Mjukstarta året med smygträning à la Leila

Fakta

Namn: Leila Söderholm
Gör: Föreläsare, inspiratör och hälsoexpert.
Aktuell med: Boken "Smygträna".
Läs mer om Leila på hennes hemsida

Det är lätt att tro att vi tränar mer än vad vi gör men klyftan mellan de som tränar mycket och de som inte rör sig alls ökar år för år. Och studier visar att vi rör oss för lite. Men Leila Söderholm vet råd, enligt henne skulle de flesta tjäna på att ta efter henne och börja träna i smyg.

I november kom som Kurera berättat tidigare en larmrapport som visade att 46 procent av Sveriges befolkning har dålig kondition. Syreupptagningsförmågan var i många fall så låg att det inverkar negativt på hälsan. Det är alltså hög tid att göra något åt saken. I dagarna kom Leila Söderholm ut med boken ”Smygträna” och det är kanske en lagom nivå att börja på.
– Jag kallar det för smygträna eller till och med bara för rörelse, säger Leila.
Det rör sig om så enkla saker som att ta en bensträckare, stå upp och jobba ibland, och att aktivt spänna vissa muskler samtidigt som man gör något annat.

Anamma den lilla rörelsen
Det vore enligt Leila mycket vunnet om alla kunde anamma den lilla rörelsen, även de som redan tränar några gånger i veckan. Med rörelse menar Leila motsatsen till att sitta still – så allt vi gör räknas.
– Det finns en grupp som forskarna kallar aktiva soffpotatisar, de tränar regelbundet några gånger per vecka men är helt orörliga resten av tiden, säger Leila och fortsätter:
– All träning är självklart positiv för oss men även hos aktiva soffpotatisar visar studier att vardagsrörelse är nödvändigt för att hålla igång de processer i kroppen som minskar risken för sjukdom.

 

Ribban är satt för högt
För många är träning förknippat med olustkänslor och det är lätt att tro att man måste prestera på en viss nivå för att få effekt. Många har kanske varit med om att de avlagt ett nyårslöfte och gått ut lite för hårt.
– Då är det lätt att sedan uppleva en känsla av misslyckande när vi i februari lade ner alla ambitioner.
En känsla av otillräcklighet och negativa upplevelser associerade med träning är sådant som gör att det kan ta emot att börja motionera menar Leila.
– Idag vågar jag påstå att alla vet att det är bra att röra på sig men ribban har satts lite för högt för att inspirera alla till att göra det.

LÄS OCKSÅ: Enkla knep för att undvika stillasittande

Skippa hissen och ta trappan
Det är viktigt att börja på en nivå som passar oss som individer förklarar Leila som tycker vi istället ska satsa på små förändringar.
– Om det är att börja ta trappan istället för hissen så är det helt suveränt, säger Leila som räknar hur mycket det blir om man slår ut trappträningen på ett år.
En så enkel sak som att skippa hissen och ta trappan fem minuter per dag blir hela 30 timmars träning per år. Tio minuters rask promenad på lunchen blir sammanlagt 60 timmars promenad per år.
– När vi satt dessa nya vanor har vi redan här fått in 90 timmar per år vilket är stor skillnad mot noll timmar.
Leila slår ett slag för att vi ska bli bättre på att hjälpa och uppmuntra varandra att ta chansen på arbetsplatsen och hemma att få in den lilla rörelsen i vardagen.
– Vi kan sänka ribban och visa på att det handlar mycket om den här enkla rörelsen som vi kan göra medan vi väntar på annat.

LÄS OCKSÅ: Motion motverkar visst effekterna av stillasittande

Vilka är de främsta myterna om träning?
– Det finns många myter som är skruvade åt fel håll, vilket gör det ännu svårare att få till rörelse för många. Myten om att fettförbränningen inte startar förrän efter 40 minuter lever seglivat kvar. Vi förbränner fett dygnet runt och ännu mer när vi rör på oss. Att vi måste upp i en viss puls för att få effekt stämmer inte heller, all rörelse är bra – alltid poängterar Leila som menar att varenda rörelse vi gör i vår vardag har effekt.
– Varje bensträckare, varje trappsteg, varje pulshöjare gör något positivt för oss.

Hur motverkar man att vardagsträning lägger mer krav på oss och stressar oss ytterligare?
–  Jag skulle påstå att denna typ av medvetenhet föder mindre stress eftersom halten av stresshormoner sänks när vi rör oss. Vetskapen att man gör något för sin hälsa ger en skön och lyckad känsla istället för en känsla av misslyckande menar Leila
– En skön känsla föder glädje och det om något sänker stressen.

Minskar risken för hjärt-kärlsjukdom
De största hälsovinsterna med att komma igång även i blygsam skala är enligt Leila att vi bland annat minskar risken för hjärt- kärlsjukdom samt diabetes typ 2.
– Genom att röra oss en minut så minskar risken redan där, öka till tio minuter och risken minskar ytterligare.
En annan väldigt stor vinst är enligt Leila att en medelgod kondition gör att vi orkar leva det liv vi vill.
– Det inte är lätt att ha en aktiv fritid om man är helt slut efter en arbetsdag.
Det är något Leila och hennes kollegor märker tydligt när de mäter människors kondition samtidigt som de ställer frågor om hur de upplever sitt liv.
– När vi efter några månader ökat konditionen har upplevda problem minskat enormt. Vi blir både friskare, mer kapabla och kan hantera stress bättre när vi har en medelgod kondition.
Förbättrad kondition kan åstadkommas med enkla medel som promenader, att ta trappan och höja pulsen några gånger per vecka.
– Inga stora saker utan det är de små förändringarna som ger mycket för den som inte tränar alls.

LÄS OCKSÅ: Ställ dig upp två minuter varje halvtimme – minska ditt bukfett

Vad är ett bra första steg för den som inte tränat förr?
– Börja med promenader, gå dit du ska i större utsträckning eller ta en snabb powerwalk på lunchen. Tio minuter har enorm effekt.
Försök att göra något litet varje dag och starta där rekommenderar Leila, som tipsar om att lägga in några enkla övningar i vardagen. Övningar som kan göras utan att det tar tid och som gör skillnad.
Den egna favoriten gör Leila i köket.
– Varje gång jag går in i köket så ska jag göra tio upprepningar av en övning.
Leila berättar att hon går in i köket cirka 15-20 gånger varje dag så det bygger snabbt på.
– Det blir 150-200 repetitioner och det har effekt kan jag lova. Vill du börja träna på gym, så börja med att gå på en nybörjarklass. Ta hjälp av en kompis eller av experter på gymmet.

Hur ser ditt eget förhållande till träning ut?
– Jag har smygtränat de senaste 20 åren, både på jobbet och hemma. Det har varit ett sätt att hålla igång när tid inte fanns till annan träning. På jobbet vid skrivaren så körde jag ”kick i rumpan”, jag hoppsade i sidled i korridoren och varje lunch gick jag en snabb promenad i alla väder.
Det gjorde att Leila kunde känna sig nöjd även när hon inte fick till sin vanliga träning. Hon behöll en god kondition och aktiva muskler.
– När jag fick mina barn blev den här metoden den perfekta lösningen.
Det blev också det som gjorde den stora skillnaden när Leila insjuknade i cancer och var svårt sjuk i flera år.
– Jag kunde alltid få till rörelse på ett enkelt sätt som gjorde att jag mådde bättre, återhämtade mig och kunde känna mig kapabel.
Leila tränar regelbundet och använder smygträning däremellan, det gör att det inte är hela världen om hon inte får till sina pass som hon tänkt sig.
– Min träning är enkel, jag behöver inget gym, ingen utrustning, jag använder kroppen och en timer i mobilen. Jag kör ofta korta pass som är lätta att få in tidsmässigt.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Leila Söderholm
Gör: Föreläsare, inspiratör och hälsoexpert.
Aktuell med: Boken "Smygträna".
Läs mer om Leila på hennes hemsida

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.