Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Modernt vardagsrum med soffa och hylla i naturlig, botanisk stil med gröna växter och naturliga material

5 tips hur du inreder relationsbyggande och minskar stress

Säg nej till vassa hörn, grälla färger och skarp belysning – och ge dig själv chansen att återhämta dig när du kommer hem!
Här är neurodesignerns bästa knep hur du sänker stressen - och knyter starkare band till din omgivning- genom rätt inredning.

Att komma hem och landa efter en lång arbetsdag och få varva ner och umgås med dina nära och kära är bland det bästa du kan

Neurodesignern Isabelle Sjövall

Neurodesignern Isabelle Sjövall Foto: Jenny Hammar

göra för att ladda dina batterier. Men för att få de bästa förutsättningarna för "downtime" gäller det att tänka över inredningen hemma, enligt Isabelle Sjövall, neurodesigner som brinner för hälsofrämjande design och som är aktuell med boken ”Designfulness - så revolutionerar hjärnforskningen hur vi bor, arbetar och lever”.

 

LÄS OCKSÅ: Så påverkas du av färgerna i ditt hem

Brist på återhämtning
För stress och utmattningssyndrom är ett massivt samhällsproblem där ofta bristen på återhämtning är den stora boven i dramat.
– Du kan påverka stressen genom alltifrån färgsättning och formen på möblerna till vilka ljuskällor och textilier du har hemma, säger hon.
Signalfärger och vassa hörn kan nämligen trigga det sympatiska nervsystemet som fungerar som kroppens gaspedal. Hjärnan kan tolka färger som rött eller vassa saker som farliga, vilket gör att systemet kickas igång - helt i onödan.
– De flesta har problem att komma ner i varv så ett tips är att inte använda designelement som driver på stressen ännu mer.

LÄS OCKSÅ: Forskning: Grönt te minskar stresshormonet kortisol

Inte ha för stökigt
En varm och dämpad belysning med levande ljus eller andra element som påminner om eld kan istället göra oss mer trygga och avslappnade.
– Och se till att inte ha för stökigt då det kan driva på stress, eftersom vår hjärna hela tiden scannar av vår miljö och är gjord för att upptäcka hot.
Här är Isabelle Sjövalls bästa tips hur du inreder hemma - både för att sänka stress och för att öka gemenskapen.

    • MATERIAL
      Mjuka material, som plädar och kuddar, påminner om mjuk beröring och kan stimulera frisättning av lugn- och ro-hormonet oxytocin som hjälper oss att slappna av och knyta starkare band till varandra.
    • FÄRGSÄTTNING
      Det finns studier som visar att väggfärgen kan påverka hur avslappnade vi känner oss i en miljö. Några generella rekommendationer när det gäller färgval kopplat till hemmet är att välja mjuka, djupa och dova nyanser eftersom de upplevs som mer ombonade och avslappnande. Midnattsblå, jordnära varmgråa, sand eller mörka gröna nyanser är bra val.
      LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”
    • BELYSNING
      Varm och dämpad mysbelysning (tänk lägereld) kan främja social interaktion mellan människor. Ett sätt att skapa en behaglig belysning är att använda flera olika ljuspunkter i ett rum – så kallad punktbelysning. Att variera så att ljuset kommer från olika höjder i rummet och kompletterar takbelysningen kan också vara ett sätt att öka mysfaktorn– tänk bords-, vägg- och golvlampor. Jag rekommenderar dimmerljus överallt och ljuskällor som inte har ett alltför kallt kelvintal. Att kunna dimra ljuset på kvällen hjälper kroppen att lättare komma ner i varv.
    • MÖBLERING
      Tänk på att möbleringen ska bidra till att rummet känns inbjudande och fungerar bra för umgänge. Undvik alltså konfrontativ möblering, till exempel att ställa alla möbler längs med en vägg och/eller direkt mittemot varandra. Hjärnan kan uppfatta det som utmanande och det kan skapa osäkerhet. En idé kan istället vara att placera möblerna lite på snedden eller diagonalt – det bidrar till en mer avslappnad känsla. Och när vi är avslappnade har vi lättare att umgås med varandra! Bokhyllor och böcker är en annan mysfaktor och kan även främja positiv interaktion mellan människor.
    • FORMER
      För att bidra till mer gemenskap kan det vara en god idé att välja möbler med mjukare, gärna organiska, former, exempelvis runda bord. Det beror på att hjärnan uppfattar runda former som mindre hotfulla – detta i kontrast till skarpa eller vassa hörn som kan trigga stress. På savannen kunde vassa föremål innebära livsfara, och detta finns fortfarande inprogrammerat i vår biologi. Att umgås kring ett runt bord försätter oss i en bekväm och avslappnad position i förhållande till våra medmänniskor och främjar social interaktion.
    • NATUREN
      Att komma närmare naturen är något som sänker stressen. Får vi inte en dos natur varje dag mår vi inte lika bra och har svårare att återhämta oss. Försök att efterlikna naturen hemma genom att inreda med mycket gröna växter, gröna och blåa nyanser som påminner om naturen, tavlor med naturmotiv, taktila material och organiska tapeter med gröna mönster.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!