Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Sabina Dufberg och Charlotta Flinkenberg:

Foto: Magnus Ragnvid

Dufberg och Flinkenberg: ”Man behöver inte vara strikt för att hålla vikten”

Fakta

Namn: Sabina Dufberg
Ålder: 43 år
Familj: Tvillingarna Selina och Nicholas som blir 5 år i sommar och maken Anders.
Bor: I villa söder om Stockholm.
Gör: Är en av Sveriges främsta träningscoacher med över 25 års branscherfarenhet. Hon är en flitigt anlitad föreläsare inom hälsa, träning och ledarskap och har varit tränare i TV-programmet ”Biggest Loser”.
Läs mer på: Sabinadufberg.com

Namn: Charlotta Flinkenberg
Ålder: 48 år
Familj: Man och tre barn (varav ett par tvillingar).
Bor: I villa norr om Stockholm.
Gör: Journalist, bloggare, författare och föreläsare. Tidigare chefredaktör på tidningarna Glamour, Veckorevyn och Chic. Idag chefredaktör/grundare Netstyle.
Läs mer påNetstyle.se/charlotta

Deras gemensamma instagramkonto: @Dittlivsform

Till och med 16/3 2019 har du som läser Kurera möjlighet att köpa boken ”Ditt livs form – med 80/20-metoden” till 20 procents rabatterat pris. Klicka här.

omslag_ditt_livs_form

I dessa tider greppar många efter quickfixes och tror att radikala förändringar är det som ger resultat för hälsan.
Med sin nya bok ”Ditt livs form – med 80/20-metoden”, vill journalisten Charlotta Flinkenberg och fitnessprofilen Sabina Dufberg visa att en balanserad njutning är en bättre väg att gå.
– Det är ingen diet utan ett sätt att leva, säger de i en intervju med Kurera.

Människor går ofta utanför sig själva när de söker förändring och vill gärna att någon diet eller någon annan person ska lösa problemet åt dem. Det är därför många hoppar på dieter efter nyår eller trängs på fullsatta gym i januari, när motivationen är som starkast. Problemet med att ”hoppa på” dieter eller lite för intensiva träningsmetoder, är att man någon gång hoppar av dem.

”Viktigast är att få bukt med stressen”
Den etablerade fitnessprofilen Sabina Dufberg är en av författarna till boken ”Ditt livs form – med 80/20-metoden”.
– Varaktiga förändringar börjar inifrån. Du måste börja med att träna hjärnan. Är inte huvudet med kommer inte kroppen att hänga med heller. Kosten och träningen är viktiga faktorer för en livsstilsförändring, men allra viktigast är att få bukt med stressen”, säger Sabina Dufberg, som många även känner igen som tränare från ”Biggest Loser” samt föreläsare och hälsoentreprenör.

 

Alla kan – ett tag
Bokens andra författare är Charlotta Flinkenberg, prisbelönad journalist och välkänd mediaprofil. Hon fyller i:
– Alla kan vara utan socker i 30 dagar, eller exkludera vissa livsmedelsgrupper under en period, eller ta ut sig totalt på en fem veckor lång bootcamp. Men hur känns kroppen och humöret tre månader senare? Är detta något du känner att du vill fortsätta att göra för resten av ditt liv?
Hon tillägger:
– Är svaret nej behöver man läsa vår bok.

LÄS OCKSÅ: 13 vetenskapligt uppbackade sätt att gå ner i vikt

Själva tvillingföräldrar i behov av hållbar livsstil
Båda författarna är tvillingföräldrar, driver flera företag och behöver en hållbar livsstil för att orka med sociala aktiviteter.
Varken Sabina eller Charlotta är heller några fan av förbud eller strikta dieter.
– Så fort något inte är tillåtet är detta det enda vi människor tänker på. 80/20-metoden tillåter vin, chips och glass, om än i modesta mängder, säger Sabina.
– För det många inte har koll på är just storlekarna på portioner.

Möjligt att njuta sig i form
Allt eller inget är ett tänk som faller efter ett tag. Ska man lyckas med få till en hållbar förändring måste den ha förankring i verkligheten, resonerar de.
– Det handlar om att finna ett sätt att leva som känns realistiskt över tid. De allra flesta av oss har barn, ont om tid, krävande jobb och så vill vi kunna slappna av på helgerna med trevliga middagar i sociala sammanhang. Det går att njuta sig i form, bara man skaffar sig koll på sina rutiner, säger Charlotta.

LÄS OCKSÅ: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

Strikta rutiner = onda cirklar
Problemet, enligt författarna, är att alltför strikta rutiner leder till depp istället för pepp och att man ofta ger upp. Sedan vill man gärna bli frälst av ytterligare en ny diet, eller träningsform. Detta leder till en ond cirkel och många blir aldrig riktigt nöjda utan känner sig konstant misslyckade.
– Vår metod är ingen diet. Det är ett sätt att leva. 80/20-metoden handlar i korthet om att 80 procent av det du stoppar i dig ska vara kvalitativ och varierad mat från vettiga kostkällor, med rätt fördelning av proteiner, kolhydrater och fetter. Resterande 20 procent kan vara sådant som inte är lika nyttigt, men som du verkligen älskar, förklarar Sabina.

Applicerbart även på träning
Samma tänk, alltså enligt 80/20-metoden, presenterar författarna när det gäller områdena träning och vila, berättar Sabina och Charlotta.
– 80 procent av träningen behöver vara resultatinriktad och anpassad utifrån dina personliga mål. Här kan det krävas att du går utanför din bekvämlighetszon när du tränar. Medan 20 procent kan vara träning som är mer rolig och omväxlande, men som kanske inte direkt ger bålstyrka eller väldefinierade axlar.
– Det kan till exempel vara att dansa zumba, leka med barnen eller gå promenader.

 

… och vila 
Även vilan kan delas upp i 80/20, menar författarna, och i boken ges tips på hur man hanterar stress och prioriterar kvalitativ vila med god sömn med mera under större delen av tiden – medan man kan ”slarva” vissa gånger eftersom annat roligt kom emellan, som till exempel att vara uppe sent och skvallra med en väninna på en konferensresa, med för lite sömn som följd.

LÄS OCKSÅ: Pyknogenol – ett knep som bromsar åldersrelaterad muskelförlust

En tillåtande balans blir hållbar i praktiken
Just njutningen, att ha roligt, att få balans i tillvaron är ett återkommande tema i Dufbergs och Flinkenbergs form-bibel.
– Tanken är att det här blir den sista hälsobok du behöver köpa i ditt liv. Vår metod är inte trendig, eller sexig – den är tidlös, genomförbar och hållbar i praktiken. Vi hjälper dig att nå ditt livs form – och stanna där, summerar Charlotta.

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Sabina Dufberg
Ålder: 43 år
Familj: Tvillingarna Selina och Nicholas som blir 5 år i sommar och maken Anders.
Bor: I villa söder om Stockholm.
Gör: Är en av Sveriges främsta träningscoacher med över 25 års branscherfarenhet. Hon är en flitigt anlitad föreläsare inom hälsa, träning och ledarskap och har varit tränare i TV-programmet ”Biggest Loser”.
Läs mer på: Sabinadufberg.com

Namn: Charlotta Flinkenberg
Ålder: 48 år
Familj: Man och tre barn (varav ett par tvillingar).
Bor: I villa norr om Stockholm.
Gör: Journalist, bloggare, författare och föreläsare. Tidigare chefredaktör på tidningarna Glamour, Veckorevyn och Chic. Idag chefredaktör/grundare Netstyle.
Läs mer påNetstyle.se/charlotta

Deras gemensamma instagramkonto: @Dittlivsform

Till och med 16/3 2019 har du som läser Kurera möjlighet att köpa boken ”Ditt livs form – med 80/20-metoden” till 20 procents rabatterat pris. Klicka här.

omslag_ditt_livs_form

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

 

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg.