Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Modernt vardagsrum med soffa och hylla i naturlig, botanisk stil med gröna växter och naturliga material

5 tips hur du inreder relationsbyggande och minskar stress

Säg nej till vassa hörn, grälla färger och skarp belysning – och ge dig själv chansen att återhämta dig när du kommer hem!
Här är neurodesignerns bästa knep hur du sänker stressen - och knyter starkare band till din omgivning- genom rätt inredning.

Att komma hem och landa efter en lång arbetsdag och få varva ner och umgås med dina nära och kära är bland det bästa du kan

Neurodesignern Isabelle Sjövall

Neurodesignern Isabelle Sjövall Foto: Jenny Hammar

göra för att ladda dina batterier. Men för att få de bästa förutsättningarna för "downtime" gäller det att tänka över inredningen hemma, enligt Isabelle Sjövall, neurodesigner som brinner för hälsofrämjande design och som är aktuell med boken ”Designfulness - så revolutionerar hjärnforskningen hur vi bor, arbetar och lever”.

 

LÄS OCKSÅ: Så påverkas du av färgerna i ditt hem

Brist på återhämtning
För stress och utmattningssyndrom är ett massivt samhällsproblem där ofta bristen på återhämtning är den stora boven i dramat.
– Du kan påverka stressen genom alltifrån färgsättning och formen på möblerna till vilka ljuskällor och textilier du har hemma, säger hon.
Signalfärger och vassa hörn kan nämligen trigga det sympatiska nervsystemet som fungerar som kroppens gaspedal. Hjärnan kan tolka färger som rött eller vassa saker som farliga, vilket gör att systemet kickas igång - helt i onödan.
– De flesta har problem att komma ner i varv så ett tips är att inte använda designelement som driver på stressen ännu mer.

LÄS OCKSÅ: Forskning: Grönt te minskar stresshormonet kortisol

Inte ha för stökigt
En varm och dämpad belysning med levande ljus eller andra element som påminner om eld kan istället göra oss mer trygga och avslappnade.
– Och se till att inte ha för stökigt då det kan driva på stress, eftersom vår hjärna hela tiden scannar av vår miljö och är gjord för att upptäcka hot.
Här är Isabelle Sjövalls bästa tips hur du inreder hemma - både för att sänka stress och för att öka gemenskapen.

    • MATERIAL
      Mjuka material, som plädar och kuddar, påminner om mjuk beröring och kan stimulera frisättning av lugn- och ro-hormonet oxytocin som hjälper oss att slappna av och knyta starkare band till varandra.
    • FÄRGSÄTTNING
      Det finns studier som visar att väggfärgen kan påverka hur avslappnade vi känner oss i en miljö. Några generella rekommendationer när det gäller färgval kopplat till hemmet är att välja mjuka, djupa och dova nyanser eftersom de upplevs som mer ombonade och avslappnande. Midnattsblå, jordnära varmgråa, sand eller mörka gröna nyanser är bra val.
      LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”
    • BELYSNING
      Varm och dämpad mysbelysning (tänk lägereld) kan främja social interaktion mellan människor. Ett sätt att skapa en behaglig belysning är att använda flera olika ljuspunkter i ett rum – så kallad punktbelysning. Att variera så att ljuset kommer från olika höjder i rummet och kompletterar takbelysningen kan också vara ett sätt att öka mysfaktorn– tänk bords-, vägg- och golvlampor. Jag rekommenderar dimmerljus överallt och ljuskällor som inte har ett alltför kallt kelvintal. Att kunna dimra ljuset på kvällen hjälper kroppen att lättare komma ner i varv.
    • MÖBLERING
      Tänk på att möbleringen ska bidra till att rummet känns inbjudande och fungerar bra för umgänge. Undvik alltså konfrontativ möblering, till exempel att ställa alla möbler längs med en vägg och/eller direkt mittemot varandra. Hjärnan kan uppfatta det som utmanande och det kan skapa osäkerhet. En idé kan istället vara att placera möblerna lite på snedden eller diagonalt – det bidrar till en mer avslappnad känsla. Och när vi är avslappnade har vi lättare att umgås med varandra! Bokhyllor och böcker är en annan mysfaktor och kan även främja positiv interaktion mellan människor.
    • FORMER
      För att bidra till mer gemenskap kan det vara en god idé att välja möbler med mjukare, gärna organiska, former, exempelvis runda bord. Det beror på att hjärnan uppfattar runda former som mindre hotfulla – detta i kontrast till skarpa eller vassa hörn som kan trigga stress. På savannen kunde vassa föremål innebära livsfara, och detta finns fortfarande inprogrammerat i vår biologi. Att umgås kring ett runt bord försätter oss i en bekväm och avslappnad position i förhållande till våra medmänniskor och främjar social interaktion.
    • NATUREN
      Att komma närmare naturen är något som sänker stressen. Får vi inte en dos natur varje dag mår vi inte lika bra och har svårare att återhämta oss. Försök att efterlikna naturen hemma genom att inreda med mycket gröna växter, gröna och blåa nyanser som påminner om naturen, tavlor med naturmotiv, taktila material och organiska tapeter med gröna mönster.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

 

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.