Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Grönsaker, bär och frukt som jordgubbar, röd paprika, broccoli, brysselkål, grönkål och citrusfrukter är alla rika på det populära vitaminet. Så att äta mycket av dessa är ett bra och naturligt sätt att säkerställa det dagliga intaget av C-vitamin.

Men numera finns även vitaminet i en uppsjö av hudvårdsprodukter, som serum och krämer för ansiktet, samt förstås i kosttillskott för både immunförsvar och hudvård.

 

LÄS OCKSÅ: Så tar du hand om din hy vid 30, 40 och 50

Här listar vi 5 skäl till varför vitamin C ger din hy ett riktigt lyft

  1. Behövs för kollagenproduktionen – som bibehåller elastisk hy

C-vitamin behövs för produktionen av kollagen, det kroppsegna protein som dessvärre avtar med åldern och behövs för en fortsatt smidig, elastisk och fast hy. Minskade kollagennivåer leder till fler fina linjer och rynkor. Det intressanta är att kollagenproduktionen i kroppen ökar ju mer av proteinet vi redan har i kroppen, så det skapas en dominoeffekt vid ökade nivåer.

  1. Skyddar mot solskador

C-vitamin är en antioxidant, vilket gör att det skyddar huden från de fria radikaler som orsakar solskador på huden. Fria radikaler är ett annat ord för atomer som saknar en elektron, vilket gör att de letar efter andra atomer i kroppen att stjäla en elektron av, vilket leder till dessa solskador. Men antioxidanter skyddar hudcellerna genom att

”ge” dessa fria radikaler en elektron. Dessutom bidrar C-vitamin till ökad cellförnyelse vilket kan lindra brännskadad hy, då de byter ut de solskadade cellerna mot nya.

LÄS OCKSÅ: Skönhetspanelen testar: ansiktsserum

  1. Ger återfuktning

Det vanligaste derivat av C-vitamin som används i hudvård har förmågan att förhindra vätskeförlust i huden och gör att huden bättre bibehåller sin fukt.

  1. Ljusar upp och jämnar ut hudtonen

Vitaminet skapar glow och en jämnare hudton tack vare sin förmåga att behandla olika inflammatoriska hudtillstånd. Det minskar rödhet och glåmighet i huden och ger en mer jämn hudton.

 

  1. Reducerar pigmentfläckar och åldersfläckar

När det finns en överproduktion av melanin i vissa hudområden kan fläckar uppstå. Då applicering av C-vitamin har visat sig hindra melaninproduktionen bidrar det till att ljusa upp och minska mörka hudfläckar av det här slaget.

LÄS OCKSÅ: Släck törsten hos torr hy med fikonkaktusolja

Källa: Healthline

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!