tre nycklar mot stress

Tre nycklar för att motverka stress och utmattning

Utmattning och stress är oerhört utbrett idag, mycket beror förstås på arbetsbelastning och svårigheter att få ihop livspusslet men en hel del kan även påverkas av vår inställning. Även om vi inte kan vaccinera oss från yttre omständigheter finns det sådant vi kan göra för att stärka oss. Stresscoachen Karin Isberg delar med sig av sina bästa tips och en användbar meditationsövning.

När vi befinner oss i en svår livssituation eller ställs inför ytterligare en omorganisation på arbetsplatsen är det lätt att känna sig maktlös och frustrerad. Stress och oro kommer som ett brev på posten men även om vi inte alltid kan styra vad som sker kan vi stärka oss och redskapen för det är kanske inte vad de flesta skulle tippa. Tacksamhet och vänlighet är ihop med vila kraftfulla motgift mot stress och besvärliga situationer.

Nyckel nummer 1: Vakenvila
För de flesta är dygnet uppdelat i tre delar, sömn, arbete och fritid. För att använda vår vakna lediga tid till återhämtning rekommenderar Karin något som kallas aktiv vila. Ett vanligt begrepp inom mindfulness som innebär att man låter saker ta tid som till exempel disk eller matlagning och gör dem i ett vilsamt tempo. Ofta gör vi tvärtom, vi fortsätter i samma tempo som vi hade på jobbet och vill skynda oss att bli klara med middag och disk så att vi kan sätta oss framför TVn och koppla av.
– Det är helt förståeligt men det finns mycket att vinna på att komma ned i varv genom att göra dessa aktiviteter på ett vilsamt sätt, säger Karin.
Det betyder inte att vi ska bli som zombies utan det handlar bara om att låta det få ta lite längre tid. Vakenvila är också en brygga till sömnen menar Karin och kan underlätta för den som har svårt att koppla av när den går och lägger sig och ska sova.

 

LÄS OCKSÅ: Därför är tystnad viktig för hjärnan

Karin Isberg

Karin Isberg

Nyckel nummer 2: Tacksamhet
Att känna sig tacksam för det man har tros fungera genom att det motverkar känslan av brist som är stressande, förklarar Karin. Att istället tänka att jag har allt jag behöver, skänker avkoppling och man behöver inte ge sig ut och jaga.
Tacksamhet är något man aktivt behöver öva upp, och Karin höjer ett varnande finger mot tacksamhetsdagböcker där man skriver att man är tacksam för sitt jobb och sin familj och så vidare. Fullt så enkelt är det inte förklarar hon. Bra saker har nämligen en tendens att inte få fäste, av den enkla anledningen att vi inte behöver lägga det som fungerar på minnet till skillnad från potentiella faror och problem som måste lösas. För att lura hjärnan att registrera tacksamhet behöver vi göra det till en upplevelse. Det räcker med en sak och det behöver inte vara något märkvärdigt, så länge det är något du är genuint tacksam för. Sedan tänker du på det, gärna med slutna ögon och reflekterar över hur det känns i ungefär en halv minut.
– Då har du skapat en upplevelse som faktiskt är stärkande. En gång förändrar ingenting men att göra det dagligen under några veckor ger bestående förändringar i hjärnan, menar Karin.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Nyckel nummer 3: Vänlighet
Vänlighet fungerar genom att det neutraliserar rädsla, det går nämligen inte att vara rädd för någon samtidigt som man är vänlig mot dem förklarar Karin.
– Vänlighet är motsatsen till rädsla, berättar hon.
Det är inte ovanligt att stress leder till att man blir avstängd och hård i sin attityd och sina uttryck. Men både vänlighet och tacksamhet är något vi kan öva upp genom att fejka det om det inte känns naturligt.
– Genom att göra det påverkar du dig själv gradvis så att du blir mer vänlig och tacksam, säger Karin.
Rädsla och distans till andra människor aktiverar stress medan vänlighet säger till hjärnan att det är lugnt.
– Förutom frånvaron av stressaktivering skänker vänlighet lugn i och med att du intalar dig att detta är en trygg situation, säger Karin.
Men det skapar också trygghet genom att den du är vänlig mot eller ler mot med största sannolikhet kommer vara vänlig eller le tillbaka förklarar Karin. Detta tolkar hjärnan som att den inte är hotfull och vi reagerar med att känna oss trygga och slappnar av.
– Så enkla saker som att le mot en annan människa eller prata med kassörskan på ett vänligt sätt är därför oerhört stärkande, säger Karin.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Se det goda i andra”

Meditationsövning för att ta in det goda
Att ta in det goda är en enkel tacksamhetsmeditation i tre steg. Du kan göra den när som helst, var som helst och hur många gånger som helst. Ju oftare du känner dig tacksam, desto bättre är det för din hälsa och ditt välmående enligt Karin.

Gör så här
1. Uppmärksamma något som just nu känns bra och positivt. Det behöver inte vara fantastiska saker, det kan vara små glädjeämnen som att solen skiner, att du är klar med en arbetsuppgift eller att du har haft en fin stund med dina barn.

2. Slut ögonen och fokusera på den positiva upplevelsen. Känn efter – hur känns det? Sitter upplevelsen någonstans i kroppen? Du kanske blir varm, får en skön känsla i magen eller börjar le. Bara observera och låt upplevelsen vara som den är.

3. Behåll uppmärksamheten på upplevelsen i 30 sekunder. På så sätt går den från att vara en hastig förnimmelse till att bli en bestående och stärkande förändring i din hjärna.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tove har skrivit en handbok för “psykon”

Mental hälsa

Innan Tove Lundin fick sina diagnoser trodde hon att de som drabbats av psykisk ohälsa fick hjälp av vården att förstå vad som hände med dem och hjälp att komma på fötter igen men riktigt så såg inte verkligheten ut fick hon erfara. Med boken ”Handbok för psykon” försöker Tove bidra till att råda bot på utsattheten.

Att dansa och lära nytt kan motverka demens

Forskning

Det är inte ovanligt att både den fysiska och mentala formen försämras när vi kommer upp i åren, något som kan förvärras ytterligare av demensjukdomar. En ny studie visar att regelbunden träning kan göra att tecken på åldrande i hjärnan går tillbaka och absolut bäst är det att dansa.

Julgodiset är inte så oskyldigt som du tror – vägra palmolja!

Kurera debatt

Hur kan choklad skövla regnskog? Kakor utrota orangutanger? Snacks bidra till klimatkatastrof? Den gemensamma nämnaren heter palmolja. Enorma arealer av världens mest artrika regnskog har huggits ned för att ersättas av oljepalmsodlingar. Utöva din konsumentmakt och säg ifrån till företagen uppmanar grundarna av palmoljekalendern i detta debattinlägg. 

Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Mental hälsa

Psykisk ohälsa blir allt vanligare och drabbas allt yngre personer. Cirka en femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av en depression. Men du kan göra mycket själv för att bryta en nedåtgående spiral.

Rök från stearinljus kan ha positiv effekt på hjärtat

Forskning

Tidigare har man kunnat konstatera kopplingar mellan luftburna partiklar och hjärt- och kärlproblem. Men nu visar en ny avhandling från Lunds tekniska högskola att partiklarna från ett brinnande stearinljus istället kan vara välgörande för hälsan. Men det gäller bara om ljuset brinner stilla och inte innehåller färg- eller doftämnen.

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.

Henrik Ennarts tips för lyckliga magar

Mage

I sina böcker om mag- och tarmfloran berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om de mikrober som befolkar vårt inre och hur de påverkar vårt mående på många plan. Här följer några av de tips som Henrik nämner i sina böcker som bidrar till en balanserad tarmflora

fyra goda och nyttiga godisbitar

Fira första advent med nyttiga godsaker

Recept

Inget adventsfirande ska behöva vara tråkigt bara för att man väljer att äta hälsosamt och dra ned på raffinerat socker – tvärtom. Det finns många goda alternativ för den som vill prova lite nyttigare varianter. Dessa favoriter i repris är signerade Karin Haglund.