Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Flera människor ligger i "död mans yogapose"

Så gör du en tacksamhetsskanning

Genom att koppla samman en tacksamhetsövning med en meditativ "kropsskanning" minskar du stress och oro – och övar dig samtidigt på att känna tacksamhet och kärlek till dig själv och din kropp.

Allt för många av oss, inte minst kvinnor, är hårda mot oss själva och pressar oss till det yttersta för att vara perfekta på alla plan: den perfekta partnern, yrkeskvinnan, mamman, dottern, vännen… Vilket för de allra flesta, är ett ouppnåeligt ideal.

Hälsoinspiratören, mindfulnessläraren och ”self love-coachen” Louise Strömberg har synat detta ideal i sömmarna, inklusive rannsakat sig själv och sitt förflutna – som varit kantat av prestationskrav, en destruktiv relation till mat och den egna kroppen, samt en allvarlig sköldkörtelsjukdom.

 LÄS OCKSÅ: Rätt kost och näring för sköldkörteln

Tacksamhet en väg till självkärlek

Nu vill hon med sin bok ”Self love” (Bladh by Bladh) hjälpa andra att acceptera och respektera sig själva mer samt hitta vägen till sänkta krav och mer självkärlek.

 

Bokomslag "Self love"

En av alla övningar i boken som Louise själv använder för att direkt lyfta måendet och sin självkärlek, är "Tacksamhetsskanning". Det är en vidareutveckling av den klassiska ”kroppsskanningen” som är vanligt förekommande inom meditation och där man fokuserar tanken på en kroppsdel i taget medan man djupandas.

LÄS OCKSÅ: Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

Kopplar samman kropp och tacksamhet

”Till skillnad mot den klassiska kroppsskanningen är detta en övning som kopplar samman kropp och tacksamhet. Den hjälper oss att känna uppskattning, kärlek och värme för vår kropp. Utöva din tacksamhetsskanning med en kärleksfull attityd av självmedkänsla och tacksamhet”, skriver Louise Strömberg.

Tacksamhetsskanning: så här gör du!

  • Sätt eller lägg dig ner bekvämt och blunda.
  • Börja med att följa ditt andetag ner till magen en stund och tillåt dig att sjunka lite djupare ner i underlaget när du andas ut.
  • Gå sedan igenom kroppen genom att uppmärksamma och tacka varje kroppsdel, en i taget. Börja med att känna tacksamhet för din högra fot, höger underben, höger lår.
  • Därefter tacksamhet för vänster fot, vänster underben, vänster överben.
  • Därpå höfterna, magen, ryggen, bröstet, höger axel, höger överarm, höger underarm, höger hand.
  • Gå vidare till vänster axel, vänster överarm, vänster underarm, vänster hand.
  • Tills du slutligen når hals, nacke, ansikte och huvud.
  • Ta ett par djupa medvetna andetag och öppna ögonen.

LÄS OCKSÅ: Lyckoövning: Skriv ned tre positiva saker om dagen

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

 

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.