bättre. Så att vi slipper känna oss som David mot Goliat.

Eller för att tala med Albert Einstein: ”Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka”.

Av Sigge Ennart, journalist och författare till boken ”Ta det lite lugnare - och må mycket bättre”.

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa. 
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt. Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.


Tävla och vinn boken

Vill du vinna Sigge Ennarts bok "Ta det lite lugnare - och må mycket bättre" kan du tävla här.

Fram till den 1 juni 2019 kan du även köpa boken till 20 procents rabatt. För att ta del av erbjudandet - klicka här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter.