liten kille på sin pappas axlar - båda spänner armarna som om de känner sig kraftfulla

7 enkla tips för bättre hälsa

Fakta

Namn: Christopher Haster.
Ålder: 39 år.
Bor: Bromma, Stockholm.
Familj: Sambon Elin Askfelt och barnen Leon 7 år och Lovie sju månader.
Sysselsättning: Holistisk hälsorådgivare och yogainstruktör.
Driver företaget Evolutionary Health där han bland annat föreläser och konsultar restauranger i vegetariska omställningar.
Bakgrund:
Masterutbildning i Vegan and Live Food Nutrition från Tree of Life i USA (som drivs av läkaren och rawfood-förespråkaren MD Gabriel Cousens).
Har matcoachat USA:s damlandslag i fotboll och tagit veganmat till Peru, där han i Lima startade en lunchrestaurang som av ett amerikanskt resemagasin blev utsedd till Perus bästa vegetariska restaurang 2015. 
Han har även undervisat i mat-hållbarhet-hälsa på Internationella skolan i Stockholm (ISSR) samt jobbat som privatkock hemma hos en framgångsrik svensk miljardär som ville få kontroll på sitt kroniska tarmproblem och förbättra sin familjs allmänhälsa.
Övrig kuriosa: 
Har tidigare varit landslagslöpare, hängiven surfare samt bott i Peru under närmare ett decennium, där han ägt ett hus djupt inne i Amazonas djungler.
Under en tid var han även en av Perus mest kända manliga fotomodeller – men det är en annan historia.

Gav du också ett nyårslöfte om förbättrad hälsa men känner att motivationen börjat att tryta?
Du är inte ensam. Cirka 80 procent av alla nyårslöften har fallerat redan i februari.

Här är expertens tips på sju områden du ska lägga ditt fokus – för att ändå lyckas.

Hur går det med dina nyårslöften? Inte så jättebra, svarar nog en betydande del av oss. Men varför är det så? Hur kommer det sig egentligen att vi har så svårt att behålla motivationen?
Kurera ställde frågan till hälsorådgivaren Christopher Haster som jobbar med att peppa människor till bättre hälsa och förändringar – som håller.
– Det beror nog delvis på att resoluta resultatmål ofta känns som långt borta. Där är fokus på enklare delmål istället vägen att gå, säger han.

Keep it simple
För den som vill nå en mer beständig hälsoförbättring är det viktigt att inte göra det för övermäktigt och istället dela upp slutmålet i enklare delaktiviteter, vilka i sig skapar en mer hälsosam livsstil, poängterar han.
– När jag i mina privatkonsultationer samtalar med helt vanliga människor som vill få mer generell livsenergi eller fokusera på ett specifikt mål, såsom vikt, prestation eller magproblem så ligger fokus på tillåtande kontinuitet, säger han och tillägger:
– Och ge det tid, minst två månader eftersom det i genomsnitt tar 66 dagar att skapa en bestående vana, tillägger han och refererar till en studie från University College London som publicerades i European Journal of Social Psychology 2010.

 
christopher haster i grönskande utomhusmiljö

Christopher Haster, holistisk hälsorådgivare.

Två steg framåt och ett steg bakåt 
Ta två steg framåt och ett steg bakåt, råder Christopher Hasters filosofi och ger sju tips på nya hälsosamma vanor där du är tillåten att göra just detta – och ändå få förändring.
– Det är absolut godtagbart. Gör du bara mer av dessa sju förhållandevis enkla saker är chansen ändå stor att du gör 2019 till ditt starkaste hälsoår någonsin.

Sju vanor som skapar positiva förändringar

1. Ät något fermenterat varje dag
… såsom till exempel kimchi och surkål. Forskning visar att fermenterade grönsaker med dess positiva bakterieprofil hjälper tarmfloran. En gynnsam tarmflora har en lång rad fördelaktiga effekter för hälsan. Till exempel förstärker den immunförsvaret och dämpar inflammation (Stig Bengmark*). Den stärker vår hjärna och dämpar psykisk ohälsa (Soki Choi*).

LÄS OCKSÅ: 6 anledningar att satsa på fermenterat

2. Ät mer (och varierat) av färgstarka grönsaker
Att grönsaker är fullproppade med livsnödvändiga vitaminer och mineraler är inte direkt någon nyhet. Men att de olösliga fibrerna i grönisar inte bara hjälper till att rensa tarmen utan dessutom förser de godartade bakterierna med den mat de behöver för att frodas är inte lika allmänt känt. Lägg till att fytonutrienter och antioxidanter stöttar kroppen i en rad positiva kedjereaktioner, samt motverkar de negativa spiralerna, som bibehålls bäst när man äter grönsakerna råa. Gröna grönsaker har högst näringsspektrum så se till att varje dag få i dig en bra dos grönt.

LÄS OCKSÅ: Överläkaren: ”Grönare ätande är vår tids största möjlighet”

3. Ät mer fullkorn
… i form av fullkornsris, quinoa, baljväxter, frön och nötter etcetera. Dels får du in fibrer som är starkt kopplat till positiva hälsoeffekter och dels frigörs de komplexa kolhydraterna långsammare under längre tid, vilket medför en stabilare blodsockernivå, ger oss energi under längre tid, och bättre balanserad insulinutsöndring i kroppen (MD Cousens, Diabetes association*). Håll nere gluten som skapar en genomsläpplig tarm (Stig Bengmark*) och spinner vidare på den kroniska underliggande inflammation vi ofta har puttrande.
Försök att helt ta bort de vita sockret, mjölet, riset och pastan.

4. Minska på animalier
…gradvis, helst tills du inte äter mer än max hundra gram per vecka. Eller inget alls.
Utöver att du slipper en rad negativa hälsoeffekter som kommer sig av ett stort intag av animaliska produkter – som till exempel att de försurar oss, för in miljögifter i vår kropp och är ett ineffektivt sätt för oss att få i oss aminosyror – passar en mer vegetarisk kosthållning även bra för den som vill göra miljömedvetna val. En ny rapport från professor Johan Rockström visar just på att vi behöver minska köttkonsumtionen till max hundra gram per vecka för att nå klimatmålet då matproduktion är den i särklass största boven vad gäller miljö- och hållbarhetsfrågan.

LÄS OCKSÅ: Räkna ut din måltids klimatpåverkan

5. Fasta ibland
Utforska hur det är att skippa frukost eller middag. Forskning visar att så kallad intermittent fasting, eller periodisk fasta, är fördelaktigt för hälsan på flera sätt. (Dr Mercola, Et Al.*)

6. Rör dig
…gärna två, tre gånger i veckan, till exempel i form av promenader där du kommer upp i cirka 70 procent av maxpuls för bästa resultat.
Rörelse är en naturlig detox (giftrensning) för kroppen och fungerar bland annat stress- depression- och ångestdämpande samt ökar kreativitet och förhöjer ditt mentala fokus (överläkare Anders Hansen, författare av boken Hjärnstark*).

LÄS OCKSÅ: ”Att detoxa är bland det viktigaste du kan göra för din hälsa”

7. Vila
Ibland är det bästa att göra att göra ingenting alls. Ändå är många inte särskilt bra på det. Ta det helt lugnt bara. Dagdröm, vila, sov mycket och bra.

Av Isabelle G Hedander

* Källreferenser

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Christopher Haster.
Ålder: 39 år.
Bor: Bromma, Stockholm.
Familj: Sambon Elin Askfelt och barnen Leon 7 år och Lovie sju månader.
Sysselsättning: Holistisk hälsorådgivare och yogainstruktör.
Driver företaget Evolutionary Health där han bland annat föreläser och konsultar restauranger i vegetariska omställningar.
Bakgrund:
Masterutbildning i Vegan and Live Food Nutrition från Tree of Life i USA (som drivs av läkaren och rawfood-förespråkaren MD Gabriel Cousens).
Har matcoachat USA:s damlandslag i fotboll och tagit veganmat till Peru, där han i Lima startade en lunchrestaurang som av ett amerikanskt resemagasin blev utsedd till Perus bästa vegetariska restaurang 2015. 
Han har även undervisat i mat-hållbarhet-hälsa på Internationella skolan i Stockholm (ISSR) samt jobbat som privatkock hemma hos en framgångsrik svensk miljardär som ville få kontroll på sitt kroniska tarmproblem och förbättra sin familjs allmänhälsa.
Övrig kuriosa: 
Har tidigare varit landslagslöpare, hängiven surfare samt bott i Peru under närmare ett decennium, där han ägt ett hus djupt inne i Amazonas djungler.
Under en tid var han även en av Perus mest kända manliga fotomodeller – men det är en annan historia.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjärnträning hjälper utmattade

Forskning

Många som drabbas av utmattningssyndrom får också problem med minne och koncentration. Nu visar ny forskning att det är möjligt att förbättra sina kognitiva funktioner – och att detta även kan ha positiva effekter på återhämtningsförloppet.

sågspån och trästockar

Sågspån – den nya maten?

Forskning

Nu ska sågspån och halm omvandlas till livsmedel.  Det är Miljö- och energidepartementet som nu gör en mångmiljonsatsning på klimatsmart mat – närmare bestämt på ett forskningsprojekt där trä ska göras ätbart genom fermentering. Satsningen skulle i förlängningen kunna innebära vinster för Sveriges skogs- och lantbruk.

3 superknep vid förkylning

3 superknep vid förkylning

Förkylning

Vid den här tiden på året, när våren står precis bakom dörren och vädret ser olika ut från dag till dag, är det lätt att bli förkyld. Vilket många gånger faktiskt är helt onödigt.  För de virushämmande knepen finns där – och ser man bara till att ta hand om sig i övrigt är chansen att hålla sig frisk större än många tror.  Här är infon som hjälper dig på vägen. 

Dansk duo bakom ny bok om växtbaserad kost

Kost

Det ökade intresset för miljö, etik och hälsa har lett till ett växande intresse för veganism och en mer växtbaserad kost. Många frågar sig om det verkligen är hälsosamt att bara äta mat från växtriket, mycket tyder på att de som äter växtbaserat löper lägre risk för många vanliga folksjukdomar. Det menar läkaren Tobias Schmidt Hansen och dietisten Maria Felding som skrivit boken "Den växtbaserade kosten".

“Vinterkräksjukan sprids via luften”

Mage

Det är högsäsong för vinterkräksjukan, och stora som små drabbas. Nu tror forskare att det smittsamma viruset kan transporteras i mycket små vattendroppar. Det gör att det i fortsättningen kan komma att räknas som luftburet och att det kan behövas andra metoder än vi hittills trott för att begränsa spridningen.

ögg

Nu är ägg farligt – igen

Forskning

Först var det farligt, sedan var det inte farligt, sedan var det farligt igen.  Äggens vara eller inte vara som livsmedel har diskuterats i decennier. Anledningen? Jo, huruvida ägget – på grund av sin mängd kolesterol, i främst gulan – är farligt för oss eller inte. Buden har varit olika. De senaste åren har ägg ansetts ofarliga på grund av tesen att kroppen faktiskt förmår kontrollera kolesterolmängden i blodet. Men – nu är de alltså farliga igen, enligt en ny studie presenterad i tidskriften Jama.

D-vitamin

Så länge räcker ditt lager av D-vitamin

Naturlig hälsa

Nu när solen är tillbaka, innebär det att du kan lägga undan burken med D-vitamin? undrar du. Eller tog du kanske aldrig fram den – eftersom du solgassade en hel del när du var i Thailand i julas – och tänker att ditt lager nog fortfarande räcker? Ja, det är inte helt lätt att veta hur det står till med kroppens D-vitamindepåer – så låt oss reda ut saken.

Nu slipper Marita nätter med värmevallningar

Hälsa

När Marita kom in i klimakteriet fick hon kraftiga värmevallningar och orolig sömn. Hon vaknade blöt av svett nästan varje natt. I somras började Marita ta ett växtbaserat läkemedel för klimakteriebesvär och efter ett tag var svettningarna i princip helt borta.

Skönhetspanelen testar: Ansiktsrengöring

Hud

Att tvätta ansiktet är något de flesta gör åtminstone en gång om dagen, vanligen på kvällen då vi vill bli rena från den smuts vi samlat på oss under dagen och ta bort eventuell make-up. Det finns många olika sorters rengöring att välja på men experter menar att krämer och geler är att föredra framför att tvätta sig med vanlig tvål som riskerar torka ut huden. Kureras skönhetspanel har testat fyra populära märken inom naturlig hudvård och utsett en favorit.

kvinna på soffa tar sig åt ryggen

En av tio har tyst njursjukdom

Allmänt

En av tio svenskar lider av kronisk njursjukdom, en sjukdom som både sänker livskvaliteten och kan bli livshotande. Men de flesta vet inte om att de är drabbad, trots att tidig upptäckt kan leda till att utvecklingen hinner bromsas. Det handlar om en tyst folksjukdom som ofta missas av vården – men helt i onödan, enligt experterna.  Det finns nämligen några enkla sätt att få en indikation på huruvida man är drabbad eller ej. Vilka får du veta mer om här.

Sallad med romantisk touch

Recept

Rödbetor, röda äpple och gojibär sprider ett rosa skimmer över denna enkla men goda sallad, varför inte bjuda på en både nyttig och välsmakande överraskning vid nästa romantiska tillfälle.

öga

Behandling vid glaukom – ögonsjukdomen många missar

Hälsa

Glaukom anses vara en lömsk sjukdom. Förloppet går så långsamt att många inte förstår att de är drabbade. Skulle de få diagnosen i tid skulle de sannolikt lyckas bromsa sjukdomen – som annars riskerar att göra dem blinda.  I och med Världsglaukomveckan 10-16 mars poängterar därför Glaukomförbundet vikten av att kontrollera sina ögon regelbundet – och Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om naturliga knep som kan förbättra läget för dem som fått sjukdomen konstaterad.

kvinna med selleriknippe och sellerijuice i glas

Hört talas om trenden sellerijuice? Detta sägs det vara bra för

Trendspaning

Din syster gör det, Robert DeNiro gör det, till och med din läkare gör det. Din granne gör det däremot ABSOLUT inte, avfärdar det tvärtom bestämt som en myt. Plötsligt har selleri, eller snarare sellerijuice, blivit någonting superhypat. Men varför har det blivit en sådan enorm hälsotrend, vad sägs sellerijuice vara så bra för – och hur ska man egentligen förhålla sig till hela grejen? Kurera har tittat närmare på sellerijuice-trenden, en av senare års absolut största virala hälsohyper.

Carl Schlyter: “Minskade klyftor förbättrar hälsan”

Kurera debatt

Debatten kring sjukvård handlar ofta om hur vi behandlar ohälsa. Vi behöver mer resurser, fler sjuksköterskor och hur vården ska organiseras blir till ändlösa debatter. Mer sällan talar vi om hur individen kan förebygga ohälsa. Träning för äldre, bättre kosthållning, minskad stress i arbetslivet. Allra mest sällan talar vi om hur samhällsstrukturer kan skapa ohälsa. Det vill Carl Schlyter partiledare för det nybildade partiet Vändpunkt ändra på.

Forskning stödjer naturens läkande krafter

Eko/miljö

Naturens inverkan på vår hälsa studeras flitigt, och resultaten talar ett samstämmigt språk. Både grönska och närhet till vatten bidrar starkt till vårt välmående och är därför viktiga att ha tillgång till och helst så nära som möjligt enligt svenska forskare.

kvinna vid kontorsbord

16:06-rörelsen: “Vi kan inte vänta 25 år till på jämställda löner”

Politik

Trots att många lever i tron att Sverige är ett jämställt land ligger kvinnors löner fortfarande i genomsnitt 11,3 procent lägre än mäns. Dessutom är Sverige långt ifrån jämlikt när det gäller fördelningen av föräldrapenning- och vabbdagar, något som i förlängningen även det får stora ekonomiska konsekvenser för kvinnorna. "Vi kräver att regering, arbetsgivare och arbetsmarknadens parter vidtar nödvändiga åtgärder för att jämna ut dessa skillnader och att det görs nu", säger Carina Ohlsson, S-kvinnornas förbundsordförande och en av talespersonerna för 16:06-rörelsen, till Kurera.

Jenny hjälper kvinnor att förstå sin menscykel

Gravid/barn

Jenny Koos är sexualhälsorådgivare och föreläsare. Till henne söker sig kvinnor som inte får hjälp i den konventionella vården. Framförallt hjälper Jenny kvinnor att bli gravida, men hon utbildar dem också i hur de på ett naturligt sätt kan undvika att bli gravida.

Första hjälpen för fnasiga nagelband

Hud

Händer och naglar är väldigt utsatta. Kyla, värme, starka tvålar, föroreningar och kemikalier kan göra att huden torkar ut med fnasiga nagelband till följd. Något som kan märkas lite extra när vintern börjar lida mot sitt slut, men ömmande och trasiga nagelband går att läka och genom lite omsorg kan man se till att förhindra problemet. Kureras hudexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips.

Enkla vardagstips för en hälsosammare kost

Kost

Det finns inte en enda metod, kosthållning eller diet som passar alla. Bästa sättet att hitta rätt kost för dig är att är att testa sig fram enligt nutritionisten Lina Åhlén. Den här gången tipsar hon om hur vi får i oss mer grönsaker.

Bättre sömn och fokus med ashwagandha

Hälsa

Katarina jobbar natt på ett stödboende vilket betyder att hon kan bli störd när som helst i sin sömn. Att försöka hålla normala sovrutiner de nätter hon inte arbetar blev under en period svårt, men med hjälp av ashwagandha blev både sömnen och fokuset bättre.

Sova ikapp under helgen? Lita inte på det!

Forskning

Vi har väl alla gjort det, kompromissat med sömnen för att få arbetsveckan att gå ihop. Men det som kan ge kortsiktig vinning i form av mer tid kan stå oss dyrt i längden. Att sova längre på helgen för att komma ikapp räcker en bit men inte hela vägen visar ny forskning. 

Nu känner Maj sig pigg och klar i huvudet igen

Hälsa

När Maj Zimmerman hade känt sig trött och okoncentrerad ovanligt länge gick hon till doktorn för att få hjälp. Provtagningen visade inget avvikande och Maj blev rådvill. Efter lite letande hittade hon till slut ett tillskott som gjorde henne alert igen.

Socialstyrelsen

Nytt beslut från Socialstyrelsen ger minskad insyn i läkemedelsstatistik 

Politik

Socialstyrelsen begränsar tillgången till statistik och det ska inte längre gå att få ut uppgifter som specifika läkemedels försäljningsvolymer ur myndighetens läkemedelsregister. "Vi ska alltså inte längre kunna ta reda på vad som säljs av de medel som vi, folket, finansierar. Detta är skrämmande och på gränsen till en smygdiktatur!" rasar "Nätverket för integrativ medicin" – en sammanslagning av yrkesföreningarna "Läkarföreningen för integrativ medicin" och "Föreningen för integrativ medicin" som arbetar hälsobefrämjande för en integrativ vård med helhetssyn, ökad öppenhet och kvalitet i Sverige.