Foto: Stefan Tell

Magnus Fridh bjuder in till stillhet när livet skyndar

Fakta

Namn: Magnus Fridh
Yrke: Yoga- och meditationslärare, författare och upphovsman till midfulnessappen
Bor: Stockholm
Aktuell med: Boken "Att vara stilla när allt skyndar", har tidigare givit ut "Viloläge" (Natur & kultur 2017).
Magnus på sociala medier: Instagram magnus_fridh
Hemsidor:
Viloläge samt The mindfulnessapp.
Foto: Stefan Tell

Att vara i stillhet och i tystnad är helt naturliga tillstånd precis som att vara aktiv. När man blir alltför uppslukad av att vara i ständigt görande och i synnerhet sådant som är förknippat med prestation tippar vågskålen över och många upplever negativ stress. Det är då lätt att uppleva att man förlorar kontakten med sig själv. Det menar Magnus Fridh yogalärare och entreprenör som är aktuell med boken "Att vara stilla när allt skyndar".

När vi istället hittar balans och spenderar mer tid i stillhet och vila får vi utrymme att bearbeta upplevelser, tydliggöra vad vi verkligen känner och skapa en sund distans till de göromål vi befinner oss i. Dessutom gör det oss mer närvarande och vi förstår att lägga vår energi på det som är viktigt i våra liv. Forskning har också visat att vi blir mer kreativa när vi stundtals befinner oss i sysslolöshet förklarar Magnus.

Varför är stillheten så viktig för oss?
– Stillheten leder tillbaka till klokare beslut, en sundare respons på ens känslor men det gör oss också mer effektiva när vi återvänder till det mer aktiva görandet. Jag upplever själv att det i stillheten finns en möjlighet att uppleva vad man har för
djupare syften i livet. Vill man erfara en djupare dimension av stillhet så är meditation ett väl fungerande verktyg.

Var vi bättre på det förr, varför tycks vi vara sämre på återhämtning nu?
– Det tycks vara så att fler rapporterar om psykisk ohälsa som relaterar till att det är svårare att sätta en gräns mellan arbetsliv och fritid. Här kan det teknikskifte som skett framförallt det senaste decenniet där vi gjort oss mer nåbara med hjälp av digitala verktyg vara en starkt bidragande orsak. Vi får svårt att sätta en gräns och vi känner krav att kunna bli nådda var vi än är.
Jag tror att detta gör oss mer splittrade och att motmedlet är tydlig gränsdragning mellan jobbet och hemmet, mellan görande och varande. På det sättet lämnas naturliga luckor för stillhet som ger återhämtning.

 

LÄS OCKSÅ: Karin Björkegren Jones är expert på att ta paus

Inget nytt problem
Att bristen på återhämtning skulle vara ett helt nytt fenomen tror däremot inte Magnus.
– Det finns skrivelser från slutet på 1800-talet där neurologer beskriver tillstånd kallat ”Americanitis”, stresstillstånd orsakade av de kraftiga kraven upplevda i den tidens stadsliv. Även äldre filosofer som t.ex stoikern Seneca beskrev att människor upplevde tidsbrist och att livet upplevdes för kort, säger Magnus och fortsätter:
– Senecas replik blev att vi ”slösar” med vår tid. Att vi lägger tid på felaktiga aktiviteter och för lite tid på oss själva. Orimliga förväntningar tar över och vi brister i förmågan att uppskatta det vi har, det som är oss givet. Istället för att balansera vår tid på ett sunt sätt fyller vi den med allt för mycket förströelser, menar Seneca. Det som Seneca föreslår, endast cirka 50 år in i vår tideräkning, är ”Otium”: Mer lugn och ro, mer vila och sysslolöshet, mer ledighet och tid fri från förpliktelser.

Mer och mer forskning belyser hur viktigt det är med tystnad, många av oss bor i stan och miljöer som inte är så bra på att erbjuda det. Hur rekommenderar du att man bär sig åt för att ändå få den vilan?
– Dels tror jag att det är viktigt att våra städer planeras och prepareras för de ljudföroreningar som stör mest. På det privata planet tror jag att det är en god investering att vistas i naturen så mycket som möjligt. För den stadsboende räcker det gott med parker, alléer eller andra platser där det växer. Det finns mycket intressant forskning som visar att bara vistas i närheten av grönområden har en påverkan på den upplevda stressnivån.

Men vi upplever också stillhet på många olika sätt förklarar Magnus:
– När jag skrev min bok pratade jag t.ex med den finska konstnärinnan Nina Backman som gjort många olika konstprojekt med just tystnad som fokus. När hon undersökte var människor upplever tystnad och stillhet som mest så var platserna vitt skilda, och ofta beroende på de tillfrågades tidigare erfarenheter av miljöerna. En del upplevde den största rofylldheten i naturen vilket kanske var det mest väntade. Andra upplevde tvärtom samma rofylldhet i storstadens brus, i en miljö där de kunde smälta in och känna sig som en del av en helhet.
– Men som du nämner så kvarstår att en hjärna som aldrig får vila kommer förr eller senare bli mindre produktiv och mer sårbar för stress.

LÄS OCKSÅ: Sjukskrivningarna bland chefer ökar

Meditation och andra tekniker kan hjälpa
Att behärska vissa meditativa tekniker gör att platsen är mindre viktig enligt Magnus.
– Mina upplever av tystnad och stillhet skiljer sig väldigt lite beroende på geografi eftersom de egna tankarna, jagberättelsen reduceras i meditation och en inre tystnad påverkas inte så mycket av yttre omständigheter.

Ser du ett ökat medvetande om stillhetens betydelse?
– Ja, definitivt. När jag började med meditation för nästan 30 år sedan var det något marginaliserat, något som enkom var förknippat med t.ex buddhism. Samma övningar som jag lärde mig då hittar du nu på ”Vårdguiden”, och inom tredje vågens terapi är mindfulness ofta förekommande som rekommendation för att bättre hantera olika situationer. För många är yoga en dörr som öppnar vidare till stillhet och meditation. Kanske är det först ett intresse för den fysiska hälsan som tar dig till den träningsformen, men allt fler efterfrågar mer stillhet.
Ofta är det då önskan att lära sig tekniker att stilla sina egna tankar som efterfrågas. Att lära sig att inte ta alla tankar och känslor för absolut sanna. När du mediterar upplever du att alla tankar och känslor är övergående, tillfälliga till sin natur. Du behöver med andra ord inte blockera dem utan du ändrar ditt förhållningssätt till dem. På så sätt upplever du en inre stabilitet även när mer negativa tankar tenderar att ta över.

 

Vilket är den största utmaningen för människor idag skulle du säga?
– Alla vet att miljön är den stora frågan. Men om jag svarar på den utifrån perspektivet mental hälsa och balans, så tror jag att vi på något sätt måste hitta och bena ut bland rötterna som skapar psykisk ohälsa. Det tycks vara många bidragande orsaker så som t.ex skolans betygssystem som ställer obalanserade krav, för mycket skärmtid, krav på arbetsplatser som är svåra att leva upp till, gränsdragningen mellan arbete och fritid, unga som kämpar med att leva upp till idealbilder mm.

Viktigt att känna oss älskade och värdefulla
Hur kan vi då förhålla oss idag till den vardag vi lever i, just idag frågar sig Magnus.
– Jag tror att det är viktigt att uppleva att vi i grund och botten är tillräckliga och värda att bli äskade och omtyckta oavsett var vi hamnat i livet. Det kanske låter märkligt men medan vi forskar och förstår mer och mer om de omständigheter som skapar oreda så är det viktigt att känna just så, att ge utrymme för det positiva inom en själv. När man vistas i total stillhet och i meditation upplever jag att det inte finns något som behöver läggas till i ens upplevelse till sig själv och andra. Snarare tror jag vi behöver skala bort, förenkla. I grund och botten är definitionen av meditation ganska tydlig. Meditation syftar till att stärka det som är positivt och odla egenskaper som medkänsla och välvilja gentemot andra. Omvänt vill meditatören minska det som skapar negativa mönster och reducera hat, girighet och illvilja.

LÄS OCKSÅ: ,6 miljoner svenskar äter läkemedel för att förbättra sin psykiska hälsa

Finns inte risken att vi lägger allt på oss själva, vad behöver ske i samhället för att vi ska må bättre? 
– Jo, det kan det göra. Därför tror jag att det på politikernivå just är viktigt att man försöker hitta orsakerna till den ökande ohälsan så man kan klippa av vid rötterna. Förändra. Om en situation till exempel på en arbetsplats är dysfunktionell i grunden kan knappast lite mindfulness på veckoschemat göra underverk. Det är måhända plåster på såren, men inte den totala lösningen.
Däremot om organisationer i grunden byggs på andra värden där exempelvis meditation och större fokus på medkänsla utgör grundstenar så kan det bidra till väldigt mycket. Ett exempel är hur forskning visat att medkänsla och vänlighet skapar bättre och effektivare samarbeten.

Vi lever i ett samhälle med stora inkomstklyftor och långt ifrån alla känner att de kan unna sig lyxen att koppla av. Finns det inte en risk att det blir en medelklasslyx?
– Jag håller med om det och det räcker att titta på priser på vissa former av träning för att se att det är en sanning. Sedan har jag har full respekt för att det kan vara svårt att prioritera om man är i en situation där arbete och familj svämmar över. Det fina med meditation är att tidsinsatsen är förhållandevis liten för en stor effekt. Om man exemplevis övar meditation 10-15 minuter tre gånger i veckan så kommer med all sannolikhet en viss effekt att infinna sig inom åtta veckor. Men, det är en träning som allt annat. Ingen snabb lösning. Du måste göra det om och om igen med entusiasm. De dåliga dagarna är kanske då du behöver det som mest. Och vad gäller tillgången så räcker det att söka ”guidad meditation” på You Tube eller Google så får du förslag på en mängd gratisövningar. I min bok finns också många övningar som är lätta att ta till sig.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

Många känner kanske att de inte har tid med återhämtning. Hur bryter man det?
– Det finns alltid lite tid och den är god nog. 5-15 minuter innan du somnar, eller precis när du vaknat, på bussen på väg till jobbet. Stjäl minutrarna du behöver från din tid på Facebook, Instagram eller Netflix. Jag lovar de blir mer värda. Tycker du meditation är svårt så pröva att göra ingenting i 10 minuter. Tvinga dig att pausa från telefonen, kanske kan du börja med att bara reflektera och tänka på något du uppskattar i ditt liv. Även om rastlösheten ibland känns orimlig så sitt kvar. Det är bara en vanesak. Att vänja sitt sinne att fokusera om.

 

Om stressen är en flykt kan det vara svårt att stanna upp, hur ska man gå till väga för att våga möta det vi springer från?
– Ett koncept som jag sett fungera så många gånger är att först göra en fysisk aktivitet som yoga, promenad eller löptur för att sedan tillbringa en stund i stillhet, säger Magnus och fortsätter:
– I början när du stillar dig och är själv i tystnad låter tankarna i huvudet skenbart högre än någonsin. Men det är för att du är ovan, det förändras snart.

Sätt namn på dina tankar
Magnus menar att ett effektiv sätt är att möta de tankar som skapar oreda istället för att undvika dem. Han föreslår att man namnge dem när uppstår i sinnet.
– Ge dem en etikett: ”Jobb”, ”Familj”, ”Bagatell”, ”Nöje” , ”Rastlöshet”, ”Stress” och så vidare. Plötsligt när du suttit ett tag och väntar in nästa tanke så kommer de inte lika ofta, tar inte lika mycket plats.
Då börjar man istället uppleva mellanrummen mellan tankarna, det Magnus kallar glappen. Det är där den djupa stillheten  och tystnaden finns. Genom att träna sin förmåga till närvaro blir detta möjligt menar han..
– Närvaroträning är nyckeln till upplevelsen av det som är bortom de ”inre samtalen”. Det är närvaron som avbryter dagdrömmandet, avbryter de loopande tankarna, grubblerierna om det som varit och spekulationerna om framtiden. Närvaron håller kvar dig i stunden. Den gör dig grundad i ögonblicket, grundad i den situation du befinner dig i.

Våra skärmar stjäl mycket av vår tid
Eftersom vi alla är mer eller mindre ständigt uppkopplade mot omvärlden är det viktigt att skapa ytor i hemmet som stundtals är fria från elektronik menar Magnus.
– Våra digitala verktyg är på många sätt fantastiska och underhållande. Men de kan också vara ett hinder för att hitta ett lugn i vårt hem, säger Magnus och fortsätter:
– Bestämda tidszoner när vi är nedkopplade kan bli en ny form av vardagslyx.
Magnus berättar att han för en tid sedan bestämde sig för att skapa sådana ytor i mitt hem.
– Mer konkret så började jag stänga av telefonen och datorn tidigare på kvällarna, starta dem senare på mornarna och aldrig ta med någon form av elektronik in i sovrummet.

Bytte telefonen mot en väckarklocka
För att göra det det möjligt att låta sovrummet vara en skärmfri zon, köpte Magnus en vanlig analog väckarklocka. De finns fortfarande att köpa och fungerar utmärkt intygar han.
– Effekten var omedelbar och smått fantastisk. När jag lämnade de digitala enheterna frilades större ytor av tid än som effektivt gick att mäta.
Han insåg inte bara hur mycket fri tid som tiden framför en skärm berövat honom, utan också hur mycket mental tid som efteråt  kretsat runt det han upplevt vid skärmen. Den första tiden fanns impulsen att exempelvis sträcka sig efter telefonen kvar berättar Magnus, utan att han hade en tanke på vad han skulle göra med den. Men så småningom byttes skärmtiden ut mot mellanrum där kreativiteten åter kunde få utrymme att blomstra.

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Magnus Fridh
Yrke: Yoga- och meditationslärare, författare och upphovsman till midfulnessappen
Bor: Stockholm
Aktuell med: Boken "Att vara stilla när allt skyndar", har tidigare givit ut "Viloläge" (Natur & kultur 2017).
Magnus på sociala medier: Instagram magnus_fridh
Hemsidor:
Viloläge samt The mindfulnessapp.
Foto: Stefan Tell

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

 

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.

 

KBT på nätet hjälper deprimerade hjärtpatienter

Mental hälsa

Det hör inte till ovanligheterna att hjärtpatienter drabbas av depression. Nu har forskare vid Linköpings universitet utvecklat en behandling mot depression som riktar sig till hjärtsjuka. Resultaten visar att hjärtsjuka som genomgick internetterapi för sin depression blev mindre nedstämda och fick bättre livskvalitet.

“Vården måste bli bättre på att ta hand om patienter med Addisons sjukdom”

Kurera debatt

Med bättre kunskap om kortisolbrist bland husläkare och på sjukhus skulle patienter med diagnosen Addisons sjukdom kunna leva ett betydligt enklare och friskare liv. De skulle få hjälp med vardagliga besvär på sin vårdcentral, snabbare akut hjälp och dessutom kunna gå på rutinkontroller oftare. Det skriver Eva Rafner, ordförande i Svenska Addisonföreningen i denna debattartikel, där hon efterlyser större kunskap inom primärvården. Förbundet gav nyligen ut boken ”Ständigt på vakt”, om föräldrar till barn med kortisolbrist".

 

Vilka växter är giftiga – och vilka är säkra för din katt?

Hälsa

När vi väljer att dela vårt liv med en katt medför det att vi behöver vara uppmärksamma på sådant vi inte skänkte en tanke innan – som vilka blommor och krukväxter vi köper hem. Ta för vana att alltid kolla upp växten du är på väg att köpa redan i butiken och tveka inte att söka veterinär om du tror att din katt fått i sig en giftig växt. Här kommer en lista på växter du bör undvika och sådana du kan välja istället.

Goda och enkla frukostrecept

Recept

Frukost sägs ju vara dagens viktigaste mål. Här är två härliga frukostrecept - en uppdaterad variant av havregrynsgröten och en smarrig frukostklassiker som du förbereder kvällen innan och som tillagar sig själv under natten.

Därför är ditt vitamintillskott livsviktigt

Hälsa

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.