Bruna sockerbitar

9 mer hälsosamma alternativ till vitt socker

Hela 45 kilo får vi svenskar i oss per person och år: Vitt, processat socker - helt utan näring. Känns lite onödigt va?
Här listar gastronomen Maya Dilek 9 mer hälsosamma alternativ till raffinerat socker.

Sedan 1980-talet har konsumtionen av läsk trefaldigats, godisätandet har ökat med 50 procent och totalt sett står godis och andra sötsaker för 16 procent av vårt energiintag. Raffinerat socker är utan näring och bidrar bara till dåliga saker i kroppen, som till exempel inflammationer och ökad celldelning. Men man kan lätt byta ut det vita sockret mot annan, mer näringsrik sötma, menar gastronomen och matälskaren Maya Dilek.

► Läs också: Kureras guide till socker och sötningsmedel

Lätt att byta ut mot mer näringsrika alternativ
Kurera bad henne att lista några nyttigare alternativ. Nyttigare på det sätt att de inte är så hårt processade som vitt socker utan erbjuder fler nyttigheter.
– Jag tycker att vi i grund och botten måste lära oss att allt inte behöver smaka sött hela tiden och att äta all sötning med måtta. Men självklart vill man lyxa till det ibland och att baka är ju jätteroligt. När man vill äta lite sött eller baka något gott finns det många bra sötningsalternativ. De varierar i smak och egenskaper och passar sig olika bra för olika användningsområden, berättar hon.

 

Läs också: Övervinn sötsuget – med kokosolja!

Maya Dilek

Gastronomen Maya Dilek.

9 mer hälsosamma alternativ till vitt socker:

 

1. Frukt och bär (inklusive dadlar): "Inte bara tomma kalorier
– Många frukter och bär är naturligt söta och funkar jättebra till både mat och bak. Söta bär i en mustig gryta kan verkligen lyfta rätten och banankakan är en klassiker. Dadlar har blivit mycket populärt att använda i bak och passar perfekt som sötma i rawfood-bakverk. Det finns även dadelsirap att köpa. När du använder frukt och bär som sötning får du dessutom i dig massa näring och inte bara tomma kalorier.

2. Björksocker: "Lågt GI"
– Även kallat xylitol och likt vanligt socker till både utseende och sötma. Har ett lågt kaloriinnehåll och ett lågt GI, vilket betyder att blodsockernivån inte påverkas lika mycket. Björksockret är mycket lättanvänt och du kan använda det precis som vanligt socker, eventuellt behövs en lite mindre mängd då en del upplever björksockret lite sötare. Björksockret kan dock ge en kylande känsla i munnen, speciellt om den används i stora mängder och ska ej överkonsumeras då vissa kan reagera med magbesvär.

3. Agavesirap: "Brett användningsområde"
 En sirap som produceras från Agaveväxten. Sirapen har hög sötma och neutral smak vilket gör att den har ett brett användningsområde. Den är lättflytande vilket gör den lätt att använda.

 

4. Stevia: "Hög sötma - och påverkar inte blodsockret"
– Stevia tillverkas av glykosider ifrån steviaväxten, även kallad sötflockel. Den finns i flera olika varianter, både flytande och i ”strö” variant. Den har mycket hög sötma och kan ge en nästan bitter bismak vid användning av en stor mängd. Stevian är helt utan kalorier och påverkar inte blodsockret alls. Någon droppe flytande Stevia fungerar mycket bra som sötning i både varma och kalla drycker, till exempel smoothies. Strövarianten kan användas som vanligt socker i bakning. Du kan däremot inte använda samma mängd stevia som vanligt socker då stevian har en mycket högre sötma. Ett tips är att blanda Stevia med med någon annan sötning. På så vis får man en bättre sötma och mindre bismak.

5. Honung: "Nyttig med karakteristisk smak"
– Nyttig, söt och med karakteristisk smak. Det finns många olika sorter och det kan vara roligt att variera dessa för att få olika karaktär i din bakning och matlagning. Honungen innehåller även vitaminer, mineraler, antioxidanter. Manuka-honungen sägs till exempel ha en mängd medicinska fördelar. Använd en liten sked i ditt te under förkylningstider.

► Läs också: Manukahonung mer effektiv än antibiotika

6. Sukrin: "Kan ersätta vitt socker rakt av - men har noll kalorier"
– Även kallat Erythritol. Sukrin består av en sockeralkohol som finns naturligt i en del frukt och svamp. Sukrin finns i många olika varianter allt ifrån strö till florsockersvariant samt ett brunare socker som kan användas i stället för farinsocker. Detta gör att sötningen har ett brett användningsområde. Sukrinen upplevs lite sötare än vanligt socker och kan ge en kylande känsla/eftersmak. Kan så gott som bytas ut rakt av mot vitt socker. Precis som stevian innehåller sukrin noll kalorier och påverkar inte blodsockret. Det bruna sukrinsockret är blandat med maltextrakt samt stevia, har lite mindre kylande smak än de andra och passar därför i bakverk där det krävs större mängd.

► Läs också - Knepet: Sukrin mot bananflugorna

 

7. Kokossocker: "Lågt GI och min personliga favorit"
– Min personliga favorit. Sockret tillverkas av nektar från kokospalmen. Kokossocker har ett lågt GI och påverkar inte blodsockernivån lika mycket som vanligt socker. Kokossockret är likt farinsocker i utseende och har en god och unik, kolaaktig smak som ger bakverken en särskild karaktär. Kokossocker är även rikt på mineraler.

8. Yaconsirap: "Bra för tarmfloran och mycket näringsrik"
– Den mörka och smakrika sirapen görs av roten på yaconväxten som är släkt med solrosen och jordärtskockan. Den kan användas på samma sätt som honung eller agave och sägs ha en mängd hälsofördelar, till exempel vara bra för tarmfloran samt vara mycket näringsrik.

9. Lönnsirap: "Naturligt rik på mineraler"
– Tillverkas ifrån saven från lönnträdet. Har en god sötma och en karakteristisk smak, används med fördel i kakor och bakverk. Den är naturligt rik på mineraler. Perfekt som klassiskt tillbehör på pannkakor, kanske för en lyxig helgfrukost.

► Läs också: Kopplingen mellan socker och olika cancerformer

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturens apotek: Läkeörter som ger energi och vila

Hälsa

Negativ stress är inte bara en stark känsla av oro, obehag och utmattning. Det är ett fysiskt tillstånd som går att mäta, och om stressen har blivit långvarig kan den bli skadlig. Hjälp då kroppen att gå ner i varv. Många av de läkeörter som ger vila, ger dig samtidigt energi. Här är tolv örter som hjälper.

Lukttest kan ge tidig indikation på covid-19

Forskning

Visste du att förlorat luktsinnet är ett av de första symtomen på att du smittats av det nya coronaviruset? Forskare vid bland annat Karolinska Institutet hoppas på att enkla lukttester som kan utföras i hemmet kan ge en tidig indikation på om man är smittad.

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

 

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

 

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.