Mjukstarta året med smygträning à la Leila

Fakta

Namn: Leila Söderholm
Gör: Föreläsare, inspiratör och hälsoexpert.
Aktuell med: Boken "Smygträna".
Läs mer om Leila på hennes hemsida

Det är lätt att tro att vi tränar mer än vad vi gör men klyftan mellan de som tränar mycket och de som inte rör sig alls ökar år för år. Och studier visar att vi rör oss för lite. Men Leila Söderholm vet råd, enligt henne skulle de flesta tjäna på att ta efter henne och börja träna i smyg.

I november kom som Kurera berättat tidigare en larmrapport som visade att 46 procent av Sveriges befolkning har dålig kondition. Syreupptagningsförmågan var i många fall så låg att det inverkar negativt på hälsan. Det är alltså hög tid att göra något åt saken. I dagarna kom Leila Söderholm ut med boken ”Smygträna” och det är kanske en lagom nivå att börja på.
– Jag kallar det för smygträna eller till och med bara för rörelse, säger Leila.
Det rör sig om så enkla saker som att ta en bensträckare, stå upp och jobba ibland, och att aktivt spänna vissa muskler samtidigt som man gör något annat.

Anamma den lilla rörelsen
Det vore enligt Leila mycket vunnet om alla kunde anamma den lilla rörelsen, även de som redan tränar några gånger i veckan. Med rörelse menar Leila motsatsen till att sitta still – så allt vi gör räknas.
– Det finns en grupp som forskarna kallar aktiva soffpotatisar, de tränar regelbundet några gånger per vecka men är helt orörliga resten av tiden, säger Leila och fortsätter:
– All träning är självklart positiv för oss men även hos aktiva soffpotatisar visar studier att vardagsrörelse är nödvändigt för att hålla igång de processer i kroppen som minskar risken för sjukdom.

 

Ribban är satt för högt
För många är träning förknippat med olustkänslor och det är lätt att tro att man måste prestera på en viss nivå för att få effekt. Många har kanske varit med om att de avlagt ett nyårslöfte och gått ut lite för hårt.
– Då är det lätt att sedan uppleva en känsla av misslyckande när vi i februari lade ner alla ambitioner.
En känsla av otillräcklighet och negativa upplevelser associerade med träning är sådant som gör att det kan ta emot att börja motionera menar Leila.
– Idag vågar jag påstå att alla vet att det är bra att röra på sig men ribban har satts lite för högt för att inspirera alla till att göra det.

LÄS OCKSÅ: Enkla knep för att undvika stillasittande

Skippa hissen och ta trappan
Det är viktigt att börja på en nivå som passar oss som individer förklarar Leila som tycker vi istället ska satsa på små förändringar.
– Om det är att börja ta trappan istället för hissen så är det helt suveränt, säger Leila som räknar hur mycket det blir om man slår ut trappträningen på ett år.
En så enkel sak som att skippa hissen och ta trappan fem minuter per dag blir hela 30 timmars träning per år. Tio minuters rask promenad på lunchen blir sammanlagt 60 timmars promenad per år.
– När vi satt dessa nya vanor har vi redan här fått in 90 timmar per år vilket är stor skillnad mot noll timmar.
Leila slår ett slag för att vi ska bli bättre på att hjälpa och uppmuntra varandra att ta chansen på arbetsplatsen och hemma att få in den lilla rörelsen i vardagen.
– Vi kan sänka ribban och visa på att det handlar mycket om den här enkla rörelsen som vi kan göra medan vi väntar på annat.

LÄS OCKSÅ: Motion motverkar visst effekterna av stillasittande

Vilka är de främsta myterna om träning?
– Det finns många myter som är skruvade åt fel håll, vilket gör det ännu svårare att få till rörelse för många. Myten om att fettförbränningen inte startar förrän efter 40 minuter lever seglivat kvar. Vi förbränner fett dygnet runt och ännu mer när vi rör på oss. Att vi måste upp i en viss puls för att få effekt stämmer inte heller, all rörelse är bra – alltid poängterar Leila som menar att varenda rörelse vi gör i vår vardag har effekt.
– Varje bensträckare, varje trappsteg, varje pulshöjare gör något positivt för oss.

Hur motverkar man att vardagsträning lägger mer krav på oss och stressar oss ytterligare?
–  Jag skulle påstå att denna typ av medvetenhet föder mindre stress eftersom halten av stresshormoner sänks när vi rör oss. Vetskapen att man gör något för sin hälsa ger en skön och lyckad känsla istället för en känsla av misslyckande menar Leila
– En skön känsla föder glädje och det om något sänker stressen.

LÄS OCKSÅ: Tävla och vinn boken “Smygträna”

Minskar risken för hjärt-kärlsjukdom
De största hälsovinsterna med att komma igång även i blygsam skala är enligt Leila att vi bland annat minskar risken för hjärt- kärlsjukdom samt diabetes typ 2.
– Genom att röra oss en minut så minskar risken redan där, öka till tio minuter och risken minskar ytterligare.
En annan väldigt stor vinst är enligt Leila att en medelgod kondition gör att vi orkar leva det liv vi vill.
– Det inte är lätt att ha en aktiv fritid om man är helt slut efter en arbetsdag.
Det är något Leila och hennes kollegor märker tydligt när de mäter människors kondition samtidigt som de ställer frågor om hur de upplever sitt liv.
– När vi efter några månader ökat konditionen har upplevda problem minskat enormt. Vi blir både friskare, mer kapabla och kan hantera stress bättre när vi har en medelgod kondition.
Förbättrad kondition kan åstadkommas med enkla medel som promenader, att ta trappan och höja pulsen några gånger per vecka.
– Inga stora saker utan det är de små förändringarna som ger mycket för den som inte tränar alls.

 

LÄS OCKSÅ: Ställ dig upp två minuter varje halvtimme – minska ditt bukfett

Vad är ett bra första steg för den som inte tränat förr?
– Börja med promenader, gå dit du ska i större utsträckning eller ta en snabb powerwalk på lunchen. Tio minuter har enorm effekt.
Försök att göra något litet varje dag och starta där rekommenderar Leila, som tipsar om att lägga in några enkla övningar i vardagen. Övningar som kan göras utan att det tar tid och som gör skillnad.
Den egna favoriten gör Leila i köket.
– Varje gång jag går in i köket så ska jag göra tio upprepningar av en övning.
Leila berättar att hon går in i köket cirka 15-20 gånger varje dag så det bygger snabbt på.
– Det blir 150-200 repetitioner och det har effekt kan jag lova. Vill du börja träna på gym, så börja med att gå på en nybörjarklass. Ta hjälp av en kompis eller av experter på gymmet.

Hur ser ditt eget förhållande till träning ut?
– Jag har smygtränat de senaste 20 åren, både på jobbet och hemma. Det har varit ett sätt att hålla igång när tid inte fanns till annan träning. På jobbet vid skrivaren så körde jag ”kick i rumpan”, jag hoppsade i sidled i korridoren och varje lunch gick jag en snabb promenad i alla väder.
Det gjorde att Leila kunde känna sig nöjd även när hon inte fick till sin vanliga träning. Hon behöll en god kondition och aktiva muskler.
– När jag fick mina barn blev den här metoden den perfekta lösningen.
Det blev också det som gjorde den stora skillnaden när Leila insjuknade i cancer och var svårt sjuk i flera år.
– Jag kunde alltid få till rörelse på ett enkelt sätt som gjorde att jag mådde bättre, återhämtade mig och kunde känna mig kapabel.
Leila tränar regelbundet och använder smygträning däremellan, det gör att det inte är hela världen om hon inte får till sina pass som hon tänkt sig.
– Min träning är enkel, jag behöver inget gym, ingen utrustning, jag använder kroppen och en timer i mobilen. Jag kör ofta korta pass som är lätta att få in tidsmässigt.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Leila Söderholm
Gör: Föreläsare, inspiratör och hälsoexpert.
Aktuell med: Boken "Smygträna".
Läs mer om Leila på hennes hemsida

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Psykologen Anna Bennich visar vägen bort från ensamheten

Mental hälsa

Ofrivillig ensamhet blir allt vanligare, det är inte bundet till någon särskild ålder eller samhällsgrupp – även om den äldre delen av befolkningen är överrepresenterad. Ensamhet kan drabba alla och kan komma som en följd av en skilsmässa, flytt eller sjukdom. Ensamhetens roll vid olika ohälsotillstånd och förtida död går heller inte längre att vifta bort. Kurera ställde några frågor till psykologen Anna Bennich som skrivit en bok i ämnet.

Kvinna som äter macka

Vilken ät-typ är du?

Kost

Genuint hungrig eller bara stressad och trött? Ibland äter vi av helt fel orsaker. Identifiera vilken typ av ätare du är och ta första steget till att ändra dina vanor.

Self-care : mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning

Chia- och yoghurtswirl

Recept

En vardagslyxig frukost som sätter guldkant på morgonen. Förbered chiapudding, frukt och bär kvällen innan och varva i höga glas tillsammans med yoghurt och granola på morgonen. 

 

K2 kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Forskning

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men ny forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det är svårt att få i sig vitaminen i kosten. Det behövs nämligen stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

Här får du gratis blodsockerkoll på världsdiabetsdagen

Hälsa

Diabetes är en av våra stora folksjukdomar. Sjukdomen ökar över hela världen, och om 20 år kommer antalet sjuka uppgå till uppskattningsvis 640 miljoner. I Sverige är över en halv miljon människor drabbade och de flesta har typ 2-diabetes. I dag är det världsdiabetesdagen och det uppmärksammas i Stockholm genom att du får ett gratis blodsockertest.

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

 

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.