Foto: Stefan Tell

Magnus Fridh bjuder in till stillhet när livet skyndar

Fakta

Namn: Magnus Fridh
Yrke: Yoga- och meditationslärare, författare och upphovsman till midfulnessappen
Bor: Stockholm
Aktuell med: Boken "Att vara stilla när allt skyndar", har tidigare givit ut "Viloläge" (Natur & kultur 2017).
Magnus på sociala medier: Instagram magnus_fridh
Hemsidor:
Viloläge samt The mindfulnessapp.
Foto: Stefan Tell

Att vara i stillhet och i tystnad är helt naturliga tillstånd precis som att vara aktiv. När man blir alltför uppslukad av att vara i ständigt görande och i synnerhet sådant som är förknippat med prestation tippar vågskålen över och många upplever negativ stress. Det är då lätt att uppleva att man förlorar kontakten med sig själv. Det menar Magnus Fridh yogalärare och entreprenör som är aktuell med boken "Att vara stilla när allt skyndar".

När vi istället hittar balans och spenderar mer tid i stillhet och vila får vi utrymme att bearbeta upplevelser, tydliggöra vad vi verkligen känner och skapa en sund distans till de göromål vi befinner oss i. Dessutom gör det oss mer närvarande och vi förstår att lägga vår energi på det som är viktigt i våra liv. Forskning har också visat att vi blir mer kreativa när vi stundtals befinner oss i sysslolöshet förklarar Magnus.

Varför är stillheten så viktig för oss?
– Stillheten leder tillbaka till klokare beslut, en sundare respons på ens känslor men det gör oss också mer effektiva när vi återvänder till det mer aktiva görandet. Jag upplever själv att det i stillheten finns en möjlighet att uppleva vad man har för
djupare syften i livet. Vill man erfara en djupare dimension av stillhet så är meditation ett väl fungerande verktyg.

Var vi bättre på det förr, varför tycks vi vara sämre på återhämtning nu?
– Det tycks vara så att fler rapporterar om psykisk ohälsa som relaterar till att det är svårare att sätta en gräns mellan arbetsliv och fritid. Här kan det teknikskifte som skett framförallt det senaste decenniet där vi gjort oss mer nåbara med hjälp av digitala verktyg vara en starkt bidragande orsak. Vi får svårt att sätta en gräns och vi känner krav att kunna bli nådda var vi än är.
Jag tror att detta gör oss mer splittrade och att motmedlet är tydlig gränsdragning mellan jobbet och hemmet, mellan görande och varande. På det sättet lämnas naturliga luckor för stillhet som ger återhämtning.

 

LÄS OCKSÅ: Karin Björkegren Jones är expert på att ta paus

Inget nytt problem
Att bristen på återhämtning skulle vara ett helt nytt fenomen tror däremot inte Magnus.
– Det finns skrivelser från slutet på 1800-talet där neurologer beskriver tillstånd kallat ”Americanitis”, stresstillstånd orsakade av de kraftiga kraven upplevda i den tidens stadsliv. Även äldre filosofer som t.ex stoikern Seneca beskrev att människor upplevde tidsbrist och att livet upplevdes för kort, säger Magnus och fortsätter:
– Senecas replik blev att vi ”slösar” med vår tid. Att vi lägger tid på felaktiga aktiviteter och för lite tid på oss själva. Orimliga förväntningar tar över och vi brister i förmågan att uppskatta det vi har, det som är oss givet. Istället för att balansera vår tid på ett sunt sätt fyller vi den med allt för mycket förströelser, menar Seneca. Det som Seneca föreslår, endast cirka 50 år in i vår tideräkning, är ”Otium”: Mer lugn och ro, mer vila och sysslolöshet, mer ledighet och tid fri från förpliktelser.

Mer och mer forskning belyser hur viktigt det är med tystnad, många av oss bor i stan och miljöer som inte är så bra på att erbjuda det. Hur rekommenderar du att man bär sig åt för att ändå få den vilan?
– Dels tror jag att det är viktigt att våra städer planeras och prepareras för de ljudföroreningar som stör mest. På det privata planet tror jag att det är en god investering att vistas i naturen så mycket som möjligt. För den stadsboende räcker det gott med parker, alléer eller andra platser där det växer. Det finns mycket intressant forskning som visar att bara vistas i närheten av grönområden har en påverkan på den upplevda stressnivån.

Men vi upplever också stillhet på många olika sätt förklarar Magnus:
– När jag skrev min bok pratade jag t.ex med den finska konstnärinnan Nina Backman som gjort många olika konstprojekt med just tystnad som fokus. När hon undersökte var människor upplever tystnad och stillhet som mest så var platserna vitt skilda, och ofta beroende på de tillfrågades tidigare erfarenheter av miljöerna. En del upplevde den största rofylldheten i naturen vilket kanske var det mest väntade. Andra upplevde tvärtom samma rofylldhet i storstadens brus, i en miljö där de kunde smälta in och känna sig som en del av en helhet.
– Men som du nämner så kvarstår att en hjärna som aldrig får vila kommer förr eller senare bli mindre produktiv och mer sårbar för stress.

LÄS OCKSÅ: Sjukskrivningarna bland chefer ökar

Meditation och andra tekniker kan hjälpa
Att behärska vissa meditativa tekniker gör att platsen är mindre viktig enligt Magnus.
– Mina upplever av tystnad och stillhet skiljer sig väldigt lite beroende på geografi eftersom de egna tankarna, jagberättelsen reduceras i meditation och en inre tystnad påverkas inte så mycket av yttre omständigheter.

Ser du ett ökat medvetande om stillhetens betydelse?
– Ja, definitivt. När jag började med meditation för nästan 30 år sedan var det något marginaliserat, något som enkom var förknippat med t.ex buddhism. Samma övningar som jag lärde mig då hittar du nu på ”Vårdguiden”, och inom tredje vågens terapi är mindfulness ofta förekommande som rekommendation för att bättre hantera olika situationer. För många är yoga en dörr som öppnar vidare till stillhet och meditation. Kanske är det först ett intresse för den fysiska hälsan som tar dig till den träningsformen, men allt fler efterfrågar mer stillhet.
Ofta är det då önskan att lära sig tekniker att stilla sina egna tankar som efterfrågas. Att lära sig att inte ta alla tankar och känslor för absolut sanna. När du mediterar upplever du att alla tankar och känslor är övergående, tillfälliga till sin natur. Du behöver med andra ord inte blockera dem utan du ändrar ditt förhållningssätt till dem. På så sätt upplever du en inre stabilitet även när mer negativa tankar tenderar att ta över.

 

Vilket är den största utmaningen för människor idag skulle du säga?
– Alla vet att miljön är den stora frågan. Men om jag svarar på den utifrån perspektivet mental hälsa och balans, så tror jag att vi på något sätt måste hitta och bena ut bland rötterna som skapar psykisk ohälsa. Det tycks vara många bidragande orsaker så som t.ex skolans betygssystem som ställer obalanserade krav, för mycket skärmtid, krav på arbetsplatser som är svåra att leva upp till, gränsdragningen mellan arbete och fritid, unga som kämpar med att leva upp till idealbilder mm.

Viktigt att känna oss älskade och värdefulla
Hur kan vi då förhålla oss idag till den vardag vi lever i, just idag frågar sig Magnus.
– Jag tror att det är viktigt att uppleva att vi i grund och botten är tillräckliga och värda att bli äskade och omtyckta oavsett var vi hamnat i livet. Det kanske låter märkligt men medan vi forskar och förstår mer och mer om de omständigheter som skapar oreda så är det viktigt att känna just så, att ge utrymme för det positiva inom en själv. När man vistas i total stillhet och i meditation upplever jag att det inte finns något som behöver läggas till i ens upplevelse till sig själv och andra. Snarare tror jag vi behöver skala bort, förenkla. I grund och botten är definitionen av meditation ganska tydlig. Meditation syftar till att stärka det som är positivt och odla egenskaper som medkänsla och välvilja gentemot andra. Omvänt vill meditatören minska det som skapar negativa mönster och reducera hat, girighet och illvilja.

LÄS OCKSÅ: ,6 miljoner svenskar äter läkemedel för att förbättra sin psykiska hälsa

Finns inte risken att vi lägger allt på oss själva, vad behöver ske i samhället för att vi ska må bättre? 
– Jo, det kan det göra. Därför tror jag att det på politikernivå just är viktigt att man försöker hitta orsakerna till den ökande ohälsan så man kan klippa av vid rötterna. Förändra. Om en situation till exempel på en arbetsplats är dysfunktionell i grunden kan knappast lite mindfulness på veckoschemat göra underverk. Det är måhända plåster på såren, men inte den totala lösningen.
Däremot om organisationer i grunden byggs på andra värden där exempelvis meditation och större fokus på medkänsla utgör grundstenar så kan det bidra till väldigt mycket. Ett exempel är hur forskning visat att medkänsla och vänlighet skapar bättre och effektivare samarbeten.

Vi lever i ett samhälle med stora inkomstklyftor och långt ifrån alla känner att de kan unna sig lyxen att koppla av. Finns det inte en risk att det blir en medelklasslyx?
– Jag håller med om det och det räcker att titta på priser på vissa former av träning för att se att det är en sanning. Sedan har jag har full respekt för att det kan vara svårt att prioritera om man är i en situation där arbete och familj svämmar över. Det fina med meditation är att tidsinsatsen är förhållandevis liten för en stor effekt. Om man exemplevis övar meditation 10-15 minuter tre gånger i veckan så kommer med all sannolikhet en viss effekt att infinna sig inom åtta veckor. Men, det är en träning som allt annat. Ingen snabb lösning. Du måste göra det om och om igen med entusiasm. De dåliga dagarna är kanske då du behöver det som mest. Och vad gäller tillgången så räcker det att söka ”guidad meditation” på You Tube eller Google så får du förslag på en mängd gratisövningar. I min bok finns också många övningar som är lätta att ta till sig.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

Många känner kanske att de inte har tid med återhämtning. Hur bryter man det?
– Det finns alltid lite tid och den är god nog. 5-15 minuter innan du somnar, eller precis när du vaknat, på bussen på väg till jobbet. Stjäl minutrarna du behöver från din tid på Facebook, Instagram eller Netflix. Jag lovar de blir mer värda. Tycker du meditation är svårt så pröva att göra ingenting i 10 minuter. Tvinga dig att pausa från telefonen, kanske kan du börja med att bara reflektera och tänka på något du uppskattar i ditt liv. Även om rastlösheten ibland känns orimlig så sitt kvar. Det är bara en vanesak. Att vänja sitt sinne att fokusera om.

 

Om stressen är en flykt kan det vara svårt att stanna upp, hur ska man gå till väga för att våga möta det vi springer från?
– Ett koncept som jag sett fungera så många gånger är att först göra en fysisk aktivitet som yoga, promenad eller löptur för att sedan tillbringa en stund i stillhet, säger Magnus och fortsätter:
– I början när du stillar dig och är själv i tystnad låter tankarna i huvudet skenbart högre än någonsin. Men det är för att du är ovan, det förändras snart.

Sätt namn på dina tankar
Magnus menar att ett effektiv sätt är att möta de tankar som skapar oreda istället för att undvika dem. Han föreslår att man namnge dem när uppstår i sinnet.
– Ge dem en etikett: ”Jobb”, ”Familj”, ”Bagatell”, ”Nöje” , ”Rastlöshet”, ”Stress” och så vidare. Plötsligt när du suttit ett tag och väntar in nästa tanke så kommer de inte lika ofta, tar inte lika mycket plats.
Då börjar man istället uppleva mellanrummen mellan tankarna, det Magnus kallar glappen. Det är där den djupa stillheten  och tystnaden finns. Genom att träna sin förmåga till närvaro blir detta möjligt menar han..
– Närvaroträning är nyckeln till upplevelsen av det som är bortom de ”inre samtalen”. Det är närvaron som avbryter dagdrömmandet, avbryter de loopande tankarna, grubblerierna om det som varit och spekulationerna om framtiden. Närvaron håller kvar dig i stunden. Den gör dig grundad i ögonblicket, grundad i den situation du befinner dig i.

Våra skärmar stjäl mycket av vår tid
Eftersom vi alla är mer eller mindre ständigt uppkopplade mot omvärlden är det viktigt att skapa ytor i hemmet som stundtals är fria från elektronik menar Magnus.
– Våra digitala verktyg är på många sätt fantastiska och underhållande. Men de kan också vara ett hinder för att hitta ett lugn i vårt hem, säger Magnus och fortsätter:
– Bestämda tidszoner när vi är nedkopplade kan bli en ny form av vardagslyx.
Magnus berättar att han för en tid sedan bestämde sig för att skapa sådana ytor i mitt hem.
– Mer konkret så började jag stänga av telefonen och datorn tidigare på kvällarna, starta dem senare på mornarna och aldrig ta med någon form av elektronik in i sovrummet.

Bytte telefonen mot en väckarklocka
För att göra det det möjligt att låta sovrummet vara en skärmfri zon, köpte Magnus en vanlig analog väckarklocka. De finns fortfarande att köpa och fungerar utmärkt intygar han.
– Effekten var omedelbar och smått fantastisk. När jag lämnade de digitala enheterna frilades större ytor av tid än som effektivt gick att mäta.
Han insåg inte bara hur mycket fri tid som tiden framför en skärm berövat honom, utan också hur mycket mental tid som efteråt  kretsat runt det han upplevt vid skärmen. Den första tiden fanns impulsen att exempelvis sträcka sig efter telefonen kvar berättar Magnus, utan att han hade en tanke på vad han skulle göra med den. Men så småningom byttes skärmtiden ut mot mellanrum där kreativiteten åter kunde få utrymme att blomstra.

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Magnus Fridh
Yrke: Yoga- och meditationslärare, författare och upphovsman till midfulnessappen
Bor: Stockholm
Aktuell med: Boken "Att vara stilla när allt skyndar", har tidigare givit ut "Viloläge" (Natur & kultur 2017).
Magnus på sociala medier: Instagram magnus_fridh
Hemsidor:
Viloläge samt The mindfulnessapp.
Foto: Stefan Tell

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Maria Helander: “Hälsa börjar med en vilja att ta hand om sig själv”

Mental hälsa

Att vara snäll mot sig själv, vad är det egentligen? Är det att unna sig bakelser och shopping? Nej, det är betydligt mindre glamouröst men mer angeläget och innebär bland annat att bli bättre på att säga nej till andras önskemål och att känna efter vad du själv vill. Samtalsterapeuten och beteendevetaren Maria Helander som skrivit boken ”Självsnäll” om varför det är viktigt och tipsar om hur vi kan bli bättre på det.

Detta händer i hjärnan när vi slutar vara kära

Mental hälsa

När vi blir kära sätter det igång en rad reaktioner i kroppen men också i hjärnan. Ett flertal hormoner och signalsubstanser är inblandade och bildar tillsammans en veritabel cocktail i hjärnan som gör att förälskelsen slår de flesta känslor. Men vet du vad det är som händer när vi slutar vara kära?

morötter

Så ställer du om till sköldkörtelvänlig kost

Forskning

Sköldkörtelrubbningar är den vanligaste formen av autoimmun sjukdom och kan leda till alltifrån viktuppgång till nedstämdhet och förlamande trötthet. Men det går att lindra symptomen genom att ställa om till en autoimmun kost. Här får du tips om hur du gör omställningen så smidig som möjligt.

kvinna i mössa

Därför gör hampa under för din hud

Hälsa

Trendingrediensen hampa är på allas läppar och används i alltifrån kläder till livsmedel. Men även hud, hår och naglar får en rejäl boost av hampa. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du använder oljan på bästa sätt.

Finalisterna i Årets matbluff utsedda

Eko/miljö

För fjärde året i rad har den ideella konsumentföreningen Äkta vara tagit fram fem finalister till antipriset ”Årets matbluff”. Soyagrädde med 2 procent soya och glutenfritt  teff- och bovetemjöl med 3 procent teff är två av finalisterna av de totalt 162 nomineringarna som kommit in från allmänheten.

 

Ny rapport ska öka kunskap om minnessjukdomar

Forskning

Idag har ungefär 160 000 svenskar en demenssjukdom. Antalet demenssjuka väntas öka till 250 000 inom 30 år. Detta på grund av att det stora antalet personer som föddes på 1940-talet då uppnår en hög ålder. Alzheimerfonden har därför tagit fram Sveriges första vetenskapliga alzheimerrapport som ska kunna läsas av gemene man för att öka kunskapen om minnessjukdomarna.

Hittade du också en halsduk eller ett par vantar?

Allmänt

Medlemmar i svenska kyrkan har stickat vantar, halsdukar och strumpor och lagt ut för att visa på kraften i goda handlingar. I gryningen till den 14 januari lades deras stickade alster ut i hela landet. På lapparna stod det till exempel: Fryser du? Den här halsduken är inte borttappad, den handgjord. Ta den, varsågod.

Studie: Apor föredrar socker framför alkohol

Forskning

Har du någonsin undrat varför djur äter jäst frukt som innehåller alkohol? Vi drar ofta slutsatsen att det beror på att de i likhet med oss människor skulle tycka om att berusa sig. Nu har forskare undersökt om apors beteende kan avlöja något om människans benägenhet till alkoholism.

Hella gör rent hus utan gifter och kemikalier


Eko/miljö

För tre år sedan kom Hella Nathorst-Böös ut med boken "Häxans hus" full av tips på hur man lever mer giftfritt både när det kommer till hemmet men också hygien och hudvård. Sedan dess har intresset bara ökat och nu ges boken ut på nytt. Kurera växlade några ord med Hella om varför det är så viktigt att detoxa sitt hem och fick några användbara tips.

Nu kan Maja svälja sina tabletter

Övrigt

Maja, 11 år, har alltid haft stora besvär att svälja tabletter, som till exempel Ipren och Alvedon. Sedan provade Majas mamma Eva att trä över tabletterna med ett litet hölje med god smak. Då kunde Maja svälja utan problem. – De smakar jättegott. Mina har kolasmak, säger Maja.

Ann-Kristin Sundin: “Mjölk är fortfarande hälsosamt”

Kurera debatt

Alla har en åsikt om mat, oavsett vilka vi är och vad vi arbetar med. Anledningen är så klart enkel – alla äter, och alla påverkas av maten vi väljer att lägga på tallriken. Då är det desto viktigare att de budskap som konsumenter nås av är vetenskapligt behäftade och tål att utmanas och kritiseras. Inte minst diskuteras mjölk och mjölkprodukter i många sammanhang när gäller allt från hjärtkärlhälsa till skeletthälsa, och felaktigheterna som vi möts av är flera.

 

Studie ska undersöka vad fysisk aktivitet kan göra för deprimerade

Forskning

Att fysisk aktivitet gör oss piggare och gladare, det vet alla som motionerar. Men kan även deprimerade och isolerade personer få effekt av fysisk aktivitet och undvika att falla tillbaka i sjukdomen? Det ville forskare vid Lunds universitet ta reda på. Därför startade de en studie där 100 deprimerade patienter med en eller flera depressioner bakom sig får lära och träna.

Stockholm har fått landets första meditationsstudio

Mental hälsa

I New York och San Fransisco rullar sedan några år meditationsbussar på gatorna. I Sverige har kanske meditation främst varit något som utövas i samband med yoga eller på vissa center men nu blir det ändring på det. Mindstory i Stockholm är en studio helt vikt åt olika former av meditation, dit den stressade storstadsbon kan gå för att landa.

kvinna som äter sallad

Ät dig symptomfri från sköldkörtelsjukdom

Forskning

Närmare en halv miljon lider av någon form av sköldkörtelsjukdom i idag – de flesta är kvinnor. Den senaste forskningen visar att du kan minska dina symptom och öka din livskvalitet genom att ställa om din kost. – Redan efter några veckor kan du märka skillnad, säger Karl Hultén, biomedicinare och expert på kost och livsstil vid autoimmun sjukdom.

 

Hund under småbarnsåren kan skydda mot schizofreni

Husdjur

Att växa upp i ett hem med hund kan fungera som ett skydd mot att senare i livet utveckla den svåra psykiska sjukdomen schizofreni, det visar en ny studie. Man undersökte även kopplingen till bipolär sjukdom, dock utan resultat. Även kopplingen mellan tidig exponering för katter och senare risk för psykisk störning undersöktes.

Så gör du din egen hostmedicin

Förkylning

Har du haft influensa eller kanske bara en vanlig förkylning under senhösten och nu under vintern? Då kanske du fortfarande dras med rethosta och halsont. Vanlig hostmedicin säljs för flera hundra miljoner varje år men det finns ingen vetenskaplig grund för att dessa fungerar. Honungsvatten med citron eller timjan är en gammal beprövad huskur som kan lindra hosta och halsont.

Helen Alfredsson: ”Jag tycker om att vara tråkig”

Hälsa

Golfproffset Helen Alfredsson har levt sitt liv i resväska. Men nu har hon landat – efter än 30 år år utomlands och en lång rad segrar i golftävlingar världen över har hon hittat lugnet i vardagen i Onsala utanför Göteborg, tillsammans med Kent. Och i hemmet i Florida, för hon är hemma även där.

 

Alpdoktorns idéer är idag vetenskapligt bevisade

Hälsa

Den schweiziska hälsopionjären Alfred Vogel ägnade hela sitt liv åt att örter, naturmediciner och patienter. För ”alpdoktorn” var hälsa en harmonisk kombination och en välbalanserad livsstil –  god sömn, sunda matvanor, motion och livsglädje.  I dag är flera av Alfred Vogels upptäckter vetenskapligt bevisade.

Behöver vi gå 10 000 steg om dagen för att må bra?

TRÄNING

Det har väl inte undgått någon att vi rekommenderas att gå 10 000 steg om dagen, vilket är mellan sju och åtta kilometer, för att må bra. Men behöver vi verkligen gå så långt? Och vem bestämde att 10 000 steg är optimalt? Ny forskning visar faktiskt att det troligtvis räcker att gå 6 000 steg om dagen, vilket är mellan fyra och fem kilometer, för att uppnå en större hälsovinst.

Hjärnforskaren om beröring – det är livsviktigt!

Mental hälsa

Närhet och beröring är inte bara en fråga om kramar och sex, vi behöver beröring för att fungera som människor och det är ofta de små gesterna som betyder mest. Kurera ställde några frågor till hjärnforskaren Helena Backlund Wasling som i sin bok ”Närmare” ger en förståelse för varför det är så vikitigt att vi faktiskt tar i varandra.

Tips på vanor som ger en god hjärnhälsa

Mental hälsa

För att ta hand om vår kropp på bästa sätt behöver vi äta en näringsrik och varierad kost och ägna oss åt någon form av motion men även hjärnan behöver sitt för att må bra. Här kommer några tips på hur du blir bättre på att ta hand det du har i knoppen.

Björn Klinge: “Vår hälsa sitter i munnen”

Hälsa

Övertandläkare Björn Klinge blev uppmärksammad för ett experiment där han låtsades vara tandlös för att undersöka hur han blev bemött. Björn förespråkar att tandvård ska ingå i den vanliga sjukvården. I en ny bok vill han bidra till att öka kunskapen om munhälsans koppling till resten av kroppen.

 

Kan hundar äta bananer och annan frukt?

Husdjur

Det kan vara knepigt att ha koll på vad man kan ge hundar att äta, när det kommer till frukt och grönsaker. I motsats till vad många tror kan även jyckar må bra av en dos frukt och grönt då och då. Så hur ligger det till? Kan man ge vovven en banan?