Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Paul Svensson, Zeina Mourtada

Foto: Lennart Weibull.

Zeina Mourtada och Paul Svensson: “Här är maten som ska rädda planeten”

 Zeina om att snabbt få middagen på bordet 

– Det viktigaste är att planera sina inköp. Om man inte har en aning om vad man ska laga när barnen är trötta och hungriga, då blir det inte kul. Så försök vara lite förberedd. Och så ska du se till att ha ett basskafferi. Kokta bönor är superbra att ha hemma, då kan du till exempel göra min ”falafel-ish” på en kvart (som finns i boken reds.anm). Pasta är också fantastiskt, ett riktigt måste i basskafferiet. Och så lite grönsaker i frysen. Frysta grönsaker i stekpannan med nudlar eller spagetti – klart!  

Larm om klimatkrisen varvas idag med ständigt nya hälsorön. Vilken sorts mat ska man egentligen välja om man vill äta riktigt god mat – som samtidigt gör gott för både hälsan och planeten? Zeina Mourtada och Paul Svensson har svaren! 

I deras nya bok ”Middagskompassen” (Bonnier Fakta) bjuder stjärnkocken Paul Svensson och populära matbloggaren Zeina Mourtada på hela 80 inspirerande vardagsrecept och går igenom både klimatsmart fakta och smarta tips.  

Paul har tidigare gjort sig känd som en miljömedveten kock med böcker som ”Rädda maten” och ”Grönsaker A-Ö” i bagaget. Han driver även restaurangen på Fotografiska museet i Stockholm, som serverar hållbar och växtbaserad mat. Zeina har blivit känd som kvinnan bakom en av Sveriges största matbloggar, Zeinas Kitchen, som i sin tur givit upphov till flera kokböcker, till exempel Zeinas Green kitchen. Hennes Instagram-konto är också välbesökt (drygt 307 000 följare i skrivande stund) där hon bland annat lägger ut frestande veckomatsedlar. Tillsammans utgör Zeina och Paul en superduo inom matlagning, och resultatet av deras samarbete har alltså blivit en bok med rätter som alla är välsmakande, lättlagade och klimatsmarta. Boken är utgiven i samarbete Naturskyddsföreningen för att ge oss alla den hjälp vi behöver för att kunna fatta bra beslut för vår planet. 

 

LÄS OCKSÅ: Så ökar klimatförändringar risken att bli sjuk av mat

Boken Middagskompassen

Behandlar råvarorna med vördnad 

 – Det allra roligaste har verkligen varit att få jobba med Paul. För mig är han en jättestor inspiratör – genom sättet han ser på och respekterar maten och råvarorna, behandlar dem med en slags vördnad. Jag har alltid sett upp till honom för det, berättar Zeina Mourtada. 

Var har du hittat inspiration till rätterna i boken? 

– Jag vill gärna att man ska känna igen sig i min matlagning, känna att det är mina recept, så jag har gjort som jag brukar, researchat mat från hela världen och lagt tid på att försöka hitta nya guldkorn. Och så har jag gått tillbaka till recept jag skrivit tidigare och tweakat till dem för att de ska passa upplägget i den här boken, till exempel hittat råvaror som verkligen stämmer överens med hållbarhetstankarna. Det mesta går att laga på andra sätt än man är van vid, utan att det mister sin karaktär. 

LÄS OCKSÅ: 5 saker du kan göra för att gynna biologisk mångfald

Hållbar och god mat ska inte vara krånglig 

Som läsare får du bland annat tips på hur du bäst använder hela råvaran och hittar ett hållbart sätt att laga mat. 

– Jag har tänkt att recepten ska kännas inspirerande och lätta att laga, och vara och se läckra ut. Att det ska gå att hitta något för alla tillfällen och plånböcker. Det får inte vara krångligt att laga njutningsfull och hållbar mat, säger Paul Svensson. 

 

Vad ska jag tänka och göra om jag öppnar kylskåpet och tycker att det är tomt? 

– Bra jobbat, ska du tänka! De flesta av oss har alltför ofta överfulla kylskåp, men ingen plan för vad vi ska göra med allt. Är kylskåpet tomt visar det att du jobbar i rätt ordning. Och något att laga något på har de flesta av oss alltid om vi bara tittar efter. Soppa, det kan du alltid tänka. Bara töm grönsakslådan, tillsätt en krydda du gillar och buljong, mixa slätt och servera med rostat bröd. Grytor funkar på samma sätt. 

LÄS OCKSÅ: Debatt: “Vego minskar risken för framtida pandemier”

Av Carolina Eriksson



 Zeina om att snabbt få middagen på bordet 

– Det viktigaste är att planera sina inköp. Om man inte har en aning om vad man ska laga när barnen är trötta och hungriga, då blir det inte kul. Så försök vara lite förberedd. Och så ska du se till att ha ett basskafferi. Kokta bönor är superbra att ha hemma, då kan du till exempel göra min ”falafel-ish” på en kvart (som finns i boken reds.anm). Pasta är också fantastiskt, ett riktigt måste i basskafferiet. Och så lite grönsaker i frysen. Frysta grönsaker i stekpannan med nudlar eller spagetti – klart!  

Zeinas och Pauls 6 tips för hållbar vardagsmatlagning 

Ingen kan göra allt, men var och en kan göra något. Kanske kan du börja med att välja sådant som är bra för både dig och planeten, och minska ner på några av de saker som är mest problematiska, säger Zeina och Paul. 

  1. Ät massor av ekologiska grönsaker, baljväxter och frukter – det är det bästa du kan göra för klimatet och miljön. Kanske kan du bestämma dig för att åtminstone en av de måltider du äter under dagen ska vara vegetarisk?

  2. Ät mindre kött, välj det med omsorg – och om du äter kött, tänk på att ta en mindre bit (till förmån för exempelvis baljväxter). Välj svenskt ekologiskt kött från betande djur, helst Krav-märkt kött, viltkött eller svenskt naturbeteskött. Välj bort kyckling och gris.

  3. Dra ner på mejeriprodukterna – framför allt ost som är en doldis bland klimatbovarna. Varva mjölk, yoghurt och smör med växtbaserade, ekologiska alternativ.

  4. Ät mindre fisk och skaldjur – och när du väl gör det, leta till att börja med efter fisk och skaldjur som är märkta med Krav eller MSC och undvik bottentrålad sjömat. Kolla in Naturskyddsföreningens ”Fisk är lyx-lista” för tips på schyssta fiskar!

  5. Släng inte mat – det är det allra enklaste du kan göra för miljön. Planera dina inköp, lukta och smaka och lita mer på dina sinnen än på bäst-före-datumet. Skapa nya måltider av dina rester.

  6. Viktigast av allt: byt ut så mycket du kan till eko. Poängen med att handla ekologiskt är inte en, utan många. Du som gör det bidrar till att mindre elände sprids i vår miljö, att färre lantbrukare blir sjuka av skador från bekämpningsmedel, att djuren har det bättre, att såväl barn som vi vuxna får i oss mindre kemikalier och att vi får en landsbygd med fler surrande bin, fåglar och blommor.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vitaminet som kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Hälsa

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för att stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det kan vara svårt att få i sig vitaminet i kosten. Det kan behövas stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

Fyra hundar på rad i skogen

Hur smart är din hund?

Husdjur

Har du funderat över hur intelligent din hund egentligen är, eller hur den står sig jämfört med andra hundraser? Då behöver du inte fundera länge till, för nu finns en rankinglista!

 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – behandlingen som ger piggare hud

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

 

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

 

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.