Bruna sockerbitar

9 mer hälsosamma alternativ till vitt socker

Hela 45 kilo får vi svenskar i oss per person och år: Vitt, processat socker – helt utan näring. Känns lite onödigt va?
Här listar gastronomen Maya Dilek 9 mer hälsosamma alternativ till raffinerat socker.

Sedan 1980-talet har konsumtionen av läsk trefaldigats, godisätandet har ökat med 50 procent och totalt sett står godis och andra sötsaker för 16 procent av vårt energiintag. Raffinerat socker är utan näring och bidrar bara till dåliga saker i kroppen, som till exempel inflammationer och ökad celldelning. Men man kan lätt byta ut det vita sockret mot annan, mer näringsrik sötma, menar gastronomen och matälskaren Maya Dilek.

► Läs också: Kureras guide till socker och sötningsmedel

 

Lätt att byta ut mot mer näringsrika alternativ
Kurera bad henne att lista några nyttigare alternativ. Nyttigare på det sätt att de inte är så hårt processade som vitt socker utan erbjuder fler nyttigheter.
– Jag tycker att vi i grund och botten måste lära oss att allt inte behöver smaka sött hela tiden och att äta all sötning med måtta. Men självklart vill man lyxa till det ibland och att baka är ju jätteroligt. När man vill äta lite sött eller baka något gott finns det många bra sötningsalternativ. De varierar i smak och egenskaper och passar sig olika bra för olika användningsområden, berättar hon.

Läs också: Övervinn sötsuget – med kokosolja!

Maya Dilek

Gastronomen Maya Dilek.

9 mer hälsosamma alternativ till vitt socker:

 

1. Frukt och bär (inklusive dadlar): “Inte bara tomma kalorier
– Många frukter och bär är naturligt söta och funkar jättebra till både mat och bak. Söta bär i en mustig gryta kan verkligen lyfta rätten och banankakan är en klassiker. Dadlar har blivit mycket populärt att använda i bak och passar perfekt som sötma i rawfood-bakverk. Det finns även dadelsirap att köpa. När du använder frukt och bär som sötning får du dessutom i dig massa näring och inte bara tomma kalorier.

2. Björksocker: “Lågt GI”
– Även kallat xylitol och likt vanligt socker till både utseende och sötma. Har ett lågt kaloriinnehåll och ett lågt GI, vilket betyder att blodsockernivån inte påverkas lika mycket. Björksockret är mycket lättanvänt och du kan använda det precis som vanligt socker, eventuellt behövs en lite mindre mängd då en del upplever björksockret lite sötare. Björksockret kan dock ge en kylande känsla i munnen, speciellt om den används i stora mängder och ska ej överkonsumeras då vissa kan reagera med magbesvär.

3. Agavesirap: “Brett användningsområde”
 En sirap som produceras från Agaveväxten. Sirapen har hög sötma och neutral smak vilket gör att den har ett brett användningsområde. Den är lättflytande vilket gör den lätt att använda.

4. Stevia: “Hög sötma – och påverkar inte blodsockret”
– Stevia tillverkas av glykosider ifrån steviaväxten, även kallad sötflockel. Den finns i flera olika varianter, både flytande och i ”strö” variant. Den har mycket hög sötma och kan ge en nästan bitter bismak vid användning av en stor mängd. Stevian är helt utan kalorier och påverkar inte blodsockret alls. Någon droppe flytande Stevia fungerar mycket bra som sötning i både varma och kalla drycker, till exempel smoothies. Strövarianten kan användas som vanligt socker i bakning. Du kan däremot inte använda samma mängd stevia som vanligt socker då stevian har en mycket högre sötma. Ett tips är att blanda Stevia med med någon annan sötning. På så vis får man en bättre sötma och mindre bismak.

5. Honung: “Nyttig med karakteristisk smak”
– Nyttig, söt och med karakteristisk smak. Det finns många olika sorter och det kan vara roligt att variera dessa för att få olika karaktär i din bakning och matlagning. Honungen innehåller även vitaminer, mineraler, antioxidanter. Manuka-honungen sägs till exempel ha en mängd medicinska fördelar. Använd en liten sked i ditt te under förkylningstider.

► Läs också: Manukahonung mer effektiv än antibiotika

6. Sukrin: “Kan ersätta vitt socker rakt av – men har noll kalorier”
– Även kallat Erythritol. Sukrin består av en sockeralkohol som finns naturligt i en del frukt och svamp. Sukrin finns i många olika varianter allt ifrån strö till florsockersvariant samt ett brunare socker som kan användas i stället för farinsocker. Detta gör att sötningen har ett brett användningsområde. Sukrinen upplevs lite sötare än vanligt socker och kan ge en kylande känsla/eftersmak. Kan så gott som bytas ut rakt av mot vitt socker. Precis som stevian innehåller sukrin noll kalorier och påverkar inte blodsockret. Det bruna sukrinsockret är blandat med maltextrakt samt stevia, har lite mindre kylande smak än de andra och passar därför i bakverk där det krävs större mängd.

► Läs också – Knepet: Sukrin mot bananflugorna

7. Kokossocker: “Lågt GI och min personliga favorit”
– Min personliga favorit. Sockret tillverkas av nektar från kokospalmen. Kokossocker har ett lågt GI och påverkar inte blodsockernivån lika mycket som vanligt socker. Kokossockret är likt farinsocker i utseende och har en god och unik, kolaaktig smak som ger bakverken en särskild karaktär. Kokossocker är även rikt på mineraler.

8. Yaconsirap: “Bra för tarmfloran och mycket näringsrik”
– Den mörka och smakrika sirapen görs av roten på yaconväxten som är släkt med solrosen och jordärtskockan. Den kan användas på samma sätt som honung eller agave och sägs ha en mängd hälsofördelar, till exempel vara bra för tarmfloran samt vara mycket näringsrik.

9. Lönnsirap: “Naturligt rik på mineraler”
– Tillverkas ifrån saven från lönnträdet. Har en god sötma och en karakteristisk smak, används med fördel i kakor och bakverk. Den är naturligt rik på mineraler. Perfekt som klassiskt tillbehör på pannkakor, kanske för en lyxig helgfrukost.

► Läs också: Kopplingen mellan socker och olika cancerformer

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.