Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Därför påverkas du av mörker och sömnbrist

Sömnen är enormt viktigt för hälsan och den som sovit dåligt några nätter kan vittna om att både kropp och själ inte mår bra. Och när mörkret sänker sig över vårt vinterlandskap – ja, då blir vi ännu tröttare. Maria Nordin som är forskare vid Institutionen för psykologi vid Umeå universitet berättar varför och ur den mörka årstiden påverkar oss och varför en dålig sömn är så farligt för oss.

Forskare runt hela världen har under senare tid börjat förstå varför sömn är så viktigt för vårt välmående och varför brist på sömn kan leda till ohälsa kroppsligt som psykiskt. Relativt ny forskning visar att vårt minne byggs på under natten och vi får lättare att lära. Det verkar som om hjärnan rensar sig själv och tvättas under sömnen. Forskarna har också sett en ökning av tillväxthormonerna som reparerar våra celler. Med andra ord, det finns flera bra saker med att sova.

Forskaren vid Institutionen för psykologi vid Umeå universitet, Maria Nordin, har berört både arbetsrelaterad och allmän hälsopsykologi och eftersom en störd nattsömn kan vara tecken på annan ohälsa har hon tittat på vad sömn och sömnbrist kan ge för positiva och negativa effekter.

 

LÄS OCKSÅ: Sambandet mellan fetma och sömnbrist

Viktiga processer i hjärnan
I en intervju på Umeå universitets hemsida säger Maria Nordin att det är enormt viktigt att kunna sova så att alla de här processerna ska kunna ha sin gång och ta den tid som behövs för att vi ska må bra.

– Tidigare har man sagt att man kanske inte behöver sova så mycket som rekommenderats, men det kommer mer och mer forskning som visar att vi behöver sova ganska mycket för att få till stånd alla processerna i kroppen under natten. Kroppen vilar sig faktiskt inte utan den gör andra saker än vad den gör under dagen. Vi behöver både de processer som sker på natten och de som sker på dagen, förklarar Maria Nordin.

När vi sover för lite försämras både inlärningsförmåga och koncentrationsförmåga. Forskning visar att utmattningssyndrom och depression kan orsakas av sömnbrist. Även fysiska sjukdomar som har med hjärta och kärl kan uppstå när sömnen under en längre period inte fungerar.

LÄS OCKSÅ: Sömnbrist kan förändra DNA

Följa sin biologiska rytm
På vintern känner sig de flesta tröttare på grund av mörkret. Egentligen behöver vi inte sova mer. Den fysiologiska orsaken till att vi är tröttare beror på att sömnhormonet melatonin utsöndras när det är mörkt, vilket gör att när dagsljuset försvinner ökar sömnhormonet och vi vill gärna vila eller sova. Men att lägga sig för tidigt eller sova en stund på eftermiddagen kan ställa till det för nattsömnen. Att skapa regelbundna vanor brukar få kroppen att följa sin biologiska rytm. Det vill säga att stiga upp och gå och lägga sig vid samma tider, även på helgen. Att äta med jämna mellanrum och att försöka var ute när det är ljust på dagen.

– Den biologiska klockan påverkas av ljuset och när det är lite ljus så kan den bli störd så att vi tycker att det är svårare att sova även om vi är trötta och det är mörkt. Det räcker med en halvtimmes promenad på förmiddagen, även när det är molnigt, gärna varje dag för att man ska få lättare att sätta den biologiska klockan, säger Maria Nordin.

 

LÄS OCKSÅ: Så kan sömnbrist påverka tarmbakterierna

En attitydfråga
Det som påverkar sömnen negativt är stress och att vi är fysiskt aktiva. Så även om det är mörkt och melatoninet utsöndras i kroppen kan du även ha en hög halt av stresshormonet kortisol. Då brukar det vara svårt att gå ner i varv och somna. Om du har lätt att somna men vaknar mitt i natten beror de oftast på att ditt kortisol var för högt när du somnade. När du ska stiga upp på morgonen så stiger kortisolet snabb och du känner dig pigg och alert. Sover du för länge på morgonen kan kortisolet var segt att få igång. Balans och regelbundenhet är därför nyckelord för bra sömn och välmående.

– Det är kanske en attitydfråga att orka med det mörkret. Man behöver vara lite snäll mot sig själv när man blir trött om inte pressa sig för mycket utan ha det lite mysigt, säger Maria Nordin.

Källa: Umeå universitet

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.