"Unna dig att vila in semestern"  | Kurera.se

“Unna dig att vila in semestern” 

Fakta

Namn: Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci
Yrke: Certifierade funktionsmedicinska terapeuter och författare till boken "Clean reset". Tillsammans driver de företaget Vitalista.
Aktuella med:  Den populära hälsopodden Hälsosnack och en ny webbkurs med andningsövningar för mindre stress och mer närvaro.

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

Början av juni är en intensiv period för många. Det är ju så mycket man vill göra nu när vädret tillåter och kvällarna är ljusa. Det är också högsäsong för avslutningar. Skolan såklart, men också terminsavslutningar för barnens aktiviteter och sommarfest med jobbet, kanske både för dig och din partner. Det är insamlingar till presenter, förberedelser inför picknicken eller studentbuffén och barnen vill förstås ha nya, fina examenskläder.

Det intensiva sociala schemat späds lätt på ytterligare när många vill hinna ses en sväng innan semestern. Ta en after-work med vänner, kollegor och andra trevliga personer man gärna vill passa på att träffa innan staden töms på folk och man kanske inte kommer ses igen på ett par månader.

 

LÄS OCKSÅ: “Att inte hela tiden prestera är en prestation i sig”

Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Även roliga saker kan bli stressande om det blir för många, för ofta. För många av oss blir försommaren ett sådant race att även aktiviteter man vanligtvis tycker mycket om mer upplevs som en börda som man pliktskyldigt bockar av en efter en.

Brukar du dessutom inleda semestern med några sjukdagar? Det är ett tydligt tecken på att du har drivit på dig själv alldeles för hårt. Stresshormonet kortisol har nämligen (kortsiktigt) en antiinflammatorisk effekt. När du har jagat upp nivån i kroppen under några stressiga veckor och det sedan sjunker under semesterns första dagar, då dippar immunförsvaret som ett resultat.

LÄS OCKSÅ: Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci.

Vi vill gärna föreslå en annan hälsosammare och härligare approach; nämligen att unna dig att vila in semestern. Försommaren är en underbar tid, särskilt för oss i Sverige som har väntat så länge på sol, värme, ljus och grönska. Den här härliga säsongen är alldeles för värdefull för att slarvas bort genom ett omedvetet race i galet tempo! Det här är verkligen tiden när vi behöver passa på att unna oss att njuta av varje dag.

Här är tre sätt som hjälper oss att sakta ner tempot
1. Praktisera JOMO
Vi övar oss mycket i JOMO - och börjar bli så himla bra på det! “Joy of Missing Out” är motsatsen till FOMO (Fear of Missing Out). Genom att inse att hur du än vänder ut och in på dig själv, så kommer du ändå aldrig att kunna delta i allt spännande som händer. Sånt är livet; man missar saker. No big deal. När du väl inser det och slutar känna stress över att inte alltid ‘vara på plats’, så kommer du att kunna vända situationen och sakta men säkert känna ett lugn och en glädje i den frihet detta innebär: en lucka i kalendern, en stunds egentid, ett avbrott från racet. Vi ser till att alltid hålla minst två, men gärna flera kvällar i veckan som är helt oplanerade. Luckor i kalendern som endast får fyllas av dina spontana infall: av inspiration och längtan efter något som du känner för just där och då.

 

LÄS OCKSÅ: Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

2. Sänk ambitionsnivån
Vi övar oss hela tiden på att sänka ambitionsnivån. Den “duktiga flickan” sitter som betong i ryggraden, men vi blir bättre och bättre på att låta den inre latmasken och livsnjutaren ta över rodret. Kom ihåg! Vi är ‘human beings’, inte ‘human doings’! Hitta ditt eget ‘good enough’ och för upp vila och återhämtning i topp på priolistan. Det är alldeles särskilt viktigt för oss kvinnor, för att vi ska må bra. Och vi tror att vi behöver hjälpas åt att uppmuntra och bekräfta varandra i att våga vila och att värdesätta vårt eget välmående framför alla måsten.

3. Gör andningsövningar
Och så ibland snurrar vardagen ändå på alldeles för fort! Trots de hårdaste av prioriteringar och strikta nedskärningar i kalendern. I dessa perioder är andningsövningar vårt värdefullaste verktyg. En lugn och jämn andning aktiverar det parasympatiska nervsystemet som är kroppens lugn-och-ro system. Några minuter med slutna ögon och fokus på andetaget blir en riktig power-paus som minskar stresspåslaget i kroppen och därmed kortisolnivån. Med en medveten stresshantering med mycket plats för vila och återhämtning veckorna innan semestern kan du surfa skönt in i ledigheten. Redo att fylla på maximalt med ny energi, inspiration och kreativitet lagom till höstens jobbstart.

Njut av försommaren och unna dig att vila in semestern i år!

Av Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se


Fakta

Namn: Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci
Yrke: Certifierade funktionsmedicinska terapeuter och författare till boken "Clean reset". Tillsammans driver de företaget Vitalista.
Aktuella med:  Den populära hälsopodden Hälsosnack och en ny webbkurs med andningsövningar för mindre stress och mer närvaro.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Martina Johansson: Dämpa inflammation och lev friskare

Naturlig hälsa

Inte bara kosten spelar roll för en god hälsa, även våra relationer är viktiga och att ha mål och mening i livet. Härom året kom biohackern och hälsoboksförfattaren Martina Johansson  ut med boken "Inflammation" som hon skrivit tillsammans med läkaren Ralf Sundberg.  Nu är de aktuella med uppföljaren "Dämpa inflammation – en praktisk guide till ett friskare liv". 

Antalet fall av gonorré och klamydia ökar

Sex- och relationer

Könssjukdomen gonorré ökar lavinartat, förra året smittades cirka 2 700 personer i Sverige. För tio år sedan låg siffran på omkring 800. Samtidigt blir sjukdomen allt svårare att behandla i takt med att den utvecklar resistens mot antibiotika. Även klamydia ökar – främst bland unga kvinnor.

 

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

 

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.