Grönläppad mussla minskade Ewas ledvärk efter tre veckor

Fakta

Namn: Ewa Nygren
Ålder: 50 plus
Bor: Västerås
Sysselsättning: Mentalskötare

Varför hjälper grönläppad mussla?
Kollagen, zink och C-vitamin är tre ämnen som är bra för ledbrosket. Det är däremot musselextraktet från den grönläppade musslan som är den mest intressanta ingrediensen i Glyc, ett tillskott som hjälper rörligheten i lederna. Det menar apotekaren Dan Magnusson på företaget Octean som tagit fram Glyc.

Musselextrakt har antiinflammatorisk effekt på grund av fettsyrorna omega-3- och omega-6. Man tror också att musslan har leduppbyggande effekt på grund av sitt höga innehåll av glukosamin.

Amerikanska NIH, National Institute of Health, genomför en stor, kommersiellt opartisk studie på att musslan bygger nytt brosk i en artrosskadad led, ännu är ingen studie publicerad. Det finns emellertid studier som visar kliniskt goda resultat på att musslan har både kraftig smärtstillande och avsvällande effekt på inflammerade leder.

Positiva resultat vid artros
Extrakt av hela den grönläppade musslan har visat mycket positiva resultat på lindring av symptom och förbättrad funktionsförmåga vid artros.
Efter intag av kapslar i sex månader kunde en 70-procentig förbättring av tillstånden utläsas. Musselextrakt har också visat positiv effekt på andra inflammatoriska sjukdomar så som exempelvis astma och ledgångsreumatism.
Det finns även produkter med enbart grönläppad musselolja och de innehåller omega-3 fettsyror men saknar de viktiga glykosaminoglykanerna (GAG).

Näring för lederna
Tillskottet innehåller även vitamin C som bidrar till kollagenbildning, som är bra för benstommen och brosket samt zink som bidrar till att behålla en normal benstomme.

Ewa Nygren fick värk i leder och muskler efter att ha lyft tungt inom vården i många år. Med hjälp av träning, massage hos kiropraktor och grönläppad mussla från Nya Zeeland mår hon i dag bättre än någonsin.

Efter 25 år inom vården hade Ewa Nygren rejält ont i axlar och nacke på grund av alla tunga lyft. I flera år gick hon med smärtan innan hon äntligen fick en magnetröntgen som avslöjade vilka skador hon dragits med.
– När jag till slut fick röntga mig så fick det ju resultat. Det visade sig att jag hade en falsettledsinflammation i höger axel och diskbråck mellan skulderbladen utan rotpåverkan. Är det rotpåverkan så åker man vanligtvis in på operation. Men istället så skrev de ut smärtstillande tabletter, berättar Ewa.

Läs också: Några bra tips vid ledvärk

 

Fortsatta förslitningsskador
Trots att hon fick medicin så fortsatte värken att vara ett problem för Ewa som berättar att hon inte gillade att äta för mycket tabletter eftersom det kan leda till andra problem, oftast med magen. Allt vände när hennes kiropraktor introducerade henne för tillskottet Glyc, som främjar rörligheten i kroppens leder.
– Det tog kanske tre veckor innan jag kände skillnad. Jag kände mig rörligare och smidigare i kroppen. Jag visste inte ens att det fanns några såna här tabletter. Jag tog värktabletter och smärtstillande tidigare men nu behöver jag dem inte längre.

Mussla från Nya Zeeland
Huvudingrediensen i Glyc är grönläppad mussla från Nya Zeelands kust. Musslan är näringsrik och har fiskats och ätits av ursprungsbefolkningen Maorierna under generationer eftersom den ger naturlig smärtlindring. Musslan hamnade i pulver- och pillerform 1986 och har sen dess blivit populär runt hela världen eftersom dess näringsämnen bygger upp brosk, bindväv, hud och ledvätska. Musslan innehåller också omega-3 och omega-6 som har inflammationshämmande egenskaper. Studier har visat att ämnena i musslan lindrar symptom vid ledförslitning som oftast visar sig genom värk och stelhet.

Läs också: Musselolja hjälpte vid artros

Gjorde uppehåll
Ewa gjorde för ett tag sedan uppehåll med tillskottet när hon fick höra talas om ett nyponpulver som fungerat väldigt bra för en arbetskamrat.
– Hon kunde inte ta sig upp ur sängen utan ett nyponextraktet, så jag blev intresserad och provade det. Jag åt en hel förpackning men det hjälpte inte på mig. Så jag gick tillbaka till Glyc för den fungerade så mycket bättre för mig.

ewa_nygren_foto_friberg_400

Börjat på gym
I dag har Ewa ätit musseltillskottet i snart tre år samtidigt som hon går hos sin kiropraktor. Hon har blivit så bra att hon börjat gå på gym, något hon aldrig gjort tidigare och som även det hjälpt henne att bli piggare och rörligare.
– Jag var väldigt stel i nackmuskler och axlar tidigare och i dag är jag mycket mjukare. Det har tagit bort stelheten och jag har inte lika ont. Jag är piggare när jag vaknar, vilket är skönt eftersom jag har hundra saker att göra. Jag orkar med allt på ett annat sätt än tidigare, så jag är helt klart bättre.

Läs också: Ny studie: Kollagen minskar smärta och stelhet vid artros

Rekommenderar det till alla hon tror kan behöver det
Vad som hjälpt Ewa är ingen välbevarad hemlighet som hon helst håller för sig själv utan tvärtom rekommenderar hon det gärna till alla som hon tror kan behöva det.
– Jag har sagt till mina jobbarkompisar att testa Glyc. De som provat tycker att det är väldigt bra.

Av Jenny Thorell
Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Ewa Nygren
Ålder: 50 plus
Bor: Västerås
Sysselsättning: Mentalskötare

Varför hjälper grönläppad mussla?
Kollagen, zink och C-vitamin är tre ämnen som är bra för ledbrosket. Det är däremot musselextraktet från den grönläppade musslan som är den mest intressanta ingrediensen i Glyc, ett tillskott som hjälper rörligheten i lederna. Det menar apotekaren Dan Magnusson på företaget Octean som tagit fram Glyc.

Musselextrakt har antiinflammatorisk effekt på grund av fettsyrorna omega-3- och omega-6. Man tror också att musslan har leduppbyggande effekt på grund av sitt höga innehåll av glukosamin.

Amerikanska NIH, National Institute of Health, genomför en stor, kommersiellt opartisk studie på att musslan bygger nytt brosk i en artrosskadad led, ännu är ingen studie publicerad. Det finns emellertid studier som visar kliniskt goda resultat på att musslan har både kraftig smärtstillande och avsvällande effekt på inflammerade leder.

Positiva resultat vid artros
Extrakt av hela den grönläppade musslan har visat mycket positiva resultat på lindring av symptom och förbättrad funktionsförmåga vid artros.
Efter intag av kapslar i sex månader kunde en 70-procentig förbättring av tillstånden utläsas. Musselextrakt har också visat positiv effekt på andra inflammatoriska sjukdomar så som exempelvis astma och ledgångsreumatism.
Det finns även produkter med enbart grönläppad musselolja och de innehåller omega-3 fettsyror men saknar de viktiga glykosaminoglykanerna (GAG).

Näring för lederna
Tillskottet innehåller även vitamin C som bidrar till kollagenbildning, som är bra för benstommen och brosket samt zink som bidrar till att behålla en normal benstomme.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.