Tove har skrivit en handbok för “psykon”

Fakta

Namn: Tove Lundin
Ålder: 37 år
Bor: Norrtälje
Familj: Sambo och barnen Greta och Astrid 5 år och Alvar 1,5 år
Gör: Föreläsare och författare, bloggar för Mind Forum, och har skrivit boken "Handbok för psykon"

Innan Tove Lundin fick sina diagnoser trodde hon att de som drabbats av psykisk ohälsa fick hjälp av vården att förstå vad som hände med dem och hjälp att komma på fötter igen, men riktigt så såg inte verkligheten ut fick hon erfara. Med boken ”Handbok för psykon” försöker Tove bidra till att råda bot på utsattheten.

Det krävs en stor portion självdistans för att skriva en bok som heter "Handbok för psykon". Med glimten i ögat delar journalisten Tove Lundin med sig av sådant hon behövt lära för att klara av att orientera sig i tillvaron med två diagnoser. Boken rymmer information och råd till såväl drabbade och anhöriga som de som i sitt yrke möter personer som lider av psykisk ohälsa.

Varför kände du att du ville skriva den här boken?
– Jag var så trött på att det ska vara så svårt att få tag på lättillgänglig information och ville med boken dels hjälpa andra som letade samma information jag kämpat så länge för, men också visa att det inte behöver var så avancerat att informera.

Vilka är de vanligaste fördomarna du brukar stöta på?
– Att man inte kan bli frisk från psykisk ohälsa. Jag känner massor av människor som varit svårt sjuka och som idag är helt återställda. Det är klart att personer i vården inte känner till det, de träffar oss ju aldrig.

 

LÄS OCKSÅ: Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Vanligare än vi tror
Psykisk ohälsa är det vanligaste hälsoproblemet i Sverige idag, ungefär en fjärdedel av svenskarna lider av psykiska ohälsa i någon omfattning. Trots det pratas det väldigt lite om det, något Tove vill ändra på. Enligt Tove är vi drabbade lite till mans.

Hur tar det sig uttryck?
– Jag tror att även om vi idag pratar mer om vårt mående gör skammen det värre. Många som idag mår dåligt tror att de är ensamma om sina tankar. Jag har föreläst om psykisk ohälsa för arbetsplatser där nästan alla kommit fram efteråt och berättat att de känner igen sig, men att det är hemligt eftersom de tror de är den enda på jobbet som känner så. De skulle bara veta!

Know your rights!
I boken tar Tove bland annat upp lagar och rättigheter som kan vara bra att känna till. Hon ger även tips på hur man kan komma ut på arbetsmarknaden, får ordning på maten och organiserar livet som förälder. Tove har själv två diagnoser, bipolär och ADHD. Hon har en sambo och tre barn och i boken skriver hon om familjelivet, svårigheter som kan uppstå men också de möjligheter det kan innebära.

LÄS OCKSÅ: Nu studie visar samband mellan p-piller och psykisk ohälsa

Vad skulle du säga är viktigast att få hjälp med?
– De där småsakerna, som att fylla i den där blanketten, ringa det där samtalet eller posta det där brevet. Det är oftast där det låser sig och är skämmigast att be om hjälp för, eftersom det borde ju vara så enkelt.

Tror du din bok bidrar till att bryta stigmat som det kan innebära att få en diagnos?
– Jag hoppas det. Jag har försökt skriva enkelt och avdramatiserat just för att visa att det inte behöver vara så konstigt.

 

Låt dig inspireras av andra
I boken listar Tove kända ”psykon” att hämta inspiration från. Personliga favoriten är Blondinbella.

Är det viktigt med förebilder?
– För mig har det varit viktigt. När det känns hopplöst eller jobbigt brukar jag tänka på någon person som jag ser upp till och som har en diagnos. Till exempel Isabella Löwengrip som har ADHD och som jag beundrar mycket. Men även kompisar till mig med diagnoser.

LÄS OCKSÅ: Samband mellan charkprodukter och mani

Har du sett någon förändring sedan du beslutade att skriva din bok för fem år sedan?
– Det har hänt en hel del. Dels har informationen blivit mer lättillgänglig. Det finns fler handböcker och lättläst informationsmaterial idag. Vi pratar också mer om vårt psykiska mående, även om det är en bit kvar är det inte längre lika förenat med skam att berätta.
Tove anser att även vården har blivit bättre på att förstå vikten av att patienten har inflytande över sin vård. Samtidigt framhåller hon att det finns mycket kvar att göra, särskilt när det kommer till anpassning på arbetsmarknaden och förståelse för våra olikheter.
– Men jag ser att det går framåt.

 

Gilla läget och spela normal
Ett kapitel heter ”Spela normal”, Tove uppmanar också de som fått en diagnos att acceptera situationen och ”gilla läget”. I ett annat kapitel uppmanar hon till en inventering av hjärnan, där läsaren uppmanas titta närmre på sina tankar. Tove ger även tips på hur man kan göra för att förändra sitt beteende.

Vad är ditt främsta råd till någon som precis fått en diagnos, förutom att läsa din bok förstås?
– Läs på och bli expert på din diagnos och dig själv. Lyssna på experter och tips från andra men underskatta inte dina egna erfarenheter, ta även till dig av det som kanske inte rekommenderas av vården om det funkar för dig. Du är din egen expert. Till exempel står det överallt att man inte ska titta i mobilen innan man ska somna för att få bra sömn. Jag tittar alltid tio minuter på håruppsättningar i min mobil innan jag ska sova, annars kan jag inte somna. Jag blir stressad av Mindfulness men blir lugn av att sticka. Det tar tid att lära sig om sig själv, men det är värt det.

Vill skriva om för tidigt födda
Utöver att skriva boken "Handbok för psykon" bloggar Tove om psykisk ohälsa på Mindforum och är ute och föreläser om ADHD. Tove har ingen ny bok på gång just nu, men säger till Kurera att hon hoppas komma igång med skrivandet nästa år.
– Jag vill gärna skriva om att få för tidigt födda barn, en annan upplevelse jag haft där jag saknade information.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Tove Lundin
Ålder: 37 år
Bor: Norrtälje
Familj: Sambo och barnen Greta och Astrid 5 år och Alvar 1,5 år
Gör: Föreläsare och författare, bloggar för Mind Forum, och har skrivit boken "Handbok för psykon"

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

 

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

Snart slut med PFAS i danska matförpackningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

 

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt. 

 

Ketogen kost som behandling för barn med epilepsi

Forskning

Cirka en tredjedel av alla barn med epilepsi svarar inte tillräckligt bra på läkemedelsbehandling. På Akademiska barnsjukhuset i Uppsala används sedan ett år kostbehandling med ketogen kost som ett behandlingsalternativ. Metoden är ingalunda ny utan har använts redan på 1920-talet då det saknades läkemedel mot sjukdomen.

 

Kureras hudexpert: Därför ska du använda ögonkräm

Hud

Kanske tillhör du dem som sneglat på de små tuberna med ögonkräm och undrat vad de ska vara bra för? Många smörjer inte alls eller så använder man sin vanliga ansiktskräm även runt ögonen. Men det finns en poäng med att använda just ögonkräm, förklarar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström som tipsar om hur du applicerar på bästa sätt.

Handeln satsar på att lyfta ekologiskt i september

Eko/miljö

I september kommer ekologiska varor ta mer plats i butikerna än annars. Som kund kommer du märka av det i form av mer information, temaveckor och specialerbjudanden. På sina håll kan man även springa på bönder i butiken. EKO-september som är tänkt att bli en årligt återkommande tradition syftar till att öka medvetandet kring ekologisk mat.

 

Två timmar i naturen per vecka gör under för hälsan

Forskning

Det kommer allt mer forskning som styrker att det är bra för oss att vistas i naturen men hittills har vi inte vetat hur länge som krävs för att vi ska tillgodogöra oss de välgörande effekterna av att tillbringa tid i skog och mark – men nu har forskare kommit fram till att det behövs minst två timmar.