Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Post it-lappar på en vägg

Lär dig slappna av snabbt – med triggerlappar!

Vill du lära dig att spänna av snabbt i alla slags situationer? Med hjälp av triggerlappar kan du lära dig att varva ner i såväl kön i mataffären som på jobbet.

Vem har inte känt ett skriande behov av att få varva ner mellan stressiga jobbmöten, matinköp till kvällens middag och skjutsande till barnens aktiviteter eller för att hjälpa en äldre förälder?

 

Men vi lyckas sällan pusta ut, förrän kanske till kvällen, eller i värsta fall först till sommarsemestern. Men, förmodligen ser återhämtningsbehovet ut ungefär som kostbehovet, menar psykologen och forskaren Niclas Almén, som nu släpper boken "Återhämtningsguiden" (Natur&Kultur). Vi mår ju bäst av att äta några gånger per dag, snarare än att äta jättemycket en gång om dagen, eller bara på helgen … eller på semestern.

Här bjuder vi på en övning för snabb avspänning, från  "Återhämtningsguiden". I boken ger Niclas Almén många infallsvinklar på återhämtning och går igenom ett program som stegvis och strukturerat vägleder dig i att förbättra din återhämtning i vardagen. För om stresshantering tidigare främst handlat om att minska de faktorer som leder till stress, så är  många forskare idag överens om att stressen i sig inte orsakar ohälsa – utan bristen på just återhämtning.

LÄS OCKSÅ: Naturlig hjälp mot depression

Så här spänner du av snabbt i 3 steg!

  1. Känn efter om du är spänd på ett sätt som är onödigt för det du håller på med, var spänningarna sitter och hur de känns.
  2.  Ta ett lugnt och (men inte överdrivet) djupt andetag med magen.
  3. Andas ut långsamt ( släpp ut luften passivt), och tänk ”SLAPP- NA-AV” samtidigt som du slappnar av i hela kroppen så mycket som möjligt.

Gör detta i minst 10 sekunder (cirka ett andetag) och upp till ett par minuter beroende på ditt behov och vad situationen tillåter. Målet är att träna på detta 10–20 gånger per dag.

LÄS OCKSÅ: Experten: Be din chef om två timmars lunchrast

Färgade triggerlappar effektivt för att inte glömma

Bokomslag: Återhämtningsguiden

 

  • Det är viktigt att träna ofta för att det ska bli en vana. I början är det en metod, men genom träning kommer det bli mer och mer av ett automatiserat beteende, förklarar Niclas Almén i boken.
  • För att du inte ska glömma: köp små färgade klisterlappar (till exempel med prickar eller stjärnor) och placera dem på lite olika ställen hemma och på jobbet.
  • Sätt dem på kylskåpet, på tandborsten, på kaffebryggaren och på nyckelknippan. Lappen blir en så kallad trigger – en signal om att det är dags för snabbavspänning i de tre stegen.
  • Innan du sätter en triggerlapp på en viss plats: bestäm dig för att du ska utföra steg 1–3 i snabbavspänningen varje gång du ser den. För slappnar du inte av inför vissa lappar är det risk att alla lappar tappar sin triggerfunktion. Det är därför bättre med några få triggerlappar på bra ställen än många lappar där vissa är på dåliga ställen, eller att det totalt sett blir alldeles för många triggers för att rimligen alltid kunna slappna av när man ser dem.

LÄS OCKSÅ: Unga mår psykiskt sämre till följd av pandemin – så kan du må bättre

Tänk på! Många tror att det kan vara en bra idé att sätta en triggerlapp på mobiltelefonen, men de flesta tittar så ofta på sin mobil att det blir omöjligt att lyckas.

Vartefter du tränar på snabbavspänning kommer du säkert upptäcka nya saker om hur och var i kroppen du har en tendens att spänna dig och hur just du kan bli mer avspänd. Skriv ned dina reflektioner!

Av Carolina Eriksson 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tar sig i sitt knä

Ingefära och gurkmeja lindrar värkande leder

Leder

Inom folkmedicinen har gurkmeja och ingefära använts var för sig för sina hälsobringande egenskaper vid bland annat ledvärk. Tillsammans blir de inte bara dubbelt så bra – de förstärker varandra. Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap berättar varför relativt små doser räcker för att dämpa smärta i inflammerade leder.

 

man tittar ut över molnen

Första långtidsverkande behandlingen mot hiv finns nu i Sverige

Forskning

Ungefär 40 miljoner personer i världen har hiv. De flesta finns i Afrika. I Sverige finns cirka 8 000 kända fall av hiv. Men dagens medicin gör att de med hiv kan leva ett bra liv, som inte blir förkortat. Och nu har ett nytt läkemedel kommit ut på marknaden som innebär behandling mellan sex och tolv dagar per år istället för 365 dagar.

Tecknad bild på kökselektronik mot grön bakgrund

5 farliga ämnen funna i vanlig kökselektronik

Eko/miljö

Tekokare, brödrostar, kaffemaskiner och stavmixers...De flesta av oss har mängder av elektroniska köksprylar, men att se över vad de innehåller kan vara klokt. När Kemikalieinspektionen granskade vanlig kökselektronik hittades nämligen för höga halter av farliga ämnen i flera produkter. 

par i sängen

Superbäret som får igång sexlivet

Naturlig hälsa

Torra slemhinnor i underlivet hör ihop med kraftigt minskad östrogenproduktion. Efter klimakteriet skapar kroppen inte längre kvinnligt östradiol. Problem med samlivet är därför vanligt. Ett enkelt och helt naturligt sätt att återfukta slemhinnorna är att tillsätta det näringsrika superbäret havtorn.

man i skogshuggarkläder

Bertil slipper smärtan i sitt löparknä

Leder

Bertil Grön har besvärats av smärta i knäna och problem med ländryggen i många år. Han har gått hos sjukgymnast och till läkare, fått akupunktur och försökt lägga om träningen – men bara fått temporär hjälp. Förra hösten började han ta ett tillskott med grönläppad mussla och nu har han varken ont i ryggen eller besvär med knäna längre.

 

ung kvinna är ledsen

Därför blir du extra trött och deppig när våren kommer

Hälsa

Våren är här! En ljusare tid som gör oss pigga och glada. Eller? Nej, inte alla. Omkring 15 procent av oss känner tvärtom av att våren kommer genom att bli extra trötta – och till med vårdeppiga. "Längden på dagen förändras snabbast just nu. Den biologiska klockan hänger inte med", förklarar professor Torbjörn Åkerstedt fenomenet.

Gruppbild på 5 serum och en äldre kvinna

Skönhetspanelen testar: ansiktsserum

Hud

Ett serum under ansiktskrämen kan både lugna och strama upp hyn, reducera fina linjer och inte minst ge fukt, lyster och näring. Kureras skönhetspanel har testat fem naturliga serum – och utsett en favorit!

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

En ljus hund med ett påskägg i munnen

5 hälsofaror i påsk för hund och katt

Husdjur

Såväl fjädrar, prydnadsägg och annat pynt, som maten på påskbuffén och de vackra påskliljorna kan innebära en fara för nyfikna och hungriga hundar och katter. Så här skyddar du ditt älskade husdjur från påskens hälsofaror!

 

porträtt kvinna

Bark från tall motade Evas allergi

Hälsa

Eva Lidström är allergisk mot damm, pollen, pälsdjur och viss mat. När hon får en allergiattack kan hon nysa minst 150 gånger på en dag. Den receptbelagda allergimedicin hon tagit under 30 år, ger viss lindring. Men i höstas började hon med ett tillskott gjort på barken av en fransk tall. Och nu är nästan alla symtom borta.

ägg med märkning

Har du koll på äggmärkningen?

Eko/miljö

Till påsk ökar svenskarnas konsumtion av ägg till det dubbla. Vi äter över 2000 ton under en vecka. Bara på påskafton går det åt sex miljoner ägg per timma. Hönorna som kläcker våra påskägg lever under olika förhållande. Det finns fyra olika system, från ekologiska och frigående till burhöns som lever trångt. Har du koll på märkningen?

Kvinna och barn med rockringar

Vassledrycken ger bättre magkänsla

Mage

Tarmen är både smart och känslig. Om något är fel agerar den direkt genom att skicka signaler till hjärnan. För att hålla magen glad behöver du skapa bra förutsättningar. Koncentrerad ekologisk ostvassle kan förbättra näringsintaget och även minska sötsuget.

Kvinna håller i liten flaska och pipett för ansiktsvård

Så maxar du effekten av hyaluronsyra

Hud

De senaste åren har hyaluronsyra varit en hajpad  ingrediens i hudvård. Men hur använder man den på rätt sätt för att maxa den föryngrande och återfuktande effekten – invärtes eller utvärtes? Och finns det "renare", mer naturlig hyaluronsyra?

 

Leila Söderholm gör armhävning mot vägg

Leila Söderholms 4 hemmaträningsövningar

Träning

 I tider av ökat hemmajobbande och coronakarantän behöver vi enkel träning som bryter stillasittandet. Med dessa fyra övningar ger du både kropp och knopp en naturlig rörelsepaus och variation under arbetsdagen – och behöver inte ens byta om! 

vårklädd kvinna

Astman blev bättre med förkylningsörterna

Naturlig hälsa

Marina Aspholme har fibromyalgi. Det har medfört att hennes lungor ofta är ansträngda, och ibland får hon åka in akut till vårdcentralen för att få hjälp med andningen. I vintras provade Marina ett tillskott med fläder, timjan och bockhornsklöver när trycket på lungorna blev värre. Bara på några dagar blev hon bättre, och hon slapp sjukbesöken.

glas med vatten

Dricker du för lite vatten?

Hälsa

Ett vanligt dygn behöver vi mellan 1–1,5 liter vatten, men ibland kan du behöva upp till fyra liter. En undersökning visar att svensken i snitt bara dricker mellan ett par deciliter kranvatten och upp till en halv liter när de är hemma.

familj tre personer

Färre fall av covid-19 där halten av selen i jordarna är högre

Hälsa

När Kina var som värst drabbat av coronaviruset fanns det en stad i västra Hubeiprovinsen som bara registrerade sex coronafall per 100 000 invånare. Andra städer och provinser hade upp till 20 gånger så höga siffror. Resultaten förbryllade forskarna som till slut kunde dra en slutsats: I den delen av Kina är jordarna rika på selen och invånarna har tillräcklig selenstatus.

 

kvinna på moped

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

par tittar på tv

Stillasittande kan ge psykisk ohälsa

Mental hälsa

Den svenska folkhälsan har försämrats de senaste 30 åren det visar flera studier inom olika hälsoområden. Två av dessa undersökte den psykiska ohälsan, och resultatet visade att det finns en tydlig koppling mellan inaktivitet och psykisk ohälsa.

Närbild på en tunga

Covid-tunga nytt symtom på covid-19

Forskning

En mängd märkliga, ovanliga och luriga symtom på covid-19 har rapporterats sedan sjukdomen började spridas. Det senaste symtomet, upptäckt i en stor kartläggningsstudie i USA, Sverige och Storbrittanien, är förändringar på tungan och i munnen.