Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Naturens apotek: Läkeörter som ger energi och vila

Negativ stress är inte bara en stark känsla av oro, obehag och utmattning. Det är ett fysiskt tillstånd som går att mäta, och om stressen har blivit långvarig kan den bli skadlig. Hjälp då kroppen att gå ner i varv. Många av de läkeörter som ger vila, ger dig samtidigt energi. Här är tolv örter som hjälper.

Ashwaganda
Indisk ginseng ingår i släktet withania, men när vi talar om den här adaptogenen så säger vi oftast ashwaganda. Den motverkar trötthet och hjälper dig att bibehålla fokus och koncentration. Inom folkmedicinen har ashwaganda använts i årtusenden för att motverka stress, ge energi och styrka, samtidigt som kropp och sinne får återhämtning och vila.

Citronmeliss
Har du svårt att gå ner i varv när det är dags att sova, så kan du göra ett kvällste på citronmeliss.  Örten dämpar hjärtklappning, oro, nervositet och sägs även ha en viss effekt vid migrän. Inom folkmedicinen har citronmeliss använts för att lugna orolig mage och tarm eftersom den hjälper vid uppblåsthet och kramp.

 

LÄS OCKSÅ: Stärk immunförsvaret med hjälp av naturens apotek

Humle
Att dricka te på humle gör att du känner dig mer avslappnad, vilket hjälper dig att somna snabbare. Humlekottar stoppades förr under kudden för den rogivande och lugnande effektens skull. Humle används som bekant i öl och den som dricker öl vet att det har en lätt sövande effekt. Humle har också en kramplösande och lugnade effekt på magen.

Ginseng
Inom den traditionella kinesiska medicinen är ginseng en av hörnpelarna och en av de riktigt gamla medicinalväxterna. Den har använts i över 5000 år. Roten har nyttjats för att förbättra minnet, öka koncentrations förmågan och minska mental trötthet. Ginseng lär kunna reducera effekterna av stress, stimulera immunförsvaret och förbättra blodsockernivåerna.

Johannesört
Johannesört har en lugnande effekt och minskar oro och grubblerier, men ger också en gladare sinnesstämning om du varit nedstämd under en tid. Läkeörten kan även påverka fysiska problem och minska huvudvärk, tryck över bröstet och magont som ofta är kopplat till stress och oro. Att ta johannesört på kvällen kan även göra det lättare att somna.

LÄS OCKSÅ: Örter – från magi till vetenskap

Kamomill
Örten har länge använts för att gradvis minska stress, oro och ångest, och för att lindra sömnbesvär och ge en djupare sömn. Kamomill innehåller ämnen som är muskelavslappnande och är därför bra vid mensvärk och om du ansträngt dig fysiskt. Det har även visat sig att kamomill kan förebygga feber och förkylning. 

 

Passionsblomma
Att ha svårt att sova kan ibland bero på för höga kortisolnivåer och andra gånger på för låg tillgänglighet av signalsubstansen GABA. Passionsblomman sägs kunna öka mängden tillgänglig GABA, en signalsubstans som bland annat saktar ner hjärnans aktivitet. Därför kan örten dämpa ångest och hjälpa musklerna att slappna av, vilket gör det blir lättare att komma till ro och somna.

Rosenrot
Även rosenrot är en kraftfull adaptogen. Ordet adaptogen kommer från engelskans adapt som betyder anpassa och det är precis vad rosenrot gör. Växten hjälper kroppen att anpassa sig till olika stressande faktorer som värme och kyla samt fysisk och psykisk ansträngning, men även känslomässig stress. Rosenrot är kanske mest känd för sin antidepressiva och uppiggande effekt.

LÄS OCKSÅ: Eva Sanner om naturens läkande kraft

Rysk rot
Den ryska roten blev enormt populär bland längskidåkare på 1970-talet då den inom en halvtimma kan påverka den fysiska prestationen. Rysk rot minskar stress i kroppen vid all form av ansträngning. Studier visar att den ryska roten ökar syreupptagningen, stärker immunförsvaret och minskar inflammation. Rysk rot hjälper levern att avgifta sig.

 

Schisandra
Schisandra kallas för bäret som förlänger livet utan att du åldras. Schisandra är en adaptogen, och kan användas i förebyggande syfte men också när du är trött. Bärets näringsinnehåll tas snabbt upp av kroppen och redan efter en halvtimma känner du dig mindre trött. Shisandra har en långsam nedbrytning i kroppen och finns kvar i blodet i minst åtta timmar efter intag.

Silverax
Örten används kanske mest av kvinnor i övergångsåldern för att lindra vallningar och svettningar. Men några studier har visat att nedstämdhet, oro och ängslighet kan dämpas av silveraxet. Även vid lätta sömnstörningar kan örten vara behjälplig. Inom folkmedicinen har silverax också använts vid ledvärk och som muskelavslappnande. 

Valeriana
Läkevänderoten är en välstuderad växt och en vanlig ingrediens i naturliga sömnmedel. Valeriana kan sänka aktiviteten i centrala nervsystemet och hjälper även musklerna att slappna av. Studier har visat att valeriana kan dämpa stress och ångest men även mild nedstämdhet. I Sverige har valeriana funnits som växtläkemedel i snart 90 år.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

 

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg.