Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Tove har skrivit en handbok för “psykon”

Fakta

Namn: Tove Lundin
Ålder: 37 år
Bor: Norrtälje
Familj: Sambo och barnen Greta och Astrid 5 år och Alvar 1,5 år
Gör: Föreläsare och författare, bloggar för Mind Forum, och har skrivit boken "Handbok för psykon"

Innan Tove Lundin fick sina diagnoser trodde hon att de som drabbats av psykisk ohälsa fick hjälp av vården att förstå vad som hände med dem och hjälp att komma på fötter igen, men riktigt så såg inte verkligheten ut fick hon erfara. Med boken ”Handbok för psykon” försöker Tove bidra till att råda bot på utsattheten.

Det krävs en stor portion självdistans för att skriva en bok som heter "Handbok för psykon". Med glimten i ögat delar journalisten Tove Lundin med sig av sådant hon behövt lära för att klara av att orientera sig i tillvaron med två diagnoser. Boken rymmer information och råd till såväl drabbade och anhöriga som de som i sitt yrke möter personer som lider av psykisk ohälsa.

Varför kände du att du ville skriva den här boken?
– Jag var så trött på att det ska vara så svårt att få tag på lättillgänglig information och ville med boken dels hjälpa andra som letade samma information jag kämpat så länge för, men också visa att det inte behöver var så avancerat att informera.

Vilka är de vanligaste fördomarna du brukar stöta på?
– Att man inte kan bli frisk från psykisk ohälsa. Jag känner massor av människor som varit svårt sjuka och som idag är helt återställda. Det är klart att personer i vården inte känner till det, de träffar oss ju aldrig.

 

LÄS OCKSÅ: Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Vanligare än vi tror
Psykisk ohälsa är det vanligaste hälsoproblemet i Sverige idag, ungefär en fjärdedel av svenskarna lider av psykiska ohälsa i någon omfattning. Trots det pratas det väldigt lite om det, något Tove vill ändra på. Enligt Tove är vi drabbade lite till mans.

Hur tar det sig uttryck?
– Jag tror att även om vi idag pratar mer om vårt mående gör skammen det värre. Många som idag mår dåligt tror att de är ensamma om sina tankar. Jag har föreläst om psykisk ohälsa för arbetsplatser där nästan alla kommit fram efteråt och berättat att de känner igen sig, men att det är hemligt eftersom de tror de är den enda på jobbet som känner så. De skulle bara veta!

Know your rights!
I boken tar Tove bland annat upp lagar och rättigheter som kan vara bra att känna till. Hon ger även tips på hur man kan komma ut på arbetsmarknaden, får ordning på maten och organiserar livet som förälder. Tove har själv två diagnoser, bipolär och ADHD. Hon har en sambo och tre barn och i boken skriver hon om familjelivet, svårigheter som kan uppstå men också de möjligheter det kan innebära.

LÄS OCKSÅ: Nu studie visar samband mellan p-piller och psykisk ohälsa

Vad skulle du säga är viktigast att få hjälp med?
– De där småsakerna, som att fylla i den där blanketten, ringa det där samtalet eller posta det där brevet. Det är oftast där det låser sig och är skämmigast att be om hjälp för, eftersom det borde ju vara så enkelt.

Tror du din bok bidrar till att bryta stigmat som det kan innebära att få en diagnos?
– Jag hoppas det. Jag har försökt skriva enkelt och avdramatiserat just för att visa att det inte behöver vara så konstigt.

 

Låt dig inspireras av andra
I boken listar Tove kända ”psykon” att hämta inspiration från. Personliga favoriten är Blondinbella.

Är det viktigt med förebilder?
– För mig har det varit viktigt. När det känns hopplöst eller jobbigt brukar jag tänka på någon person som jag ser upp till och som har en diagnos. Till exempel Isabella Löwengrip som har ADHD och som jag beundrar mycket. Men även kompisar till mig med diagnoser.

LÄS OCKSÅ: Samband mellan charkprodukter och mani

Har du sett någon förändring sedan du beslutade att skriva din bok för fem år sedan?
– Det har hänt en hel del. Dels har informationen blivit mer lättillgänglig. Det finns fler handböcker och lättläst informationsmaterial idag. Vi pratar också mer om vårt psykiska mående, även om det är en bit kvar är det inte längre lika förenat med skam att berätta.
Tove anser att även vården har blivit bättre på att förstå vikten av att patienten har inflytande över sin vård. Samtidigt framhåller hon att det finns mycket kvar att göra, särskilt när det kommer till anpassning på arbetsmarknaden och förståelse för våra olikheter.
– Men jag ser att det går framåt.

 

Gilla läget och spela normal
Ett kapitel heter ”Spela normal”, Tove uppmanar också de som fått en diagnos att acceptera situationen och ”gilla läget”. I ett annat kapitel uppmanar hon till en inventering av hjärnan, där läsaren uppmanas titta närmre på sina tankar. Tove ger även tips på hur man kan göra för att förändra sitt beteende.

Vad är ditt främsta råd till någon som precis fått en diagnos, förutom att läsa din bok förstås?
– Läs på och bli expert på din diagnos och dig själv. Lyssna på experter och tips från andra men underskatta inte dina egna erfarenheter, ta även till dig av det som kanske inte rekommenderas av vården om det funkar för dig. Du är din egen expert. Till exempel står det överallt att man inte ska titta i mobilen innan man ska somna för att få bra sömn. Jag tittar alltid tio minuter på håruppsättningar i min mobil innan jag ska sova, annars kan jag inte somna. Jag blir stressad av Mindfulness men blir lugn av att sticka. Det tar tid att lära sig om sig själv, men det är värt det.

Vill skriva om för tidigt födda
Utöver att skriva boken "Handbok för psykon" bloggar Tove om psykisk ohälsa på Mindforum och är ute och föreläser om ADHD. Tove har ingen ny bok på gång just nu, men säger till Kurera att hon hoppas komma igång med skrivandet nästa år.
– Jag vill gärna skriva om att få för tidigt födda barn, en annan upplevelse jag haft där jag saknade information.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Tove Lundin
Ålder: 37 år
Bor: Norrtälje
Familj: Sambo och barnen Greta och Astrid 5 år och Alvar 1,5 år
Gör: Föreläsare och författare, bloggar för Mind Forum, och har skrivit boken "Handbok för psykon"

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.