7 annorlunda tips för bättre sömn

Fakta om sömnbesvär - enligt The Sun

• Söndag är den värsta natten för sömnbesvär. 50 procent av dem som kämpar för att sova gör det på söndagar.
• Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan 02.00 och 03.00.
• Var femte av dessa ligger vakna i upp till två timmar.
• Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro. Tio procent upplever aldrig oro som ett problem.
• En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.
• En av fem tycker att de tänker bättre på natten.
• En tredjedel av kvinnorna och en fjärdedel av män upplever stress när de ligger vakna och kämpar för att kunna sova.
• Fyrtioen procent av personer med sömnproblem är oroande om ekonomi.
Källa: The Sun

Lider du av sömnbesvär och tycker att du har testat allt?
Har du provat tillskott med vitamin B5, ett naturligt motgift till stresshormonet kortisol? Eller att vända på din madrass var tredje månad?
Det är två av tipsen i tidningen The Suns lista över annorlunda knep som gör att du sover bättre.

Man räknar med att cirka var tredje person lider av tillfälliga sömnbesvär och att var tionde har allvarligare sömnproblem.
Enligt tidningen finns sju regler som den sömnlöse bör följa för att få en god natts sömn. De följer här.

► Läs också: Tre örter mot sömnbesvär

 

7 annorlunda tips för en god natts sömn

 

1. Städa ditt sovrum
Psykologer vid Osaka University i Japan menar att du, genom att städa upp i ditt sovrum innan du går till sängs, gör att du kan skära ner den tid det tar för dig att nå djupsömn med 60 procent. Sant? Vet inte, men väl värt att prova.

2. Tillskott av vitamin B5
Det vattenlösliga vitaminet B5, pantotensyra, är ett motgift mot kortisol, det vill säga det stresshormon som ofta är anledningen till att vi har svårt att slappna av så pass att våra ögon faller igen. Vitamin B5 stabiliserar även blodsocker, motverkar inflammation samt anses motverka akne och irritation och klåda i hårbotten. Symtom på B5-brist är bland annat oro, trötthet, inflammation, depression och grått hår.
Läs mer om B5 i Kureras näringsguide.

3. Kyl ner dig en aning – men värm fötterna
För att somna måste din kroppstemperatur sjunka med två grader. Däremot ska du hålla fötterna varma eftersom detta vidgar blodkärlen och sprider värme, vilket i sin tur sänker din kroppstemperatur.

4. Släck ner
När det är mörkt utsöndrar hjärnan melatonin, ett hormon som hjälper till att reglera din biologiska klocka. Använd mörka gardiner. Kanske till och med värt att prova en speciell väckarklocka (Lumie BodyClock 30 nämns som exempel i The Suns artikel) som gradvis avger mer ljus allteftersom dagen gryr? De sägs bidra till ett piggare uppvaknande?

5. Maximera din sängs komfort
Byt ut din madrass var femte till sjunde år – och vänd på den var tredje månad. Se även till att den är bekväm just för dig. En säng som är för mjuk kan orsaka att dina muskler får arbeta övertid för att justera din ryggrad.

6. Fantisera dig bort
Experter vid Oxford University fann att människor som försökte att föreställa sig ett lugnande vattenfall eller en rofylld strand somnade 20 minuter snabbare. Ditt eget personliga happy place borde fungera det också, tänker vi, men det nämner inte The Sun något om.

7. Sov på höger sida – med armarna framför dig
Genom att ligga på höger sida hjälper du eventuellt kvarvarande mat i magen att gå igenom matsmältningskanalen. Genom att hålla ut armarna framför dig hjälper du hjärnan att få det syre den behöver för att regenerera medan du sover.

Vill du ha fler sömntips?
Om tipsen från The Sun fungerar eller ej? Vet inte. Prova och se!
Finner du att svaret är nej hittar du fler tips här:

• 18 bra knep för bättre sömn!
• 9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven
• Örter som hjälper dig att sova gott – och vakna utvilad

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta om sömnbesvär - enligt The Sun

• Söndag är den värsta natten för sömnbesvär. 50 procent av dem som kämpar för att sova gör det på söndagar.
• Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan 02.00 och 03.00.
• Var femte av dessa ligger vakna i upp till två timmar.
• Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro. Tio procent upplever aldrig oro som ett problem.
• En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.
• En av fem tycker att de tänker bättre på natten.
• En tredjedel av kvinnorna och en fjärdedel av män upplever stress när de ligger vakna och kämpar för att kunna sova.
• Fyrtioen procent av personer med sömnproblem är oroande om ekonomi.
Källa: The Sun

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nedsläckt jord

Dags att unna klimatet en timme av din tid (well, minst)

Eko/miljö

Earth Hour är världens största miljömanifestation och inträffar årligen. På lördag den 25 mars klockan 20.30-21.30 är det dags. Var med du också. Allt det tar är en timme – men du behöver inte låta dina miljöinsatser stanna där. Här får du veta mer om vad du kan göra för att värna mer om miljön.

En kvinna och en man står med hakan i händerna och funderar

Fem tecken på att du är högkänslig

Mental hälsa

Ungefär 20 procent av jordens befolkning är högkänsliga, det vill säga personer med extra långa känselspröt. Blir du lätt störd av oljud, av andras sinnesstämningar och har ett stort behov att egentid? Då kan du vara en av dem. Här är fem tecken på att du har en så kallad HSP-personlighet – och fem tips på hur du hanterar denna personegenskap.

Kosttillskott på bord och hylla

Försäljningen av kosttillskott och sportnutrition ökar

Hälsa

Den svenska egenvårdsmarknaden fortsätter att växa. Tillväxten är stabil men inte kraftig. I takt med att antalet försäljningskanaler stigit har konkurrensen ökat. Det medför sänkta marginaler för företagen och lindriga prisökningar (i många fall prissänkningar) för konsumenterna. Det visar försäljningsstatistiken för egenvårdsmarknaden som släpps idag. "Sportnutrition växer snabbast och det är här försäljningen via internet verkligen har tagit fart. De svenska företagen står mycket starka trots en växande internationell konkurrens", säger Svensk Egenvårds VD Mats Nilsson till Kurera.

Björkpollen

Mathias blev fri från sin pollenallergi med extrakt från kinesiska örten perilla

Hälsa

I tidiga tonåren drabbades Mathias Hallberg, 40 år från Kolmården, av pollenallergi. Han blev dessutom allergisk mot kvalster. För att kunna gå ut under sommarhalvåret fick han ta anti-histaminpreparat med tråkiga biverkningar. Men för två år sedan slapp Mathias både pollenallergin och de mediciner som gjorde honom trött. "Jag började med ett kosttillskott mot hösnuva och det gjorde mig helt fri mina allergier. Det har inte heller några biverkningar så är jag inte längre trött och orkeslös under sommaren", säger Mathias.

Vatten rinner ur kranar

7 saker som visar hur tillgång till rent vatten kan förändra ALLT

Eko/miljö

Idag uppmärksammas Världsvattendagen världen över. Målet med dagen är att sprida information kring vattenfrågor och väcka engagemang för vattenrelaterade problem. Kurera uppmärksammar dagen genom att berätta om några anledningar till varför vi är beroende av rent vatten. Vi tipsar också om sätt du själv kan bidra genom att minska din egen vattenkonsumtion.

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Mat

Att använda kålblad som wrap eller tallrik är både gott och smidigt eftersom det blir mycket mindre disk. Här är ett recept på en kålwrap med en krämig saffrans-hirsotto med broccoli, långa gurkskivor och mynta - serverad med avokado och en snabb version av chutney på nektarin och persika. Lägg gärna till alfalfa-groddar och du har en utsökt vegansk rawfood måltid.

Champinjoner

Champinjoner kan orsaka cancer

Hälsa

Champinjoner är vanliga i till exempel salladsbuffér och på pizza – eller bara smörstekta med salt och vitlök. Men – vad få känner till är att de kan orsaka cancer. Och värst är äta dem råa. "Vårt råd är att inte äta mer än hundra gram i månaden", säger Veronica Öhrvik på Livsmedelsverket, till Aftonbladet.

Händer fångar solen

Våren är officiellt här – men än behöver du D-vitamin!

Allmänt

Våren börjar officiellt den 20 mars för oss på norra halvklotet – det vill säga i och med vårdagjämningen idag. Faktum är att mars även utgör den första månaden då det går att få vitamin D från solexponering – dock i alldeles för låga nivåer för att det skulle vara tillräckligt. Så än gör du rätt i att äta tillskott. Här får du veta mer.

Johannesört i solnedgång

Tack vare johannesört kunde Cristina sluta med SSRI-medicinen

Mental hälsa

En livskris för tio år sedan gjorde att Cristina Styrén hamnade i en djup depression. Hon fick antidepressiv medicin och insomningstabletter. När livet började reda upp sig igen så ville hon inte längre ta den syntetiska medicinen. Men Cristina var rädd för att minska dosen. Hon ville inte börja må dåligt igen. Då blev johannesört räddningen. "Tack vare johannesört kunde jag fasa ut all medicin – och samtidigt må bra", säger Cristina.

färgglada piller på bord

Regeringen tar nya tag i arbetet mot antibiotikaresistens

Hälsa

Regeringen vill visa att de tar hotet om antibiotikaresistens på allvar och har gett Folkhälsomyndigheten och Statens jordbruksverk i uppdrag att gemensamt ansvara för en nationell samverkansfunktion för arbetet mot antibiotikaresistens. Dessutom ska en handlingsplan gällande antibiotikaresistens tas fram. "Antibiotikaresistens är ett stort hot mot människors hälsa - och mot sjukvården. Nu tar vi nya steg i arbetet för att lösa problemet", skriver folkhälsominister Gabriel Wikström på Twitter.

Tonårskillarna som vill minska gifterna i babykläder!

Eko/miljö

Intresset för ekologiska material och textilier håller på att bli riktigt stort och konsumenterna blir alltmer medvetna om hur kemikalier och gifter påverkar både människan och miljön. När fyra tonårskillar fick till uppgift att starta ett UF-företag under sitt sista år på gymnasiet blev det till ett företag som säljer ekologiska babykläder.

Småleende avslappnad blond kvinna i sängen med en tekopp

L-teanin – aminosyran som förbättrar sömnkvaliteten helt naturligt

Naturlig hälsa

Avslappning och inre ro behövs för en god nattsömn. Men – ibland är det lättare sagt än gjort. Som tur är har naturen några knep. Ett av dem är aminosyran l-teanin som finns i grönt te och som har en avslappnade, lätt ångesthämmande effekt utan att ge några biverkningar. Aminosyran har i flera studier visat sig ge en förbättrad sömnkvalitet, bland annat hos kvinnor efter klimakteriet och hos pojkar med ADHD, där föräldrarna även uppgav en förbättring av humöret dagtid, med mindre ilska och färre utbrott.

kvinna ser ut genom fönster

Stress kan göra dig deppig

Allmänt

Kortisol bryter ner kroppen på många sätt. Visste du att långvarig stress kan vara en bidragande orsak till att du hamnar i nedstämdhet eller till och med depression? Nu har du ytterligare en anledning att tagga ner - så vad väntar du på. Just do it!

animerad bild mag- och tarmsystem och bakterier

17 fakta och forskning om goda bakterier

Allmänt

Hela 75 procent av vårt immunförsvar styrs från vår mage och tarm och har vi dålig balans där påverkar det hela vår kropp. Här får du veta fler fakta om hur vi genom att tillföra vår kropp goda bakterier kan gynna vår hälsa.

Pumpasoppa med sting

Pumpasoppa med sting

Mat

En pumpasoppa med sting, toppad med vitlöksfräst svamp och pumpakärnor. Psst. Pumpa är i säsong den här årstiden och gör sig bra i soppa.

Färsk kyckling på träskärbräda intill andra råvaror

Fler läkare varnar: ”Ät inte färsk kyckling”

Kost

Det är ovanligt att smittskyddsläkare går ut med varningar utan berörda myndigheters uppbackning men den senaste tiden har flera smittskyddsläkare runt om i landet gått ut med egna uppmaningar om att undvika färsk kyckling. Anledningen är den ökning av sjukdomsfall orsakade av campylobacter, som kan finnas i färsk kyckling. En av dem som går ut och varnar är Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare i Region Gävleborg. "Jag uppmanar allmänheten att undvika färsk kyckling. Det är mitt ansvar enligt smittskyddslagen att informera och ge råd till befolkningen", säger han till TT.

Anders Axelsson

Värken i fingerlederna botades med norsk fiskolja!

Värk

Anders Axelsson hade så ont fingerlederna att han inte kunde öppna mikrovågsugnen. Efter läkarbesök där psoriasisartrit misstänktes letade Anders själv efter lösningar och hittade ett tips att omega-3 från en speciell norsk fiskolja skulle kunna hjälpa honom. Vilket det gjorde!

händer som smörjer in sig

Tips för fina vårhänder

Skönhet

Nu går vi mot ljusare och varmare tider men än kan händerna kännas torra och fnasiga. Det är inte konstigt eftersom de under flera månader varit utsatta för kyla och vinterväder. Det har blivit läge att ge dina händer lite extra kärlek för att komma ikapp och möta våren lena och mjuka. Här får du några tips på hur.