Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Paul Svensson, Zeina Mourtada

Foto: Lennart Weibull.

Zeina Mourtada och Paul Svensson: “Här är maten som ska rädda planeten”

 Zeina om att snabbt få middagen på bordet 

– Det viktigaste är att planera sina inköp. Om man inte har en aning om vad man ska laga när barnen är trötta och hungriga, då blir det inte kul. Så försök vara lite förberedd. Och så ska du se till att ha ett basskafferi. Kokta bönor är superbra att ha hemma, då kan du till exempel göra min ”falafel-ish” på en kvart (som finns i boken reds.anm). Pasta är också fantastiskt, ett riktigt måste i basskafferiet. Och så lite grönsaker i frysen. Frysta grönsaker i stekpannan med nudlar eller spagetti – klart!  

Larm om klimatkrisen varvas idag med ständigt nya hälsorön. Vilken sorts mat ska man egentligen välja om man vill äta riktigt god mat – som samtidigt gör gott för både hälsan och planeten? Zeina Mourtada och Paul Svensson har svaren! 

I deras nya bok ”Middagskompassen” (Bonnier Fakta) bjuder stjärnkocken Paul Svensson och populära matbloggaren Zeina Mourtada på hela 80 inspirerande vardagsrecept och går igenom både klimatsmart fakta och smarta tips.  

Paul har tidigare gjort sig känd som en miljömedveten kock med böcker som ”Rädda maten” och ”Grönsaker A-Ö” i bagaget. Han driver även restaurangen på Fotografiska museet i Stockholm, som serverar hållbar och växtbaserad mat. Zeina har blivit känd som kvinnan bakom en av Sveriges största matbloggar, Zeinas Kitchen, som i sin tur givit upphov till flera kokböcker, till exempel Zeinas Green kitchen. Hennes Instagram-konto är också välbesökt (drygt 307 000 följare i skrivande stund) där hon bland annat lägger ut frestande veckomatsedlar. Tillsammans utgör Zeina och Paul en superduo inom matlagning, och resultatet av deras samarbete har alltså blivit en bok med rätter som alla är välsmakande, lättlagade och klimatsmarta. Boken är utgiven i samarbete Naturskyddsföreningen för att ge oss alla den hjälp vi behöver för att kunna fatta bra beslut för vår planet. 

 

LÄS OCKSÅ: Så ökar klimatförändringar risken att bli sjuk av mat

Boken Middagskompassen

Behandlar råvarorna med vördnad 

 – Det allra roligaste har verkligen varit att få jobba med Paul. För mig är han en jättestor inspiratör – genom sättet han ser på och respekterar maten och råvarorna, behandlar dem med en slags vördnad. Jag har alltid sett upp till honom för det, berättar Zeina Mourtada. 

Var har du hittat inspiration till rätterna i boken? 

– Jag vill gärna att man ska känna igen sig i min matlagning, känna att det är mina recept, så jag har gjort som jag brukar, researchat mat från hela världen och lagt tid på att försöka hitta nya guldkorn. Och så har jag gått tillbaka till recept jag skrivit tidigare och tweakat till dem för att de ska passa upplägget i den här boken, till exempel hittat råvaror som verkligen stämmer överens med hållbarhetstankarna. Det mesta går att laga på andra sätt än man är van vid, utan att det mister sin karaktär. 

LÄS OCKSÅ: 5 saker du kan göra för att gynna biologisk mångfald

Hållbar och god mat ska inte vara krånglig 

Som läsare får du bland annat tips på hur du bäst använder hela råvaran och hittar ett hållbart sätt att laga mat. 

– Jag har tänkt att recepten ska kännas inspirerande och lätta att laga, och vara och se läckra ut. Att det ska gå att hitta något för alla tillfällen och plånböcker. Det får inte vara krångligt att laga njutningsfull och hållbar mat, säger Paul Svensson. 

 

Vad ska jag tänka och göra om jag öppnar kylskåpet och tycker att det är tomt? 

– Bra jobbat, ska du tänka! De flesta av oss har alltför ofta överfulla kylskåp, men ingen plan för vad vi ska göra med allt. Är kylskåpet tomt visar det att du jobbar i rätt ordning. Och något att laga något på har de flesta av oss alltid om vi bara tittar efter. Soppa, det kan du alltid tänka. Bara töm grönsakslådan, tillsätt en krydda du gillar och buljong, mixa slätt och servera med rostat bröd. Grytor funkar på samma sätt. 

LÄS OCKSÅ: Debatt: “Vego minskar risken för framtida pandemier”

Av Carolina Eriksson


 Zeina om att snabbt få middagen på bordet 

– Det viktigaste är att planera sina inköp. Om man inte har en aning om vad man ska laga när barnen är trötta och hungriga, då blir det inte kul. Så försök vara lite förberedd. Och så ska du se till att ha ett basskafferi. Kokta bönor är superbra att ha hemma, då kan du till exempel göra min ”falafel-ish” på en kvart (som finns i boken reds.anm). Pasta är också fantastiskt, ett riktigt måste i basskafferiet. Och så lite grönsaker i frysen. Frysta grönsaker i stekpannan med nudlar eller spagetti – klart!  

Zeinas och Pauls 6 tips för hållbar vardagsmatlagning 

Ingen kan göra allt, men var och en kan göra något. Kanske kan du börja med att välja sådant som är bra för både dig och planeten, och minska ner på några av de saker som är mest problematiska, säger Zeina och Paul. 

  1. Ät massor av ekologiska grönsaker, baljväxter och frukter – det är det bästa du kan göra för klimatet och miljön. Kanske kan du bestämma dig för att åtminstone en av de måltider du äter under dagen ska vara vegetarisk?

  2. Ät mindre kött, välj det med omsorg – och om du äter kött, tänk på att ta en mindre bit (till förmån för exempelvis baljväxter). Välj svenskt ekologiskt kött från betande djur, helst Krav-märkt kött, viltkött eller svenskt naturbeteskött. Välj bort kyckling och gris.

  3. Dra ner på mejeriprodukterna – framför allt ost som är en doldis bland klimatbovarna. Varva mjölk, yoghurt och smör med växtbaserade, ekologiska alternativ.

  4. Ät mindre fisk och skaldjur – och när du väl gör det, leta till att börja med efter fisk och skaldjur som är märkta med Krav eller MSC och undvik bottentrålad sjömat. Kolla in Naturskyddsföreningens ”Fisk är lyx-lista” för tips på schyssta fiskar!

  5. Släng inte mat – det är det allra enklaste du kan göra för miljön. Planera dina inköp, lukta och smaka och lita mer på dina sinnen än på bäst-före-datumet. Skapa nya måltider av dina rester.

  6. Viktigast av allt: byt ut så mycket du kan till eko. Poängen med att handla ekologiskt är inte en, utan många. Du som gör det bidrar till att mindre elände sprids i vår miljö, att färre lantbrukare blir sjuka av skador från bekämpningsmedel, att djuren har det bättre, att såväl barn som vi vuxna får i oss mindre kemikalier och att vi får en landsbygd med fler surrande bin, fåglar och blommor.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

 

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.