probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Visste du att...

...att den kolonisering med bakterier som sker i tarmen hos nyfödda är nödvändig för att både immunsystem och nervsystem ska mogna och utvecklas på rätt sätt.

ADHD och Asperger
Tillskott av Lactobacillus rhamnosus GG (LGG) tidigt i livet verkar kunna minska risken för ADHD och Asperger. 75 barn fick LGG eller placebo under sina första sex månader i livet. Vid 13-års ålder hade 17 procent av barnen i placebogruppen diagnostiserats med ADHD eller Asperger, medan inget av barnen som fått LGG fått sådan diagnos.

700 arter i bröstmjölk
Bröstmjölk kan innehålla så mycket som 700 olika arter av bakterier. I normalfall är alltså ett spädbarns exponering för bakterier mycket stor. Vaginal förlossning och att leva nära djur och natur och i stor familj bidrar också till en större exponering för bakterier.

Mental hälsa
Samverkan mellan bakterier och nervsystem pågår livet ut. Hos djur kan man se att infektioner med skadliga bakterier i tarmen kan ge upphov till oroligt beteende. Hos människa finns det många rapporter från patienter som blivit deprimerade i samband med parasit- eller svampinfektion och vars mentala hälsa förbättrats eller återställts när infektionen behandlats framgångsrikt.

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

I dag bor majoriteten av befolkningen i städer och rotar knappt i så mycket som en balkonglåda. Det äts inte mjölksyrafermenterad mat i samma utsträckning som förr och få har den kontakt med jord, djur och natur som vi tidigare haft. Vi lever ett allt mer kliniskt liv och just det är en av anledningarna till att vi idag, i större omfattning än tidigare, kan behöva tillföra probiotika i form av tillskott.

 

Utöver vårt allt mer kliniska leverne är även exponeringen av ämnen som påverkar bakteriefloran negativt större. Genom kosten och vår omgivning får vi i oss diverse kemikalier och inte minst läkemedel och antibiotika som stör den naturliga balansen i tarmen. Nyligen visade sig protonpumpshämmande läkemedel, som Losec, till och med ha större negativ inverkan på sammansättningen av gynnsamma bakterier och mikrober i mage och tarm än antibiotika.
Biovetaren Anna Widells intresse för tarmfloran började när hon arbetade för Agnes Wold på Sahlgrenska i Göteborg för mer än 15 år sedan. Sedan dess har hon föreläst om tarmfloran och jobbat med probiotika i många år.
– Tarmfloran är det mest spännande som finns, säger Anna. Tarmfloran påverkar indirekt eller direkt allting i kroppen.

LÄS OCKSÅ: Goda bakterier för en glad mage

Bakterier är ett forskningsämne
Det bedrivs mycket forskning på tarmfloran och probiotika och det publiceras ständigt nya resultat som visar på kopplingen mellan tarmfloran och vår hälsa, och då vår hälsa i stort, inte bara mag- och tarmhälsan även om det är där bakterierna ”bor”. Att tarmfloran har stor så stor påverkan på hela kroppen kanske av många uppfattas som ny kunskap. Men inte inom forskarvärlden.
– Egentligen har man förstått det sedan länge, säger Anna.
Hon menar att det dröjer många år innan kunskap når ut till allmänheten eller för den delen blir praxis inom sjukvården.
– Redan när jag började arbeta med detta för mer än 15 år sedan fanns det mycket forskning, berättar hon.
Något som kommit mer på senare år är forskning kring kopplingen mellan tarmfloran och vår mentala hälsa samt effekterna av en avföringstransplantation. Där ser man väldigt tydligt att tarmfloran påverkar hela kroppen och inte bara det som sker i tarmen.

Påverkar hur vi hanterar stress
Probiotiska bakterier har visat sig kunna lugna vårt nervsystem. I en studie fick en grupp möss tillskott av Lactobacillus rhamnosus, en bakterie som förekommer i en del yoghurtsorter och vissa probiotiska tillskott. Man fann att mössen blev lugnare och mindre stresskänsliga. Man kunde se att mängden receptorer för den lugnade signalsubstansen GABA hade förändrats i olika delar av hjärnan hos mössen, vilket troligen bidrog till deras ökade lugn. Signalerna från tarmen till hjärnan kunde man också se gick via den stora vagusnerven(1). I en annan studie på råttor fann man att tillskott av Lactobacillus rhamnosus GG och prebiotika gjorde att genuttrycket i hippocampus i hjärnan förändrades, just i gener kopplade till stresshantering, oro och inlärning(2).

LÄS OCKSÅ: Probiotika fick ordning på Sebastians IBS-mage

Vad händer när man tar probiotika?
– Olika stammar har lite olika egenskaper men generellt kan man säga att mängden skadliga bakterier minskar och att mängden så kallade goda bakterier ökar, förklarar Anna.
Det kan även ha positiv påverkan på pH-värdet i tarmen som ska vara åt det sura hållet.
– Man kan tänka att man ska ha surkål i tarmen, säger Anna.
Probiotika stimulerar även bildningen av det som heter tight junctions i tarmslemhinnan. Deras funktion är att hålla ihop tarmcellerna. Probiotika kan därför sägas ha en läkande effekt på tarmslemhinnan genom att det gör att barriärfunktionen blir bättre. Probiotika ersätter inte våra egna bakterier utan blir som tillfälliga besökare vars närvaro stödjer de egna goda bakterierna och ger dem bättre förutsättningar.
Även om tillskott av probiotika är särskilt lämpligt för de som ätit en antibiotikakur eller utsatts för annat som skapar obalans i tarmfloran, är frånvaron av gynnsamma mikrober i vår omgivning idag skäl nog för att de flesta har fördelar av att ta tillskott.
– Vi behöver exponeras för mikroorganismer. Så har människan levt i alla tider. Bara genom att påta i jorden inhalerar vi mikroorganismer som stimulerar immunsystemet.

Kosten påverkar tarmfloran
Fermentering eller mjölksyrning var förr standardmetoden för konservering och i de länder där det fortfarande är kutym är behovet av tillskott av probiotika inte lika stora. Hur vi äter har också en stor inverkan på sammansättningen av bakterier i tarmen. Äter man mycket vegetabilier och fibrer kommer det gynna de goda bakterierna medan om man äter mycket kött och fett kommer de inte trivas lika bra. Det handlar alltså om vad man ger bakterierna för mat.
Precis som att det går fort att försämra bakteriefloran i tarmen med en fiberfattig och ensidig kost vill Anna poängtera att det även kan gå snabbt åt andra hållet.
– Ju mer mångsidigt vi äter desto större mångfald av bakterier får vi i tarmen, och det är något vi bör sträva efter. Genom att lägga om till en mer allsidig kost och ta tillskott av probiotika kan man vända trenden, förutsatt att man inte lider av väldigt svåra obalanser, svamp eller parasiter. Då behövs fler insatser för att få ordning på tarmhälsan.

 

LÄS OCKSÅ: Probiotika och kostomläggning – hjälp vid depression

Kvalitet är a och o
Något som är viktigt när man tar probiotiska bakterier i form att tillskott är kvaliteten på bakterierna, det är önskvärt att de ska stå emot magsyra, gallsyra och att de kan fästa till tarmslemhinnan.
– Det finns tekniker som gör att bakterierna blir mer tåliga, säger Anna som berättar att bakterier som är frystorkade aktiveras i kroppen när de kommer i kontakt med fukt igen. Det är en känslig process men det finns metoder för att stärka bakteriernas cellmembran som gör att de klarar denna övergång bättre, förklarar hon.
– Med hjälp av dessa kan så mycket som 90 procent överleva.
Hälsoföretaget Holistic som Anna idag jobbar för satsar på att så många som möjligt ska vara vid god vigör när de når tarmen, men hon understryker att även döda bakterier har effekt på immunsystemet.
– De blir inte helt overksamma för det. Men det bästa är förstås att så många som möjligt är vid liv när det kommer fram, avslutar hon.

Av Johanna Gustafsson

(1). Bravo JA, Forsythe P, Chew MV, Escaravage E, Savignac HM, Dinan TG, Bienenstock J, Cryan JF. Ingestion of Lactobacillus strain regulates emotional behavior and central GABA receptor expression in a mouse via the vagus nerve. Proc Natl Acad Sci U S A. 2011 Sep 20;108(38):16050-5. Epub 2011 Aug 29.
(2) McVey Neufeld KA et al. Neurobehavioural effects of Lactobacillus rhamnosus GG alone and in combination with prebiotics polydextrose and galactooligosaccharide in male rats exposed to early-life stress. Nutr Neurosci. 2017 Nov 27:1-10

 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Visste du att...

...att den kolonisering med bakterier som sker i tarmen hos nyfödda är nödvändig för att både immunsystem och nervsystem ska mogna och utvecklas på rätt sätt.

ADHD och Asperger
Tillskott av Lactobacillus rhamnosus GG (LGG) tidigt i livet verkar kunna minska risken för ADHD och Asperger. 75 barn fick LGG eller placebo under sina första sex månader i livet. Vid 13-års ålder hade 17 procent av barnen i placebogruppen diagnostiserats med ADHD eller Asperger, medan inget av barnen som fått LGG fått sådan diagnos.

700 arter i bröstmjölk
Bröstmjölk kan innehålla så mycket som 700 olika arter av bakterier. I normalfall är alltså ett spädbarns exponering för bakterier mycket stor. Vaginal förlossning och att leva nära djur och natur och i stor familj bidrar också till en större exponering för bakterier.

Mental hälsa
Samverkan mellan bakterier och nervsystem pågår livet ut. Hos djur kan man se att infektioner med skadliga bakterier i tarmen kan ge upphov till oroligt beteende. Hos människa finns det många rapporter från patienter som blivit deprimerade i samband med parasit- eller svampinfektion och vars mentala hälsa förbättrats eller återställts när infektionen behandlats framgångsrikt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.