Bruna sockerbitar

9 mer hälsosamma alternativ till vitt socker

Hela 45 kilo får vi svenskar i oss per person och år: Vitt, processat socker - helt utan näring. Känns lite onödigt va?
Här listar gastronomen Maya Dilek 9 mer hälsosamma alternativ till raffinerat socker.

Sedan 1980-talet har konsumtionen av läsk trefaldigats, godisätandet har ökat med 50 procent och totalt sett står godis och andra sötsaker för 16 procent av vårt energiintag. Raffinerat socker är utan näring och bidrar bara till dåliga saker i kroppen, som till exempel inflammationer och ökad celldelning. Men man kan lätt byta ut det vita sockret mot annan, mer näringsrik sötma, menar gastronomen och matälskaren Maya Dilek.

► Läs också: Kureras guide till socker och sötningsmedel

Lätt att byta ut mot mer näringsrika alternativ
Kurera bad henne att lista några nyttigare alternativ. Nyttigare på det sätt att de inte är så hårt processade som vitt socker utan erbjuder fler nyttigheter.
– Jag tycker att vi i grund och botten måste lära oss att allt inte behöver smaka sött hela tiden och att äta all sötning med måtta. Men självklart vill man lyxa till det ibland och att baka är ju jätteroligt. När man vill äta lite sött eller baka något gott finns det många bra sötningsalternativ. De varierar i smak och egenskaper och passar sig olika bra för olika användningsområden, berättar hon.

 

Läs också: Övervinn sötsuget – med kokosolja!

Maya Dilek

Gastronomen Maya Dilek.

9 mer hälsosamma alternativ till vitt socker:

 

1. Frukt och bär (inklusive dadlar): "Inte bara tomma kalorier
– Många frukter och bär är naturligt söta och funkar jättebra till både mat och bak. Söta bär i en mustig gryta kan verkligen lyfta rätten och banankakan är en klassiker. Dadlar har blivit mycket populärt att använda i bak och passar perfekt som sötma i rawfood-bakverk. Det finns även dadelsirap att köpa. När du använder frukt och bär som sötning får du dessutom i dig massa näring och inte bara tomma kalorier.

2. Björksocker: "Lågt GI"
– Även kallat xylitol och likt vanligt socker till både utseende och sötma. Har ett lågt kaloriinnehåll och ett lågt GI, vilket betyder att blodsockernivån inte påverkas lika mycket. Björksockret är mycket lättanvänt och du kan använda det precis som vanligt socker, eventuellt behövs en lite mindre mängd då en del upplever björksockret lite sötare. Björksockret kan dock ge en kylande känsla i munnen, speciellt om den används i stora mängder och ska ej överkonsumeras då vissa kan reagera med magbesvär.

3. Agavesirap: "Brett användningsområde"
 En sirap som produceras från Agaveväxten. Sirapen har hög sötma och neutral smak vilket gör att den har ett brett användningsområde. Den är lättflytande vilket gör den lätt att använda.

 

4. Stevia: "Hög sötma - och påverkar inte blodsockret"
– Stevia tillverkas av glykosider ifrån steviaväxten, även kallad sötflockel. Den finns i flera olika varianter, både flytande och i ”strö” variant. Den har mycket hög sötma och kan ge en nästan bitter bismak vid användning av en stor mängd. Stevian är helt utan kalorier och påverkar inte blodsockret alls. Någon droppe flytande Stevia fungerar mycket bra som sötning i både varma och kalla drycker, till exempel smoothies. Strövarianten kan användas som vanligt socker i bakning. Du kan däremot inte använda samma mängd stevia som vanligt socker då stevian har en mycket högre sötma. Ett tips är att blanda Stevia med med någon annan sötning. På så vis får man en bättre sötma och mindre bismak.

5. Honung: "Nyttig med karakteristisk smak"
– Nyttig, söt och med karakteristisk smak. Det finns många olika sorter och det kan vara roligt att variera dessa för att få olika karaktär i din bakning och matlagning. Honungen innehåller även vitaminer, mineraler, antioxidanter. Manuka-honungen sägs till exempel ha en mängd medicinska fördelar. Använd en liten sked i ditt te under förkylningstider.

► Läs också: Manukahonung mer effektiv än antibiotika

6. Sukrin: "Kan ersätta vitt socker rakt av - men har noll kalorier"
– Även kallat Erythritol. Sukrin består av en sockeralkohol som finns naturligt i en del frukt och svamp. Sukrin finns i många olika varianter allt ifrån strö till florsockersvariant samt ett brunare socker som kan användas i stället för farinsocker. Detta gör att sötningen har ett brett användningsområde. Sukrinen upplevs lite sötare än vanligt socker och kan ge en kylande känsla/eftersmak. Kan så gott som bytas ut rakt av mot vitt socker. Precis som stevian innehåller sukrin noll kalorier och påverkar inte blodsockret. Det bruna sukrinsockret är blandat med maltextrakt samt stevia, har lite mindre kylande smak än de andra och passar därför i bakverk där det krävs större mängd.

► Läs också - Knepet: Sukrin mot bananflugorna

 

7. Kokossocker: "Lågt GI och min personliga favorit"
– Min personliga favorit. Sockret tillverkas av nektar från kokospalmen. Kokossocker har ett lågt GI och påverkar inte blodsockernivån lika mycket som vanligt socker. Kokossockret är likt farinsocker i utseende och har en god och unik, kolaaktig smak som ger bakverken en särskild karaktär. Kokossocker är även rikt på mineraler.

8. Yaconsirap: "Bra för tarmfloran och mycket näringsrik"
– Den mörka och smakrika sirapen görs av roten på yaconväxten som är släkt med solrosen och jordärtskockan. Den kan användas på samma sätt som honung eller agave och sägs ha en mängd hälsofördelar, till exempel vara bra för tarmfloran samt vara mycket näringsrik.

9. Lönnsirap: "Naturligt rik på mineraler"
– Tillverkas ifrån saven från lönnträdet. Har en god sötma och en karakteristisk smak, används med fördel i kakor och bakverk. Den är naturligt rik på mineraler. Perfekt som klassiskt tillbehör på pannkakor, kanske för en lyxig helgfrukost.

► Läs också: Kopplingen mellan socker och olika cancerformer

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Glutamin kan hjälpa överviktiga att gå ner i vikt

Forskning

En studie gjord vid Karolinska Institutet och universitet i Oxford visade att aminosyran glutamin kan reducera fettvävnad men också minska inflammation i fettväven. Feta personer hade i genomsnitt lägre nivåer av glutamin i fettväven än normalviktiga personer. Mer forskning krävs innan glutamin kan rekommenderas som ett kosttillskott vid fetma.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

Forskning

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare i Skåne jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

Maria Helander: “Hälsa börjar med en vilja att ta hand om sig själv”

Mental hälsa

Att vara snäll mot sig själv, vad är det egentligen? Är det att unna sig bakelser och shopping? Nej, det är betydligt mindre glamouröst men mer angeläget och innebär bland annat att bli bättre på att säga nej till andras önskemål och att känna efter vad du själv vill. Samtalsterapeuten och beteendevetaren Maria Helander som skrivit boken ”Självsnäll” om varför det är viktigt och tipsar om hur vi kan bli bättre på det.

Detta händer i hjärnan när vi slutar vara kära

Mental hälsa

När vi blir kära sätter det igång en rad reaktioner i kroppen men också i hjärnan. Ett flertal hormoner och signalsubstanser är inblandade och bildar tillsammans en veritabel cocktail i hjärnan som gör att förälskelsen slår de flesta känslor. Men vet du vad det är som händer när vi slutar vara kära?

 

kvinna i mössa

Därför gör hampa under för din hud

Hälsa

Trendingrediensen hampa är på allas läppar och används i alltifrån kläder till livsmedel. Men även hud, hår och naglar får en rejäl boost av hampa. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du använder oljan på bästa sätt.

Finalisterna i “Årets matbluff” utsedda

Eko/miljö

För fjärde året i rad har den ideella konsumentföreningen Äkta vara tagit fram fem finalister till antipriset ”Årets matbluff”. Sojagrädde med två procent soja och glutenfritt teff- och bovetemjöl med tre procent teff är två av finalisterna av de totalt 162 nomineringarna som kommit in från allmänheten.

Ny rapport ska öka kunskap om minnessjukdomar

Forskning

Idag har ungefär 160 000 svenskar en demenssjukdom. Antalet demenssjuka väntas öka till 250 000 inom 30 år. Detta på grund av att det stora antalet personer som föddes på 1940-talet då uppnår en hög ålder. Alzheimerfonden har därför tagit fram Sveriges första vetenskapliga alzheimerrapport som ska kunna läsas av gemene man för att öka kunskapen om minnessjukdomarna.

Hittade du också en halsduk eller ett par vantar?

Allmänt

Medlemmar i svenska kyrkan har stickat vantar, halsdukar och strumpor och lagt ut för att visa på kraften i goda handlingar. I gryningen till den 14 januari lades deras stickade alster ut i hela landet. På lapparna stod det till exempel: Fryser du? Den här halsduken är inte borttappad, den handgjord. Ta den, varsågod.

Studie: Apor föredrar socker framför alkohol

Forskning

Har du någonsin undrat varför djur äter jäst frukt som innehåller alkohol? Vi drar ofta slutsatsen att det beror på att de i likhet med oss människor skulle tycka om att berusa sig. Nu har forskare undersökt om apors beteende kan avlöja något om människans benägenhet till alkoholism.

 

Hella gör rent hus utan gifter och kemikalier


Eko/miljö

För tre år sedan kom Hella Nathorst-Böös ut med boken "Häxans hus" full av tips på hur man lever mer giftfritt både när det kommer till hemmet men också hygien och hudvård. Sedan dess har intresset bara ökat och nu ges boken ut på nytt. Kurera växlade några ord med Hella om varför det är så viktigt att detoxa sitt hem och fick några användbara tips.

Nu kan Maja svälja sina tabletter

Övrigt

Maja, 11 år, har alltid haft stora besvär att svälja tabletter, som till exempel Ipren och Alvedon. Sedan provade Majas mamma Eva att trä över tabletterna med ett litet hölje med god smak. Då kunde Maja svälja utan problem. – De smakar jättegott. Mina har kolasmak, säger Maja.

Ann-Kristin Sundin: “Mjölk är fortfarande hälsosamt”

Kurera debatt

Alla har en åsikt om mat, oavsett vilka vi är och vad vi arbetar med. Anledningen är så klart enkel – alla äter, och alla påverkas av maten vi väljer att lägga på tallriken. Då är det desto viktigare att de budskap som konsumenter nås av är vetenskapligt behäftade och tål att utmanas och kritiseras. Inte minst diskuteras mjölk och mjölkprodukter i många sammanhang när gäller allt från hjärtkärlhälsa till skeletthälsa, och felaktigheterna som vi möts av är flera.

Studie ska undersöka vad fysisk aktivitet kan göra för deprimerade

Forskning

Att fysisk aktivitet gör oss piggare och gladare, det vet alla som motionerar. Men kan även deprimerade och isolerade personer få effekt av fysisk aktivitet och undvika att falla tillbaka i sjukdomen? Det ville forskare vid Lunds universitet ta reda på. Därför startade de en studie där 100 deprimerade patienter med en eller flera depressioner bakom sig får lära och träna.

Stockholm har fått landets första meditationsstudio

Mental hälsa

I New York och San Fransisco rullar sedan några år meditationsbussar på gatorna. I Sverige har kanske meditation främst varit något som utövas i samband med yoga eller på vissa center men nu blir det ändring på det. Mindstory i Stockholm är en studio helt vikt åt olika former av meditation, dit den stressade storstadsbon kan gå för att landa.

 

kvinna som äter sallad

Ät dig symptomfri från sköldkörtelsjukdom

Forskning

Närmare en halv miljon lider av någon form av sköldkörtelsjukdom i idag – de flesta är kvinnor. Den senaste forskningen visar att du kan minska dina symptom och öka din livskvalitet genom att ställa om din kost. – Redan efter några veckor kan du märka skillnad, säger Karl Hultén, biomedicinare och expert på kost och livsstil vid autoimmun sjukdom.

Hund under småbarnsåren kan skydda mot schizofreni

Husdjur

Att växa upp i ett hem med hund kan fungera som ett skydd mot att senare i livet utveckla den svåra psykiska sjukdomen schizofreni, det visar en ny studie. Man undersökte även kopplingen till bipolär sjukdom, dock utan resultat. Även kopplingen mellan tidig exponering för katter och senare risk för psykisk störning undersöktes.

 

Så gör du din egen hostmedicin

Förkylning

Har du haft influensa eller kanske bara en vanlig förkylning under senhösten och nu under vintern? Då kanske du fortfarande dras med rethosta och halsont. Vanlig hostmedicin säljs för flera hundra miljoner varje år men det finns ingen vetenskaplig grund för att dessa fungerar. Honungsvatten med citron eller timjan är en gammal beprövad huskur som kan lindra hosta och halsont.

Helen Alfredsson: ”Jag tycker om att vara tråkig”

Hälsa

Golfproffset Helen Alfredsson har levt sitt liv i resväska. Men nu har hon landat – efter än 30 år år utomlands och en lång rad segrar i golftävlingar världen över har hon hittat lugnet i vardagen i Onsala utanför Göteborg, tillsammans med Kent. Och i hemmet i Florida, för hon är hemma även där.

Alpdoktorns idéer är idag vetenskapligt bevisade

Hälsa

Den schweiziska hälsopionjären Alfred Vogel ägnade hela sitt liv åt att örter, naturmediciner och patienter. För ”alpdoktorn” var hälsa en harmonisk kombination och en välbalanserad livsstil –  god sömn, sunda matvanor, motion och livsglädje.  I dag är flera av Alfred Vogels upptäckter vetenskapligt bevisade.

Behöver vi gå 10 000 steg om dagen för att må bra?

TRÄNING

Det har väl inte undgått någon att vi rekommenderas att gå 10 000 steg om dagen, vilket är mellan sju och åtta kilometer, för att må bra. Men behöver vi verkligen gå så långt? Och vem bestämde att 10 000 steg är optimalt? Ny forskning visar faktiskt att det troligtvis räcker att gå 6 000 steg om dagen, vilket är mellan fyra och fem kilometer, för att uppnå en större hälsovinst.

 

Hjärnforskaren om beröring – det är livsviktigt!

Mental hälsa

Närhet och beröring är inte bara en fråga om kramar och sex, vi behöver beröring för att fungera som människor och det är ofta de små gesterna som betyder mest. Kurera ställde några frågor till hjärnforskaren Helena Backlund Wasling som i sin bok ”Närmare” ger en förståelse för varför det är så vikitigt att vi faktiskt tar i varandra.

Tips på vanor som ger en god hjärnhälsa

Mental hälsa

För att ta hand om vår kropp på bästa sätt behöver vi äta en näringsrik och varierad kost och ägna oss åt någon form av motion men även hjärnan behöver sitt för att må bra. Här kommer några tips på hur du blir bättre på att ta hand det du har i knoppen.

Björn Klinge: “Vår hälsa sitter i munnen”

Hälsa

Övertandläkare Björn Klinge blev uppmärksammad för ett experiment där han låtsades vara tandlös för att undersöka hur han blev bemött. Björn förespråkar att tandvård ska ingå i den vanliga sjukvården. I en ny bok vill han bidra till att öka kunskapen om munhälsans koppling till resten av kroppen.