Några bra tips vid ledvärk | Kurera.se

Några bra tips vid ledvärk

Fakta

Fyra snabba om ledvärk
1. Varmt väder kan minska ledvärk.
2. Humöret spelar roll. Är man är ledsen gör det ofta mer ont. Därför kan en rolig aktivitet minska värken.
3. Stress förvärrar ledvärk.
4. De som tränar regelbundet har mindre värk.

Andra tips för att minska värken naturligt
• Medicinalväxten djävulsklo. Läs mer här.
• Strandnypon. Läs mer här.
• Grönläppad mussla. Läs mer här.
• Kondroitin. Läs mer här.
• Träning. Läs mer här här.
• Gurkmeja. Läs mer här.

Ledvärk är vanligare än man kanske tror. Hälften av alla svenskar över 80 år har värk varje dag, och det är något vanligare bland kvinnor än hos män.
Det kan finnas många orsaker till ledvärk, exempelvis infektioner, åldersförändringar och ledsjukdomar. Men det går att få bra lindring – på helt naturlig väg. 
Här får du veta mer. 

Något som kan minska ledvärk är värme och träning. Är man glad och igång med någon rolig aktivitet så känns värken mindre. Är man däremot stressad, ledsen eller spänd så blir oftast värken värre.

► Läs också: 4 tips för dig med artros

Artos = vanligaste ledsjukdomen
Artros är den vanligaste ledsjukdomen och drabbar var fjärde svensk över 55 år. Särskilt utsatta är kvinnor. Många tror att artros tillhör ett normalt åldrande men så är inte fallet.

 

Kallas ofta felaktigt ledförslitning
Artros kallas ofta för ledförslitning, men det är en missvisande benämning. Artros uppstår vid obalans mellan nedbrytning och uppbyggnad av brosk i leden.
Det finns de som har en smärtsam artros men som inte syns särskilt tydligt på röntgenbilder medan andra har artros som inte besvärar dem nämnvärt men som tydligt syns vid röntgen.
Besvären ökar successivt med tiden och drabbar främst knä- och höftleder, ryggen och lederna i händer och fötter.

► Läs också: Professorn: "Det finns inget som heter försliten höftled"

Ett nedslitet brosk ökar friktionen och belastningen
Då brosket i en led slits ner försämras ledens funktion. Orsakerna kan vara förslitningar efter långtida och ensidiga belastningar eller skador, men artros kan också bero på infektioner, ärftlighet och övervikt. Med ett nedslitet brosk ökar friktionen och belastningen på leden vilket i sin tur leder till ökad bildning av fettsyran arakidonsyra. Arakidonsyran bryts därefter ner till prostaglandiner som är det ämne som ger upphov till både inflammation och smärta i leden.

► Läs också: Artros? Så får du hjälp!

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Fyra snabba om ledvärk
1. Varmt väder kan minska ledvärk.
2. Humöret spelar roll. Är man är ledsen gör det ofta mer ont. Därför kan en rolig aktivitet minska värken.
3. Stress förvärrar ledvärk.
4. De som tränar regelbundet har mindre värk.

Andra tips för att minska värken naturligt
• Medicinalväxten djävulsklo. Läs mer här.
• Strandnypon. Läs mer här.
• Grönläppad mussla. Läs mer här.
• Kondroitin. Läs mer här.
• Träning. Läs mer här här.
• Gurkmeja. Läs mer här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Antalet fall av gonorré och klamydia ökar

Sex- och relationer

Könssjukdomen gonorré ökar lavinartat, förra året smittades cirka 2 700 personer i Sverige. För tio år sedan låg siffran på omkring 800. Samtidigt blir sjukdomen allt svårare att behandla i takt med att den utvecklar resistens mot antibiotika. Även klamydia ökar – främst bland unga kvinnor.

 

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

 

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.