“Unna dig att vila in semestern” 

Fakta

Namn: Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci
Yrke: Certifierade funktionsmedicinska terapeuter och författare till boken "Clean reset". Tillsammans driver de företaget Vitalista.
Aktuella med:  Den populära hälsopodden Hälsosnack och en ny webbkurs med andningsövningar för mindre stress och mer närvaro.

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

Början av juni är en intensiv period för många. Det är ju så mycket man vill göra nu när vädret tillåter och kvällarna är ljusa. Det är också högsäsong för avslutningar. Skolan såklart, men också terminsavslutningar för barnens aktiviteter och sommarfest med jobbet, kanske både för dig och din partner. Det är insamlingar till presenter, förberedelser inför picknicken eller studentbuffén och barnen vill förstås ha nya, fina examenskläder.

Det intensiva sociala schemat späds lätt på ytterligare när många vill hinna ses en sväng innan semestern. Ta en after-work med vänner, kollegor och andra trevliga personer man gärna vill passa på att träffa innan staden töms på folk och man kanske inte kommer ses igen på ett par månader.

 

LÄS OCKSÅ: “Att inte hela tiden prestera är en prestation i sig”

Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Även roliga saker kan bli stressande om det blir för många, för ofta. För många av oss blir försommaren ett sådant race att även aktiviteter man vanligtvis tycker mycket om mer upplevs som en börda som man pliktskyldigt bockar av en efter en.

Brukar du dessutom inleda semestern med några sjukdagar? Det är ett tydligt tecken på att du har drivit på dig själv alldeles för hårt. Stresshormonet kortisol har nämligen (kortsiktigt) en antiinflammatorisk effekt. När du har jagat upp nivån i kroppen under några stressiga veckor och det sedan sjunker under semesterns första dagar, då dippar immunförsvaret som ett resultat.

LÄS OCKSÅ: Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci.

Vi vill gärna föreslå en annan hälsosammare och härligare approach; nämligen att unna dig att vila in semestern. Försommaren är en underbar tid, särskilt för oss i Sverige som har väntat så länge på sol, värme, ljus och grönska. Den här härliga säsongen är alldeles för värdefull för att slarvas bort genom ett omedvetet race i galet tempo! Det här är verkligen tiden när vi behöver passa på att unna oss att njuta av varje dag.

Här är tre sätt som hjälper oss att sakta ner tempot
1. Praktisera JOMO
Vi övar oss mycket i JOMO - och börjar bli så himla bra på det! “Joy of Missing Out” är motsatsen till FOMO (Fear of Missing Out). Genom att inse att hur du än vänder ut och in på dig själv, så kommer du ändå aldrig att kunna delta i allt spännande som händer. Sånt är livet; man missar saker. No big deal. När du väl inser det och slutar känna stress över att inte alltid ‘vara på plats’, så kommer du att kunna vända situationen och sakta men säkert känna ett lugn och en glädje i den frihet detta innebär: en lucka i kalendern, en stunds egentid, ett avbrott från racet. Vi ser till att alltid hålla minst två, men gärna flera kvällar i veckan som är helt oplanerade. Luckor i kalendern som endast får fyllas av dina spontana infall: av inspiration och längtan efter något som du känner för just där och då.

 

LÄS OCKSÅ: Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

2. Sänk ambitionsnivån
Vi övar oss hela tiden på att sänka ambitionsnivån. Den “duktiga flickan” sitter som betong i ryggraden, men vi blir bättre och bättre på att låta den inre latmasken och livsnjutaren ta över rodret. Kom ihåg! Vi är ‘human beings’, inte ‘human doings’! Hitta ditt eget ‘good enough’ och för upp vila och återhämtning i topp på priolistan. Det är alldeles särskilt viktigt för oss kvinnor, för att vi ska må bra. Och vi tror att vi behöver hjälpas åt att uppmuntra och bekräfta varandra i att våga vila och att värdesätta vårt eget välmående framför alla måsten.

3. Gör andningsövningar
Och så ibland snurrar vardagen ändå på alldeles för fort! Trots de hårdaste av prioriteringar och strikta nedskärningar i kalendern. I dessa perioder är andningsövningar vårt värdefullaste verktyg. En lugn och jämn andning aktiverar det parasympatiska nervsystemet som är kroppens lugn-och-ro system. Några minuter med slutna ögon och fokus på andetaget blir en riktig power-paus som minskar stresspåslaget i kroppen och därmed kortisolnivån. Med en medveten stresshantering med mycket plats för vila och återhämtning veckorna innan semestern kan du surfa skönt in i ledigheten. Redo att fylla på maximalt med ny energi, inspiration och kreativitet lagom till höstens jobbstart.

Njut av försommaren och unna dig att vila in semestern i år!

Av Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se


Fakta

Namn: Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci
Yrke: Certifierade funktionsmedicinska terapeuter och författare till boken "Clean reset". Tillsammans driver de företaget Vitalista.
Aktuella med:  Den populära hälsopodden Hälsosnack och en ny webbkurs med andningsövningar för mindre stress och mer närvaro.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nu slipper Eva rinnande ögon

Hälsa

I flera år har Eva Jansson, 69, haft problem med torra och rinnande ögon. Hennes elever i skolan frågade ofta varför fröken grät. Men förra året hittade Eva ett tillskott med havtornsolja. Efter några månader hade den överdrivna tårproduktionen upphört och numera slipper Eva frågor om hon är ledsen.

Baka semlor på fettisdag – här har du recept på 3 nyttiga semlor

Recept

Idag är det fettisdag och trenden med kreativa semlor fortsätter. I en del semlor finns det mer av allt och andra är bakade efter de nya mattrenderna. I de nyttigare varianterna finns inte mjöl, mjölk och socker. Istället är det semlor bakade med bland annat mandelmjöl, kokosmjölk och honung. Här kommer tre härligt goda och lite mer hälsoinriktade semlor.

Dags för en detox – så renar du dig på bara några veckor

Hälsa

Våren närmar sig med stormsteg och då kan vara dags för en kroppslig rening och hjälpa en utmattad lever. Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Och nu kan du ta hjälp av ett nytt specialdesignat tillskott som storstädar din lever. 

 

Universitetet i norr blir ännu mer idrottsvänlig

Hälsa

I Luleå ska universitetsstuderande lättare kunna kombinera elitidrott på högsta nivå med sina akademiska studier. Det är Riksidrottsförbundet som vill underlätta för eleverna och har därför utsett det tekniska universitet till vad man kallar ett elitidrottsvänligt lärosäte.

 

Therese Lilliesköld vet vad katter behöver

Husdjur

Therese Lilliesköld är antrozoolog och har skrivit boken ”Katt och människa emellan”, där hon beskriver vår relation till ett av våra mest populära husdjur. I boken ger hon svar på frågor om kattens gåtfulla egenskaper och beskriver det unika band som uppstår mella katten och dess människa.

Ulrika Davidsson recept

Ny livsstil på 66 dagar – del 1

Recept

På bara 66 dagar kan du få mer energi, gå ner i vikt och få en lugnare mage. Här får du ett smakprov på några recept ur de första fem veckornas veckomeny, ur kostrådgivaren Ulrika Davidssons nya bok "66 day challenge". Nästa vecka publiceras fortsättningen.

Bröd från bageriet är bäst för kroppen

Kost

När forskare i Örebro jämförde surdegsbröd bakade i ett lokalt bageri med de tio mest sålda bröden i butik visade det sig att kroppen kunde ta upp nästan all näring från bageribrödet. Men mineralerna i butiksbröden passerade rakt igenom oss. Anledningen till att kroppen kunde tillgodogöra sig bageribröden så bra var tack vare den långa jäsningen.

Så nyttigt är propolis

Eko/miljö

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

Ingefära tog bort smärtan i Lailas höft

Hälsa

En lång flygresa med ett alldeles för trångt utrymme gav Laila Sund, 81, en inflammation i ett muskelfäste i höftleden. Hon fick tre kortisonsprutor som hjälpte under en period, men när smärtan kom smygandes tillbaka provade Laila något helt nytt. Ett tillskott med ingefära och gurkmeja tog bort värken helt och nu tränar Laila återigen tre gånger i veckan utan problem.

 

Nya rön: Så sparar vi på snö när vintrarna är gröna

Forskning

Just nu pågår sportlovet i delar av Sverige och gröna spår och backar har och är ett problem för landets skidanläggningar i södra och mellersta delarna. Alla skidälskare får därför bege sig en bit upp i landet för att hitta snö att åka. Vid Luleå universitet har forskare i en ny studie undersökt bästa sätten att lagra snö – och hittat ett sätt som varken är dyrt eller svårt.

En enkel sockerart kan motverka urinvägsbesvär

Hälsa

En av tre svenska kvinnor drabbas av upprepade infektioner i urinblåsan och i urinröret. Symtomen är urinträningningar och en svidande känsla när man kissar. Nu finns en ny lösning på problemet: D-mannos, en enkel sockerart som spolar bort E-coli bakterierna från slemhinnan och tar bort den brännande känslan.

Ovanlig cancer vanligare i norr

Forskning

En speciell form av lymfkörtelcancer tillhör en av de mer ovanligare formerna av cancer. Sjukdomen är av någon okänd anledning tre gånger så vanlig i Sverige som i övriga världen. Men vad som är ännu mer speciellt är att denna typ av cancer är närmare fem gånger så vanlig i norra delarna av Sverige.

“Att vara snäll mot sig själv är inte att vara självisk”

Krönikan

När jultomten kommer frågar han om det finns några snälla barn. Snällhet lyfts fram som en eftersträvansvärd egenskap och vem vill inte bli vänligt bemött. Men vi tänker oftast på snällhet som något vi är eller gör mot andra – inte oss själva. Maria Helander har skrivit boken "Självsnäll" och i den här krönikan berättar hon mer om hur vi kan göra för att vara lite snällare mot oss själva.

Nya siffror avslöjar – magproblem ökar bland unga män

Mage

Nästan hälften av alla unga män i Sverige har det senaste året haft problem med magen – en ökning med 22 procent sedan 2017. Färsk statistik visar också att majoriteten av svenska män i åldern 16–30 år är allätare, medan kvinnor ofta väljer vegetariskt eller växtbaserat flera gånger i veckan.

 

Få bättre relationer med kärlekens språk

Mental hälsa

Brukar din partner göra små tjänster som underlättar för dig i din vardag? Då är det troligt att det är hens kärleksspråk. Själv kanske du är mer för att ge gåvor. I så fall har ni olika kärleksspråk. Något som kan leda till problem men det finns också metoder att lära sig att bli bättre på att förstå varandras sätt att visa kärlek.

Co-enzym Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

 

“Rödbetsjuicen sänkte mitt blodtryck”

Hälsa

När Ann-Christine Westman, 57, skulle operera höften var blodtrycket så högt att läkarna ville vänta med operationen. Istället för blodtryckssänkande medicin drack Ann-Christine rödbetsjuice – och inom några dagar var trycket normalt. Nu dricker hon ekologisk rödbetsjuice varje dag, ett extra glas om stressen ökar och hon känner att blodtrycket går upp.

Grattis tidningen Kurera – nu fyller vi 20 år!

Hälsa

Ändra inte ett vinnande koncept, brukar det heta. Det har väl sällan varit så sant som i år när vi firar att Kurera fyller 20 år. ”Vi kommer att göra allt för att det ska bli en så intressant tidning inom ämnet egenvård som möjligt för er.” Så skrev tidningens första chefredaktör i sin allra första ledare. Det är ord som vi kan skriva under på – vartenda ett.