Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

liten kille på sin pappas axlar - båda spänner armarna som om de känner sig kraftfulla

7 enkla tips för bättre hälsa

Fakta

Namn: Christopher Haster.
Ålder: 39 år.
Bor: Bromma, Stockholm.
Familj: Sambon Elin Askfelt och barnen Leon 7 år och Lovie sju månader.
Sysselsättning: Holistisk hälsorådgivare och yogainstruktör.
Driver företaget Evolutionary Health där han bland annat föreläser och konsultar restauranger i vegetariska omställningar.
Bakgrund:
Masterutbildning i Vegan and Live Food Nutrition från Tree of Life i USA (som drivs av läkaren och rawfood-förespråkaren MD Gabriel Cousens).
Har matcoachat USA:s damlandslag i fotboll och tagit veganmat till Peru, där han i Lima startade en lunchrestaurang som av ett amerikanskt resemagasin blev utsedd till Perus bästa vegetariska restaurang 2015. 
Han har även undervisat i mat-hållbarhet-hälsa på Internationella skolan i Stockholm (ISSR) samt jobbat som privatkock hemma hos en framgångsrik svensk miljardär som ville få kontroll på sitt kroniska tarmproblem och förbättra sin familjs allmänhälsa.
Övrig kuriosa: 
Har tidigare varit landslagslöpare, hängiven surfare samt bott i Peru under närmare ett decennium, där han ägt ett hus djupt inne i Amazonas djungler.
Under en tid var han även en av Perus mest kända manliga fotomodeller – men det är en annan historia.

Gav du också ett nyårslöfte om förbättrad hälsa men känner att motivationen börjat att tryta?
Du är inte ensam. Cirka 80 procent av alla nyårslöften har fallerat redan i februari.

Här är expertens tips på sju områden du ska lägga ditt fokus – för att ändå lyckas.

Hur går det med dina nyårslöften? Inte så jättebra, svarar nog en betydande del av oss. Men varför är det så? Hur kommer det sig egentligen att vi har så svårt att behålla motivationen?
Kurera ställde frågan till hälsorådgivaren Christopher Haster som jobbar med att peppa människor till bättre hälsa och förändringar – som håller.
– Det beror nog delvis på att resoluta resultatmål ofta känns som långt borta. Där är fokus på enklare delmål istället vägen att gå, säger han.

Keep it simple
För den som vill nå en mer beständig hälsoförbättring är det viktigt att inte göra det för övermäktigt och istället dela upp slutmålet i enklare delaktiviteter, vilka i sig skapar en mer hälsosam livsstil, poängterar han.
– När jag i mina privatkonsultationer samtalar med helt vanliga människor som vill få mer generell livsenergi eller fokusera på ett specifikt mål, såsom vikt, prestation eller magproblem så ligger fokus på tillåtande kontinuitet, säger han och tillägger:
– Och ge det tid, minst två månader eftersom det i genomsnitt tar 66 dagar att skapa en bestående vana, tillägger han och refererar till en studie från University College London som publicerades i European Journal of Social Psychology 2010.

 

christopher haster i grönskande utomhusmiljö

Christopher Haster, holistisk hälsorådgivare.

Två steg framåt och ett steg bakåt 
Ta två steg framåt och ett steg bakåt, råder Christopher Hasters filosofi och ger sju tips på nya hälsosamma vanor där du är tillåten att göra just detta – och ändå få förändring.
– Det är absolut godtagbart. Gör du bara mer av dessa sju förhållandevis enkla saker är chansen ändå stor att du gör 2019 till ditt starkaste hälsoår någonsin.

Sju vanor som skapar positiva förändringar

1. Ät något fermenterat varje dag
... såsom till exempel kimchi och surkål. Forskning visar att fermenterade grönsaker med dess positiva bakterieprofil hjälper tarmfloran. En gynnsam tarmflora har en lång rad fördelaktiga effekter för hälsan. Till exempel förstärker den immunförsvaret och dämpar inflammation (Stig Bengmark*). Den stärker vår hjärna och dämpar psykisk ohälsa (Soki Choi*).

LÄS OCKSÅ: 6 anledningar att satsa på fermenterat

2. Ät mer (och varierat) av färgstarka grönsaker
Att grönsaker är fullproppade med livsnödvändiga vitaminer och mineraler är inte direkt någon nyhet. Men att de olösliga fibrerna i grönisar inte bara hjälper till att rensa tarmen utan dessutom förser de godartade bakterierna med den mat de behöver för att frodas är inte lika allmänt känt. Lägg till att fytonutrienter och antioxidanter stöttar kroppen i en rad positiva kedjereaktioner, samt motverkar de negativa spiralerna, som bibehålls bäst när man äter grönsakerna råa. Gröna grönsaker har högst näringsspektrum så se till att varje dag få i dig en bra dos grönt.

LÄS OCKSÅ: Överläkaren: ”Grönare ätande är vår tids största möjlighet”

3. Ät mer fullkorn
... i form av fullkornsris, quinoa, baljväxter, frön och nötter etcetera. Dels får du in fibrer som är starkt kopplat till positiva hälsoeffekter och dels frigörs de komplexa kolhydraterna långsammare under längre tid, vilket medför en stabilare blodsockernivå, ger oss energi under längre tid, och bättre balanserad insulinutsöndring i kroppen (MD Cousens, Diabetes association*). Håll nere gluten som skapar en genomsläpplig tarm (Stig Bengmark*) och spinner vidare på den kroniska underliggande inflammation vi ofta har puttrande.
Försök att helt ta bort de vita sockret, mjölet, riset och pastan.

4. Minska på animalier
…gradvis, helst tills du inte äter mer än max hundra gram per vecka. Eller inget alls.
Utöver att du slipper en rad negativa hälsoeffekter som kommer sig av ett stort intag av animaliska produkter – som till exempel att de försurar oss, för in miljögifter i vår kropp och är ett ineffektivt sätt för oss att få i oss aminosyror – passar en mer vegetarisk kosthållning även bra för den som vill göra miljömedvetna val. En ny rapport från professor Johan Rockström visar just på att vi behöver minska köttkonsumtionen till max hundra gram per vecka för att nå klimatmålet då matproduktion är den i särklass största boven vad gäller miljö- och hållbarhetsfrågan.

 

LÄS OCKSÅ: Räkna ut din måltids klimatpåverkan

5. Fasta ibland
Utforska hur det är att skippa frukost eller middag. Forskning visar att så kallad intermittent fasting, eller periodisk fasta, är fördelaktigt för hälsan på flera sätt. (Dr Mercola, Et Al.*)

6. Rör dig
...gärna två, tre gånger i veckan, till exempel i form av promenader där du kommer upp i cirka 70 procent av maxpuls för bästa resultat.
Rörelse är en naturlig detox (giftrensning) för kroppen och fungerar bland annat stress- depression- och ångestdämpande samt ökar kreativitet och förhöjer ditt mentala fokus (överläkare Anders Hansen, författare av boken Hjärnstark*).

LÄS OCKSÅ: ”Att detoxa är bland det viktigaste du kan göra för din hälsa”

7. Vila
Ibland är det bästa att göra att göra ingenting alls. Ändå är många inte särskilt bra på det. Ta det helt lugnt bara. Dagdröm, vila, sov mycket och bra.

Av Isabelle G Hedander

* Källreferenser

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Christopher Haster.
Ålder: 39 år.
Bor: Bromma, Stockholm.
Familj: Sambon Elin Askfelt och barnen Leon 7 år och Lovie sju månader.
Sysselsättning: Holistisk hälsorådgivare och yogainstruktör.
Driver företaget Evolutionary Health där han bland annat föreläser och konsultar restauranger i vegetariska omställningar.
Bakgrund:
Masterutbildning i Vegan and Live Food Nutrition från Tree of Life i USA (som drivs av läkaren och rawfood-förespråkaren MD Gabriel Cousens).
Har matcoachat USA:s damlandslag i fotboll och tagit veganmat till Peru, där han i Lima startade en lunchrestaurang som av ett amerikanskt resemagasin blev utsedd till Perus bästa vegetariska restaurang 2015. 
Han har även undervisat i mat-hållbarhet-hälsa på Internationella skolan i Stockholm (ISSR) samt jobbat som privatkock hemma hos en framgångsrik svensk miljardär som ville få kontroll på sitt kroniska tarmproblem och förbättra sin familjs allmänhälsa.
Övrig kuriosa: 
Har tidigare varit landslagslöpare, hängiven surfare samt bott i Peru under närmare ett decennium, där han ägt ett hus djupt inne i Amazonas djungler.
Under en tid var han även en av Perus mest kända manliga fotomodeller – men det är en annan historia.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

 

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!