Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller.
Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter.
Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.

 

    1. Fläderbär
      I århundraden har det svarta fläderbäret använts i medicinska syften för att bota sjukdomar och olika krämpor. Vid första förkylningssymptom kan du äta bären som en huskur mot influensa. De c-vitaminrika bären är både infektionshämmande och kan lindra symptom som luftrörsbesvär. Flavonoiderna hjälper till att korta sjukdomstiden och är slemlösande och bra vid torrhosta. Bären ska dock inte ätas råa.
      LÄS OCKSÅ: Naturens apotek: Läkeörter som ger energi och vila
    2.  Timjan
      Örten har använts som hostmedicin i tusentals år. Stimulerar blodcirkulationen, är bakteriedödande och håller immunförsvaret i god form. Den eteriska oljan thymol har bakterie- och virushämmande egenskaper. Drick gärna timjante, eller använd timjan i maten under vinterhalvåret. Även timjansirap är bra vid hosta.
    3. Chili
      En c-vitaminbomb som anses pigga upp immunförsvaret och verkar inflammationsdämpande genom att den bland annat ökar blodgenomströmningen i kroppen. Chili innehåller också kalium, magnesium, järn, B-vitamin och antioxidanter, är bakteriedödande och kan lindra symptom när du är förkyld. Drick gärna citron- och chilivatten på morgonen.
    4. Ingefära
      Har antibakteriella egenskaper och innehåller antioxidanter som stärker kroppens immunförsvar. Ingefära är även antiinflammatoriskt och kan dämpa både illamående och migrän. Är också bra för matsmältningen och stärker andras växters effekt genom att hjälpa andra ämnen att komma ut i cellerna.
    5. Andrographis
      En antibakteriell bitterört som växer vilt i Indien och som länge har använts inom den traditionella kinesiska medicinen och inom ayurveda. Örten ökar utsöndringen av galla och skyddar mot infektion och inflammation i luftvägarna och är infektionsdödande och har ofta använts till feber och halsont då den kortar sjukdomstiden. Örten stärker även levern och hjälper matsmältningen, vilket är en viktig del i immunförsvaret.
      LÄS OCKSÅ:Diamantis: Så jobbar vi inom kinesisk medicin för att stärka immunförsvaret
    6. Gurkmeja
      Är bra vid ledbesvär och kan även motverka inflammation. Den fungerar dessutom som en kraftig antioxidant och är immunstärkande. Här behöver man kombinera kryddan med fett och svartpeppar för att tillgodogöra sig de nyttiga ämnena i gurkmejan.
    7. Oregano
      En medelhavsväxt som länge har använts inom naturmedicinen och som du med fördel kan odla hemma. Örten innehåller både antioxidanter och mineraler som kalcium, zink, koppar, järn och kalium och är både kraftigt bakteriedödande, bra för matsmältningen och ger en ökad blodcirkulation. Gör gärna te på oregano.
      LÄS OCKSÅ: Marie-Louise vill hjälpa oss återerövra kunskapen om naturens läkande kraft
    8. Nässlor
      Nässlan innehåller rikligt med klorofyll och är inflammationshämmande och stärker vävnaden tack vare att den innehåller så mycket mineraler som zink, kalcium, järn och magnesium. Nässlor stimulerar njurarna och gör så att kroppen utsöndrar slaggprodukter, så man bör vara försiktig att äta för mycket nässlor om man har njurproblem. Plocka gärna nässlor själv och frys in och använd sedan i smoothies och liknande, annars finns nässelpulver att köpa på hälsokostbutiker.
    9. Nypon
      En av de c-vitamin- och antioxidantrikaste växterna vi har. Nypon är bra som ett stöd för immunförsvaret och har även bra effekt på leder med sin antiinflammatoriska verkan. Köp ekologiskt nyponpulver och gör egen nyponsoppa, det ger massor av betakaroten som är stärkande för kroppen och immunförsvaret.
    10. Pepparrot
      Har länge använts som en traditionell huskur vid exempelvis bihåleinflammation då roten är extremt bakteriedödande och också är c-vitaminrik. Pepparroten stimulerar både matsmältningen och blodcirkulationen, är antiseptisk och kan användas mot infektioner.
      LÄS OCKSÅ: Därför ska du äta nypon
    11. Rölleka
      En aromatisk blomma som har många verkningsområden, inte minst för att stärka lever och matsmältning. Har också använts för att behandla pms och andra typer av menstruella besvär. Röllekan är inflammationshämmande, och har använts för att behandla blödande sår då den effektivt drar samman blodkärlen, och kallas därför också ibland för soldatört. Vid feber kan det vara bra att dricka te på rölleka, vilket är svettdrivande.
    12. Echinacea
      Kallas även röd solhatt och är ett populärt förkylningsmedel som länge har använts för att behandla eller förebygga förkylning, influensa och andra infektioner. Är bäst dokumenterad vetenskapligt.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

 

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.