Annons

Hälsobutiker bryter mot lagen

Svensk lagstiftning har tydliga gränser för vad som får sägas vid marknadsföring av produkter som ska hjälpa mot sjukdomar. Att till exempel säga att gurkmeja, kokosolja och olika naturmedel hjälper mot Alzheimers får man inte. I praktiken får en försäljare inte påstå att någonting som säljs i en hälsokostbutik hjälper mot svåra sjukdomar. Men när SVT gick ut med dold kamera för att kontrollera hur väl butikerna följer lagen var det just vad flera av dem gjorde.

Redaktionen

24 oktober, 2016
Hälsobutiker bryter mot lagen
Dela inlägget

Svensk lagstiftning har tydliga gränser för vad som får sägas vid marknadsföring av produkter som ska hjälpa mot sjukdomar. Att till exempel säga att gurkmeja, kokosolja och olika naturmedel hjälper mot Alzheimers får man inte.
I praktiken får en försäljare inte påstå att någonting som säljs i en hälsokostbutik hjälper mot svåra sjukdomar. Men när SVT gick ut med dold kamera för att kontrollera hur väl butikerna följer lagen var det just vad flera av dem gjorde.

I hälften av de 30 butiker som SVT Nyheter besökt med dolk kamera fäller försäljaren i butiken påståenden som bryter mot lagen.
SVTs reporter berättar i butikerna en påhittad historia om att hennes mormor börjat glömma saker. När butikerna tipsar om olika preparat ställer reportern frågan om de också hjälper mot Alzheimers. Det är här lagbrottet begås. Hälften av butikerna svarar nämligen att något eller några av preparaten hjälper mot Alzheimers.

Läs också: Forskningsfusk upptäckt i stor studie om kroniskt trötthetsyndrom

Gör olagliga påståenden om gurkmeja och kokosfett
I en butik rekommenderas till exempel gurkmeja som något som ”kan hjälpa till och stoppa lite grand” vid Alzheimers, rapporterar SVT. Kokosfett är ett annat tips som flera butiker kommer med. En säljare i en av butikerna berättar att hon läst en berättelse om en kvinna som hade en man sjuk i Alzheimers men att ”han blev mycket bättre” efter att hon gett honom kokosfett.
Flera andra butiker framhåller preparat från växten Ginkgo Biloba. I en butik rekommenderas den till exempel i kombination med B12-vitamin ”om man vet att man har lite Alzheimers i släkten”. Ginkgo-preparatet Bio-Biloba får visserligen marknadsföras med formuleringar om att det traditionellt använts mot bland annat minnesbesvär, berättar SVT, men inte tillsammans med påståenden om effekt på Alzheimers, och först sedan läkare konstaterat att man inte lider av någon allvarlig sjukdom.

Inte tillräcklig koll på lagen
När SVT via telefon konfronterar butikernas ansvariga med informationen om att deras säljare fällt olagliga påståenden visar det sig att flera inte känner till hur hård lagstiftningen är när det gäller påståenden som görs i butik.
– Har vi inte yttrandefrihet? frågar en butiksansvarig i Västernorrland, berättar SVT.
Senare mejlar butiken om att man nu ”skärpt sina rutiner” för att inte göra olagliga påståenden.
En annan butiksägare i norra Sverige säger först att han inte sagt att det aktuella preparatet skulle hjälpa mot Alzheimers.
”Fast du svarar ”absolut” när hon frågar om det hjälper mot Alzheimers?” kontrar då SVT, varpå butiksägaren säger:
– Ja, det var väldigt dumt sagt.

Annons

Läs också: Fem knep för att lyckas med mindfulness – och bli lycklig i nuet

”Man vill hjälpa till och det kan bli fel”
Örtagubben är ett företag med en webbshop och två butiker i Stockholm. Här får SVTs reporter höra att kokosolja skulle skydda vid Alzheimers.
När SVT konfronterar butikschefen Katja Mosbach säger hon att man inte rekommenderar personalen att göra sådana påståenden, men att det samtidigt är förståeligt att personalen vill hjälpa en kund som kommer in med problem.
– Vi är alla människor. Om en trafikpolis kör efter en människa i trafiken så kommer man förr eller senare att begå ett brott. Det är samma sak här, man vill hjälpa till och det kan bli fel, säger hon till SVT.

Ber om ursäkt
Fem av de butiker som SVT besökt med dold kamera tillhör kedjan Hälsokraft. Av dessa butiker gjorde två olagliga påståenden om effekter vid Alzheimers sjukdom.
I Hälsokraft-butikerna ger säljarna rekommendationer om flera olika preparat som hjälper vid minnesbesvären, till exempel Ginkgo Biloba, B12-vitamin, antioxidanter, fettsyror och kokosolja, berättar SVT.
När reportern vidare frågar om eventuella effekter även mot demenssjukdomar säger man i den ena butiken att Ginkgo Biloba är ”det effektivaste” om det skulle ”vara på väg mot Alzheimers”. I den andra butiken framhålls kokosolja som ”spännande” för att motverka Alzheimers.
Nu ber Hälsokrafts VD om ursäkt.

”Inget elakt, de förstår inte lagstiftningen”
När SVT Nyheter visar inspelningarna för Hälsokraft-kedjans VD Lars Karlsson tar han avstånd från uttalandena.
– Personalen försöker ju hjälpa människor, det är inget elakt, men de förstår inte lagstiftningen. Det här är tråkigt, olyckligt och vi ber om ursäkt, säger han till SVT.
Han säger att man ska utbilda butikspersonalen om lagstiftningens gränser. Lars Karlsson delar också uppfattningen att de aktuella påståendena strider mot lagen.
– Ja. Det är inget bra, vi ber om ursäkt, säger han.

Av Redaktionen

Annons

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Annons
Fakta

Fakta

Så gjordes undersökningen
SVT är mycket restriktivt med att använda dold kamera. Metoden används endast då allmänintresset är stort i kombination med att det inte finns andra sätt att dokumentera ett problem.
Lagen är tydlig med vad man får säga i en hälsokostbutik, och branschens officiella hållning är att man givetvis inte säger något man inte får. Men SVT hade starka indikationer på motsatsen och beslutade undersöka hur det ser ut i verkligheten.
SVT Nyheters reporter Malin Ottander utrustades med dold inspelningsutrustning och besökte 30 hälsokostbutiker runt om i Sverige. Vid varje besök använde hon samma påhittade scenario för att vi på ett systematiskt sätt skulle kunna jämföra butikernas svar och beteenden.
Scenariot med en mormor som har börjat glömma viktiga saker, och fortsatta frågor om oro för Alzheimers, hade konstruerats i samråd med professor Lennart Minthon. Han är en av Sveriges ledande demensforskare och har också fått kommentera inspelningarna efteråt.
Källa: SVT

Annons