Mjukstarta året med smygträning à la Leila

Fakta

Namn: Leila Söderholm
Gör: Föreläsare, inspiratör och hälsoexpert.
Aktuell med: Boken "Smygträna".
Läs mer om Leila på hennes hemsida

Det är lätt att tro att vi tränar mer än vad vi gör men klyftan mellan de som tränar mycket och de som inte rör sig alls ökar år för år. Och studier visar att vi rör oss för lite. Men Leila Söderholm vet råd, enligt henne skulle de flesta tjäna på att ta efter henne och börja träna i smyg.

I november kom som Kurera berättat tidigare en larmrapport som visade att 46 procent av Sveriges befolkning har dålig kondition. Syreupptagningsförmågan var i många fall så låg att det inverkar negativt på hälsan. Det är alltså hög tid att göra något åt saken. I dagarna kom Leila Söderholm ut med boken ”Smygträna” och det är kanske en lagom nivå att börja på.
– Jag kallar det för smygträna eller till och med bara för rörelse, säger Leila.
Det rör sig om så enkla saker som att ta en bensträckare, stå upp och jobba ibland, och att aktivt spänna vissa muskler samtidigt som man gör något annat.

Anamma den lilla rörelsen
Det vore enligt Leila mycket vunnet om alla kunde anamma den lilla rörelsen, även de som redan tränar några gånger i veckan. Med rörelse menar Leila motsatsen till att sitta still – så allt vi gör räknas.
– Det finns en grupp som forskarna kallar aktiva soffpotatisar, de tränar regelbundet några gånger per vecka men är helt orörliga resten av tiden, säger Leila och fortsätter:
– All träning är självklart positiv för oss men även hos aktiva soffpotatisar visar studier att vardagsrörelse är nödvändigt för att hålla igång de processer i kroppen som minskar risken för sjukdom.

 

Ribban är satt för högt
För många är träning förknippat med olustkänslor och det är lätt att tro att man måste prestera på en viss nivå för att få effekt. Många har kanske varit med om att de avlagt ett nyårslöfte och gått ut lite för hårt.
– Då är det lätt att sedan uppleva en känsla av misslyckande när vi i februari lade ner alla ambitioner.
En känsla av otillräcklighet och negativa upplevelser associerade med träning är sådant som gör att det kan ta emot att börja motionera menar Leila.
– Idag vågar jag påstå att alla vet att det är bra att röra på sig men ribban har satts lite för högt för att inspirera alla till att göra det.

LÄS OCKSÅ: Enkla knep för att undvika stillasittande

Skippa hissen och ta trappan
Det är viktigt att börja på en nivå som passar oss som individer förklarar Leila som tycker vi istället ska satsa på små förändringar.
– Om det är att börja ta trappan istället för hissen så är det helt suveränt, säger Leila som räknar hur mycket det blir om man slår ut trappträningen på ett år.
En så enkel sak som att skippa hissen och ta trappan fem minuter per dag blir hela 30 timmars träning per år. Tio minuters rask promenad på lunchen blir sammanlagt 60 timmars promenad per år.
– När vi satt dessa nya vanor har vi redan här fått in 90 timmar per år vilket är stor skillnad mot noll timmar.
Leila slår ett slag för att vi ska bli bättre på att hjälpa och uppmuntra varandra att ta chansen på arbetsplatsen och hemma att få in den lilla rörelsen i vardagen.
– Vi kan sänka ribban och visa på att det handlar mycket om den här enkla rörelsen som vi kan göra medan vi väntar på annat.

LÄS OCKSÅ: Motion motverkar visst effekterna av stillasittande

Vilka är de främsta myterna om träning?
– Det finns många myter som är skruvade åt fel håll, vilket gör det ännu svårare att få till rörelse för många. Myten om att fettförbränningen inte startar förrän efter 40 minuter lever seglivat kvar. Vi förbränner fett dygnet runt och ännu mer när vi rör på oss. Att vi måste upp i en viss puls för att få effekt stämmer inte heller, all rörelse är bra – alltid poängterar Leila som menar att varenda rörelse vi gör i vår vardag har effekt.
– Varje bensträckare, varje trappsteg, varje pulshöjare gör något positivt för oss.

Hur motverkar man att vardagsträning lägger mer krav på oss och stressar oss ytterligare?
–  Jag skulle påstå att denna typ av medvetenhet föder mindre stress eftersom halten av stresshormoner sänks när vi rör oss. Vetskapen att man gör något för sin hälsa ger en skön och lyckad känsla istället för en känsla av misslyckande menar Leila
– En skön känsla föder glädje och det om något sänker stressen.

LÄS OCKSÅ: Tävla och vinn boken “Smygträna”

Minskar risken för hjärt-kärlsjukdom
De största hälsovinsterna med att komma igång även i blygsam skala är enligt Leila att vi bland annat minskar risken för hjärt- kärlsjukdom samt diabetes typ 2.
– Genom att röra oss en minut så minskar risken redan där, öka till tio minuter och risken minskar ytterligare.
En annan väldigt stor vinst är enligt Leila att en medelgod kondition gör att vi orkar leva det liv vi vill.
– Det inte är lätt att ha en aktiv fritid om man är helt slut efter en arbetsdag.
Det är något Leila och hennes kollegor märker tydligt när de mäter människors kondition samtidigt som de ställer frågor om hur de upplever sitt liv.
– När vi efter några månader ökat konditionen har upplevda problem minskat enormt. Vi blir både friskare, mer kapabla och kan hantera stress bättre när vi har en medelgod kondition.
Förbättrad kondition kan åstadkommas med enkla medel som promenader, att ta trappan och höja pulsen några gånger per vecka.
– Inga stora saker utan det är de små förändringarna som ger mycket för den som inte tränar alls.

 

LÄS OCKSÅ: Ställ dig upp två minuter varje halvtimme – minska ditt bukfett

Vad är ett bra första steg för den som inte tränat förr?
– Börja med promenader, gå dit du ska i större utsträckning eller ta en snabb powerwalk på lunchen. Tio minuter har enorm effekt.
Försök att göra något litet varje dag och starta där rekommenderar Leila, som tipsar om att lägga in några enkla övningar i vardagen. Övningar som kan göras utan att det tar tid och som gör skillnad.
Den egna favoriten gör Leila i köket.
– Varje gång jag går in i köket så ska jag göra tio upprepningar av en övning.
Leila berättar att hon går in i köket cirka 15-20 gånger varje dag så det bygger snabbt på.
– Det blir 150-200 repetitioner och det har effekt kan jag lova. Vill du börja träna på gym, så börja med att gå på en nybörjarklass. Ta hjälp av en kompis eller av experter på gymmet.

Hur ser ditt eget förhållande till träning ut?
– Jag har smygtränat de senaste 20 åren, både på jobbet och hemma. Det har varit ett sätt att hålla igång när tid inte fanns till annan träning. På jobbet vid skrivaren så körde jag ”kick i rumpan”, jag hoppsade i sidled i korridoren och varje lunch gick jag en snabb promenad i alla väder.
Det gjorde att Leila kunde känna sig nöjd även när hon inte fick till sin vanliga träning. Hon behöll en god kondition och aktiva muskler.
– När jag fick mina barn blev den här metoden den perfekta lösningen.
Det blev också det som gjorde den stora skillnaden när Leila insjuknade i cancer och var svårt sjuk i flera år.
– Jag kunde alltid få till rörelse på ett enkelt sätt som gjorde att jag mådde bättre, återhämtade mig och kunde känna mig kapabel.
Leila tränar regelbundet och använder smygträning däremellan, det gör att det inte är hela världen om hon inte får till sina pass som hon tänkt sig.
– Min träning är enkel, jag behöver inget gym, ingen utrustning, jag använder kroppen och en timer i mobilen. Jag kör ofta korta pass som är lätta att få in tidsmässigt.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Leila Söderholm
Gör: Föreläsare, inspiratör och hälsoexpert.
Aktuell med: Boken "Smygträna".
Läs mer om Leila på hennes hemsida

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

 

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.