Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Mjukstarta året med smygträning à la Leila

Fakta

Namn: Leila Söderholm
Gör: Föreläsare, inspiratör och hälsoexpert.
Aktuell med: Boken "Smygträna".
Läs mer om Leila på hennes hemsida

Det är lätt att tro att vi tränar mer än vad vi gör men klyftan mellan de som tränar mycket och de som inte rör sig alls ökar år för år. Och studier visar att vi rör oss för lite. Men Leila Söderholm vet råd, enligt henne skulle de flesta tjäna på att ta efter henne och börja träna i smyg.

I november kom som Kurera berättat tidigare en larmrapport som visade att 46 procent av Sveriges befolkning har dålig kondition. Syreupptagningsförmågan var i många fall så låg att det inverkar negativt på hälsan. Det är alltså hög tid att göra något åt saken. I dagarna kom Leila Söderholm ut med boken ”Smygträna” och det är kanske en lagom nivå att börja på.
– Jag kallar det för smygträna eller till och med bara för rörelse, säger Leila.
Det rör sig om så enkla saker som att ta en bensträckare, stå upp och jobba ibland, och att aktivt spänna vissa muskler samtidigt som man gör något annat.

Anamma den lilla rörelsen
Det vore enligt Leila mycket vunnet om alla kunde anamma den lilla rörelsen, även de som redan tränar några gånger i veckan. Med rörelse menar Leila motsatsen till att sitta still – så allt vi gör räknas.
– Det finns en grupp som forskarna kallar aktiva soffpotatisar, de tränar regelbundet några gånger per vecka men är helt orörliga resten av tiden, säger Leila och fortsätter:
– All träning är självklart positiv för oss men även hos aktiva soffpotatisar visar studier att vardagsrörelse är nödvändigt för att hålla igång de processer i kroppen som minskar risken för sjukdom.

 

Ribban är satt för högt
För många är träning förknippat med olustkänslor och det är lätt att tro att man måste prestera på en viss nivå för att få effekt. Många har kanske varit med om att de avlagt ett nyårslöfte och gått ut lite för hårt.
– Då är det lätt att sedan uppleva en känsla av misslyckande när vi i februari lade ner alla ambitioner.
En känsla av otillräcklighet och negativa upplevelser associerade med träning är sådant som gör att det kan ta emot att börja motionera menar Leila.
– Idag vågar jag påstå att alla vet att det är bra att röra på sig men ribban har satts lite för högt för att inspirera alla till att göra det.

LÄS OCKSÅ: Enkla knep för att undvika stillasittande

Skippa hissen och ta trappan
Det är viktigt att börja på en nivå som passar oss som individer förklarar Leila som tycker vi istället ska satsa på små förändringar.
– Om det är att börja ta trappan istället för hissen så är det helt suveränt, säger Leila som räknar hur mycket det blir om man slår ut trappträningen på ett år.
En så enkel sak som att skippa hissen och ta trappan fem minuter per dag blir hela 30 timmars träning per år. Tio minuters rask promenad på lunchen blir sammanlagt 60 timmars promenad per år.
– När vi satt dessa nya vanor har vi redan här fått in 90 timmar per år vilket är stor skillnad mot noll timmar.
Leila slår ett slag för att vi ska bli bättre på att hjälpa och uppmuntra varandra att ta chansen på arbetsplatsen och hemma att få in den lilla rörelsen i vardagen.
– Vi kan sänka ribban och visa på att det handlar mycket om den här enkla rörelsen som vi kan göra medan vi väntar på annat.

LÄS OCKSÅ: Motion motverkar visst effekterna av stillasittande

Vilka är de främsta myterna om träning?
– Det finns många myter som är skruvade åt fel håll, vilket gör det ännu svårare att få till rörelse för många. Myten om att fettförbränningen inte startar förrän efter 40 minuter lever seglivat kvar. Vi förbränner fett dygnet runt och ännu mer när vi rör på oss. Att vi måste upp i en viss puls för att få effekt stämmer inte heller, all rörelse är bra – alltid poängterar Leila som menar att varenda rörelse vi gör i vår vardag har effekt.
– Varje bensträckare, varje trappsteg, varje pulshöjare gör något positivt för oss.

Hur motverkar man att vardagsträning lägger mer krav på oss och stressar oss ytterligare?
–  Jag skulle påstå att denna typ av medvetenhet föder mindre stress eftersom halten av stresshormoner sänks när vi rör oss. Vetskapen att man gör något för sin hälsa ger en skön och lyckad känsla istället för en känsla av misslyckande menar Leila
– En skön känsla föder glädje och det om något sänker stressen.

LÄS OCKSÅ: Tävla och vinn boken “Smygträna”

Minskar risken för hjärt-kärlsjukdom
De största hälsovinsterna med att komma igång även i blygsam skala är enligt Leila att vi bland annat minskar risken för hjärt- kärlsjukdom samt diabetes typ 2.
– Genom att röra oss en minut så minskar risken redan där, öka till tio minuter och risken minskar ytterligare.
En annan väldigt stor vinst är enligt Leila att en medelgod kondition gör att vi orkar leva det liv vi vill.
– Det inte är lätt att ha en aktiv fritid om man är helt slut efter en arbetsdag.
Det är något Leila och hennes kollegor märker tydligt när de mäter människors kondition samtidigt som de ställer frågor om hur de upplever sitt liv.
– När vi efter några månader ökat konditionen har upplevda problem minskat enormt. Vi blir både friskare, mer kapabla och kan hantera stress bättre när vi har en medelgod kondition.
Förbättrad kondition kan åstadkommas med enkla medel som promenader, att ta trappan och höja pulsen några gånger per vecka.
– Inga stora saker utan det är de små förändringarna som ger mycket för den som inte tränar alls.

 

LÄS OCKSÅ: Ställ dig upp två minuter varje halvtimme – minska ditt bukfett

Vad är ett bra första steg för den som inte tränat förr?
– Börja med promenader, gå dit du ska i större utsträckning eller ta en snabb powerwalk på lunchen. Tio minuter har enorm effekt.
Försök att göra något litet varje dag och starta där rekommenderar Leila, som tipsar om att lägga in några enkla övningar i vardagen. Övningar som kan göras utan att det tar tid och som gör skillnad.
Den egna favoriten gör Leila i köket.
– Varje gång jag går in i köket så ska jag göra tio upprepningar av en övning.
Leila berättar att hon går in i köket cirka 15-20 gånger varje dag så det bygger snabbt på.
– Det blir 150-200 repetitioner och det har effekt kan jag lova. Vill du börja träna på gym, så börja med att gå på en nybörjarklass. Ta hjälp av en kompis eller av experter på gymmet.

Hur ser ditt eget förhållande till träning ut?
– Jag har smygtränat de senaste 20 åren, både på jobbet och hemma. Det har varit ett sätt att hålla igång när tid inte fanns till annan träning. På jobbet vid skrivaren så körde jag ”kick i rumpan”, jag hoppsade i sidled i korridoren och varje lunch gick jag en snabb promenad i alla väder.
Det gjorde att Leila kunde känna sig nöjd även när hon inte fick till sin vanliga träning. Hon behöll en god kondition och aktiva muskler.
– När jag fick mina barn blev den här metoden den perfekta lösningen.
Det blev också det som gjorde den stora skillnaden när Leila insjuknade i cancer och var svårt sjuk i flera år.
– Jag kunde alltid få till rörelse på ett enkelt sätt som gjorde att jag mådde bättre, återhämtade mig och kunde känna mig kapabel.
Leila tränar regelbundet och använder smygträning däremellan, det gör att det inte är hela världen om hon inte får till sina pass som hon tänkt sig.
– Min träning är enkel, jag behöver inget gym, ingen utrustning, jag använder kroppen och en timer i mobilen. Jag kör ofta korta pass som är lätta att få in tidsmässigt.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Leila Söderholm
Gör: Föreläsare, inspiratör och hälsoexpert.
Aktuell med: Boken "Smygträna".
Läs mer om Leila på hennes hemsida

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

 

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

 

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.