Den svenska egenvårdsmarknaden fortsätter att växa. Tillväxten är stabil men inte kraftig. I takt med att antalet försäljningskanaler stigit har konkurrensen ökat. Det medför sänkta marginaler för företagen och lindriga prisökningar (i många fall prissänkningar) för konsumenterna. Det visar försäljningsstatistiken för egenvårdsmarknaden som släpps idag.
– Sportnutrition växer snabbast och det är här försäljningen via internet verkligen har tagit fart. De svenska företagen står mycket starka trots en växande internationell konkurrens, säger Svensk Egenvårds VD Mats Nilsson till Kurera.
Svensk Egenvård och Euromonitor presenterar 2016 års försäljningsstatistik för den svenska egenvårdsmarknaden. Statistiken omfattar all försäljning av kosttillskott, vitaminer, viktminskningsprodukter, växtbaserade läkemedel och sportnutrition på den svenska marknaden under 2016.
Siffrorna omfattar alla försäljningskanaler
Försäljningsstatistiken är den enda heltäckande statistiken som finns över kosttillskott, sportnutrition, växtbaserade läkemedel och viktminskningsprodukter som sammanställs i Sverige och som dessutom omfattar alla försäljningskanaler, det vill säga som hälsofackhandel, apotek, dagligvaruhandel, träningsanläggningar, postorder och internetförsäljning.
”Branschen växer men inte så det knakar”
Mats Nilsson är VD för branschorganisationen Svensk Egenvård (som består av leverantörer av livsmedel och tillskott för en hälsosam livsstil och välbefinnande och av leverantörer av växtbaserade läkemedel för att förebygga, lindra och bota milda sjukdomstillstånd). Han sammanfattar försäljningsstatistiken:
– I korthet kan man säga att branschen växer men inte så det knakar. Sportnutrition har fortsatt starkast tillväxt medan viktminskningsprodukterna minskar ganska kraftigt, vilket är ett tecken på att allt fler följer de olika dieterna istället för att köpa särskilda produkter för sin viktnedgång, säger han.
► Läs också: Större effekt av dina tillskott? Lär dig om rekommenderad vs terapeutisk dos
Flest handlar fortfarande i butik
– Statistiken visar att det finns tre dominerande försäljningskanaler; dagligvaruhandeln, apoteken och hälsofackhandeln. Den traditionella konsumenten väljer fortfarande att köpa sina produkter i butik.
– Det är inom sportnutritionen, det segment som växer snabbast, som försäljningen via Internet verkligen tagit fart.
► Läs också: Allt fler får diagnosen D-vitaminbrist
Svenska produkter dominerar
Det kan dock noteras att trots en omfattande Internetförsäljning dominerar de svenska produkterna på sportnutritionsmarknaden.
– Statistiken visar att svenska konsumenterna fortsatt föredrar de traditionella varumärkena. De svenska företagen står mycket starka trots en växande internationell konkurrens, säger Mats Nilsson.
Lägre försäljning i Sverige än i grannländerna
Även om internationella jämförelser är svåra att göra visar tillgänglig statistik att konsumenterna i våra grannländer spenderar mer pengar på egenvårdsprodukter än vad den svenska genomsnittskonsumenten gör.
Försäljningen ökar på alla områden – utom viktminskningsprodukter
Tillväxten var 2016 cirka 2,4 procent för hela egenvårdsmarknaden. Den enda kategorin som minskar är viktminskningsprodukterna.
► Läs också: Guide till viktminskningsprodukter
Tillväxt 2016 per kategori:
• Kosttillskott och Vitaminer 3,5 %
• Viktkontroll – 9,1 %
• Sportnutrition 4,8 %
• Växtbaserade läkemedel 1,2 %
Du hittar hela försäljningsstatistiken för egenvårdsmarknaden 2016 här.
Av Isabelle G Hedander
Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!