probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Visste du att...

...att den kolonisering med bakterier som sker i tarmen hos nyfödda är nödvändig för att både immunsystem och nervsystem ska mogna och utvecklas på rätt sätt.

ADHD och Asperger
Tillskott av Lactobacillus rhamnosus GG (LGG) tidigt i livet verkar kunna minska risken för ADHD och Asperger. 75 barn fick LGG eller placebo under sina första sex månader i livet. Vid 13-års ålder hade 17 procent av barnen i placebogruppen diagnostiserats med ADHD eller Asperger, medan inget av barnen som fått LGG fått sådan diagnos.

700 arter i bröstmjölk
Bröstmjölk kan innehålla så mycket som 700 olika arter av bakterier. I normalfall är alltså ett spädbarns exponering för bakterier mycket stor. Vaginal förlossning och att leva nära djur och natur och i stor familj bidrar också till en större exponering för bakterier.

Mental hälsa
Samverkan mellan bakterier och nervsystem pågår livet ut. Hos djur kan man se att infektioner med skadliga bakterier i tarmen kan ge upphov till oroligt beteende. Hos människa finns det många rapporter från patienter som blivit deprimerade i samband med parasit- eller svampinfektion och vars mentala hälsa förbättrats eller återställts när infektionen behandlats framgångsrikt.

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

I dag bor majoriteten av befolkningen i städer och rotar knappt i så mycket som en balkonglåda. Det äts inte mjölksyrafermenterad mat i samma utsträckning som förr och få har den kontakt med jord, djur och natur som vi tidigare haft. Vi lever ett allt mer kliniskt liv och just det är en av anledningarna till att vi idag, i större omfattning än tidigare, kan behöva tillföra probiotika i form av tillskott.

Utöver vårt allt mer kliniska leverne är även exponeringen av ämnen som påverkar bakteriefloran negativt större. Genom kosten och vår omgivning får vi i oss diverse kemikalier och inte minst läkemedel och antibiotika som stör den naturliga balansen i tarmen. Nyligen visade sig protonpumpshämmande läkemedel, som Losec, till och med ha större negativ inverkan på sammansättningen av gynnsamma bakterier och mikrober i mage och tarm än antibiotika.
Biovetaren Anna Widells intresse för tarmfloran började när hon arbetade för Agnes Wold på Sahlgrenska i Göteborg för mer än 15 år sedan. Sedan dess har hon föreläst om tarmfloran och jobbat med probiotika i många år.
– Tarmfloran är det mest spännande som finns, säger Anna. Tarmfloran påverkar indirekt eller direkt allting i kroppen.

 

LÄS OCKSÅ: Goda bakterier för en glad mage

Bakterier är ett forskningsämne
Det bedrivs mycket forskning på tarmfloran och probiotika och det publiceras ständigt nya resultat som visar på kopplingen mellan tarmfloran och vår hälsa, och då vår hälsa i stort, inte bara mag- och tarmhälsan även om det är där bakterierna ”bor”. Att tarmfloran har stor så stor påverkan på hela kroppen kanske av många uppfattas som ny kunskap. Men inte inom forskarvärlden.
– Egentligen har man förstått det sedan länge, säger Anna.
Hon menar att det dröjer många år innan kunskap når ut till allmänheten eller för den delen blir praxis inom sjukvården.
– Redan när jag började arbeta med detta för mer än 15 år sedan fanns det mycket forskning, berättar hon.
Något som kommit mer på senare år är forskning kring kopplingen mellan tarmfloran och vår mentala hälsa samt effekterna av en avföringstransplantation. Där ser man väldigt tydligt att tarmfloran påverkar hela kroppen och inte bara det som sker i tarmen.

Påverkar hur vi hanterar stress
Probiotiska bakterier har visat sig kunna lugna vårt nervsystem. I en studie fick en grupp möss tillskott av Lactobacillus rhamnosus, en bakterie som förekommer i en del yoghurtsorter och vissa probiotiska tillskott. Man fann att mössen blev lugnare och mindre stresskänsliga. Man kunde se att mängden receptorer för den lugnade signalsubstansen GABA hade förändrats i olika delar av hjärnan hos mössen, vilket troligen bidrog till deras ökade lugn. Signalerna från tarmen till hjärnan kunde man också se gick via den stora vagusnerven(1). I en annan studie på råttor fann man att tillskott av Lactobacillus rhamnosus GG och prebiotika gjorde att genuttrycket i hippocampus i hjärnan förändrades, just i gener kopplade till stresshantering, oro och inlärning(2).

LÄS OCKSÅ: Probiotika fick ordning på Sebastians IBS-mage

Vad händer när man tar probiotika?
– Olika stammar har lite olika egenskaper men generellt kan man säga att mängden skadliga bakterier minskar och att mängden så kallade goda bakterier ökar, förklarar Anna.
Det kan även ha positiv påverkan på pH-värdet i tarmen som ska vara åt det sura hållet.
– Man kan tänka att man ska ha surkål i tarmen, säger Anna.
Probiotika stimulerar även bildningen av det som heter tight junctions i tarmslemhinnan. Deras funktion är att hålla ihop tarmcellerna. Probiotika kan därför sägas ha en läkande effekt på tarmslemhinnan genom att det gör att barriärfunktionen blir bättre. Probiotika ersätter inte våra egna bakterier utan blir som tillfälliga besökare vars närvaro stödjer de egna goda bakterierna och ger dem bättre förutsättningar.
Även om tillskott av probiotika är särskilt lämpligt för de som ätit en antibiotikakur eller utsatts för annat som skapar obalans i tarmfloran, är frånvaron av gynnsamma mikrober i vår omgivning idag skäl nog för att de flesta har fördelar av att ta tillskott.
– Vi behöver exponeras för mikroorganismer. Så har människan levt i alla tider. Bara genom att påta i jorden inhalerar vi mikroorganismer som stimulerar immunsystemet.

Kosten påverkar tarmfloran
Fermentering eller mjölksyrning var förr standardmetoden för konservering och i de länder där det fortfarande är kutym är behovet av tillskott av probiotika inte lika stora. Hur vi äter har också en stor inverkan på sammansättningen av bakterier i tarmen. Äter man mycket vegetabilier och fibrer kommer det gynna de goda bakterierna medan om man äter mycket kött och fett kommer de inte trivas lika bra. Det handlar alltså om vad man ger bakterierna för mat.
Precis som att det går fort att försämra bakteriefloran i tarmen med en fiberfattig och ensidig kost vill Anna poängtera att det även kan gå snabbt åt andra hållet.
– Ju mer mångsidigt vi äter desto större mångfald av bakterier får vi i tarmen, och det är något vi bör sträva efter. Genom att lägga om till en mer allsidig kost och ta tillskott av probiotika kan man vända trenden, förutsatt att man inte lider av väldigt svåra obalanser, svamp eller parasiter. Då behövs fler insatser för att få ordning på tarmhälsan.

LÄS OCKSÅ: Probiotika och kostomläggning – hjälp vid depression

Kvalitet är a och o
Något som är viktigt när man tar probiotiska bakterier i form att tillskott är kvaliteten på bakterierna, det är önskvärt att de ska stå emot magsyra, gallsyra och att de kan fästa till tarmslemhinnan.
– Det finns tekniker som gör att bakterierna blir mer tåliga, säger Anna som berättar att bakterier som är frystorkade aktiveras i kroppen när de kommer i kontakt med fukt igen. Det är en känslig process men det finns metoder för att stärka bakteriernas cellmembran som gör att de klarar denna övergång bättre, förklarar hon.
– Med hjälp av dessa kan så mycket som 90 procent överleva.
Hälsoföretaget Holistic som Anna idag jobbar för satsar på att så många som möjligt ska vara vid god vigör när de når tarmen, men hon understryker att även döda bakterier har effekt på immunsystemet.
– De blir inte helt overksamma för det. Men det bästa är förstås att så många som möjligt är vid liv när det kommer fram, avslutar hon.

Av Johanna Gustafsson

(1). Bravo JA, Forsythe P, Chew MV, Escaravage E, Savignac HM, Dinan TG, Bienenstock J, Cryan JF. Ingestion of Lactobacillus strain regulates emotional behavior and central GABA receptor expression in a mouse via the vagus nerve. Proc Natl Acad Sci U S A. 2011 Sep 20;108(38):16050-5. Epub 2011 Aug 29.
(2) McVey Neufeld KA et al. Neurobehavioural effects of Lactobacillus rhamnosus GG alone and in combination with prebiotics polydextrose and galactooligosaccharide in male rats exposed to early-life stress. Nutr Neurosci. 2017 Nov 27:1-10

 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Visste du att...

...att den kolonisering med bakterier som sker i tarmen hos nyfödda är nödvändig för att både immunsystem och nervsystem ska mogna och utvecklas på rätt sätt.

ADHD och Asperger
Tillskott av Lactobacillus rhamnosus GG (LGG) tidigt i livet verkar kunna minska risken för ADHD och Asperger. 75 barn fick LGG eller placebo under sina första sex månader i livet. Vid 13-års ålder hade 17 procent av barnen i placebogruppen diagnostiserats med ADHD eller Asperger, medan inget av barnen som fått LGG fått sådan diagnos.

700 arter i bröstmjölk
Bröstmjölk kan innehålla så mycket som 700 olika arter av bakterier. I normalfall är alltså ett spädbarns exponering för bakterier mycket stor. Vaginal förlossning och att leva nära djur och natur och i stor familj bidrar också till en större exponering för bakterier.

Mental hälsa
Samverkan mellan bakterier och nervsystem pågår livet ut. Hos djur kan man se att infektioner med skadliga bakterier i tarmen kan ge upphov till oroligt beteende. Hos människa finns det många rapporter från patienter som blivit deprimerade i samband med parasit- eller svampinfektion och vars mentala hälsa förbättrats eller återställts när infektionen behandlats framgångsrikt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Berit och hund, tassar, fästing och vatten

Så skyddar du hunden i sommar

Naturlig hälsa

Sommartid är det extra mycket att tänka på för den som har hund med orosmoln som fästingar och påfrestande värme. Kurera bad Berit Kristiansen om hennes bästa tips på hur vi tar hand om våra fyrbenta vänner i sommarvärmen.

kvinna som vaknar, drömlandskap B6

Vitaminet som hjälper dig minnas dina drömmar

Forskning

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.