Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

“Unna dig att vila in semestern” 

Fakta

Namn: Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci
Yrke: Certifierade funktionsmedicinska terapeuter och författare till boken "Clean reset". Tillsammans driver de företaget Vitalista.
Aktuella med:  Den populära hälsopodden Hälsosnack och en ny webbkurs med andningsövningar för mindre stress och mer närvaro.

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

Början av juni är en intensiv period för många. Det är ju så mycket man vill göra nu när vädret tillåter och kvällarna är ljusa. Det är också högsäsong för avslutningar. Skolan såklart, men också terminsavslutningar för barnens aktiviteter och sommarfest med jobbet, kanske både för dig och din partner. Det är insamlingar till presenter, förberedelser inför picknicken eller studentbuffén och barnen vill förstås ha nya, fina examenskläder.

Det intensiva sociala schemat späds lätt på ytterligare när många vill hinna ses en sväng innan semestern. Ta en after-work med vänner, kollegor och andra trevliga personer man gärna vill passa på att träffa innan staden töms på folk och man kanske inte kommer ses igen på ett par månader.

 

LÄS OCKSÅ: “Att inte hela tiden prestera är en prestation i sig”

Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Även roliga saker kan bli stressande om det blir för många, för ofta. För många av oss blir försommaren ett sådant race att även aktiviteter man vanligtvis tycker mycket om mer upplevs som en börda som man pliktskyldigt bockar av en efter en.

Brukar du dessutom inleda semestern med några sjukdagar? Det är ett tydligt tecken på att du har drivit på dig själv alldeles för hårt. Stresshormonet kortisol har nämligen (kortsiktigt) en antiinflammatorisk effekt. När du har jagat upp nivån i kroppen under några stressiga veckor och det sedan sjunker under semesterns första dagar, då dippar immunförsvaret som ett resultat.

LÄS OCKSÅ: Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci.

Vi vill gärna föreslå en annan hälsosammare och härligare approach; nämligen att unna dig att vila in semestern. Försommaren är en underbar tid, särskilt för oss i Sverige som har väntat så länge på sol, värme, ljus och grönska. Den här härliga säsongen är alldeles för värdefull för att slarvas bort genom ett omedvetet race i galet tempo! Det här är verkligen tiden när vi behöver passa på att unna oss att njuta av varje dag.

Här är tre sätt som hjälper oss att sakta ner tempot
1. Praktisera JOMO
Vi övar oss mycket i JOMO - och börjar bli så himla bra på det! “Joy of Missing Out” är motsatsen till FOMO (Fear of Missing Out). Genom att inse att hur du än vänder ut och in på dig själv, så kommer du ändå aldrig att kunna delta i allt spännande som händer. Sånt är livet; man missar saker. No big deal. När du väl inser det och slutar känna stress över att inte alltid ‘vara på plats’, så kommer du att kunna vända situationen och sakta men säkert känna ett lugn och en glädje i den frihet detta innebär: en lucka i kalendern, en stunds egentid, ett avbrott från racet. Vi ser till att alltid hålla minst två, men gärna flera kvällar i veckan som är helt oplanerade. Luckor i kalendern som endast får fyllas av dina spontana infall: av inspiration och längtan efter något som du känner för just där och då.

 

LÄS OCKSÅ: Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

2. Sänk ambitionsnivån
Vi övar oss hela tiden på att sänka ambitionsnivån. Den “duktiga flickan” sitter som betong i ryggraden, men vi blir bättre och bättre på att låta den inre latmasken och livsnjutaren ta över rodret. Kom ihåg! Vi är ‘human beings’, inte ‘human doings’! Hitta ditt eget ‘good enough’ och för upp vila och återhämtning i topp på priolistan. Det är alldeles särskilt viktigt för oss kvinnor, för att vi ska må bra. Och vi tror att vi behöver hjälpas åt att uppmuntra och bekräfta varandra i att våga vila och att värdesätta vårt eget välmående framför alla måsten.

3. Gör andningsövningar
Och så ibland snurrar vardagen ändå på alldeles för fort! Trots de hårdaste av prioriteringar och strikta nedskärningar i kalendern. I dessa perioder är andningsövningar vårt värdefullaste verktyg. En lugn och jämn andning aktiverar det parasympatiska nervsystemet som är kroppens lugn-och-ro system. Några minuter med slutna ögon och fokus på andetaget blir en riktig power-paus som minskar stresspåslaget i kroppen och därmed kortisolnivån. Med en medveten stresshantering med mycket plats för vila och återhämtning veckorna innan semestern kan du surfa skönt in i ledigheten. Redo att fylla på maximalt med ny energi, inspiration och kreativitet lagom till höstens jobbstart.

Njut av försommaren och unna dig att vila in semestern i år!

Av Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se


Fakta

Namn: Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci
Yrke: Certifierade funktionsmedicinska terapeuter och författare till boken "Clean reset". Tillsammans driver de företaget Vitalista.
Aktuella med:  Den populära hälsopodden Hälsosnack och en ny webbkurs med andningsövningar för mindre stress och mer närvaro.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

 

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.