Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Psykisk ohälsa blir allt vanligare och drabbar allt yngre personer. Cirka en femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av en depression. Och ännu fler av nedstämdhet. Det finns mycket man kan göra för att förebygga och för att bryta en nedåtgående spiral, i synnerhet för att en nedstämdhet inte ska utvecklas till en depression.  

Att drabbas av depression är allvarligt och sjukdomen har blivit allt vanligare. Det är fler kvinnor än män som inte mår bra i dag och oroväckande siffror visar att depression ökar bland yngre personer. En siffra som redovisas av WHO (Världshälsoorganisationen) är att hela en av fem personer i västvärlden någon gång i livet kommer att drabbas av depression. Det gör depression till den fjärde vanligaste orsaken till ohälsa.

LÄS OCKSÅ: Forskare har listat bästa maten för psykisk hälsa 

 

Hur vet jag om jag är deprimerad?
Om du mer än två veckor har känt dig orolig, haft ångest och tycker att livet inte har någon mening – då är det ett tecken på att du behöver bryta ditt sinnestillstånd. Depression kan yttra sig som värk i kroppen, hjärtklappning, andnöd eller att kroppen strejkar genom att gå på sparlåga. Det är vanligt att man själv inte märker att man är på väg in i en depression. Vänner och arbetskamrater upptäcker oftast tidigare att något är fel på grund av att du får humörsvängningar, är lättirriterad, presterar sämre på jobbet eller dricker mer alkohol. Vid en lindrig depression klarar man fortfarande av sitt dagliga liv men måste anstränga sig för att orka fungera socialt. Vid måttlig och medelsvår depression klarar man oftast inte av jobbet eller att upprätthålla fungerande relationer. Nattsömnen påverkas negativt. Vid djup eller svår depression bryr man sig inte om grundläggande behov som att sköta sin hygien, äta och dricka.

Kemin i hjärnan
Om du får en minskad produktion av dopamin och serotonin kan du bli deprimerad. Men brist på signalämnen kan även orsaka ångest, oro och nedstämdhet. Antidepressiva läkemedel reglerar kemin i hjärnan och få oss att må bättre vid alla dessa symtom. Detta gör även johannesört, studier har visat att johannesört är lika effektivt och ibland mer effektivt än SSRI-preparat. En skillnad mellan johannesört och SSRI-medicin är att den syntetiska medicinen enbart höjer nivån av serotonin medan johannesört ökar tillgängligheten av serotonin, noradrenalin och dopamin.

LÄS OCKSÅ: Få bättre mental hälsa naturligt

Magen påverkar psyket
Studier visar på att tarmfloran har ett nära samband med psykiskt välbefinnande. Tarmfloran har en förmåga att kommunicera med hjärnan huruvida den är balanserad eller ej och ger då känslan av tillfredsställelse eller nedstämdhet. En rubbad tarmflora kan vara en bidragande orsak till depression, nedstämdhet och andra psykiska tillstånd.

Tre vanor för att må bra
Motion, bra mat och sömn gör att du återtar kontrollen över din oro eller ångest. Det bästa du kan göra är att skapa regelbundna vanor. Det vill säga, se till att äta regelbundet och att äta bra mat. Orkar du inte laga mat på kvällen – köp hem mat som du vet är nyttig. Lägg dig i tid och försök sova. Ett kvällsbad lugnar ner kroppen och gör dig trött. Och innan du tar ett bad – ta en promenad.

Motion kan vara avgörande
Allt mer forskning visar att man med motion och ökad fysisk rörelse kan åstadkomma mycket när det gäller att öka sitt välmående. Att röra sig minst 30 minuter om dagen kan göra under för den mentala hälsan, menar experter. Och då gärna i naturen. Det har nämligen visat sig i studier att personer med stress- och utmattningssyndrom mått betydligt bättre och känt sig mer harmoniska och gladare av att ta promenader i skog och mark.

LÄS OCKSÅ: Optimal mental hälsa med aminosyror

Lider du av årstidsbunden depression?
Årstidsbunden depression innebär att man drabbas av depressiva besvär i samband med årstidernas växlingar. Årstidsbunden depression är vanligast under senhösten och vintern men förekommer även under sommarhalvåret. Ett påtagligt och vanligt inslag är extrem trötthet, trots att man sover mer än vanligt. Här är tre kriterier för årstidsbunden depression:

• Depressionen bör ha inträffat regelbundet och återkommande under minst två år och under en viss period av året.
• Depressionen försvinner efter ett tag.
• Den årstidsrelaterade depressionen bör ha uppstått fler gånger än andra typer av depressioner.

Varför blir vissa blir deppiga och andra inte?
En teori är att några människor kan ha fötts med en större sårbarhet för livet än andra. En annan orsak kan vara stress i samband med svåra livshändelser en speciell tid på året. En tredje teori är att en kemisk obalans har uppstått i hjärnan till exempel gör serotoninbrist att kommunikationen mellan olika hjärnceller försämras vilket leder till att man inte mår bra. Trötthet kan bero på en överproduktion av sömnhormonet melatonin. Men faktum är att detta bara är teorier – det finns ingen entydig orsak till varför vissa drabbas av årstidsbundna depressioner och andra inte.

LÄS OCKSÅ: Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa 

Medicinalväxt vid nedstämdhet
I flera europiska länder, bland andra Tyskland och Schweiz, är medicinalväxten johannesört ofta läkarnas första val när de möter patienter med symtom på mildare depression och lindrig oro. Johannesört, Hypericum perforatum, har få och milda biverkningar. Men prata med din läkare innan du börjar använda johannesört om du samtidigt äter andra mediciner. Om du misstänker att du lider av en depression ska du alltid söka läkarvård.

Av Inger Palm 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Johannesört - studier och effekt

En klinisk studie som gjordes 2007 på Hypermin, ett växtbaserat läkemedel som innehåller johannesört, visade att johannesörten kan minska symtom som yrsel, huvudvärk, tryck över bröstet och magsmärtor, alla symtom som kopplas ihop med på depression och nedstämdhet. Studien pågick under sex veckor och i den ingick 200 personer mellan 18 och 86 år. 143 av de 200 försökspersonerna var kvinnor. 85 procent av deltagarna hade mild till måttlig depression och allas symtom minskades med upp till 65 procent. Effekten av johannesört kommer snabbt. Efter en månad har full effekt nåtts, visar flera studier, och redan efter två veckor upplevs en gladare sinnesstämning.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.