Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna som håller en näver med valnötter

Valnötter hjälper dig gå ner i vikt

Valnötter är riktigt nyttiga. På flera sätt. De är bland annat rika på fleromättade fettsyror och bra för hjärtat, men du kanske inte visste att de också är bra för vikten. När amerikanska forskare lät 245 överviktiga kvinnor äta en kost med valnötter under ett halvår gick kvinnorna ner i genomsnitt åtta procent av sin ursprungliga vikt.

Att äta valnötter varje dag ger inte bara din kropp bra näring. Det kan också hjälpa dig att gå ner i vikt. Det visar en amerikansk studie gjord på 245 överviktiga och feta kvinnor. Kvinnorna, som åt drygt en handfull valnötter (cirka 43 gram) varje dag i sex månader, förlorade i genomsnitt åtta procent av sin ursprungliga vikt. Deras kolesterolvärde blev också bättre. Forskare har tidigare kunna visa på att de som inkluderade olivolja i sin dietkost hade lättare att gå ner i vikt. Men de amerikanska forskarna poängterade att man också kan uppnå samma resultat genom att äta en kost med mindre fett och mer kolhydrater.

 

LÄS OCKSÅ: Bönor kan motverka övervikt

Det goda kolesterolet förbättrades
Men vad som var överraskande var att valnötter som innehåller mycket fett och som är kaloritäta hade en så pass positiv effekt på viktminskning.
Studien gjordes på San Diego School of Medicine vid universitet i Kalifornien. Kvinnorna, som deltog var mellan 22 och 72 år, och de delades in i tre grupper. En grupp fick mindre fett och mer kolhydrater. Grupp nummer två fick mer fett bestående av valnötter och den tredje gruppen fick lågkolhydratkost med mer annat fett. Valnötsgruppens dåliga kolesterol, LDL, sjönk medan det goda, HDL, ökade. Just detta var särskilt märkbart hos de överviktiga kvinnor som blivit insulinresistenta.

LÄS OCKSÅ: Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Valnötter rika på alfa-linolensyra
Lågkolhydratgruppen uppmuntrades att äta livsmedel som innehåller mer enkelomättade fetter som finns i olika oljor och feta fiskar. Tidigare studier har visat att mat rik på dessa fettsyror förbättrar kolesterolet vilket i sin tur minskar risken för att få hjärt-kärlsjukdomar. Förutom fleromättade fetter är valnötter rika på alfa-linolensyra, ALA, som är en växtbaserad form av omega-3 fettsyra, och som är viktig för kroppen. En brist i studien var att det enbart fanns kvinnliga deltagare vilket gör att den inte helt går att överföra på män. Men studien tyder på att de som ersätter mättade fetter till fleromättade fetter kan leva längre och har en lägre risk för hjärt-kärlsjukdomar. Forskarna menar att genom att bara äta en halv handfull näve valnötter varje dag så kan man minska risken för att dö i allvarliga sjukdomar.

Studien publiceras i Journal of American Heart Association.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.