Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Naturens apotek: Läkeörter som ger energi och vila

Negativ stress är inte bara en stark känsla av oro, obehag och utmattning. Det är ett fysiskt tillstånd som går att mäta, och om stressen har blivit långvarig kan den bli skadlig. Hjälp då kroppen att gå ner i varv. Många av de läkeörter som ger vila, ger dig samtidigt energi. Här är tolv örter som hjälper.

Ashwaganda
Indisk ginseng ingår i släktet withania, men när vi talar om den här adaptogenen så säger vi oftast ashwaganda. Den motverkar trötthet och hjälper dig att bibehålla fokus och koncentration. Inom folkmedicinen har ashwaganda använts i årtusenden för att motverka stress, ge energi och styrka, samtidigt som kropp och sinne får återhämtning och vila.

Citronmeliss
Har du svårt att gå ner i varv när det är dags att sova, så kan du göra ett kvällste på citronmeliss.  Örten dämpar hjärtklappning, oro, nervositet och sägs även ha en viss effekt vid migrän. Inom folkmedicinen har citronmeliss använts för att lugna orolig mage och tarm eftersom den hjälper vid uppblåsthet och kramp.

 

LÄS OCKSÅ: Stärk immunförsvaret med hjälp av naturens apotek

Humle
Att dricka te på humle gör att du känner dig mer avslappnad, vilket hjälper dig att somna snabbare. Humlekottar stoppades förr under kudden för den rogivande och lugnande effektens skull. Humle används som bekant i öl och den som dricker öl vet att det har en lätt sövande effekt. Humle har också en kramplösande och lugnade effekt på magen.

Ginseng
Inom den traditionella kinesiska medicinen är ginseng en av hörnpelarna och en av de riktigt gamla medicinalväxterna. Den har använts i över 5000 år. Roten har nyttjats för att förbättra minnet, öka koncentrations förmågan och minska mental trötthet. Ginseng lär kunna reducera effekterna av stress, stimulera immunförsvaret och förbättra blodsockernivåerna.

Johannesört
Johannesört har en lugnande effekt och minskar oro och grubblerier, men ger också en gladare sinnesstämning om du varit nedstämd under en tid. Läkeörten kan även påverka fysiska problem och minska huvudvärk, tryck över bröstet och magont som ofta är kopplat till stress och oro. Att ta johannesört på kvällen kan även göra det lättare att somna.

LÄS OCKSÅ: Örter – från magi till vetenskap

Kamomill
Örten har länge använts för att gradvis minska stress, oro och ångest, och för att lindra sömnbesvär och ge en djupare sömn. Kamomill innehåller ämnen som är muskelavslappnande och är därför bra vid mensvärk och om du ansträngt dig fysiskt. Det har även visat sig att kamomill kan förebygga feber och förkylning. 

 

Passionsblomma
Att ha svårt att sova kan ibland bero på för höga kortisolnivåer och andra gånger på för låg tillgänglighet av signalsubstansen GABA. Passionsblomman sägs kunna öka mängden tillgänglig GABA, en signalsubstans som bland annat saktar ner hjärnans aktivitet. Därför kan örten dämpa ångest och hjälpa musklerna att slappna av, vilket gör det blir lättare att komma till ro och somna.

Rosenrot
Även rosenrot är en kraftfull adaptogen. Ordet adaptogen kommer från engelskans adapt som betyder anpassa och det är precis vad rosenrot gör. Växten hjälper kroppen att anpassa sig till olika stressande faktorer som värme och kyla samt fysisk och psykisk ansträngning, men även känslomässig stress. Rosenrot är kanske mest känd för sin antidepressiva och uppiggande effekt.

LÄS OCKSÅ: Eva Sanner om naturens läkande kraft

Rysk rot
Den ryska roten blev enormt populär bland längskidåkare på 1970-talet då den inom en halvtimma kan påverka den fysiska prestationen. Rysk rot minskar stress i kroppen vid all form av ansträngning. Studier visar att den ryska roten ökar syreupptagningen, stärker immunförsvaret och minskar inflammation. Rysk rot hjälper levern att avgifta sig.

 

Schisandra
Schisandra kallas för bäret som förlänger livet utan att du åldras. Schisandra är en adaptogen, och kan användas i förebyggande syfte men också när du är trött. Bärets näringsinnehåll tas snabbt upp av kroppen och redan efter en halvtimma känner du dig mindre trött. Shisandra har en långsam nedbrytning i kroppen och finns kvar i blodet i minst åtta timmar efter intag.

Silverax
Örten används kanske mest av kvinnor i övergångsåldern för att lindra vallningar och svettningar. Men några studier har visat att nedstämdhet, oro och ängslighet kan dämpas av silveraxet. Även vid lätta sömnstörningar kan örten vara behjälplig. Inom folkmedicinen har silverax också använts vid ledvärk och som muskelavslappnande. 

Valeriana
Läkevänderoten är en välstuderad växt och en vanlig ingrediens i naturliga sömnmedel. Valeriana kan sänka aktiviteten i centrala nervsystemet och hjälper även musklerna att slappna av. Studier har visat att valeriana kan dämpa stress och ångest men även mild nedstämdhet. I Sverige har valeriana funnits som växtläkemedel i snart 90 år.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.