Tre nycklar för att motverka stress och utmattning | Kurera.se
tre nycklar mot stress

Tre nycklar för att motverka stress och utmattning

Utmattning och stress är oerhört utbrett idag, mycket beror förstås på arbetsbelastning och svårigheter att få ihop livspusslet men en hel del kan även påverkas av vår inställning. Även om vi inte kan vaccinera oss från yttre omständigheter finns det sådant vi kan göra för att stärka oss. Stresscoachen Karin Isberg delar med sig av sina bästa tips och en användbar meditationsövning.

När vi befinner oss i en svår livssituation eller ställs inför ytterligare en omorganisation på arbetsplatsen är det lätt att känna sig maktlös och frustrerad. Stress och oro kommer som ett brev på posten men även om vi inte alltid kan styra vad som sker kan vi stärka oss och redskapen för det är kanske inte vad de flesta skulle tippa. Tacksamhet och vänlighet är ihop med vila kraftfulla motgift mot stress och besvärliga situationer.

 

Nyckel nummer 1: Vakenvila
För de flesta är dygnet uppdelat i tre delar, sömn, arbete och fritid. För att använda vår vakna lediga tid till återhämtning rekommenderar Karin något som kallas aktiv vila. Ett vanligt begrepp inom mindfulness som innebär att man låter saker ta tid som till exempel disk eller matlagning och gör dem i ett vilsamt tempo. Ofta gör vi tvärtom, vi fortsätter i samma tempo som vi hade på jobbet och vill skynda oss att bli klara med middag och disk så att vi kan sätta oss framför TVn och koppla av.
– Det är helt förståeligt men det finns mycket att vinna på att komma ned i varv genom att göra dessa aktiviteter på ett vilsamt sätt, säger Karin.
Det betyder inte att vi ska bli som zombies utan det handlar bara om att låta det få ta lite längre tid. Vakenvila är också en brygga till sömnen menar Karin och kan underlätta för den som har svårt att koppla av när den går och lägger sig och ska sova.

LÄS OCKSÅ: Därför är tystnad viktig för hjärnan

Karin Isberg

Karin Isberg

Nyckel nummer 2: Tacksamhet
Att känna sig tacksam för det man har tros fungera genom att det motverkar känslan av brist som är stressande, förklarar Karin. Att istället tänka att jag har allt jag behöver, skänker avkoppling och man behöver inte ge sig ut och jaga.
Tacksamhet är något man aktivt behöver öva upp, och Karin höjer ett varnande finger mot tacksamhetsdagböcker där man skriver att man är tacksam för sitt jobb och sin familj och så vidare. Fullt så enkelt är det inte förklarar hon. Bra saker har nämligen en tendens att inte få fäste, av den enkla anledningen att vi inte behöver lägga det som fungerar på minnet till skillnad från potentiella faror och problem som måste lösas. För att lura hjärnan att registrera tacksamhet behöver vi göra det till en upplevelse. Det räcker med en sak och det behöver inte vara något märkvärdigt, så länge det är något du är genuint tacksam för. Sedan tänker du på det, gärna med slutna ögon och reflekterar över hur det känns i ungefär en halv minut.
– Då har du skapat en upplevelse som faktiskt är stärkande. En gång förändrar ingenting men att göra det dagligen under några veckor ger bestående förändringar i hjärnan, menar Karin.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Nyckel nummer 3: Vänlighet
Vänlighet fungerar genom att det neutraliserar rädsla, det går nämligen inte att vara rädd för någon samtidigt som man är vänlig mot dem förklarar Karin.
– Vänlighet är motsatsen till rädsla, berättar hon.
Det är inte ovanligt att stress leder till att man blir avstängd och hård i sin attityd och sina uttryck. Men både vänlighet och tacksamhet är något vi kan öva upp genom att fejka det om det inte känns naturligt.
– Genom att göra det påverkar du dig själv gradvis så att du blir mer vänlig och tacksam, säger Karin.
Rädsla och distans till andra människor aktiverar stress medan vänlighet säger till hjärnan att det är lugnt.
– Förutom frånvaron av stressaktivering skänker vänlighet lugn i och med att du intalar dig att detta är en trygg situation, säger Karin.
Men det skapar också trygghet genom att den du är vänlig mot eller ler mot med största sannolikhet kommer vara vänlig eller le tillbaka förklarar Karin. Detta tolkar hjärnan som att den inte är hotfull och vi reagerar med att känna oss trygga och slappnar av.
– Så enkla saker som att le mot en annan människa eller prata med kassörskan på ett vänligt sätt är därför oerhört stärkande, säger Karin.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Se det goda i andra”

Meditationsövning för att ta in det goda
Att ta in det goda är en enkel tacksamhetsmeditation i tre steg. Du kan göra den när som helst, var som helst och hur många gånger som helst. Ju oftare du känner dig tacksam, desto bättre är det för din hälsa och ditt välmående enligt Karin.

Gör så här
1. Uppmärksamma något som just nu känns bra och positivt. Det behöver inte vara fantastiska saker, det kan vara små glädjeämnen som att solen skiner, att du är klar med en arbetsuppgift eller att du har haft en fin stund med dina barn.

 

2. Slut ögonen och fokusera på den positiva upplevelsen. Känn efter – hur känns det? Sitter upplevelsen någonstans i kroppen? Du kanske blir varm, får en skön känsla i magen eller börjar le. Bara observera och låt upplevelsen vara som den är.

3. Behåll uppmärksamheten på upplevelsen i 30 sekunder. På så sätt går den från att vara en hastig förnimmelse till att bli en bestående och stärkande förändring i din hjärna.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.

Annelis kolesterolvärden sjönk med lagrad vitlök

Hälsa

Redan för 15 år sedan fick Anneli Bygg, 65 år, reda på att hon hade lite för höga kolesterolvärden. Hon ordinerades statiner av sin läkare, men biverkningarna blev kraftiga så Anneli ville inte fortsätta med medicinen. Med hjälp av lagrad vitlök har hennes kolesterolvärden blivit betydligt bättre.

Micke Gunnarsson: “Jag är inte min kropp”

Krönikan

Handen på hjärtat hur skulle det se ut om du skötte en hund som du sköter om dig själv? Kan insikten att vi inte är våra kroppar göra att vi tar bättre hand om dem? Jo, det menar Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare, som tack vare det tankesättet tar bättre hand om sig än någonsin tidigare. 

 

“Hemundervisning – ett välbehövligt alternativ till skolan”

Gravid/barn

Sverige är ett av de länder i världen där det är svårast att få hemundervisa sina barn, ett strängt regelverk gör det i princip omöjligt och de som vill välja det alternativet ser sig tvingade att lämna landet. Många är skeptiska mot hemskolning men långt ifrån alla. Kurera har växlat några ord med den New Yorkbaserade svensken Jens Peter de Pedro som lobbar för en större pedagogisk mångfald.