Sabina Dufberg och Charlotta Flinkenberg:

Foto: Magnus Ragnvid

Dufberg och Flinkenberg: ”Man behöver inte vara strikt för att hålla vikten”

Fakta

Namn: Sabina Dufberg
Ålder: 43 år
Familj: Tvillingarna Selina och Nicholas som blir 5 år i sommar och maken Anders.
Bor: I villa söder om Stockholm.
Gör: Är en av Sveriges främsta träningscoacher med över 25 års branscherfarenhet. Hon är en flitigt anlitad föreläsare inom hälsa, träning och ledarskap och har varit tränare i TV-programmet ”Biggest Loser”.
Läs mer på: Sabinadufberg.com

Namn: Charlotta Flinkenberg
Ålder: 48 år
Familj: Man och tre barn (varav ett par tvillingar).
Bor: I villa norr om Stockholm.
Gör: Journalist, bloggare, författare och föreläsare. Tidigare chefredaktör på tidningarna Glamour, Veckorevyn och Chic. Idag chefredaktör/grundare Netstyle.
Läs mer påNetstyle.se/charlotta

Deras gemensamma instagramkonto: @Dittlivsform

Till och med 16/3 2019 har du som läser Kurera möjlighet att köpa boken ”Ditt livs form – med 80/20-metoden” till 20 procents rabatterat pris. Klicka här.

omslag_ditt_livs_form

I dessa tider greppar många efter quickfixes och tror att radikala förändringar är det som ger resultat för hälsan.
Med sin nya bok ”Ditt livs form – med 80/20-metoden”, vill journalisten Charlotta Flinkenberg och fitnessprofilen Sabina Dufberg visa att en balanserad njutning är en bättre väg att gå.
– Det är ingen diet utan ett sätt att leva, säger de i en intervju med Kurera.

Människor går ofta utanför sig själva när de söker förändring och vill gärna att någon diet eller någon annan person ska lösa problemet åt dem. Det är därför många hoppar på dieter efter nyår eller trängs på fullsatta gym i januari, när motivationen är som starkast. Problemet med att ”hoppa på” dieter eller lite för intensiva träningsmetoder, är att man någon gång hoppar av dem.

”Viktigast är att få bukt med stressen”
Den etablerade fitnessprofilen Sabina Dufberg är en av författarna till boken ”Ditt livs form – med 80/20-metoden”.
– Varaktiga förändringar börjar inifrån. Du måste börja med att träna hjärnan. Är inte huvudet med kommer inte kroppen att hänga med heller. Kosten och träningen är viktiga faktorer för en livsstilsförändring, men allra viktigast är att få bukt med stressen”, säger Sabina Dufberg, som många även känner igen som tränare från ”Biggest Loser” samt föreläsare och hälsoentreprenör.

 

Alla kan – ett tag
Bokens andra författare är Charlotta Flinkenberg, prisbelönad journalist och välkänd mediaprofil. Hon fyller i:
– Alla kan vara utan socker i 30 dagar, eller exkludera vissa livsmedelsgrupper under en period, eller ta ut sig totalt på en fem veckor lång bootcamp. Men hur känns kroppen och humöret tre månader senare? Är detta något du känner att du vill fortsätta att göra för resten av ditt liv?
Hon tillägger:
– Är svaret nej behöver man läsa vår bok.

LÄS OCKSÅ: 13 vetenskapligt uppbackade sätt att gå ner i vikt

Själva tvillingföräldrar i behov av hållbar livsstil
Båda författarna är tvillingföräldrar, driver flera företag och behöver en hållbar livsstil för att orka med sociala aktiviteter.
Varken Sabina eller Charlotta är heller några fan av förbud eller strikta dieter.
– Så fort något inte är tillåtet är detta det enda vi människor tänker på. 80/20-metoden tillåter vin, chips och glass, om än i modesta mängder, säger Sabina.
– För det många inte har koll på är just storlekarna på portioner.

Möjligt att njuta sig i form
Allt eller inget är ett tänk som faller efter ett tag. Ska man lyckas med få till en hållbar förändring måste den ha förankring i verkligheten, resonerar de.
– Det handlar om att finna ett sätt att leva som känns realistiskt över tid. De allra flesta av oss har barn, ont om tid, krävande jobb och så vill vi kunna slappna av på helgerna med trevliga middagar i sociala sammanhang. Det går att njuta sig i form, bara man skaffar sig koll på sina rutiner, säger Charlotta.

LÄS OCKSÅ: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

Strikta rutiner = onda cirklar
Problemet, enligt författarna, är att alltför strikta rutiner leder till depp istället för pepp och att man ofta ger upp. Sedan vill man gärna bli frälst av ytterligare en ny diet, eller träningsform. Detta leder till en ond cirkel och många blir aldrig riktigt nöjda utan känner sig konstant misslyckade.
– Vår metod är ingen diet. Det är ett sätt att leva. 80/20-metoden handlar i korthet om att 80 procent av det du stoppar i dig ska vara kvalitativ och varierad mat från vettiga kostkällor, med rätt fördelning av proteiner, kolhydrater och fetter. Resterande 20 procent kan vara sådant som inte är lika nyttigt, men som du verkligen älskar, förklarar Sabina.

Applicerbart även på träning
Samma tänk, alltså enligt 80/20-metoden, presenterar författarna när det gäller områdena träning och vila, berättar Sabina och Charlotta.
– 80 procent av träningen behöver vara resultatinriktad och anpassad utifrån dina personliga mål. Här kan det krävas att du går utanför din bekvämlighetszon när du tränar. Medan 20 procent kan vara träning som är mer rolig och omväxlande, men som kanske inte direkt ger bålstyrka eller väldefinierade axlar.
– Det kan till exempel vara att dansa zumba, leka med barnen eller gå promenader.

 

… och vila 
Även vilan kan delas upp i 80/20, menar författarna, och i boken ges tips på hur man hanterar stress och prioriterar kvalitativ vila med god sömn med mera under större delen av tiden – medan man kan ”slarva” vissa gånger eftersom annat roligt kom emellan, som till exempel att vara uppe sent och skvallra med en väninna på en konferensresa, med för lite sömn som följd.

LÄS OCKSÅ: Pyknogenol – ett knep som bromsar åldersrelaterad muskelförlust

En tillåtande balans blir hållbar i praktiken
Just njutningen, att ha roligt, att få balans i tillvaron är ett återkommande tema i Dufbergs och Flinkenbergs form-bibel.
– Tanken är att det här blir den sista hälsobok du behöver köpa i ditt liv. Vår metod är inte trendig, eller sexig – den är tidlös, genomförbar och hållbar i praktiken. Vi hjälper dig att nå ditt livs form – och stanna där, summerar Charlotta.

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Sabina Dufberg
Ålder: 43 år
Familj: Tvillingarna Selina och Nicholas som blir 5 år i sommar och maken Anders.
Bor: I villa söder om Stockholm.
Gör: Är en av Sveriges främsta träningscoacher med över 25 års branscherfarenhet. Hon är en flitigt anlitad föreläsare inom hälsa, träning och ledarskap och har varit tränare i TV-programmet ”Biggest Loser”.
Läs mer på: Sabinadufberg.com

Namn: Charlotta Flinkenberg
Ålder: 48 år
Familj: Man och tre barn (varav ett par tvillingar).
Bor: I villa norr om Stockholm.
Gör: Journalist, bloggare, författare och föreläsare. Tidigare chefredaktör på tidningarna Glamour, Veckorevyn och Chic. Idag chefredaktör/grundare Netstyle.
Läs mer påNetstyle.se/charlotta

Deras gemensamma instagramkonto: @Dittlivsform

Till och med 16/3 2019 har du som läser Kurera möjlighet att köpa boken ”Ditt livs form – med 80/20-metoden” till 20 procents rabatterat pris. Klicka här.

omslag_ditt_livs_form

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

 

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.