Foto: Maya Dilek

Indien – färgsprakande och hett

Frukt, kryddor, mängder av olika dofter, mängder av människor, färglada kläder, cricket, kor, fattigdom, badstränder, storstadspuls, yoga, hett klimat och ännu hetare mat. Ett stort och snabbt växande land. Konservativt i vissa aspekter, modernt i andra. Indien är verkligen ett spännande land och ett fascinerande resemål.

Vi landar i Mumbai efter en cirka 12 timmar lång flygresa och tar oss vidare i en taxi mot staden Pune, där vi kommer att bo under större delen utav vistelsen. Redan i taxin slås vi av mängder med nya intryck och taxiresan genom den indiska rusningstrafiken är en upplevelse i sig.
Pune är en stor stad med sina fem miljoner invånare men staden är inget stort turistmål. Högt tempo, människor i vackert färgglada kläder, mopeder och rickshaws (mopedtaxi) var man än vänder blicken.

Bilar och mopeder lämnar företräde för kor
Vi slås av det varma klimatet, dofter från kryddor, mat och rökelser. Kor och bufflar strosar längst vägarna som om det vore den mest självklara saken i världen, vilket det i och för sig är här.
En grupp kor bestämmer sig för att korsa den högt trafikerade vägen för att se om gräset faktiskt är grönare på andra sidan. Den annars så kaotiska och snabba trafiken stannar av runt korna. Bilar och mopeder väjer och lämnar företräde för djuren som i sin sakta mak säkert kan ta sig över till andra sidan.
Tempot är högt och folkmängden betydligt större än man är van vid i våra svenska städer. Man förstår snabbt varför en moped är att önska om man vill ta sig fram i någorlunda fart i staden.

 

Divali – en hinduisk ljusfestival
Under vårt besök i landet firades Divali, en hinduisk ljusfestival. Husen i staden pyntades med levande ljus och ljusslingor i både vita och färglada lampor. Vackra konstverk av färgglad sand dekorerade portarna till hus och byggnader. När skymningen föll fylldes himlen av fyrverkerier och vi klädde oss i traditionella indiska dräkter för att fira kvällen med vänner och bekanta. Inom hinduismen firas många olika festivaler och detta är en intressant upplevelse som jag rekommenderar att ta del av om man får möjligheten.

Maya Dilek och resesällskap

Maya Dilek och resesällskap.

Ett land med stora variationer
Indien är ett enormt stort land vilket leder till stora variationer från norr till söder, öst till väst. Allt ifrån stora förändringar i klimatet, till kläder, språk samt variationer i maten. I Indien kan du få känna på storstadspulsen men även få en fantastisk upplevelse nära djur och natur. En resa hit kommer att ge dig en upplevelse skiljt från den vanliga semesterresan, och ett äventyr utöver det vanliga. Här är det väldigt billigt att hitta något att äta samt att ta sig runt med en rickshaw om man vill åka på upptäcktsfärd. Jag kan verkligen rekommendera en tur i en rickshaw då man får uppleva staden på ett närmare sätt än i en taxi. Överlag möttes vi av gästvänliga och artiga människor. De flesta, i alla fall i de större städerna, förstår och pratar engelska vilket gör det relativt lätt att ta sig fram och göra sig förstådd.

► Läs också: Johan Örlander: ”Därför valde jag att flytta ut i skogen”

Det smakrika indiska köket 
I maten syns tydliga variationer beroende på i vilken del av landet du befinner dig. Maten i norra Indien har influerats av angränsande länder som tog med sig biryanis, en kryddig risrätt med grönsaker eller kött, kebab och tikkas. I öst är maten rik på fisk och skaldjur med lättare kryddning och ackompanjerat med en mängd olika chutneys. Här används även andra tillagningsmetoder så som ångkokning, till exempel momos som är ångad dumpling med kyckling eller grönsaksfyllning.

Kryddigt i norr och sött och fruktigt i söder
En kycklingrätt tillagad i norr är ofta kryddad med torkad kanel, i Punjab/Delhi är det vanligt med koriander och lök till skillnad från i de södra delarna där man ofta smaksätter med en krämig kokosmjölk och de kända currybladen. Maten i söder är också ofta lite sötare, fruktig och mer tropisk.
Överlag äts det mycket kolhydrater då bröd och ris är ett måste till de flesta rätter. Riset används även på många fler sätt än att ätas som det är, till exempel till att baka bröd. Kyckling och lamm är det kött som äts främst i landet och linser är något som används rikligt i rätter som till exempel dal som är en indisk linsgryta.
Brödet används istället för bestick och vi blev snabbt skickliga på att äta maten med händerna på detta avslappnade sätt.

► Läs också: Det visste du inte om kryddor

Ett vegoparadis
En stor del av befolkningen i Indien utesluter kött i sin kost och resemålet är en dröm om man är vegetarian. Vegetariska restauranger är lätta att hitta och på de flesta restauranger finns flertalet grönsaksbaserade rätter vilket gör valmöjligheten stor. Grönsaker, baljväxter och linser används flitigt. Paneer är också något som man stöter på mycket i de vegetariska rätterna. Paneer är en indisk färskost, som är en viktig proteinkälla i det indiskvegetariska köket. Osten känns som ett mellanting till halloumi och fetaost. Den är mild i smaken och bryter av en kryddigt het gryta fantastiskt bra.

Kryddor viktiga i tillvaron – både för matlagning och som husapotek
Det gemensamma med den indiska maten är att mycket kryddor används och rätterna är ofta väldigt smakrika, däremot kan hettan variera från riktigt starkt till mild. Kryddorna verkar spela en viktig roll i tillvaron, allt ifrån att användas i maten till det indiska apoteket. I samband med en tung måltid används ofta örter och kryddor för att hjälpa till med matsmältningen. Före en måltid blir man ibland serverad rå rödlök med citron eller lime, vilket sägs hjälpa matsmältningen. Efter maten är det vanligt att man får en kryddblandning av till exempel anisfrön och mynta. Även detta för att hjälpa matsmältningen och som en liten smakrensare eller munfräschare.

► Läs också: Att vandra 80 mil på El Camino: ”Varje dag var ett äventyr”

Foto: Maya Dilek

Foto: Maya Dilek

Indiska läkekonsten ayurveda
Ayurveda är en indisk hälsolära och livsfilosofi som bland annat handlar om att man ska leva och äta efter sin kroppstyp, vata, pitta eller kapha, för att uppnå balans.
På våra upptäcktsfärder såg vi många ayurvediska kosttillskott, mat och kroppsvård, där kryddor och örter spelar en viktig roll.

► Läs också: Intervju med ayurvedaläkaren Janesh Vaidya

En fantastisk och annorlunda upplevelse
Vår resa var en fantastisk upplevelse. I Pune och runt staden gick vi på marknader, i vackra fort, grottor och tempel, gick på museum och åt god mat. Under ett par dagar var vi på utflykt i västra Indien i Mumbai och mindre byar längst kusten. Efter en av dagarnas långa resa i taxi samt i en kokhet buss stannade vi i staden Alibag lagom tills att solen gick ner. Trötta, hungriga och varma gick vi in på en liten restaurang och beställde mat och dryck, bland annat rätten dosa som är en pannkaksliknande maträtt gjord på ris med olika sorters fyllning. Du äter rätten genom att bryta den i bitar och doppar i olika chutneys. Enkelt, gott och det perfekta tilltugget efter en lång dag.

Kaffeförsäljare på cykel
Vi spenderade eftermiddagen på en strand och tog oss vidare mot Mumbai senare på kvällen. Vi fick uppleva Mumbai ”by night” på motorcykel, vilket var en fantastisk upplevelse då klimatet var svalare och det var betydligt mindre folk än under dagen. Vi passade på att se Gateway of India som är ett monumentet byggt i gul sandsten och format som en triumfbåge samt ”The Queen’s necklace” vilket är gatlyktor länst en boulevard utmed bukten som på kvällarna ser ut som ett pärlhalsband. Längst kusten kunde man se kringcyklande kaffeförsäljare. Vi köpte varsin kopp kaffe av en äldre indisk man för några få rupis och fortsatte sedan vår promenad.

► Läs också: Äventyraren Annelie Pompe – Sverige coolaste kändisdoldis

Indien som resmål

Foto: Maya Dilek

Indien – ett minnesvärt resmål
Oavsett om du är ute efter en badsemester i solen eller en yogaresa med nyttig mat så kan du hitta det här. Ta del av den fantastiska maten, vandra i berg och natur eller titta på sagolika tempel och museum. Indien är ett resmål för dig som vill få en annorlunda och minnesvärd upplevelse.
Indien är ett folktätt land med stora samhällsklyftor med många fattiga människor. Men landet utvecklas snabbt och gör stora ekonomiska framsteg. Du kommer att få se fattigdom och samhällsklyftor, åka rickshaw i kaosartad trafik igenom tjock dimma av avgaser, äta mat med händerna, uträtta dina behov i ett hål i golvet och det är stor risk att du blir lite risig i magen under resan.

Tips! Glöm inte probiotikan
Låt dig inte skrämmas av detta, för du kommer att få med dig så många härliga upplevelser och landet är absolut värt ett besök! Ett extra tips inför resan är att ladda packningen med probiotika och handsprit.

Av Maya Dilek

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Eller en deltidsvegan. Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!