Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

10 tips för att vårda din relation

Vara passiv, sopa gräl under mattan och undvika att prata sex och drömmar. Tre vanliga misstag vi ofta gör med vår partner, enligt parterapeuten Philip Bäckmo. Här ger han istället sina bästa tips för en trygg och sund relation.

Att hålla liv i en långvarig relation är något av det svåraste som finns. Det kräver både vilja, mod och ibland också att man är

Parterapeuten och beteendevetaren Philip Bäckmo
Foto: Åsa Siller

beredd att kavla upp ärmarna. Det allra viktigaste är att vara aktiv i att vårda kärleken, enligt Philip Bäckmo beteendevetare, psykoterapeut och parterapeut som har lång erfarenhet av att träffa par i kris.

 

LÄS OCKSÅ: Så tar ni er igenom karantänen tillsammans

Sopar saker under mattan

Ett vanligt scenario han upplever är att man har slutat säga fina och uppskattande saker till varandra. Istället för fem positiva kommentarer för varje negativ, lever många i det omvända förhållandet.
– En annan vanlig miss är att inte reparera gräl och missförstånd ordentligt. Man tänker att det går över och sopar saker under mattan. Men saker som sopas under mattan försvinner inte. Så fort nästa gräl kommer så är de gamla, destruktiva, känslorna tillbaka. En annan vanlig miss många par gör är att de inte pratar tillräckligt mycket med varandra, särskilt inte om sex och drömmar.
Att prata om sex förbättrar sexlivet, visar forskningen. Och forskningen visar också att vi behöver prata om, och stötta varandras drömmar för att kärleken ska vara livskraftig.

LÄS OCKSÅ: Relationsskolan: Vad är en realistisk relation?

Lyssna till varandra

Vi behöver även vårda vänskapen, till exempel genom att varje dag säga fina saker till varandra, lyssna till varandra och förlåta varandra för våra tillkortakommanden. Det avgörande ”tricket” enigt Philip Bäckmo är att tänka små saker ofta, det vill säga vad du kan göra varje dag som vårdar kärleken. Istället för att försöka förändra allt på en gång, eller tänka att det är fel på vår partner, så kan vi välja att ta ansvar och göra något litet idag för att förbättra vår relation.
– Fortsätter vi så några veckor, kanske månader, så kommer vi märka resultat. Om vi båda gör det så kommer vi märka ännu större resultat.
I sin nya bok ”Kärleken väntar” listar Philip Bäckmo 42 tips hur man vårdar sin relation. Här har han valt ut tio av tipsen.

Boken Kärleken väntar1. Ha höga förväntningar på kärleken - du får det du är villig att arbeta för. En cynisk hållning eller en övertro på kärleken är inte bra, men det är rimligt (och inte naivt) att ha höga förväntningar på kärleken, så länge du är villig att arbeta för dem.

LÄS OCKSÅ: 10 saker lyckliga par gör varje dag

2. Se kärleken som ett verb - kärleken kräver att du är aktiv och vårdande, annars dör den. Precis som allt annat i livet så kräver kärleken vård och underhåll för att bibehålla sin vitalitet. Tänk därför på att vara aktiv i att vårda din relation.

3. Se vänskapen som grunden för allt annat - utan en stark vänskap så fungerar inget annat i en långsiktig relation, inklusive sex. Vänskap är det fundament varpå allt annat vilar, lär dig därför hur du vårdar den.

 

4. Fokusera inte på de tio sämsta procenten - sök inte perfektion, för den finns inte. Alla har brister, inklusive du själv, men gör inte de till det viktigaste. Lär dig leva med dem.

LÄS OCKSÅ: Passion istället för smärtstillande

5. Undvik apokalypsens fyra ryttare - det finns vissa sätt att gräla som förstör relationen över sikt: förakt, försvar, tystnad och personangrepp. Undvik dem.

6. Lär känna din egen skugga - du har sidor du önskar att du inte hade. Vi har alla det. Om du inte lär känna dem ordentligt så kan du inte ta ansvar för dem. Lär dig istället känna igen dem och vid behov städa efter dig.

7. Se passionen som hemmahörande i vardagen - passion bibehålls genom kontinuerlig näring. Gör inte steget från funktionsmänniska till erotisk partner omöjligt långt. Håll passionen sjudande i vardagen. Det går.

 

LÄS OCKSÅ: 5 saker som tar död på kärleken

8. Prata om sex - de par som pratar om sex har bättre sex - prata därför om sex med din partner. Allt vi klarar av att prata om kan vi hantera och det som faller utanför samtalet får vi oerhört svårt att hantera.

9. Bygg ett meningsfullt liv tillsammans - en långsiktig relation är en möjlighet att bli varandras livspartner, i betydelsen att forma ett gemensamt liv. Stötta varandras drömmar och skapa ett meningsfullt liv.

10. Ge äktenskapet ett större syfte - en stark källa till mening i en livslång relation är det syfte du ger till din relation. Se till att det är tillräckligt stort för att rymma även motgångar.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

 

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

 

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

 

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.