Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller.
Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter.
Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.

 

    1. Fläderbär
      I århundraden har det svarta fläderbäret använts i medicinska syften för att bota sjukdomar och olika krämpor. Vid första förkylningssymptom kan du äta bären som en huskur mot influensa. De c-vitaminrika bären är både infektionshämmande och kan lindra symptom som luftrörsbesvär. Flavonoiderna hjälper till att korta sjukdomstiden och är slemlösande och bra vid torrhosta. Bären ska dock inte ätas råa.
      LÄS OCKSÅ: Naturens apotek: Läkeörter som ger energi och vila
    2.  Timjan
      Örten har använts som hostmedicin i tusentals år. Stimulerar blodcirkulationen, är bakteriedödande och håller immunförsvaret i god form. Den eteriska oljan thymol har bakterie- och virushämmande egenskaper. Drick gärna timjante, eller använd timjan i maten under vinterhalvåret. Även timjansirap är bra vid hosta.
    3. Chili
      En c-vitaminbomb som anses pigga upp immunförsvaret och verkar inflammationsdämpande genom att den bland annat ökar blodgenomströmningen i kroppen. Chili innehåller också kalium, magnesium, järn, B-vitamin och antioxidanter, är bakteriedödande och kan lindra symptom när du är förkyld. Drick gärna citron- och chilivatten på morgonen.
    4. Ingefära
      Har antibakteriella egenskaper och innehåller antioxidanter som stärker kroppens immunförsvar. Ingefära är även antiinflammatoriskt och kan dämpa både illamående och migrän. Är också bra för matsmältningen och stärker andras växters effekt genom att hjälpa andra ämnen att komma ut i cellerna.
    5. Andrographis
      En antibakteriell bitterört som växer vilt i Indien och som länge har använts inom den traditionella kinesiska medicinen och inom ayurveda. Örten ökar utsöndringen av galla och skyddar mot infektion och inflammation i luftvägarna och är infektionsdödande och har ofta använts till feber och halsont då den kortar sjukdomstiden. Örten stärker även levern och hjälper matsmältningen, vilket är en viktig del i immunförsvaret.
      LÄS OCKSÅ:Diamantis: Så jobbar vi inom kinesisk medicin för att stärka immunförsvaret
    6. Gurkmeja
      Är bra vid ledbesvär och kan även motverka inflammation. Den fungerar dessutom som en kraftig antioxidant och är immunstärkande. Här behöver man kombinera kryddan med fett och svartpeppar för att tillgodogöra sig de nyttiga ämnena i gurkmejan.
    7. Oregano
      En medelhavsväxt som länge har använts inom naturmedicinen och som du med fördel kan odla hemma. Örten innehåller både antioxidanter och mineraler som kalcium, zink, koppar, järn och kalium och är både kraftigt bakteriedödande, bra för matsmältningen och ger en ökad blodcirkulation. Gör gärna te på oregano.
      LÄS OCKSÅ: Marie-Louise vill hjälpa oss återerövra kunskapen om naturens läkande kraft
    8. Nässlor
      Nässlan innehåller rikligt med klorofyll och är inflammationshämmande och stärker vävnaden tack vare att den innehåller så mycket mineraler som zink, kalcium, järn och magnesium. Nässlor stimulerar njurarna och gör så att kroppen utsöndrar slaggprodukter, så man bör vara försiktig att äta för mycket nässlor om man har njurproblem. Plocka gärna nässlor själv och frys in och använd sedan i smoothies och liknande, annars finns nässelpulver att köpa på hälsokostbutiker.
    9. Nypon
      En av de c-vitamin- och antioxidantrikaste växterna vi har. Nypon är bra som ett stöd för immunförsvaret och har även bra effekt på leder med sin antiinflammatoriska verkan. Köp ekologiskt nyponpulver och gör egen nyponsoppa, det ger massor av betakaroten som är stärkande för kroppen och immunförsvaret.
    10. Pepparrot
      Har länge använts som en traditionell huskur vid exempelvis bihåleinflammation då roten är extremt bakteriedödande och också är c-vitaminrik. Pepparroten stimulerar både matsmältningen och blodcirkulationen, är antiseptisk och kan användas mot infektioner.
      LÄS OCKSÅ: Därför ska du äta nypon
    11. Rölleka
      En aromatisk blomma som har många verkningsområden, inte minst för att stärka lever och matsmältning. Har också använts för att behandla pms och andra typer av menstruella besvär. Röllekan är inflammationshämmande, och har använts för att behandla blödande sår då den effektivt drar samman blodkärlen, och kallas därför också ibland för soldatört. Vid feber kan det vara bra att dricka te på rölleka, vilket är svettdrivande.
    12. Echinacea
      Kallas även röd solhatt och är ett populärt förkylningsmedel som länge har använts för att behandla eller förebygga förkylning, influensa och andra infektioner. Är bäst dokumenterad vetenskapligt.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kolhydraten som bekämpar infektioner

Hälsa

Immunförsvarets uppgift är först och främst att skydda oss mot bakterier, virus och gifter. Kurera frågade Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, om hur vi ger immunförsvaret en boost och på vilket sätt betaglukaner från en speciell alg kan stödja immunförsvaret. 

“Nu kan jag äta lök igen”

Mage

Peter Rönnholm har haft ett resande jobb och lärt känna många olika matkulturer. Han tycker lika mycket om att prova nya rätter som att laga mat i sitt eget kök. Hans mage däremot sätter ibland gränser för det han tycker om. Men så började han ta ett tillskott med matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas. Och nu klagar inte Peters mage längre.

Närbild på händer som virkar en korg

Stressa ner och må bättre – med hjälp av hantverk

Mental hälsa

Årets julklapp 2022 blev det hemstickade plagget – vilket säger något om vår samtid. Hantverk är en sysselsättning som inte bara står för hållbarhet – det får oss även att stressa ner och må bra. Oona von Zweygbergk har länge använt virkning som stresshantering. Här är hennes bästa tips för att komma igång med hantverk!

Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

Har du fastnat i en känslofälla?

Mental hälsa

Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

 

“Jag vill vara aktiv i många år till ”

Hälsa

Viveca Söderlund, 74 år, gillar att hålla igång. Hon är nybliven pensionär och har inga problem att sysselsätta sig. Men är hon för mycket i farten får hon värk i kroppen. Numera gör det ingenting, för de senaste åren har hon använt en CBD-kräm som ger smärtlindring efter en liten stund.

Barrskog mot blå himmel

Forskning: Träd kan också bli stressade

Eko/miljö

Ja du läste rätt! De gaser som träd i skogen utsöndrar i form av dofter kallas terpener. Dessa luktar gott , men fungerar även som ett försvar för träden, mot bland annat luftföroreningar och värme. Att träden börjar dofta annorlunda kan vara tecken på att träden är stressade på grund av klimatförändringar.

Friskare tänder med rätt tandkräm

Munhälsa

Blödande tandkött, karies och tandlossning drabbar inte bara munhälsan. Det kan även orsaka sjukdomar i resten av kroppen. Bra munvård är därför enormt viktigt. Hydroxiapatit är ett ämne i tandkräm som bromsar kariesangrepp tidigt, jämnar ut emaljen och fyller ut ojämnheter.

Ont i ryggen? Så blir du bra

Värk

När forskare i Australien analyserade drygt 30 000 personers data för att ta reda på hur de kommit tillrätta med smärtor i ländryggen visade det sig att regelbunden fysisk aktivitet var det bästa sättet att få bukt med värken.

Probiotika – tarmens hjältar

Hälsa

Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

TRÄNING

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Blomkålspizza med ruccola

Blomkålspizza med pesto och zucchini

Recept

Sugen på pizza, men vill helst undvika bröd och gluten? Testa en lite hälsosammare variant som funkar även för glutenkänsliga magar, med botten gjord av blomkål, ägg och ost. Toppa sedan med mozarella, ruccola, zucchini och paprika!

 

Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Forskning

Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.

planet I genomskärning som står i grön miljö

För 2,5 miljarder år sedan förändrade Q10 livet på jorden

Hjärta-kärl

Q10 är ett ämne som kroppen kan tillverka själv, men med ökad ålder minskar produktionen. Q10 är bra för hjärthälsan och minskar inflammationer i kroppen.  Molekylen som också kallas ubiqinon utvecklades från början av förhistoriska bakterier för att hjälpa dessa att överleva. Utan Q10 hade det livet på jorden troligen sett annorlunda ut.

 

Kvinna blundar i profil mot dramatisk himmel

5 myter om självkänsla – och sanningar!

Mental hälsa

Vi har hört mycket om vikten av en god självkänsla för vårt välmående. En god självkänsla behövs för att vi ska kunna ta oss igenom livet på stabil grund, stå upp för oss själva och möta livets motgångar. Men enligt psykolog Siri Helle, är mycket av det vi lärt oss om självkänsla fel!

Naturliga ämnen som dämpar värk i lederna

Leder

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

Polyfenoler minskar trötthet efter träning

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

 

Kureras expert: Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

Flicka med diabetesknapp på armen

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.