mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Fakta om lagstiftningen

• Ekolagstiftningen förbjuder de flesta tillsatser i ekologiska livsmedel och det omfattar också berikning med vitaminer och mineraler. Detta gäller dock endast så länge det inte finns krav på obligatorisk berikning.

• Sedan länge finns ett sådant obligatoriskt krav på berikning för mellanmjölk och lättmjölk där alltså även de ekologiska alternativen är berikade.

• Livsmedelsverket vill nu utöka denna lagstiftning och göra det obligatoriskt med berikning med D-vitamin även i fil, yoghurt, fetare mjölksorter samt drycker som är avsedda att användas på samma sätt som mjölk. Växtbaserade och laktosfria alternativ kommer också att omfattas av de nya kraven. Den nya föreskriften förväntas träda i kraft senare i år.
Källa: Livsmedelsverket

”Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin”, basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta.
Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte.
Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som ”vanlig” mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

Detta är inte en artikel för att avskräcka någon från att välja ekologiskt – för eko är fritt från GMO och antibiotika (ja, så mycket det går i alla fall), har inte överösts av giftiga besprutningsalternativ och är ett bättre hälsoval av många anledningar, menar experter – utan en artikel till för att upplysa personer om något många inte känner till idag: Att ekomjölk och alternativ mjölk inte berikas på samma sätt som traditionell komjölk. Ingen fara å färde. Näringen kan man nämligen få i sig på många andra sätt. Det gäller dock att vara medveten om hur det ligger till och se till att komplettera sin kost med till exempel kalcium och D-vitamin.

► Läs också: Mycket mjölk kan korta livet

 

Mjölkens nytta omdiskuterad – och allt fler väljer bort komjölk
Huruvida vanlig mjölk är bra för hälsan eller inte är omdiskuterat, skriver Testfakta som också konstaterar att det är tydligt att vår befolkning dricker allt mindre komjölk. Växtbaserade mjölkalternativ fortsätter å andra sidan att öka kraftigt. Försäljningen av alternativa mjölkprodukter som till exempel havre-, soja-, och mandelmjölk har ökat med nästan 60 procent sedan början av 2014, rapporterar företaget Testfakta, som ägnat sig åt oberoende laboratorietester sedan 2001, och som nu jämfört näringsinnehållet hos olika mjölkalternativ.

Stora skillnader i innehåll
Jämförelsen visar att skillnaderna kan vara stora för den som väljer ett växtbaserat alternativ eller en ekologisk mjölk jämfört med den som väljer en traditionell komjölkssort.
Så här skriver testföretaget:
”En vanlig mellanmjölk innehåller bland annat kalcium, riboflavin (vitamin B2), vitamin B12 och tillsatt D-vitamin. Många av de växtbaserade mjölkalternativen är berikade med dessa ämnen och efterliknar ungefär mjölken. Det gäller till exempel originalprodukterna från Oatly, Alpro, Ica och Coop. Men köper du någon av de ekologiska varianterna från samma företag är ingredienslistan mycket kortare. Till skillnad från ekologisk mjölk är det nämligen förbjudet att berika ekologiska produkter med vitaminer och mineraler.”

► Läs också: Därför ska du handla svensk mjölk – och så vet du att den är svensk

Livsmedelsverket avråder från ekologiskt
Livsmedelsverkets nutritionist, Åsa Brugård Konde, råder därför konsumenter att inte välja ekologiskt om man vill ersätta mjölken helt och hållet med växtbaserade alternativ.
– Det är viktigt att man väljer de drycker som är berikade med kalcium och D vitamin, gärna riboflavin. I dagsläget bör man alltså inte i första hand välja de som är ekologiska, säger hon till Testfakta.

Många anledningar till att köpa eko
På organisationen KRAV har man inga synpunkter på Livsmedelsverkets rekommendation, men påpekar att det finns många andra anledningar till att köpa ekologiskt.
– Havren är inte odlad med konstgödsel, som är en riktig klimatvärsting. Och den odlas utan kemiska bekämpningsmedel. Dessa kan läcka ut i våra vattendrag och minskar den biologiska mångfalden, säger Kristin Karlsson, presschef på organisationen KRAV, till Testfakta.

► Läs också: 9 alternativ till komjölksprodukter

Även ekologiska alternativ ska D-vitaminberikas
I nuläget råder ett förbud mot att berika ekologiska växtbaserade mjölkalternativ. Detta kan dock snart komma att ändras. Livsmedelsverket vill göra D-vitaminberikning obligatorisk för ekologiska drycker och hoppas att det kommer träda i kraft senare i år. Berikning med andra vitaminer eller kalcium kommer däremot inte tillåtas i framtiden.Just kalcium-innehållet går dock att lösa ändå. Bland andra Coops och ICAs ekologiska sojadrycker innehåller sjögräs vilket ger samma kalcium-tillskott som mjölk.

► Läs också: Livsmedelsverket: ”Berika fler livsmedel – och höj nivåerna!”

Även växtbaserade alternativ kan berikas i framtiden
Testfaktas granskning visar också att det inte bara är de ekologiska alternativen som saknar vissa vitaminer. Exempelvis Garants Sojadryck och GoGreens havredryck är båda konventionellt framställda men innehåller inget D-vitamin eller andra vitaminer.
– Eftersom det idag inte är obligatoriskt enligt lag att berika vegetabiliska drycker med D-vitamin så har vi inte sett något behov av det. På senare tid har vi dock fått mer förfrågningar från konsumenter, som vill att dryckerna ska vara berikade. Vi kommer därför ändra detta framöver, säger Tora Zeijlon, kommunikationschef hos Lantmännen Cerealia om det egna märket GoGreen.

Inte fullständig jämförelse
I jämförelsen har Testfakta enbart med havre- och sojadrycker men de uppger att liknande skillnader i näringsinnehåll hittas även bland andra växtbaserade drycker, till exempel från mandel, kokos och ris.

Du hittar hela testet här.

Mer mjölkrelaterad läsning? 
Varsågod, här finner du ett axplock:
•  Hälsoprofilen Bertil Wosk: ”Dagens mjölk är inte nyttig”
•  10 fakta om mjölkproteinallergi respektive laktosintolerans
•  Därför ska du dricka guldmjölk
•  Nu kommer kolsyrad mjölk
•  Recept på antiinflammatorisk guldmjölk
•  Stärkt samband mellan mejeriprodukter och prostatacancer

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta om lagstiftningen

• Ekolagstiftningen förbjuder de flesta tillsatser i ekologiska livsmedel och det omfattar också berikning med vitaminer och mineraler. Detta gäller dock endast så länge det inte finns krav på obligatorisk berikning.

• Sedan länge finns ett sådant obligatoriskt krav på berikning för mellanmjölk och lättmjölk där alltså även de ekologiska alternativen är berikade.

• Livsmedelsverket vill nu utöka denna lagstiftning och göra det obligatoriskt med berikning med D-vitamin även i fil, yoghurt, fetare mjölksorter samt drycker som är avsedda att användas på samma sätt som mjölk. Växtbaserade och laktosfria alternativ kommer också att omfattas av de nya kraven. Den nya föreskriften förväntas träda i kraft senare i år.
Källa: Livsmedelsverket

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.