Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Psykisk ohälsa blir allt vanligare och drabbar allt yngre personer. Cirka en femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av en depression. Och ännu fler av nedstämdhet. Det finns mycket man kan göra för att förebygga och för att bryta en nedåtgående spiral, i synnerhet för att en nedstämdhet inte ska utvecklas till en depression.  

Att drabbas av depression är allvarligt och sjukdomen har blivit allt vanligare. Det är fler kvinnor än män som inte mår bra i dag och oroväckande siffror visar att depression ökar bland yngre personer. En siffra som redovisas av WHO (Världshälsoorganisationen) är att hela en av fem personer i västvärlden någon gång i livet kommer att drabbas av depression. Det gör depression till den fjärde vanligaste orsaken till ohälsa.

LÄS OCKSÅ: Forskare har listat bästa maten för psykisk hälsa 

Hur vet jag om jag är deprimerad?
Om du mer än två veckor har känt dig orolig, haft ångest och tycker att livet inte har någon mening – då är det ett tecken på att du behöver bryta ditt sinnestillstånd. Depression kan yttra sig som värk i kroppen, hjärtklappning, andnöd eller att kroppen strejkar genom att gå på sparlåga. Det är vanligt att man själv inte märker att man är på väg in i en depression. Vänner och arbetskamrater upptäcker oftast tidigare att något är fel på grund av att du får humörsvängningar, är lättirriterad, presterar sämre på jobbet eller dricker mer alkohol. Vid en lindrig depression klarar man fortfarande av sitt dagliga liv men måste anstränga sig för att orka fungera socialt. Vid måttlig och medelsvår depression klarar man oftast inte av jobbet eller att upprätthålla fungerande relationer. Nattsömnen påverkas negativt. Vid djup eller svår depression bryr man sig inte om grundläggande behov som att sköta sin hygien, äta och dricka.

 

Kemin i hjärnan
Om du får en minskad produktion av dopamin och serotonin kan du bli deprimerad. Men brist på signalämnen kan även orsaka ångest, oro och nedstämdhet. Antidepressiva läkemedel reglerar kemin i hjärnan och få oss att må bättre vid alla dessa symtom. Detta gör även johannesört, studier har visat att johannesört är lika effektivt och ibland mer effektivt än SSRI-preparat. En skillnad mellan johannesört och SSRI-medicin är att den syntetiska medicinen enbart höjer nivån av serotonin medan johannesört ökar tillgängligheten av serotonin, noradrenalin och dopamin.

LÄS OCKSÅ: Få bättre mental hälsa naturligt

Magen påverkar psyket
Studier visar på att tarmfloran har ett nära samband med psykiskt välbefinnande. Tarmfloran har en förmåga att kommunicera med hjärnan huruvida den är balanserad eller ej och ger då känslan av tillfredsställelse eller nedstämdhet. En rubbad tarmflora kan vara en bidragande orsak till depression, nedstämdhet och andra psykiska tillstånd.

Tre vanor för att må bra
Motion, bra mat och sömn gör att du återtar kontrollen över din oro eller ångest. Det bästa du kan göra är att skapa regelbundna vanor. Det vill säga, se till att äta regelbundet och att äta bra mat. Orkar du inte laga mat på kvällen – köp hem mat som du vet är nyttig. Lägg dig i tid och försök sova. Ett kvällsbad lugnar ner kroppen och gör dig trött. Och innan du tar ett bad – ta en promenad.

Motion kan vara avgörande
Allt mer forskning visar att man med motion och ökad fysisk rörelse kan åstadkomma mycket när det gäller att öka sitt välmående. Att röra sig minst 30 minuter om dagen kan göra under för den mentala hälsan, menar experter. Och då gärna i naturen. Det har nämligen visat sig i studier att personer med stress- och utmattningssyndrom mått betydligt bättre och känt sig mer harmoniska och gladare av att ta promenader i skog och mark.

LÄS OCKSÅ: Optimal mental hälsa med aminosyror

Lider du av årstidsbunden depression?
Årstidsbunden depression innebär att man drabbas av depressiva besvär i samband med årstidernas växlingar. Årstidsbunden depression är vanligast under senhösten och vintern men förekommer även under sommarhalvåret. Ett påtagligt och vanligt inslag är extrem trötthet, trots att man sover mer än vanligt. Här är tre kriterier för årstidsbunden depression:

 

• Depressionen bör ha inträffat regelbundet och återkommande under minst två år och under en viss period av året.
• Depressionen försvinner efter ett tag.
• Den årstidsrelaterade depressionen bör ha uppstått fler gånger än andra typer av depressioner.

Varför blir vissa blir deppiga och andra inte?
En teori är att några människor kan ha fötts med en större sårbarhet för livet än andra. En annan orsak kan vara stress i samband med svåra livshändelser en speciell tid på året. En tredje teori är att en kemisk obalans har uppstått i hjärnan till exempel gör serotoninbrist att kommunikationen mellan olika hjärnceller försämras vilket leder till att man inte mår bra. Trötthet kan bero på en överproduktion av sömnhormonet melatonin. Men faktum är att detta bara är teorier – det finns ingen entydig orsak till varför vissa drabbas av årstidsbundna depressioner och andra inte.

LÄS OCKSÅ: Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa 

Medicinalväxt vid nedstämdhet
I flera europiska länder, bland andra Tyskland och Schweiz, är medicinalväxten johannesört ofta läkarnas första val när de möter patienter med symtom på mildare depression och lindrig oro. Johannesört, Hypericum perforatum, har få och milda biverkningar. Men prata med din läkare innan du börjar använda johannesört om du samtidigt äter andra mediciner. Om du misstänker att du lider av en depression ska du alltid söka läkarvård.

Av Inger Palm 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Johannesört - studier och effekt

En klinisk studie som gjordes 2007 på Hypermin, ett växtbaserat läkemedel som innehåller johannesört, visade att johannesörten kan minska symtom som yrsel, huvudvärk, tryck över bröstet och magsmärtor, alla symtom som kopplas ihop med på depression och nedstämdhet. Studien pågick under sex veckor och i den ingick 200 personer mellan 18 och 86 år. 143 av de 200 försökspersonerna var kvinnor. 85 procent av deltagarna hade mild till måttlig depression och allas symtom minskades med upp till 65 procent. Effekten av johannesört kommer snabbt. Efter en månad har full effekt nåtts, visar flera studier, och redan efter två veckor upplevs en gladare sinnesstämning.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

 

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

 

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.