tre nycklar mot stress

Tre nycklar för att motverka stress och utmattning

Utmattning och stress är oerhört utbrett idag, mycket beror förstås på arbetsbelastning och svårigheter att få ihop livspusslet men en hel del kan även påverkas av vår inställning. Även om vi inte kan vaccinera oss från yttre omständigheter finns det sådant vi kan göra för att stärka oss. Stresscoachen Karin Isberg delar med sig av sina bästa tips och en användbar meditationsövning.

När vi befinner oss i en svår livssituation eller ställs inför ytterligare en omorganisation på arbetsplatsen är det lätt att känna sig maktlös och frustrerad. Stress och oro kommer som ett brev på posten men även om vi inte alltid kan styra vad som sker kan vi stärka oss och redskapen för det är kanske inte vad de flesta skulle tippa. Tacksamhet och vänlighet är ihop med vila kraftfulla motgift mot stress och besvärliga situationer.

 

Nyckel nummer 1: Vakenvila
För de flesta är dygnet uppdelat i tre delar, sömn, arbete och fritid. För att använda vår vakna lediga tid till återhämtning rekommenderar Karin något som kallas aktiv vila. Ett vanligt begrepp inom mindfulness som innebär att man låter saker ta tid som till exempel disk eller matlagning och gör dem i ett vilsamt tempo. Ofta gör vi tvärtom, vi fortsätter i samma tempo som vi hade på jobbet och vill skynda oss att bli klara med middag och disk så att vi kan sätta oss framför TVn och koppla av.
– Det är helt förståeligt men det finns mycket att vinna på att komma ned i varv genom att göra dessa aktiviteter på ett vilsamt sätt, säger Karin.
Det betyder inte att vi ska bli som zombies utan det handlar bara om att låta det få ta lite längre tid. Vakenvila är också en brygga till sömnen menar Karin och kan underlätta för den som har svårt att koppla av när den går och lägger sig och ska sova.

LÄS OCKSÅ: Därför är tystnad viktig för hjärnan

Karin Isberg

Karin Isberg

Nyckel nummer 2: Tacksamhet
Att känna sig tacksam för det man har tros fungera genom att det motverkar känslan av brist som är stressande, förklarar Karin. Att istället tänka att jag har allt jag behöver, skänker avkoppling och man behöver inte ge sig ut och jaga.
Tacksamhet är något man aktivt behöver öva upp, och Karin höjer ett varnande finger mot tacksamhetsdagböcker där man skriver att man är tacksam för sitt jobb och sin familj och så vidare. Fullt så enkelt är det inte förklarar hon. Bra saker har nämligen en tendens att inte få fäste, av den enkla anledningen att vi inte behöver lägga det som fungerar på minnet till skillnad från potentiella faror och problem som måste lösas. För att lura hjärnan att registrera tacksamhet behöver vi göra det till en upplevelse. Det räcker med en sak och det behöver inte vara något märkvärdigt, så länge det är något du är genuint tacksam för. Sedan tänker du på det, gärna med slutna ögon och reflekterar över hur det känns i ungefär en halv minut.
– Då har du skapat en upplevelse som faktiskt är stärkande. En gång förändrar ingenting men att göra det dagligen under några veckor ger bestående förändringar i hjärnan, menar Karin.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Nyckel nummer 3: Vänlighet
Vänlighet fungerar genom att det neutraliserar rädsla, det går nämligen inte att vara rädd för någon samtidigt som man är vänlig mot dem förklarar Karin.
– Vänlighet är motsatsen till rädsla, berättar hon.
Det är inte ovanligt att stress leder till att man blir avstängd och hård i sin attityd och sina uttryck. Men både vänlighet och tacksamhet är något vi kan öva upp genom att fejka det om det inte känns naturligt.
– Genom att göra det påverkar du dig själv gradvis så att du blir mer vänlig och tacksam, säger Karin.
Rädsla och distans till andra människor aktiverar stress medan vänlighet säger till hjärnan att det är lugnt.
– Förutom frånvaron av stressaktivering skänker vänlighet lugn i och med att du intalar dig att detta är en trygg situation, säger Karin.
Men det skapar också trygghet genom att den du är vänlig mot eller ler mot med största sannolikhet kommer vara vänlig eller le tillbaka förklarar Karin. Detta tolkar hjärnan som att den inte är hotfull och vi reagerar med att känna oss trygga och slappnar av.
– Så enkla saker som att le mot en annan människa eller prata med kassörskan på ett vänligt sätt är därför oerhört stärkande, säger Karin.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Se det goda i andra”

Meditationsövning för att ta in det goda
Att ta in det goda är en enkel tacksamhetsmeditation i tre steg. Du kan göra den när som helst, var som helst och hur många gånger som helst. Ju oftare du känner dig tacksam, desto bättre är det för din hälsa och ditt välmående enligt Karin.

Gör så här
1. Uppmärksamma något som just nu känns bra och positivt. Det behöver inte vara fantastiska saker, det kan vara små glädjeämnen som att solen skiner, att du är klar med en arbetsuppgift eller att du har haft en fin stund med dina barn.

 

2. Slut ögonen och fokusera på den positiva upplevelsen. Känn efter – hur känns det? Sitter upplevelsen någonstans i kroppen? Du kanske blir varm, får en skön känsla i magen eller börjar le. Bara observera och låt upplevelsen vara som den är.

3. Behåll uppmärksamheten på upplevelsen i 30 sekunder. På så sätt går den från att vara en hastig förnimmelse till att bli en bestående och stärkande förändring i din hjärna.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

 

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

 

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.

KBT på nätet hjälper deprimerade hjärtpatienter

Mental hälsa

Det hör inte till ovanligheterna att hjärtpatienter drabbas av depression. Nu har forskare vid Linköpings universitet utvecklat en behandling mot depression som riktar sig till hjärtsjuka. Resultaten visar att hjärtsjuka som genomgick internetterapi för sin depression blev mindre nedstämda och fick bättre livskvalitet.