7 enkla tips för bättre hälsa | Kurera.se
liten kille på sin pappas axlar - båda spänner armarna som om de känner sig kraftfulla

7 enkla tips för bättre hälsa

Fakta

Namn: Christopher Haster.
Ålder: 39 år.
Bor: Bromma, Stockholm.
Familj: Sambon Elin Askfelt och barnen Leon 7 år och Lovie sju månader.
Sysselsättning: Holistisk hälsorådgivare och yogainstruktör.
Driver företaget Evolutionary Health där han bland annat föreläser och konsultar restauranger i vegetariska omställningar.
Bakgrund:
Masterutbildning i Vegan and Live Food Nutrition från Tree of Life i USA (som drivs av läkaren och rawfood-förespråkaren MD Gabriel Cousens).
Har matcoachat USA:s damlandslag i fotboll och tagit veganmat till Peru, där han i Lima startade en lunchrestaurang som av ett amerikanskt resemagasin blev utsedd till Perus bästa vegetariska restaurang 2015. 
Han har även undervisat i mat-hållbarhet-hälsa på Internationella skolan i Stockholm (ISSR) samt jobbat som privatkock hemma hos en framgångsrik svensk miljardär som ville få kontroll på sitt kroniska tarmproblem och förbättra sin familjs allmänhälsa.
Övrig kuriosa: 
Har tidigare varit landslagslöpare, hängiven surfare samt bott i Peru under närmare ett decennium, där han ägt ett hus djupt inne i Amazonas djungler.
Under en tid var han även en av Perus mest kända manliga fotomodeller – men det är en annan historia.

Gav du också ett nyårslöfte om förbättrad hälsa men känner att motivationen börjat att tryta?
Du är inte ensam. Cirka 80 procent av alla nyårslöften har fallerat redan i februari.

Här är expertens tips på sju områden du ska lägga ditt fokus – för att ändå lyckas.

Hur går det med dina nyårslöften? Inte så jättebra, svarar nog en betydande del av oss. Men varför är det så? Hur kommer det sig egentligen att vi har så svårt att behålla motivationen?
Kurera ställde frågan till hälsorådgivaren Christopher Haster som jobbar med att peppa människor till bättre hälsa och förändringar – som håller.
– Det beror nog delvis på att resoluta resultatmål ofta känns som långt borta. Där är fokus på enklare delmål istället vägen att gå, säger han.

Keep it simple
För den som vill nå en mer beständig hälsoförbättring är det viktigt att inte göra det för övermäktigt och istället dela upp slutmålet i enklare delaktiviteter, vilka i sig skapar en mer hälsosam livsstil, poängterar han.
– När jag i mina privatkonsultationer samtalar med helt vanliga människor som vill få mer generell livsenergi eller fokusera på ett specifikt mål, såsom vikt, prestation eller magproblem så ligger fokus på tillåtande kontinuitet, säger han och tillägger:
– Och ge det tid, minst två månader eftersom det i genomsnitt tar 66 dagar att skapa en bestående vana, tillägger han och refererar till en studie från University College London som publicerades i European Journal of Social Psychology 2010.

 

christopher haster i grönskande utomhusmiljö

Christopher Haster, holistisk hälsorådgivare.

Två steg framåt och ett steg bakåt 
Ta två steg framåt och ett steg bakåt, råder Christopher Hasters filosofi och ger sju tips på nya hälsosamma vanor där du är tillåten att göra just detta – och ändå få förändring.
– Det är absolut godtagbart. Gör du bara mer av dessa sju förhållandevis enkla saker är chansen ändå stor att du gör 2019 till ditt starkaste hälsoår någonsin.

Sju vanor som skapar positiva förändringar

1. Ät något fermenterat varje dag
... såsom till exempel kimchi och surkål. Forskning visar att fermenterade grönsaker med dess positiva bakterieprofil hjälper tarmfloran. En gynnsam tarmflora har en lång rad fördelaktiga effekter för hälsan. Till exempel förstärker den immunförsvaret och dämpar inflammation (Stig Bengmark*). Den stärker vår hjärna och dämpar psykisk ohälsa (Soki Choi*).

LÄS OCKSÅ: 6 anledningar att satsa på fermenterat

2. Ät mer (och varierat) av färgstarka grönsaker
Att grönsaker är fullproppade med livsnödvändiga vitaminer och mineraler är inte direkt någon nyhet. Men att de olösliga fibrerna i grönisar inte bara hjälper till att rensa tarmen utan dessutom förser de godartade bakterierna med den mat de behöver för att frodas är inte lika allmänt känt. Lägg till att fytonutrienter och antioxidanter stöttar kroppen i en rad positiva kedjereaktioner, samt motverkar de negativa spiralerna, som bibehålls bäst när man äter grönsakerna råa. Gröna grönsaker har högst näringsspektrum så se till att varje dag få i dig en bra dos grönt.

LÄS OCKSÅ: Överläkaren: ”Grönare ätande är vår tids största möjlighet”

3. Ät mer fullkorn
... i form av fullkornsris, quinoa, baljväxter, frön och nötter etcetera. Dels får du in fibrer som är starkt kopplat till positiva hälsoeffekter och dels frigörs de komplexa kolhydraterna långsammare under längre tid, vilket medför en stabilare blodsockernivå, ger oss energi under längre tid, och bättre balanserad insulinutsöndring i kroppen (MD Cousens, Diabetes association*). Håll nere gluten som skapar en genomsläpplig tarm (Stig Bengmark*) och spinner vidare på den kroniska underliggande inflammation vi ofta har puttrande.
Försök att helt ta bort de vita sockret, mjölet, riset och pastan.

4. Minska på animalier
…gradvis, helst tills du inte äter mer än max hundra gram per vecka. Eller inget alls.
Utöver att du slipper en rad negativa hälsoeffekter som kommer sig av ett stort intag av animaliska produkter – som till exempel att de försurar oss, för in miljögifter i vår kropp och är ett ineffektivt sätt för oss att få i oss aminosyror – passar en mer vegetarisk kosthållning även bra för den som vill göra miljömedvetna val. En ny rapport från professor Johan Rockström visar just på att vi behöver minska köttkonsumtionen till max hundra gram per vecka för att nå klimatmålet då matproduktion är den i särklass största boven vad gäller miljö- och hållbarhetsfrågan.

 

LÄS OCKSÅ: Räkna ut din måltids klimatpåverkan

5. Fasta ibland
Utforska hur det är att skippa frukost eller middag. Forskning visar att så kallad intermittent fasting, eller periodisk fasta, är fördelaktigt för hälsan på flera sätt. (Dr Mercola, Et Al.*)

6. Rör dig
...gärna två, tre gånger i veckan, till exempel i form av promenader där du kommer upp i cirka 70 procent av maxpuls för bästa resultat.
Rörelse är en naturlig detox (giftrensning) för kroppen och fungerar bland annat stress- depression- och ångestdämpande samt ökar kreativitet och förhöjer ditt mentala fokus (överläkare Anders Hansen, författare av boken Hjärnstark*).

LÄS OCKSÅ: ”Att detoxa är bland det viktigaste du kan göra för din hälsa”

7. Vila
Ibland är det bästa att göra att göra ingenting alls. Ändå är många inte särskilt bra på det. Ta det helt lugnt bara. Dagdröm, vila, sov mycket och bra.

Av Isabelle G Hedander

* Källreferenser

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Christopher Haster.
Ålder: 39 år.
Bor: Bromma, Stockholm.
Familj: Sambon Elin Askfelt och barnen Leon 7 år och Lovie sju månader.
Sysselsättning: Holistisk hälsorådgivare och yogainstruktör.
Driver företaget Evolutionary Health där han bland annat föreläser och konsultar restauranger i vegetariska omställningar.
Bakgrund:
Masterutbildning i Vegan and Live Food Nutrition från Tree of Life i USA (som drivs av läkaren och rawfood-förespråkaren MD Gabriel Cousens).
Har matcoachat USA:s damlandslag i fotboll och tagit veganmat till Peru, där han i Lima startade en lunchrestaurang som av ett amerikanskt resemagasin blev utsedd till Perus bästa vegetariska restaurang 2015. 
Han har även undervisat i mat-hållbarhet-hälsa på Internationella skolan i Stockholm (ISSR) samt jobbat som privatkock hemma hos en framgångsrik svensk miljardär som ville få kontroll på sitt kroniska tarmproblem och förbättra sin familjs allmänhälsa.
Övrig kuriosa: 
Har tidigare varit landslagslöpare, hängiven surfare samt bott i Peru under närmare ett decennium, där han ägt ett hus djupt inne i Amazonas djungler.
Under en tid var han även en av Perus mest kända manliga fotomodeller – men det är en annan historia.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Martina Johansson: Dämpa inflammation och lev friskare

Naturlig hälsa

Inte bara kosten spelar roll för en god hälsa, även våra relationer är viktiga och att ha mål och mening i livet. Härom året kom biohackern och hälsoboksförfattaren Martina Johansson  ut med boken "Inflammation" som hon skrivit tillsammans med läkaren Ralf Sundberg.  Nu är de aktuella med uppföljaren "Dämpa inflammation – en praktisk guide till ett friskare liv". 

Antalet fall av gonorré och klamydia ökar

Sex- och relationer

Könssjukdomen gonorré ökar lavinartat, förra året smittades cirka 2 700 personer i Sverige. För tio år sedan låg siffran på omkring 800. Samtidigt blir sjukdomen allt svårare att behandla i takt med att den utvecklar resistens mot antibiotika. Även klamydia ökar – främst bland unga kvinnor.

 

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

 

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.