Bruna sockerbitar

9 mer hälsosamma alternativ till vitt socker

Hela 45 kilo får vi svenskar i oss per person och år: Vitt, processat socker - helt utan näring. Känns lite onödigt va?
Här listar gastronomen Maya Dilek 9 mer hälsosamma alternativ till raffinerat socker.

Sedan 1980-talet har konsumtionen av läsk trefaldigats, godisätandet har ökat med 50 procent och totalt sett står godis och andra sötsaker för 16 procent av vårt energiintag. Raffinerat socker är utan näring och bidrar bara till dåliga saker i kroppen, som till exempel inflammationer och ökad celldelning. Men man kan lätt byta ut det vita sockret mot annan, mer näringsrik sötma, menar gastronomen och matälskaren Maya Dilek.

► Läs också: Kureras guide till socker och sötningsmedel

Lätt att byta ut mot mer näringsrika alternativ
Kurera bad henne att lista några nyttigare alternativ. Nyttigare på det sätt att de inte är så hårt processade som vitt socker utan erbjuder fler nyttigheter.
– Jag tycker att vi i grund och botten måste lära oss att allt inte behöver smaka sött hela tiden och att äta all sötning med måtta. Men självklart vill man lyxa till det ibland och att baka är ju jätteroligt. När man vill äta lite sött eller baka något gott finns det många bra sötningsalternativ. De varierar i smak och egenskaper och passar sig olika bra för olika användningsområden, berättar hon.

 

Läs också: Övervinn sötsuget – med kokosolja!

Maya Dilek

Gastronomen Maya Dilek.

9 mer hälsosamma alternativ till vitt socker:

 

1. Frukt och bär (inklusive dadlar): "Inte bara tomma kalorier
– Många frukter och bär är naturligt söta och funkar jättebra till både mat och bak. Söta bär i en mustig gryta kan verkligen lyfta rätten och banankakan är en klassiker. Dadlar har blivit mycket populärt att använda i bak och passar perfekt som sötma i rawfood-bakverk. Det finns även dadelsirap att köpa. När du använder frukt och bär som sötning får du dessutom i dig massa näring och inte bara tomma kalorier.

2. Björksocker: "Lågt GI"
– Även kallat xylitol och likt vanligt socker till både utseende och sötma. Har ett lågt kaloriinnehåll och ett lågt GI, vilket betyder att blodsockernivån inte påverkas lika mycket. Björksockret är mycket lättanvänt och du kan använda det precis som vanligt socker, eventuellt behövs en lite mindre mängd då en del upplever björksockret lite sötare. Björksockret kan dock ge en kylande känsla i munnen, speciellt om den används i stora mängder och ska ej överkonsumeras då vissa kan reagera med magbesvär.

3. Agavesirap: "Brett användningsområde"
 En sirap som produceras från Agaveväxten. Sirapen har hög sötma och neutral smak vilket gör att den har ett brett användningsområde. Den är lättflytande vilket gör den lätt att använda.

 

4. Stevia: "Hög sötma - och påverkar inte blodsockret"
– Stevia tillverkas av glykosider ifrån steviaväxten, även kallad sötflockel. Den finns i flera olika varianter, både flytande och i ”strö” variant. Den har mycket hög sötma och kan ge en nästan bitter bismak vid användning av en stor mängd. Stevian är helt utan kalorier och påverkar inte blodsockret alls. Någon droppe flytande Stevia fungerar mycket bra som sötning i både varma och kalla drycker, till exempel smoothies. Strövarianten kan användas som vanligt socker i bakning. Du kan däremot inte använda samma mängd stevia som vanligt socker då stevian har en mycket högre sötma. Ett tips är att blanda Stevia med med någon annan sötning. På så vis får man en bättre sötma och mindre bismak.

5. Honung: "Nyttig med karakteristisk smak"
– Nyttig, söt och med karakteristisk smak. Det finns många olika sorter och det kan vara roligt att variera dessa för att få olika karaktär i din bakning och matlagning. Honungen innehåller även vitaminer, mineraler, antioxidanter. Manuka-honungen sägs till exempel ha en mängd medicinska fördelar. Använd en liten sked i ditt te under förkylningstider.

► Läs också: Manukahonung mer effektiv än antibiotika

6. Sukrin: "Kan ersätta vitt socker rakt av - men har noll kalorier"
– Även kallat Erythritol. Sukrin består av en sockeralkohol som finns naturligt i en del frukt och svamp. Sukrin finns i många olika varianter allt ifrån strö till florsockersvariant samt ett brunare socker som kan användas i stället för farinsocker. Detta gör att sötningen har ett brett användningsområde. Sukrinen upplevs lite sötare än vanligt socker och kan ge en kylande känsla/eftersmak. Kan så gott som bytas ut rakt av mot vitt socker. Precis som stevian innehåller sukrin noll kalorier och påverkar inte blodsockret. Det bruna sukrinsockret är blandat med maltextrakt samt stevia, har lite mindre kylande smak än de andra och passar därför i bakverk där det krävs större mängd.

► Läs också - Knepet: Sukrin mot bananflugorna

 

7. Kokossocker: "Lågt GI och min personliga favorit"
– Min personliga favorit. Sockret tillverkas av nektar från kokospalmen. Kokossocker har ett lågt GI och påverkar inte blodsockernivån lika mycket som vanligt socker. Kokossockret är likt farinsocker i utseende och har en god och unik, kolaaktig smak som ger bakverken en särskild karaktär. Kokossocker är även rikt på mineraler.

8. Yaconsirap: "Bra för tarmfloran och mycket näringsrik"
– Den mörka och smakrika sirapen görs av roten på yaconväxten som är släkt med solrosen och jordärtskockan. Den kan användas på samma sätt som honung eller agave och sägs ha en mängd hälsofördelar, till exempel vara bra för tarmfloran samt vara mycket näringsrik.

9. Lönnsirap: "Naturligt rik på mineraler"
– Tillverkas ifrån saven från lönnträdet. Har en god sötma och en karakteristisk smak, används med fördel i kakor och bakverk. Den är naturligt rik på mineraler. Perfekt som klassiskt tillbehör på pannkakor, kanske för en lyxig helgfrukost.

► Läs också: Kopplingen mellan socker och olika cancerformer

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

 

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

 

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

 

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan