“Unna dig att vila in semestern” 

Fakta

Namn: Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci
Yrke: Certifierade funktionsmedicinska terapeuter och författare till boken "Clean reset". Tillsammans driver de företaget Vitalista.
Aktuella med:  Den populära hälsopodden Hälsosnack och en ny webbkurs med andningsövningar för mindre stress och mer närvaro.

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

Början av juni är en intensiv period för många. Det är ju så mycket man vill göra nu när vädret tillåter och kvällarna är ljusa. Det är också högsäsong för avslutningar. Skolan såklart, men också terminsavslutningar för barnens aktiviteter och sommarfest med jobbet, kanske både för dig och din partner. Det är insamlingar till presenter, förberedelser inför picknicken eller studentbuffén och barnen vill förstås ha nya, fina examenskläder.

Det intensiva sociala schemat späds lätt på ytterligare när många vill hinna ses en sväng innan semestern. Ta en after-work med vänner, kollegor och andra trevliga personer man gärna vill passa på att träffa innan staden töms på folk och man kanske inte kommer ses igen på ett par månader.

 

LÄS OCKSÅ: “Att inte hela tiden prestera är en prestation i sig”

Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Även roliga saker kan bli stressande om det blir för många, för ofta. För många av oss blir försommaren ett sådant race att även aktiviteter man vanligtvis tycker mycket om mer upplevs som en börda som man pliktskyldigt bockar av en efter en.

Brukar du dessutom inleda semestern med några sjukdagar? Det är ett tydligt tecken på att du har drivit på dig själv alldeles för hårt. Stresshormonet kortisol har nämligen (kortsiktigt) en antiinflammatorisk effekt. När du har jagat upp nivån i kroppen under några stressiga veckor och det sedan sjunker under semesterns första dagar, då dippar immunförsvaret som ett resultat.

LÄS OCKSÅ: Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci.

Vi vill gärna föreslå en annan hälsosammare och härligare approach; nämligen att unna dig att vila in semestern. Försommaren är en underbar tid, särskilt för oss i Sverige som har väntat så länge på sol, värme, ljus och grönska. Den här härliga säsongen är alldeles för värdefull för att slarvas bort genom ett omedvetet race i galet tempo! Det här är verkligen tiden när vi behöver passa på att unna oss att njuta av varje dag.

Här är tre sätt som hjälper oss att sakta ner tempot
1. Praktisera JOMO
Vi övar oss mycket i JOMO - och börjar bli så himla bra på det! “Joy of Missing Out” är motsatsen till FOMO (Fear of Missing Out). Genom att inse att hur du än vänder ut och in på dig själv, så kommer du ändå aldrig att kunna delta i allt spännande som händer. Sånt är livet; man missar saker. No big deal. När du väl inser det och slutar känna stress över att inte alltid ‘vara på plats’, så kommer du att kunna vända situationen och sakta men säkert känna ett lugn och en glädje i den frihet detta innebär: en lucka i kalendern, en stunds egentid, ett avbrott från racet. Vi ser till att alltid hålla minst två, men gärna flera kvällar i veckan som är helt oplanerade. Luckor i kalendern som endast får fyllas av dina spontana infall: av inspiration och längtan efter något som du känner för just där och då.

 

LÄS OCKSÅ: Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

2. Sänk ambitionsnivån
Vi övar oss hela tiden på att sänka ambitionsnivån. Den “duktiga flickan” sitter som betong i ryggraden, men vi blir bättre och bättre på att låta den inre latmasken och livsnjutaren ta över rodret. Kom ihåg! Vi är ‘human beings’, inte ‘human doings’! Hitta ditt eget ‘good enough’ och för upp vila och återhämtning i topp på priolistan. Det är alldeles särskilt viktigt för oss kvinnor, för att vi ska må bra. Och vi tror att vi behöver hjälpas åt att uppmuntra och bekräfta varandra i att våga vila och att värdesätta vårt eget välmående framför alla måsten.

3. Gör andningsövningar
Och så ibland snurrar vardagen ändå på alldeles för fort! Trots de hårdaste av prioriteringar och strikta nedskärningar i kalendern. I dessa perioder är andningsövningar vårt värdefullaste verktyg. En lugn och jämn andning aktiverar det parasympatiska nervsystemet som är kroppens lugn-och-ro system. Några minuter med slutna ögon och fokus på andetaget blir en riktig power-paus som minskar stresspåslaget i kroppen och därmed kortisolnivån. Med en medveten stresshantering med mycket plats för vila och återhämtning veckorna innan semestern kan du surfa skönt in i ledigheten. Redo att fylla på maximalt med ny energi, inspiration och kreativitet lagom till höstens jobbstart.

Njut av försommaren och unna dig att vila in semestern i år!

Av Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se


Fakta

Namn: Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci
Yrke: Certifierade funktionsmedicinska terapeuter och författare till boken "Clean reset". Tillsammans driver de företaget Vitalista.
Aktuella med:  Den populära hälsopodden Hälsosnack och en ny webbkurs med andningsövningar för mindre stress och mer närvaro.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

 

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

Katter kan smittas av coronavirus – men även bilda antikroppar

Hälsa

Det har visat sig att katter kan bli smittade av det nya coronaviruset. De kan smittas av andra katter och av sina ägare. Katter kan sedan sprida viruset mellan varandra, men inte till människor.  I Hong Kong har ett antal katter som smittats med SARS-CoV-2 burit på antikroppar mot coronaviruset. Symtomen liknar de människor får med hosta, andningssvårigheter och lunginflammation.