Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna i rosa blus, sedd bakifrån i lotusställning på en äng

Så skyddar mantran mot oro och stress

Har du svårt att hitta lugn och fokus för att meditera? Behöver du komma bort från malande negativa känslor och tankar? Mantrasång kan hjälpa dig att minska såväl oro som trötthet – och förbättra både minne och humör.

Mantra är en term på sanskrit där stavelsen “man” står för sinne och “tra” står för att “släppa taget”.  Ett mantra är ett ord eller en fras som upprepas under en meditation, som ett verktyg för att släppa taget om tankarna och sinnet. Det kan till exempel hjälpa dig när du har svårt att koncentrera dig eller hitta rätt sinnesstämning. 

 

Välj en egen mantrafras

 Ordet eller frasen du väljer att upprepa kan egentligen vara vad som helst, allt från det klassiska ”om” eller ”aum” (som enligt vissa är universums ursprungliga ljud), eller shanti som på sanskrit betyder frid – till en fras som betyder något för dig. Kanske "Jag är bra som jag är", eller "Jag är lugn":

När du har ett specifikt mål med din meditation, som att minska oro eller oönskade känslor, så kan det hjälpa att fokusera på  positiva mantran, som visar vart du vill komma, istället för att fokusera på de negativa känslor du INTE vill känna. Du får alltså bättre resultat om du säger: ”Jag är lugn” eller ”Jag är närvarande” istället för ”Jag är inte orolig” eller ”Jag är inte stressad”.

Mantran ökar ditt fokus

Fördelarna med mantrasång , utöver att det minskar stress och ökar känslan av ro, samt ger ökad självmedkänsla är bland annat att det:

  • Ökar fokus ­- eftersom upprepandet av ett mantra inne i huvudet eller högt, tar upp så mycket av ditt medvetande att sinnet har svårt att irra iväg i andra riktningar. Det kan alltså hjälpa dig som har svårt att meditera på andra sätt.
  • Bättre kontroll av andningen. Upprepningen av mantrat kan också hjälpa dig att hitta en naturlig andningsrytm.

Enligt forskning från 2017 kan vissa former av mantrasång stimulera positiva förändringar i hjärnan, så som minskad oro och ångest, minskad trötthet samt förbättrat minne, humör och välbefinnande. Mantran hjälper nämligen höger och vänster hjärnhalva att synkroniseras, och skapar avslappnande så kallade alfa-hjärnvågor.

 

LÄS OCKSÅ: Lär dig meditera – i några enkla steg

Gör så här:

  1. Hitta en bekväm plats. Försök vara på en stilla plats där du inte blir avbruten eller distraherad. Sätt eller lägg dig ner i en position som du kan hålla under hela mediationen, eller varför inte gå samtidigt? Mudra, att hålla händerna i en viss pose, kan hjälpa dig att nå ett meditativt sinnesstämning men det är inte nödvändigt.
  2. Sätt klockan. Bestäm hur länge du vill meditera (allt från 3 till 30 minuter). Kanske bör även alarmet på timerna vara ett avslappnande ljud, som vågskvalp eller fågelsång, så du inte väcks upp för bryskt från din mantrastund.
  3. Börja med att ta några djupa andetag. Lägg märke till din andning utan att göra något för att ändra den. Fokusera bara på hur det känns när andetaget når dina lungor och fyller kroppen.

LÄS OCKSÅ: Andningen är din superkraft

     4. Använd ditt mantra. Fortstätt andas långsamt och stadigt genom näsan när du sjunger ditt     mantra, vare sig du säger det högt eller uprepar det tyst i huvudet. Det hjälper att anpassa ditt mantra efter dina andetag.
    5. Låt dina andetag leda dig. När du landat  i din meditation kommer ditt mantra och din andning till slut att landa i en rytm. Att följa med i denna får din meditation att kännas mer naturlig. För varsamt tillbaka dina tankar när de börjar vandra iväg.
   6. För tillbaka dina vandrande tankar. När du mediterar kommer du säkert märka att dina tankar och din uppmärksamhet förr eller senare har en tendens att vandra iväg. När det händer, försök inte att tvinga bort de ovälkomna tankarna utan bara notera dem och låt dem passera och fortsätt sedan med ditt mantra.
   7. Avsluta i lugn och ro. Rusa inte upp när klockan signalerar att du är klar med din meditaton, försök att ta ett par ögonblick att sitta kvar med sinnet stilla. Och känn efter: känner du dig mer avslappnad? Mer optimistisk? På så sätt följer du upp hur du utvecklas gång för gång.

Källor:
Healthline.
Studien: "Scientific Analysis of Mantra-Based Meditation and Its Beneficial Effects: An Overview", av Jai Paul Dudeja, 2017.

LÄS OCKSÅ: Örten motade hormonell oro

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.

örter

Ny bok: Apoteket i ett litterärt bibliotek

Naturlig hälsa

Apotekaren Jan G Bruhn är doktor och professor i farmakognosi. Han har under 50 år föreläst, forskat och spridit kunskap om naturmedel, läkemedel och medicinska livsmedel. I hans nya bok, som är tjock som en tegelsten, har han samlat över tusen texter och citat från världslitteraturen, om gamla droger och nya läkemedel.

huvud med blomma som växer ut huvud

Mindful Tapping förändrade Lindas liv

Hälsa

Är du avundsjuk, lättirriterad eller faller du lätt för sötsaker? Kanske tänker du som så många andra –att det bara sådan du är? Det behöver inte vara så. Med Mindful Tapping får du en varaktig förändring som förändrar på djupet bortom de logiken. Linda Malmkvist led av en svår depression och som så många andra har hon levt med höga prestationskrav och dålig självkänsla men som med hjälp av Mindful Tapping mår bättre än på länge.

 

Man med en hund i sin famn

Bevisat att hundar kan vara svartsjuka

Husdjur

Tidigare forskning har visat att hundar kan känna samma grundläggande känslor som en mänsklig två-treåring. Men de kan faktiskt känna även mer komplexa känslor, som svartsjuka. Det visar en ny spännande studie från Nya Zeeland.

Glasburk med skrubbkräm av nässlor

Så gör du en egen kroppsskrubb med nässlor

Hud

Nässlor förtjänar titeln superfood snarare än ”ogräs”,  då de är fulla av vitaminer, mineraler och antiinflammatoriska egenskaper. Men varför inte använda dem även i din hudvårdsrutin? Här är ett recept på en härlig kroppsskrubb som får fart på cirkulationen!