liten kille på sin pappas axlar - båda spänner armarna som om de känner sig kraftfulla

7 enkla tips för bättre hälsa

Fakta

Namn: Christopher Haster.
Ålder: 39 år.
Bor: Bromma, Stockholm.
Familj: Sambon Elin Askfelt och barnen Leon 7 år och Lovie sju månader.
Sysselsättning: Holistisk hälsorådgivare och yogainstruktör.
Driver företaget Evolutionary Health där han bland annat föreläser och konsultar restauranger i vegetariska omställningar.
Bakgrund:
Masterutbildning i Vegan and Live Food Nutrition från Tree of Life i USA (som drivs av läkaren och rawfood-förespråkaren MD Gabriel Cousens).
Har matcoachat USA:s damlandslag i fotboll och tagit veganmat till Peru, där han i Lima startade en lunchrestaurang som av ett amerikanskt resemagasin blev utsedd till Perus bästa vegetariska restaurang 2015. 
Han har även undervisat i mat-hållbarhet-hälsa på Internationella skolan i Stockholm (ISSR) samt jobbat som privatkock hemma hos en framgångsrik svensk miljardär som ville få kontroll på sitt kroniska tarmproblem och förbättra sin familjs allmänhälsa.
Övrig kuriosa: 
Har tidigare varit landslagslöpare, hängiven surfare samt bott i Peru under närmare ett decennium, där han ägt ett hus djupt inne i Amazonas djungler.
Under en tid var han även en av Perus mest kända manliga fotomodeller – men det är en annan historia.

Gav du också ett nyårslöfte om förbättrad hälsa men känner att motivationen börjat att tryta?
Du är inte ensam. Cirka 80 procent av alla nyårslöften har fallerat redan i februari.

Här är expertens tips på sju områden du ska lägga ditt fokus – för att ändå lyckas.

Hur går det med dina nyårslöften? Inte så jättebra, svarar nog en betydande del av oss. Men varför är det så? Hur kommer det sig egentligen att vi har så svårt att behålla motivationen?
Kurera ställde frågan till hälsorådgivaren Christopher Haster som jobbar med att peppa människor till bättre hälsa och förändringar – som håller.
– Det beror nog delvis på att resoluta resultatmål ofta känns som långt borta. Där är fokus på enklare delmål istället vägen att gå, säger han.

Keep it simple
För den som vill nå en mer beständig hälsoförbättring är det viktigt att inte göra det för övermäktigt och istället dela upp slutmålet i enklare delaktiviteter, vilka i sig skapar en mer hälsosam livsstil, poängterar han.
– När jag i mina privatkonsultationer samtalar med helt vanliga människor som vill få mer generell livsenergi eller fokusera på ett specifikt mål, såsom vikt, prestation eller magproblem så ligger fokus på tillåtande kontinuitet, säger han och tillägger:
– Och ge det tid, minst två månader eftersom det i genomsnitt tar 66 dagar att skapa en bestående vana, tillägger han och refererar till en studie från University College London som publicerades i European Journal of Social Psychology 2010.

 

christopher haster i grönskande utomhusmiljö

Christopher Haster, holistisk hälsorådgivare.

Två steg framåt och ett steg bakåt 
Ta två steg framåt och ett steg bakåt, råder Christopher Hasters filosofi och ger sju tips på nya hälsosamma vanor där du är tillåten att göra just detta – och ändå få förändring.
– Det är absolut godtagbart. Gör du bara mer av dessa sju förhållandevis enkla saker är chansen ändå stor att du gör 2019 till ditt starkaste hälsoår någonsin.

Sju vanor som skapar positiva förändringar

1. Ät något fermenterat varje dag
... såsom till exempel kimchi och surkål. Forskning visar att fermenterade grönsaker med dess positiva bakterieprofil hjälper tarmfloran. En gynnsam tarmflora har en lång rad fördelaktiga effekter för hälsan. Till exempel förstärker den immunförsvaret och dämpar inflammation (Stig Bengmark*). Den stärker vår hjärna och dämpar psykisk ohälsa (Soki Choi*).

LÄS OCKSÅ: 6 anledningar att satsa på fermenterat

2. Ät mer (och varierat) av färgstarka grönsaker
Att grönsaker är fullproppade med livsnödvändiga vitaminer och mineraler är inte direkt någon nyhet. Men att de olösliga fibrerna i grönisar inte bara hjälper till att rensa tarmen utan dessutom förser de godartade bakterierna med den mat de behöver för att frodas är inte lika allmänt känt. Lägg till att fytonutrienter och antioxidanter stöttar kroppen i en rad positiva kedjereaktioner, samt motverkar de negativa spiralerna, som bibehålls bäst när man äter grönsakerna råa. Gröna grönsaker har högst näringsspektrum så se till att varje dag få i dig en bra dos grönt.

LÄS OCKSÅ: Överläkaren: ”Grönare ätande är vår tids största möjlighet”

3. Ät mer fullkorn
... i form av fullkornsris, quinoa, baljväxter, frön och nötter etcetera. Dels får du in fibrer som är starkt kopplat till positiva hälsoeffekter och dels frigörs de komplexa kolhydraterna långsammare under längre tid, vilket medför en stabilare blodsockernivå, ger oss energi under längre tid, och bättre balanserad insulinutsöndring i kroppen (MD Cousens, Diabetes association*). Håll nere gluten som skapar en genomsläpplig tarm (Stig Bengmark*) och spinner vidare på den kroniska underliggande inflammation vi ofta har puttrande.
Försök att helt ta bort de vita sockret, mjölet, riset och pastan.

4. Minska på animalier
…gradvis, helst tills du inte äter mer än max hundra gram per vecka. Eller inget alls.
Utöver att du slipper en rad negativa hälsoeffekter som kommer sig av ett stort intag av animaliska produkter – som till exempel att de försurar oss, för in miljögifter i vår kropp och är ett ineffektivt sätt för oss att få i oss aminosyror – passar en mer vegetarisk kosthållning även bra för den som vill göra miljömedvetna val. En ny rapport från professor Johan Rockström visar just på att vi behöver minska köttkonsumtionen till max hundra gram per vecka för att nå klimatmålet då matproduktion är den i särklass största boven vad gäller miljö- och hållbarhetsfrågan.

 

LÄS OCKSÅ: Räkna ut din måltids klimatpåverkan

5. Fasta ibland
Utforska hur det är att skippa frukost eller middag. Forskning visar att så kallad intermittent fasting, eller periodisk fasta, är fördelaktigt för hälsan på flera sätt. (Dr Mercola, Et Al.*)

6. Rör dig
...gärna två, tre gånger i veckan, till exempel i form av promenader där du kommer upp i cirka 70 procent av maxpuls för bästa resultat.
Rörelse är en naturlig detox (giftrensning) för kroppen och fungerar bland annat stress- depression- och ångestdämpande samt ökar kreativitet och förhöjer ditt mentala fokus (överläkare Anders Hansen, författare av boken Hjärnstark*).

LÄS OCKSÅ: ”Att detoxa är bland det viktigaste du kan göra för din hälsa”

7. Vila
Ibland är det bästa att göra att göra ingenting alls. Ändå är många inte särskilt bra på det. Ta det helt lugnt bara. Dagdröm, vila, sov mycket och bra.

Av Isabelle G Hedander

* Källreferenser

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Christopher Haster.
Ålder: 39 år.
Bor: Bromma, Stockholm.
Familj: Sambon Elin Askfelt och barnen Leon 7 år och Lovie sju månader.
Sysselsättning: Holistisk hälsorådgivare och yogainstruktör.
Driver företaget Evolutionary Health där han bland annat föreläser och konsultar restauranger i vegetariska omställningar.
Bakgrund:
Masterutbildning i Vegan and Live Food Nutrition från Tree of Life i USA (som drivs av läkaren och rawfood-förespråkaren MD Gabriel Cousens).
Har matcoachat USA:s damlandslag i fotboll och tagit veganmat till Peru, där han i Lima startade en lunchrestaurang som av ett amerikanskt resemagasin blev utsedd till Perus bästa vegetariska restaurang 2015. 
Han har även undervisat i mat-hållbarhet-hälsa på Internationella skolan i Stockholm (ISSR) samt jobbat som privatkock hemma hos en framgångsrik svensk miljardär som ville få kontroll på sitt kroniska tarmproblem och förbättra sin familjs allmänhälsa.
Övrig kuriosa: 
Har tidigare varit landslagslöpare, hängiven surfare samt bott i Peru under närmare ett decennium, där han ägt ett hus djupt inne i Amazonas djungler.
Under en tid var han även en av Perus mest kända manliga fotomodeller – men det är en annan historia.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

 

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.