Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Meditation i skräddarställning i solnedgång

5 mantran som hjälper mot ångest

När vi oroar oss för framtiden och ångesten eskalerar kan det vara svårt att vara här och nu och tygla panikkänslorna. Mantran i form av positiva och lugnande ord eller meningar som upprepas kan vara bra redskap för att lugna och grunda dig i nuet.

Kanske ser du faror av olika slag i framtiden: hälsomässiga, jobbmässiga, ekonomiska, relationsmässiga…Och när huvudet börjar snurra av katastroftankar samtidigt som hjärtat bultar behöver vi redskap för att ta oss ur det falska tillståndet av omedelbar fara och återvända till nuet. Och det finns olika sätt att landa i kroppen när ångest och oro hotar att ta över.

 

LÄS OCKSÅ: Känslor av tacksamhet är bra för hälsan

Mantran bra för välbefinnandet

Mantran är en form av meditation där man använder ord, fraser eller ljud samtidigt som man andas lugnt. Som vi tidigare skrivit om på Kurera visar forskning att mantran kan leda till minskad oro och ångest, minskad trötthet samt förbättrat minne, humör och välbefinnande. 

Mantrat kan vara ett ord (det kändaste är kanske ”Om”/"Aum") eller en affirmation som lugnar, stärker eller motiverar dig. Du kan hitta på ett eget mantra, eller använda någon av meningarna/mantran här nedanför.

LÄS OCKSÅ: Lär dig meditera – i några enkla steg

5 mantran som motar bort ångest:

  1. ”Det kommer gå över”

Påminn dig själv att även om du känner ångest just nu så är det en känsla som går över. Trots att det är skrämmande och obehagligt så varar inte en ångestattack för alltid, även om det i stunden är lätt att tro det. Det här mantrat kan både trösta dig och hjälpa dig att ta dig igenom attacken.

  1. "En dag i taget"

Ibland kan det vara en känsla av överväldigande eller övermäktighet som triggar ångesten, kanske en ändlös ”to do-lista”, en stor presentation eller leverans på jobbet eller en tenta. Att påminna sig själv om att ta en dag i taget (eller ibland kanske en minut, eller timme) underlättar.

LÄS OCKSÅ: “Jag läkte mig själv – tack vare yogan”

  1. "Jag tar det hindret när jag kommer dit”

Att oroa sig över framtiden och ägna sig åt tankar som ”tänk om” eldar bara på ångesten. Så försök stanna i nuet och fokusera på var du befinner dig, här och nu. Återigen, tänk på att du bara kan påverka nuet och att ta sig igenom det är lättare än att föreställa sig hur hela veckan, månaden eller året ska bli.

 

  1. ”Jag är i min kropp”

När du "är så mycket i ditt huvud" kan det kännas som att du är frikopplad från kroppen. Då kan du upprepa detta mantra och på så vis förankra dig i nuet. Att lägga märke till hjärtat som slår eller andetagen som flödar in och ut ur hjälper din kropp att signalera att du befinner dig här och nu. Oavsett vad som pågår i dina tankar.

LÄS OCKSÅ: Andningen är din superkraft

  1. ”Jag är rotad, som ett träd i marken”

Om du behöver en starkare påminnelse av att vara grundad i nuet så är detta mantra bra att ta till.  Visualisera att du är som ett träd vars rötter slingrar sig ner i jorden. Föreställ dig hur rötterna sträcker sig ner, ner, ner och den djupa känslan av att vara förankrad i och på jorden.

Källa: Healthline

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

 

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

 

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.

 

cyklist på naturväg

Intensiv träning minskar risken för hjärtsjukdomar

Träning

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.