Naturens apotek: Läkeörter som ger energi och vila

Negativ stress är inte bara en stark känsla av oro, obehag och utmattning. Det är ett fysiskt tillstånd som går att mäta, och om stressen har blivit långvarig kan den bli skadlig. Hjälp då kroppen att gå ner i varv. Många av de läkeörter som ger vila, ger dig samtidigt energi. Här är tolv örter som hjälper.

Ashwaganda
Indisk ginseng ingår i släktet withania, men när vi talar om den här adaptogenen så säger vi oftast ashwaganda. Den motverkar trötthet och hjälper dig att bibehålla fokus och koncentration. Inom folkmedicinen har ashwaganda använts i årtusenden för att motverka stress, ge energi och styrka, samtidigt som kropp och sinne får återhämtning och vila.

Citronmeliss
Har du svårt att gå ner i varv när det är dags att sova, så kan du göra ett kvällste på citronmeliss.  Örten dämpar hjärtklappning, oro, nervositet och sägs även ha en viss effekt vid migrän. Inom folkmedicinen har citronmeliss använts för att lugna orolig mage och tarm eftersom den hjälper vid uppblåsthet och kramp.

 

LÄS OCKSÅ: Stärk immunförsvaret med hjälp av naturens apotek

Humle
Att dricka te på humle gör att du känner dig mer avslappnad, vilket hjälper dig att somna snabbare. Humlekottar stoppades förr under kudden för den rogivande och lugnande effektens skull. Humle används som bekant i öl och den som dricker öl vet att det har en lätt sövande effekt. Humle har också en kramplösande och lugnade effekt på magen.

Ginseng
Inom den traditionella kinesiska medicinen är ginseng en av hörnpelarna och en av de riktigt gamla medicinalväxterna. Den har använts i över 5000 år. Roten har nyttjats för att förbättra minnet, öka koncentrations förmågan och minska mental trötthet. Ginseng lär kunna reducera effekterna av stress, stimulera immunförsvaret och förbättra blodsockernivåerna.

Johannesört
Johannesört har en lugnande effekt och minskar oro och grubblerier, men ger också en gladare sinnesstämning om du varit nedstämd under en tid. Läkeörten kan även påverka fysiska problem och minska huvudvärk, tryck över bröstet och magont som ofta är kopplat till stress och oro. Att ta johannesört på kvällen kan även göra det lättare att somna.

LÄS OCKSÅ: Örter – från magi till vetenskap

Kamomill
Örten har länge använts för att gradvis minska stress, oro och ångest, och för att lindra sömnbesvär och ge en djupare sömn. Kamomill innehåller ämnen som är muskelavslappnande och är därför bra vid mensvärk och om du ansträngt dig fysiskt. Det har även visat sig att kamomill kan förebygga feber och förkylning. 

 

Passionsblomma
Att ha svårt att sova kan ibland bero på för höga kortisolnivåer och andra gånger på för låg tillgänglighet av signalsubstansen GABA. Passionsblomman sägs kunna öka mängden tillgänglig GABA, en signalsubstans som bland annat saktar ner hjärnans aktivitet. Därför kan örten dämpa ångest och hjälpa musklerna att slappna av, vilket gör det blir lättare att komma till ro och somna.

Rosenrot
Även rosenrot är en kraftfull adaptogen. Ordet adaptogen kommer från engelskans adapt som betyder anpassa och det är precis vad rosenrot gör. Växten hjälper kroppen att anpassa sig till olika stressande faktorer som värme och kyla samt fysisk och psykisk ansträngning, men även känslomässig stress. Rosenrot är kanske mest känd för sin antidepressiva och uppiggande effekt.

LÄS OCKSÅ: Eva Sanner om naturens läkande kraft

Rysk rot
Den ryska roten blev enormt populär bland längskidåkare på 1970-talet då den inom en halvtimma kan påverka den fysiska prestationen. Rysk rot minskar stress i kroppen vid all form av ansträngning. Studier visar att den ryska roten ökar syreupptagningen, stärker immunförsvaret och minskar inflammation. Rysk rot hjälper levern att avgifta sig.

 

Schisandra
Schisandra kallas för bäret som förlänger livet utan att du åldras. Schisandra är en adaptogen, och kan användas i förebyggande syfte men också när du är trött. Bärets näringsinnehåll tas snabbt upp av kroppen och redan efter en halvtimma känner du dig mindre trött. Shisandra har en långsam nedbrytning i kroppen och finns kvar i blodet i minst åtta timmar efter intag.

Silverax
Örten används kanske mest av kvinnor i övergångsåldern för att lindra vallningar och svettningar. Men några studier har visat att nedstämdhet, oro och ängslighet kan dämpas av silveraxet. Även vid lätta sömnstörningar kan örten vara behjälplig. Inom folkmedicinen har silverax också använts vid ledvärk och som muskelavslappnande. 

Valeriana
Läkevänderoten är en välstuderad växt och en vanlig ingrediens i naturliga sömnmedel. Valeriana kan sänka aktiviteten i centrala nervsystemet och hjälper även musklerna att slappna av. Studier har visat att valeriana kan dämpa stress och ångest men även mild nedstämdhet. I Sverige har valeriana funnits som växtläkemedel i snart 90 år.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

 

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

Katter kan smittas av coronavirus – men även bilda antikroppar

Hälsa

Det har visat sig att katter kan bli smittade av det nya coronaviruset. De kan smittas av andra katter och av sina ägare. Katter kan sedan sprida viruset mellan varandra, men inte till människor.  I Hong Kong har ett antal katter som smittats med SARS-CoV-2 burit på antikroppar mot coronaviruset. Symtomen liknar de människor får med hosta, andningssvårigheter och lunginflammation.