Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

tre nycklar mot stress

Tre nycklar för att motverka stress och utmattning

Utmattning och stress är oerhört utbrett idag, mycket beror förstås på arbetsbelastning och svårigheter att få ihop livspusslet men en hel del kan även påverkas av vår inställning. Även om vi inte kan vaccinera oss från yttre omständigheter finns det sådant vi kan göra för att stärka oss. Stresscoachen Karin Isberg delar med sig av sina bästa tips och en användbar meditationsövning.

När vi befinner oss i en svår livssituation eller ställs inför ytterligare en omorganisation på arbetsplatsen är det lätt att känna sig maktlös och frustrerad. Stress och oro kommer som ett brev på posten men även om vi inte alltid kan styra vad som sker kan vi stärka oss och redskapen för det är kanske inte vad de flesta skulle tippa. Tacksamhet och vänlighet är ihop med vila kraftfulla motgift mot stress och besvärliga situationer.

 

Nyckel nummer 1: Vakenvila
För de flesta är dygnet uppdelat i tre delar, sömn, arbete och fritid. För att använda vår vakna lediga tid till återhämtning rekommenderar Karin något som kallas aktiv vila. Ett vanligt begrepp inom mindfulness som innebär att man låter saker ta tid som till exempel disk eller matlagning och gör dem i ett vilsamt tempo. Ofta gör vi tvärtom, vi fortsätter i samma tempo som vi hade på jobbet och vill skynda oss att bli klara med middag och disk så att vi kan sätta oss framför TVn och koppla av.
– Det är helt förståeligt men det finns mycket att vinna på att komma ned i varv genom att göra dessa aktiviteter på ett vilsamt sätt, säger Karin.
Det betyder inte att vi ska bli som zombies utan det handlar bara om att låta det få ta lite längre tid. Vakenvila är också en brygga till sömnen menar Karin och kan underlätta för den som har svårt att koppla av när den går och lägger sig och ska sova.

LÄS OCKSÅ: Därför är tystnad viktig för hjärnan

Karin Isberg

Karin Isberg

Nyckel nummer 2: Tacksamhet
Att känna sig tacksam för det man har tros fungera genom att det motverkar känslan av brist som är stressande, förklarar Karin. Att istället tänka att jag har allt jag behöver, skänker avkoppling och man behöver inte ge sig ut och jaga.
Tacksamhet är något man aktivt behöver öva upp, och Karin höjer ett varnande finger mot tacksamhetsdagböcker där man skriver att man är tacksam för sitt jobb och sin familj och så vidare. Fullt så enkelt är det inte förklarar hon. Bra saker har nämligen en tendens att inte få fäste, av den enkla anledningen att vi inte behöver lägga det som fungerar på minnet till skillnad från potentiella faror och problem som måste lösas. För att lura hjärnan att registrera tacksamhet behöver vi göra det till en upplevelse. Det räcker med en sak och det behöver inte vara något märkvärdigt, så länge det är något du är genuint tacksam för. Sedan tänker du på det, gärna med slutna ögon och reflekterar över hur det känns i ungefär en halv minut.
– Då har du skapat en upplevelse som faktiskt är stärkande. En gång förändrar ingenting men att göra det dagligen under några veckor ger bestående förändringar i hjärnan, menar Karin.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Nyckel nummer 3: Vänlighet
Vänlighet fungerar genom att det neutraliserar rädsla, det går nämligen inte att vara rädd för någon samtidigt som man är vänlig mot dem förklarar Karin.
– Vänlighet är motsatsen till rädsla, berättar hon.
Det är inte ovanligt att stress leder till att man blir avstängd och hård i sin attityd och sina uttryck. Men både vänlighet och tacksamhet är något vi kan öva upp genom att fejka det om det inte känns naturligt.
– Genom att göra det påverkar du dig själv gradvis så att du blir mer vänlig och tacksam, säger Karin.
Rädsla och distans till andra människor aktiverar stress medan vänlighet säger till hjärnan att det är lugnt.
– Förutom frånvaron av stressaktivering skänker vänlighet lugn i och med att du intalar dig att detta är en trygg situation, säger Karin.
Men det skapar också trygghet genom att den du är vänlig mot eller ler mot med största sannolikhet kommer vara vänlig eller le tillbaka förklarar Karin. Detta tolkar hjärnan som att den inte är hotfull och vi reagerar med att känna oss trygga och slappnar av.
– Så enkla saker som att le mot en annan människa eller prata med kassörskan på ett vänligt sätt är därför oerhört stärkande, säger Karin.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Se det goda i andra”

Meditationsövning för att ta in det goda
Att ta in det goda är en enkel tacksamhetsmeditation i tre steg. Du kan göra den när som helst, var som helst och hur många gånger som helst. Ju oftare du känner dig tacksam, desto bättre är det för din hälsa och ditt välmående enligt Karin.

Gör så här
1. Uppmärksamma något som just nu känns bra och positivt. Det behöver inte vara fantastiska saker, det kan vara små glädjeämnen som att solen skiner, att du är klar med en arbetsuppgift eller att du har haft en fin stund med dina barn.

 

2. Slut ögonen och fokusera på den positiva upplevelsen. Känn efter – hur känns det? Sitter upplevelsen någonstans i kroppen? Du kanske blir varm, får en skön känsla i magen eller börjar le. Bara observera och låt upplevelsen vara som den är.

3. Behåll uppmärksamheten på upplevelsen i 30 sekunder. På så sätt går den från att vara en hastig förnimmelse till att bli en bestående och stärkande förändring i din hjärna.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

 

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.