Sabina Dufberg och Charlotta Flinkenberg:

Foto: Magnus Ragnvid

Dufberg och Flinkenberg: ”Man behöver inte vara strikt för att hålla vikten”

Fakta

Namn: Sabina Dufberg
Ålder: 43 år
Familj: Tvillingarna Selina och Nicholas som blir 5 år i sommar och maken Anders.
Bor: I villa söder om Stockholm.
Gör: Är en av Sveriges främsta träningscoacher med över 25 års branscherfarenhet. Hon är en flitigt anlitad föreläsare inom hälsa, träning och ledarskap och har varit tränare i TV-programmet ”Biggest Loser”.
Läs mer på: Sabinadufberg.com

Namn: Charlotta Flinkenberg
Ålder: 48 år
Familj: Man och tre barn (varav ett par tvillingar).
Bor: I villa norr om Stockholm.
Gör: Journalist, bloggare, författare och föreläsare. Tidigare chefredaktör på tidningarna Glamour, Veckorevyn och Chic. Idag chefredaktör/grundare Netstyle.
Läs mer påNetstyle.se/charlotta

Deras gemensamma instagramkonto: @Dittlivsform

Till och med 16/3 2019 har du som läser Kurera möjlighet att köpa boken ”Ditt livs form – med 80/20-metoden” till 20 procents rabatterat pris. Klicka här.

omslag_ditt_livs_form

I dessa tider greppar många efter quickfixes och tror att radikala förändringar är det som ger resultat för hälsan.
Med sin nya bok ”Ditt livs form – med 80/20-metoden”, vill journalisten Charlotta Flinkenberg och fitnessprofilen Sabina Dufberg visa att en balanserad njutning är en bättre väg att gå.
– Det är ingen diet utan ett sätt att leva, säger de i en intervju med Kurera.

Människor går ofta utanför sig själva när de söker förändring och vill gärna att någon diet eller någon annan person ska lösa problemet åt dem. Det är därför många hoppar på dieter efter nyår eller trängs på fullsatta gym i januari, när motivationen är som starkast. Problemet med att ”hoppa på” dieter eller lite för intensiva träningsmetoder, är att man någon gång hoppar av dem.

”Viktigast är att få bukt med stressen”
Den etablerade fitnessprofilen Sabina Dufberg är en av författarna till boken ”Ditt livs form – med 80/20-metoden”.
– Varaktiga förändringar börjar inifrån. Du måste börja med att träna hjärnan. Är inte huvudet med kommer inte kroppen att hänga med heller. Kosten och träningen är viktiga faktorer för en livsstilsförändring, men allra viktigast är att få bukt med stressen”, säger Sabina Dufberg, som många även känner igen som tränare från ”Biggest Loser” samt föreläsare och hälsoentreprenör.

 

Alla kan – ett tag
Bokens andra författare är Charlotta Flinkenberg, prisbelönad journalist och välkänd mediaprofil. Hon fyller i:
– Alla kan vara utan socker i 30 dagar, eller exkludera vissa livsmedelsgrupper under en period, eller ta ut sig totalt på en fem veckor lång bootcamp. Men hur känns kroppen och humöret tre månader senare? Är detta något du känner att du vill fortsätta att göra för resten av ditt liv?
Hon tillägger:
– Är svaret nej behöver man läsa vår bok.

LÄS OCKSÅ: 13 vetenskapligt uppbackade sätt att gå ner i vikt

Själva tvillingföräldrar i behov av hållbar livsstil
Båda författarna är tvillingföräldrar, driver flera företag och behöver en hållbar livsstil för att orka med sociala aktiviteter.
Varken Sabina eller Charlotta är heller några fan av förbud eller strikta dieter.
– Så fort något inte är tillåtet är detta det enda vi människor tänker på. 80/20-metoden tillåter vin, chips och glass, om än i modesta mängder, säger Sabina.
– För det många inte har koll på är just storlekarna på portioner.

Möjligt att njuta sig i form
Allt eller inget är ett tänk som faller efter ett tag. Ska man lyckas med få till en hållbar förändring måste den ha förankring i verkligheten, resonerar de.
– Det handlar om att finna ett sätt att leva som känns realistiskt över tid. De allra flesta av oss har barn, ont om tid, krävande jobb och så vill vi kunna slappna av på helgerna med trevliga middagar i sociala sammanhang. Det går att njuta sig i form, bara man skaffar sig koll på sina rutiner, säger Charlotta.

LÄS OCKSÅ: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

Strikta rutiner = onda cirklar
Problemet, enligt författarna, är att alltför strikta rutiner leder till depp istället för pepp och att man ofta ger upp. Sedan vill man gärna bli frälst av ytterligare en ny diet, eller träningsform. Detta leder till en ond cirkel och många blir aldrig riktigt nöjda utan känner sig konstant misslyckade.
– Vår metod är ingen diet. Det är ett sätt att leva. 80/20-metoden handlar i korthet om att 80 procent av det du stoppar i dig ska vara kvalitativ och varierad mat från vettiga kostkällor, med rätt fördelning av proteiner, kolhydrater och fetter. Resterande 20 procent kan vara sådant som inte är lika nyttigt, men som du verkligen älskar, förklarar Sabina.

Applicerbart även på träning
Samma tänk, alltså enligt 80/20-metoden, presenterar författarna när det gäller områdena träning och vila, berättar Sabina och Charlotta.
– 80 procent av träningen behöver vara resultatinriktad och anpassad utifrån dina personliga mål. Här kan det krävas att du går utanför din bekvämlighetszon när du tränar. Medan 20 procent kan vara träning som är mer rolig och omväxlande, men som kanske inte direkt ger bålstyrka eller väldefinierade axlar.
– Det kan till exempel vara att dansa zumba, leka med barnen eller gå promenader.

 

… och vila 
Även vilan kan delas upp i 80/20, menar författarna, och i boken ges tips på hur man hanterar stress och prioriterar kvalitativ vila med god sömn med mera under större delen av tiden – medan man kan ”slarva” vissa gånger eftersom annat roligt kom emellan, som till exempel att vara uppe sent och skvallra med en väninna på en konferensresa, med för lite sömn som följd.

LÄS OCKSÅ: Pyknogenol – ett knep som bromsar åldersrelaterad muskelförlust

En tillåtande balans blir hållbar i praktiken
Just njutningen, att ha roligt, att få balans i tillvaron är ett återkommande tema i Dufbergs och Flinkenbergs form-bibel.
– Tanken är att det här blir den sista hälsobok du behöver köpa i ditt liv. Vår metod är inte trendig, eller sexig – den är tidlös, genomförbar och hållbar i praktiken. Vi hjälper dig att nå ditt livs form – och stanna där, summerar Charlotta.

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Sabina Dufberg
Ålder: 43 år
Familj: Tvillingarna Selina och Nicholas som blir 5 år i sommar och maken Anders.
Bor: I villa söder om Stockholm.
Gör: Är en av Sveriges främsta träningscoacher med över 25 års branscherfarenhet. Hon är en flitigt anlitad föreläsare inom hälsa, träning och ledarskap och har varit tränare i TV-programmet ”Biggest Loser”.
Läs mer på: Sabinadufberg.com

Namn: Charlotta Flinkenberg
Ålder: 48 år
Familj: Man och tre barn (varav ett par tvillingar).
Bor: I villa norr om Stockholm.
Gör: Journalist, bloggare, författare och föreläsare. Tidigare chefredaktör på tidningarna Glamour, Veckorevyn och Chic. Idag chefredaktör/grundare Netstyle.
Läs mer påNetstyle.se/charlotta

Deras gemensamma instagramkonto: @Dittlivsform

Till och med 16/3 2019 har du som läser Kurera möjlighet att köpa boken ”Ditt livs form – med 80/20-metoden” till 20 procents rabatterat pris. Klicka här.

omslag_ditt_livs_form

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

 

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.